Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat Terjadinya Perang Siffin: Tanda Kiamat Ke-9

Terjadinya Perang Siffin: Tanda Kiamat Ke-9

634
0

Tanda Kiamat Ke-9/131
Terjadinya Perang Siffin (perang besar antara sahabat)

Dalil hadith akan perkhabaran Nabi saw itu ialah:

لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى تَقْتَتِلَ فِئَتَانِ عَظِيمَتَانِ يَكُونُ بَيْنَهُمَا مَقْتَلَةٌ عَظِيمَةٌ دَعْوَتُهُمَا وَاحِدَةٌ
الراوي : أبو هريرة المحدث : البخاري
المصدر : صحيح البخاري الصفحة أو الرقم: 7121

Terjemahan: “Tidak akan terjadi hari kiamat sehingga dua kelompok besar saling berperang dan banyak terbunuh di antara dua kelompok tersebut, yang seruan mereka adalah satu” HR Bukhari, no 7121 dan juga Muslim

Selepas fitnah pembunuhan Uthman ra dan perang Jamal, inilah tanda Kiamat kecil yang dimaksudkan oleh hadith di atas menurut Imam Ibn Hajar dalam al-Fath (Jld 13).

Siffin adalah di tepi sungai Furat di Iraq dan jumlah kematian di kedua-dua belah pihak ialah besar sekitar 70,000 menurut Ibn Hajar.

Fiqh hadith:
1. Ia adalah tanda kecil Kiamat yang telah terjadi pada tahun 37H

2. Perang siffin merubah senario umat islam selamanya, antaranya:

a) Munculnya fitnah puak Khawarij, juga tanda Kiamat no. 10
b) Adanya dua khalifah dalam satu umat Islam, Kerajaan Islam Syria pimpinan Muawiyah ra dan kerajaan Islam yang sah di Kufah pimpinan Ali ra.

3. Sikap ASWJ terhadap perang di antara sahabat Nabi saw

a) Sikap yang sahih ialah boleh membaca kisah perang Siffin semata-mata atas dasar ingin tahu dengan membaca dari sumber sejarah yang muktabar dan neutral, antaranya Ibn al-Arabi, al-Awashim, ta’alid Muhibudin al-Khatib, Fathul Bari, dan Ibn Katsir, al-Bidayah.
b) Mengkritik dan mengomentari dan menghukum siapa yang salah dalam perang tersebut adalah dilarang keras. Walaupun sahabat bukan maksum, tapi mereka adalah manusia yang terbaik yang lahir dari asuhan nabi dan perang tersebut adalah antara kesalahan mereka dalam ijtihad masing-masing dan Allah telah mengampuni mereka berdua, Ali dan Muawiyah).
c) Terjadinya perang tersebut adalah mukjizat yang Nabi telah khabarkan melalui hadith di atas, ia berlaku utk pengajaran dan iktibar utk umat yang kemudian

Rumusan:

Sikap Ahli sunnah ialah menahan diri dari membuat ulasan terhadap mana-mana pihak dalam perang jamal dan siffin kerana ia menyalahi sunnah dan hadith dimana Nabi melarang umat kemudian dari membicarakan akan sahabat baginda.

Sekian tamat.

 

Maaf tuan…kalau saya salah tempat bertanya…perangn siffin tu bila berlaku…
Jawapan: Ni bilik pasal Kiamat dan tandanya. Sejarah bilik lain…

Perang Siffin adalah perang sedara antara Muawiyah dan Ali, ini tanda kecil Kiamat. Ia berlaku pada tahun 37 hijrah. Perang badar masa Nabi, berlaku tahun 2 Hijrah. Kena beli buku Raheeq Makhtum, kitab seerah

 

Adakah peperangan Siffin dan Jamal itu sama ??
Jawapan: Perang Jamal, perang antara Aisyah dan Ali; Perang Siffin antara tentera Muawiyah dan Ali

 

Adakah yang menjadi tentera-tentera Saidina Ali orang-orang Syiah ?? Bagaimana?
Jawapan: Syiah dalam arabic maksudnya penyokong…maka tentera ali dinamakan syiah ali dan tentera muawiyah, syiah muawiyah.
Selepas tu barulah jadi syiah rafidah, yakni syiah yang melampaui batas. Menjadikan Ali divine atau sakti atau maksum
Syiah melampau ni muncul selepas terbunuhnya al-Husin bin Ali di Karbala
pada tahun 61 hijrah. Siffin pada tahun 37 hijrah…dari 37 hijrah hingga 61 hijrah tu syiah mula menyeleweng.

