Utama At-Tazkirah Qurthubi Tahqiq Kitab at Tazkirah Lil Qurthubi: Memilih Tempat Untuk Pengkebumian

Tahqiq Kitab at Tazkirah Lil Qurthubi: Memilih Tempat Untuk Pengkebumian

336
0
Iklan

Tahqiq Kitab at Tazkirah lil Qurthubi

Kod/Bab 34-1: Memilih Tempat Untuk Pengkebumian

(باب ما جاء في اختيار البقعة للدفن )

Hadith Umar رضي الله عنه (dhaif)

أبو داود الطيالسي ، قال : حدثنا سوار بن ميمون أبو الجراح العبدي ، قال : حدثني رجل من آل عمر ، عن عمر ، قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم ، يقول : من زار قبري ـ أو قال : من زارني ـ كنت له شهيداً أو شفيعاً ، و من مات بأحد الحرمين بعثه الله عز و جل في الآمنين يوم القيامة

Abu Dawud Ath-Thayalisi (Muhaddith Basrah, w. 204H) berkata: Telah menceritakan kepada kami, Siwar bin Maimun Abul Jarah Al-‘Abdi, dia berkata, telah menceritakan kepadaku, seseorang daripada keluarga Umar رضي الله عنه , daripada Umar رضي الله عنه , dia berkata, aku mendengar Rasulullah ﷺ bersabda:

“Barangsiapa berziarah ke kuburku,” atau beliau bersabda, “Barangsiapa berziarah kepadaku, maka aku menjadi saksi atau pemberi syafaat baginya. Dan barangsiapa meninggal dunia di salah satu Tanah Haram [Makah atau Madinah], maka Allah ‎ﷻ akan membangkitkannya dalam golongan orang-orang yang aman pada hari kiamat.”

Takhrij✍️:
Musnad Abu Daud Ath Thayalisi, no 65, Al Baihaqi, sunan Al Kubra, 10,053, Al Munziri, At Targhiib, 2/212

Tahqiq✍️: Dorar
Komen Al Baihaqi, isnadnya majhul (perawi yang tidak dikenali, komen Al Munziri, terdapat lelaki daripada keluarga Umar yang tidak ada nama, kata Ibn Abdul Hadi, Al Sharim Al Munki (muhadith Damsyiq, w. 744H), tidak sahih, sanad terputus dan perawi yang tidak dikenali, goncang hadithnya.

رواه الطيالسي (ص 12) (65)، والبيهقي (5/245) (10053)، والمنذري في ((الترغيب والترهيب)) (2/212). قال البيهقي: هذا إسناد مجهول، وقال المنذري: [فيه] رجل من آل عمر لم يسم، وقال ابن عبدالهادي في ((الصارم المنكي)) (171): ليس بصحيح لانقطاعه وجهالة إسناده واضطرابه،

✏️Tambahan
Syaikh Al Albani, Dhaif Al-Jami’ [no, 5608] dengan lafaz yang sama, tetapi daripada hadith Riwayat Anas رضي الله عنه ), dhaif .

Hadith Hathib رضي الله عنه (dhaif)

و خرجه الدارقطني عن حاطب . قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : من زارني بعد موتي فكأنما زارني حياً في حياتي ، و من مات بأحد الحرمين ، بعث من الآمنين يوم القيامة .

Hadith yang dikeluarkan pula oleh Ad-Daruquthni daripada Hathib (bin Abi Balta’ah رضي الله عنه ) , sabda Rasulullah ﷺ :

“Barangsiapa berziarah kepadaku sepeninggalanku, maka seakan-akan dia berziarah kepadaku selagi aku masih hidup. Dan barangsiapa mati di salah satu Tanah Haram, maka ia akan dibangkitkan dalam golongan orang-orang yang aman pada hari kiamat.”

Takhrij/Tahqiq✍️:
Sunan Daruqtni, no 2366 ( سنن الدارقطني , رقم الحديث : 2366)
tahqiq Syaikh Al Albani, hadith
batil, silsilah Al Dhaifah, no.1021 .

