Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 Fiqh Wanita 4

Fiqh Wanita 4

166
0
Iklan

Soalan 1 : Mengenai puasa wanita yang datang haid waktu hampir berbuka puasa tapi yang keluar hanya darah awal warna coklat saya.Saya pernah dapat info dari satu pogram boleh terus puasa sehingga keluar darah merah.Mohon pencerahan.Jzkk

Jawapan 1 Thtl :
Ini khilaf
hadithnya:
darah nifas(215)Abu daud(304)

Hadith fateemah Hubaish,”Nabi kata kalau darah yang dikenali oleh kaum wanita.”
disahihkan oleh syaikh Albani.

Maksud hadith ini, Nabi S.A.W berkata.wanita sudah kenal darah haid erdasarkan pattern sebelum ini,Seseorang wanita tahu bila dia akan haid dan macamana pattern darah dia.Maka kalau dia yakin itu bukan darah haid,maka puasanya sah,Jika dia yakin,memang permlaan haid dia,maka batallah puasanya.Jangan sedih itu memang fitrah wanita.

 

Soalan 2 : Dalam solat,wanita perlukah dikuatkan suara hanya untuk didengar sendiri?Baca dalam hati tak boleh ke?

Jawapan 2 Thtl :
Bacaan dalam solat ialah kena qauli yakni kena disebut oleh bibir.Bukan dalam hati.Ini berdasarkan hadith masyhur,”Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat”maksudnya,solat yang mutawatir menurut riwayat, nabi S.A.W menggerakan bibirnya ketika membaca dalam solat.WA

 

Soalan 3 : Bila waktu yang sesuai untuk mandi wiladah?

Jawapan 3 Thtl :
Wiladah=bersalin
Jumhur=Wajib mandi kerana bersalin walaupun tidak melihat darah,contohnya dia bersalin melalui ceaserian .Mahzab Hanbali,tidak wajib mandi jika tidak ada darah,mandi itu kerana melihat darah nifas.
Menjadi kekeliruan orang mahzab Syafiiy,sebaik sahaja melahirkan anak,ketika masih lemah,maka kena mandi wiladah.ini tiada asalnya.
Mandi yang asal ialah mandi bila darah nifas kering atau mandi selepas selesai pantang.Mandi sebaik sahaja selesai bersalin itu,tak ada dalam agama.

 

Soalan Tambahan 3a : Maksud Thtl,kita nak sekalikan niat mandi wiladah dan nifas?

Jawapan Tambahan 3a Thtl
mana ada dua,satu sahaja….
i)Puan bersalin tapi tidak kelihatan darah.Maksudnya berlaku keajaiban bersalin tanpa darah nifas.Maka ini mandi wiladah,mandi kerana bersalin tanpa melihat darah.
ii)Puan bersalin keluar dan darah nifas selama 40 hari,hanya niat mandi saja,tanpa sebut spesifik apa jenisnya, sebab prosedur sama saja.* 40 hari pantang

 

Soalan Tambahan 3b : Betul tak fahaman saya antara sebab mandi wajib ialah a}bersalin b}keluar darah nifas?
2 perkara itu berasingan atau sekali?

Jawapan Tambahan 3b Thtl
Betul dan berasingan.
wiladah =tanpa darah nifas=mandi kering nifas

 

Soalan Tambahan 3c : i)maknanya pada kebiasaan bersalin yang ada darah nifas.jadi kita niat mandi kering darah nifas ? ii)Selepas mandi nifas,hari yang ke 43,dapati ada darah,adakah darah itu darah period?

Jawapan Tambahan 3c Thtl
i)Ya,setelah kering darah nifas,lebih kurang 40 hari kebiasaanya.
ii)Ya,maksima darah nifas 60 hari.
Sekarang ni berlegar di FB dan Web,wanita kena mandi 2kali,mandi pertama,mandi wiladah,mandi kerana selamat bersalin.yang ini tidak tahu siapa yang ajar, mandi kedua,mandi kerana tamatnya pantang atau kering darah nifas,ini yang mashyur dalam semua kitab fiqh,sebab majoriti kaum ibu bersalin dan keluar darah.

 

Soalan 4 : Apakah hukum khitan bagi perempuan?

Jawapan 4 Thtl
Hukum khitan perempuan khilaf ulama.
Pendapat yang rajih,harus hukumnya dengan syarat.
i)kita tahu apa yang nak di khitankan
ii)kita tahu pakar atau bidan yang yang mahir melakukannya dan mereka tahu apa yang perlu dikhitankan
Kalau tak tahu dan tak yakin dengan bidan,maka tidak perlu usah buat.sebab takut jatuh dalam FGU atau female genital mutilation disudan dan mesir atau bidan yang melakukan berlebih-lebihan kepada kemaluan wanita.
Kalau ada mana-mana klinik pakar yang sediakan dan ada kepakaran dalam hal khitan wanita ini,maka OK,ini kerana khitan lelaki memang prosedur standard dan kita lelaki tahu apa yang perlu dipotong.

 

Soalan 5 : Hukum merancang untuk menjarakkan anak dan hukum untuk terus tidak mendapatkan zuriat dengan cara mengikat rahim(BTL)

Jawapan 5 Thtl
i)Hukum family planning,hukunya harus kerana tak ada nas khusus,melarangnya.maka balik kepada hukum asal,asal setiap sesuatu adalah harus.

AQ Ahqaf:15 “Dan kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada orang tuanya,Ibunya mengandungnya dengan susah payah dan melahirkandengan susah payah (pula).Masa mengandung sampai menyapihnya selama 30 bulan”.

Maka jarak 30 bulan adalah baik.Al Qardhawi kata sekitar 33 bulan adalah yang ideal untuk merihatkan ibu dan pembesaran baby.
ii)Mengikat atau membuang rahim,yakni tak mahu anak ini,dilarang secara indirect.

Surah Al-An’am:151
“Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takut kemiskinan,KAMI akan memberi rezeki kepadamu dan kepada mereka.”AQ 6:151.
Jika ada sebab yang disahkan oleh doktor,maka tak ada masalah.

*Jawapan 5ii DR Sharul
Proses family planning dengan mengikat,sebenarnya tidak melibatkan pembuangan rahim,hanya tiub fallopio di ikat.Pembuangan rahim dilakukan dengan sebab penyakit seperti fibriod yang terlalu besar atau kanser rahim.Para doktor tidak simply buang rahim kerana rahim berperanan besar dalam regulatory hormon estrogen dan progesteron bagi wanita.WA.

Komen dan Soalan