Utama La Tahzan (Jangan Bersedih) La Tahzan 252: Apakah tumpuanmu kepada dunia atau akhirat (هل همك الدنيا...

La Tahzan 252: Apakah tumpuanmu kepada dunia atau akhirat (هل همك الدنيا أم الآخرة)

34
0
Iklan

🔍🔍🔍🔍

La Tahzan 252-1: Apakah tumpuanmu kepada dunia atau akhirat (هل همك الدنيا أم الآخرة)

Hadith Zaid bin Thabit رضي الله عنه

عن زيدِ بنِ ثابتٍ – رضي اللهُ عنه – قال : سمعتُ رسول اللهِ – صلى الله عليه وسلم – يقولُ : ((منْ كانتِ الدنيا همَّةُ ، فرَّق اللهُ عليهِ أمرهُ ، وجعل فقرهُ بين عينيْه ، ولم يأتِهِ منَ الدنيا إلا ما كُتب له. ومنْ كانتِ الآخرةُ نِيَّتهُ، جمع اللهُ له أمرهُ ، وجعل غناهُ في قلبِهِ ، وأتتْه الدنيا وهي راغمةٌ))

“Barangsiapa menjadikan dunia sebagai tujuan utama hidupnya, nescaya Allah ‎ﷻ akan mempersulitkan urusannya dan menjadikan kefakiran membayangi kedua matanya dan dunia tidaklah datang kepadanya melainkan apa yang telah ditetapkan baginya. Dan barangsiapa yang menjadikan akhirat sebagai tujuan utama hidupnya, maka Allah‎ ﷻ akan mengumpulkan segala urusannya dan menjadikan kekayaan memenuhi hatinya dan dunia mendatanginya dalam keadaan dipermudahkan.”
(HR Ibn Majah 4105 (رواه ابن ماجه (4105) ))

🔏 Tahqiq:
Komen Al Albani, sanadnya jayyid, baik, Silsilah Al Sahihah, 950

الراوي : زيد بن ثابت | المحدث : الألباني | المصدر : السلسلة الصحيحة
الصفحة أو الرقم: 950 | خلاصة حكم المحدث : إسناده جيد رجاله ثقات

Ulas Ibn Qayyim رحمه الله akan hadith ini :
Ibnul Qayyim رحمه الله berkata, “Jadilah engkau sebagai anak-anak akhirat dan janganlah engkau menjadi anak-anak dunia, sesungguhnya seorang anak akan mengikuti ibunya.” (Madarij Al Saalikin, 2/64)

🔍🔍🔍🔍

La Tahzan 252-2: Apakah tumpuanmu kepada dunia atau akhirat (هل همك الدنيا أم الآخرة)

Hadith Ibn Mas’ud رضي الله عنه

Beliau mendengar Nabi ﷺ bersabda:

قَالَ عَبْدُ اللَّهِ سَمِعْتُ نَبِيَّكُمْ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ جَعَلَ الْهُمُومَ هَمًّا وَاحِدًا هَمَّ الْمَعَادِ كَفَاهُ اللَّهُ هَمَّ دُنْيَاهُ وَمَنْ تَشَعَّبَتْ بِهِ الْهُمُومُ فِي أَحْوَالِ الدُّنْيَا لَمْ يُبَالِ اللَّهُ فِي أَيِّ أَوْدِيَتِهِ هَلَكَ

Barangsiapa menjadikan wawasannya menjadi satu (dunia + akhirat), nescaya Allah ‎ﷻ akan mencukupkan baginya sasaran dunianya. Dan barangsiapa yang wawasannya beraneka ragam pada urusan dunia, maka Allah ‎ﷻ tidak akan memperdulikan di mana pun ia binasa.”

(HR Ibn Majah (4096))

Tahqiq: disahihkan oleh Al Albani, sahih Ibn Majah 3314

الألباني, صحيح ابن ماجه برقم 3314

 

Artikel sebelumnyaTafsir Surah Al-Maidah: Tafsir Ayat Ke-70 hingga Ke-75
Artikel seterusnyaLa Tahzan 253: Sikap Pertengahan (Al Wasithiyah) Keselamatan daripada Kecelakaan (الوَسَطِيَّةُ نجاةٌ من الهلاك)

Komen dan Soalan