الراوي : حاطب بن أبي بلتعة | المحدث : الألباني | المصدر : السلسلة الضعيفة
الصفحة أو الرقم: 1021 | خلاصة حكم المحدث : باطل .

Hadith Abu Hurairah رضي الله عنه (Muttafaq Alaih)

و خرج البخاري و مسلم ، عن أبي هريرة ، قال : أرسل ملك الموت إلى موسى عليه السلام ، فلما جاء صكه ففقأ عينه. فرجع إلى ربه ، فقال : أرسلتني إلى عبد لا يريد الموت ، قال : فرد الله إليه عينه ، و قال : ارجع إليه ، و قل له : يضه يده على متن جلد ثور ، فله بما غطت يده كل شعرة سنة ، قال : أي رب ، ثم مه ؟ قال : ثم الموت ، قال : فالآن . فسأل الله أن يدينه من الأرض المقدسة رمية حجر فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم : لو كنت ثم لأريتكم قبره إلى جانب الطريق تحت الكثيب الأحمر .

Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Abu Hurairah رضي الله عنه , dia berkata, “Malaikat Maut pernah diutus kepada Nabi Musa عليه السلام [ untuk mencabut nyawanya ]. Ketika dia datang, maka Nabi Musa عليه السلام menumbuknya sampai terkeluar matanya. Maka malaikat itu kembali kepada Tuhannya seraya berkata, ‘Engkau telah mengutus aku kepada seorang hamba-Mu yang tidak mahu mati.’”

Perawi berkata, “Maka Allah‎ ﷻ mengembalikan mata Malaikat Maut dan berfirman, ‘Kembalilah kamu kepadanya dan katakanlah, hendaknya dia meletakkan tangannya pada bahagian luar kulit lembu, dia akan memperoleh tambahan umur satu tahun untuk setiap helai bulu lembu yang ditutupi oleh tangannya.’

Malaikat Maut berkata, ‘Ya Tuhanku, sesudah itu apa?’
‘Sesudah itu mati,’ jawab Allah‎ ﷻ . Malaikat Maut berkata, ‘Sekarang juga aku berangkat.’

Adapun Nabi Musa عليه السلام sendiri kemudian memohon kepada Allah ‎ﷻ agar mendekatkan dirinya kepada Negeri Yang Disucikan  (Al-Ardl Al-Muqaddasah atau Baitul Maqdis) sejauh lemparan batu.

Rasulullah ﷺ bersabda, “Andaikan aku ada di sana, nescaya aku tunjukkan kepada kamu sekalian kuburannya, ada di sebelah jalan, di bawah gundukan(longgokan) pasir merah.”

Takhrij✍️:
Sahih Al-Bukhari [1339], Sahih Muslim [2372] .

Hadith Abu Hurairah رضي الله عنه (Muttafaq Alaih) Bahagian 2

Memahami Hadith Musa عليه السلام menumbuk Malaikat Maut

1⃣. Isu Nabi Musa عليه السلام mencederakan Malaikat yang perkasa, Malaikat Maut

Imam Al Aini (Umdah Al Qari, syarah Sahih Al Bukhari, 8/148) ini antara karomah Musa عليه السلام , di mana Malaikat Maut tidak langsung turun mencabut nyawanya melainkan dalam bentuk ujian di mana Malaikat menjelma dalam bentuk manusia. Oleh kerana Malaikat masuk rumah beliau tanpa izin, maka ia menimbulkan kemarahan Nabi Musa عليه السلام lantas menumbuknya. Ini juga pendapat Ibn Khuzaimah sebagaimana yang dipetik oleh Imam Nawawi (syarah sahih Muslim, 15/106)

Rumusan Al Hafiz Ibn Hajar dalam Al Fath (7/102), Nabi Musa عليه السلام memang memukul Malakul Maut, mencederakannya sehingga terkeluar biji matanya, ini kerana Malaikat datang dalam bentuk manusia, maka sudah tentu Musa عليه السلام tidak percaya bahawa manusia itu adalah Malaikat Maut, bila dia mendakwa ingin mencabut nyawa Musa عليه السلام dan ia masuk rumah Musa عليه السلام tanpa meminta izin terlebih dahulu .