 

Assalam Ustaz THTL siapa kepala syiah masa tu adakah Abdullah bin Saba’
Jawapan: Abdullah bin Saba’ ni yahudi, dia tukang cucuk je…mungkin kat sini tak sesuai nak hurai isu syiah…nanti lari dari fokus

 

Sebelum peperangan Siffin dan Jamal siapakh khalifah yang sebenarnye…kenapa berlaku demikian tuan THTL…
Jawapan: Sebaik sahaja Uthman terbunuh, ahlil Medinah membaiah Ali, maka Ali adalah yang sah. Namun masa tu musim haji dan ramai sahabat berada di mekah, antaranya Aisyah ummul mukminin dan Talhah. Para sahabat yang berada di mekah termasuk Aisyah. Krisis Aisyah, Talhah ni terjadilah perang jamal.

Muawiyah yang menjadi gabenor Syria juga enggan memberi bai’ah selagi Ali tidak menangkap pembunuh Uthman. Maka krisis ini membawa kepada perang siffin.

 

Bagaimana pendirian memandang kes ini tuan…kerana mereka semua sahabat nabi saw… sedangkan Ali adalah khalifah dan pemerintah?
Jawapan: Ali ra terperangkap antara bai’ah khalifah dan penangkapan pembunuh Uthman. Pembunuh Uthman tidak dapat ditangkap kerana bilangan pemberontak yang ramai dan pada masa tu tak ada Polis dan forensik.
Saya dah kasi pandangan ahli sunnah terhadap fitnah sahabat, kita tidak membicarakan siapa yang salah kerana sahabat semuanya adil dan mujtahid.

 

Bagaimana Ali ra boleh berpindah pemerintahan ke negara Iraq tuan? Sebelum ni 3 khalifah di Madinah.
Jawapan: Dia nak fokus kepada wilayah yang baru dan mengimbangi kekuatan Muawiyah di syria.
Jika Ali kontrol Iraq, Iran dan wilayah timur, maka dia memiliki kekuatan seimbang
perang siffin ni sebenarnya perang antara syria dan Iraq…
sahabat medinah dan mekah tak masuk campur. Siffin pun lokasinya di Iraq.

 

Orang Parsi, Iraq dan iran….dari dulu memang bermasalah?
Jawapan: Mereka adalah superpower dan rasa amat hina bila kena jajah dengan bangsa arab yang depa anggap primitif dan bekas jajahan takluk mereka…maka syiah adalah agenda Farsi untuk menebus kembali kehinaan mereka…sekarang mereka berjaya merampas kembali Iraq dan sekarang di Yemen melalui Houti, mereka juga berkembang di Lebanon, GCC dan Pakatan.

 

Saya ada persoalan yang lebih sikit, ustaz siapakah pembunuh sebenar saidina husain di karbala’ 61 h? saya banyak cerita yang celaru ada setengah kata yazid adakata syiah???
Jawapan: Khalifah yang sah ketika itu ialah Yazid bin Muawiyah. Beliau dilantik oleh majlis syura yang dipengerusikan oleh muawiyah,
manakala al-Husin bin Ali tidak menerima kepimpinan yazid dan dia menuju ke Iraq, pusat kuasa ayahnya Ali bin Abi Thalib. Yazid mengarahkan tenteranya pimpinan Ubaidillah bin Ziyad untuk menghalang al-Husin dari sampai ke Iraq bukan membunuhnya. Maka yang membunuh al-Husin ialah Ubaidillah bin Ziyad yang mengendalikan Ops sekat al-Husin. tapi dia tidak dihukum oleh Yazid.

Komen dan Soalan