2⃣. Isu Nabi Musa عليه السلام dapat tambahan umur.

Ia adalah khusus buat Musa عليه السلام sahaja dan tidak untuk syariat kita di mana ajal maut memang tidak dapat diinjak atau ditunda. Ia takdir yang sudah ditulis. Walau bagaimanapun tidak dicatat dalam Torah atau Injil bila tarikh sebenar wafatnya Musa عليه السلام selepas kedatangan Malaikat pada kali pertama itu. Jarak antara kedatangan Malaikat pada kali pertama dan kedua tidak dapat dipastikan berapa lama .

3⃣. Isu Musa عليه السلام ingin wafat di tanah suci Baitul Maqdis .

Wawasan Musa عليه السلام ingin wafat di Baitul Maqdis menurut Al Ayni (Umdah, 8/148) tidak kesampaian kerana Musa عليه السلام sendiri takut dengan tabiat Bani Israel yang akan membina masjid di atas kuburan Nabi-Nabi mereka. Maka tempat Nabi Musa عليه السلام dimakamkan adalah tidak diketahui. Cuma sekarang ada dua lokasi satu di Jericho dan satu lagi di bukit Nebo, Jabal Nebu di Amman, Jordan. Yang mengetahui lokasi sebenar makam Nabi Musa عليه السلام ialah Nabi kita Muhammad ﷺ yang berkata, jika beliau sempat ke sana, ke Palestin, maka Nabi ﷺ akan menunjukkan lokasi sebenar makam Musa عليه السلام .

Keutamaan mati di Madinah

Hadith Ibn Umar رضي الله عنهما (sahih)

قال الترمذي ، عن ابن عمر رضي الله عنهما أن النبي صلى الله عليه و سلم قال : من استطاع أن يموت بالمدينة فليمت بها ، فإني أشفع لمن مات بها صححه أبو محمد عبد الحق

At-Tirmidzi berkata, daripada Ibnu Umar رضي الله عنهما , bahawa Nabi ﷺ bersabda:

“Barangsiapa boleh mati di Madinah, maka matilah di sana. Sesungguhnya aku memberi syafaat kepada orang yang mati di sana.” (dinyatakan sahih pula oleh Abu Muhammad Abdul Haqq (wafat 581H, Isybil (Sevilla), Sepanyol)

Takhrij:
HR Termidzi 3917, beliau menilainya hasan sahih gharib, Ibn Majah 3112, Ahmad 5437, dinilai sahih oleh Allamah Al Albani, sahih At Termidzi

من استطاع أن يموتَ بالمدينةِ فليمت بها فإني أشفعُ لمن يموتُ بها
الراوي : عبدالله بن عمر | المحدث : الألباني | المصدر : صحيح الترمذي
الصفحة أو الرقم: 3917 | خلاصة حكم المحدث : صحيح
التخريج : أخرجه الترمذي (3917) واللفظ له، وابن ماجه (3112)، وأحمد (5437)

Hadith Umar رضي الله عنه (sahih)

و في الموطأ أن عمر رضي الله عنه ، كان يقول : اللهم ارزقني شهادة في سبيلك و وفاة في بلد نبيك

Dalam Al-Muwatha’ disebutkan, bahawa Umar رضي الله عنه pernah berdoa: “Ya Allah ‎ﷻ , kurniailah aku mati syahid di jalan-Mu, dan wafat di negeri Nabi-Mu ﷺ .”

Takhrij✍️: Sahih Al Bukhari 1804
Syarah Al Zurqani atas Mawatta Al Imam Malik, kitab jihad, jilid 3/58

عَنْ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : ” اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي شَهَادَةً فِي سَبِيلِكَ ، وَاجْعَلْ مَوْتِي فِي بَلَدِ رَسُولِكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ”
صحيح البخاري :حديث رقم 1804
شرح الزرقاني على موطأ الإمام مالك » كتاب الجهاد »

Athar sahabat
و كان سعد بن أبي وقاص ، و سعيد بن زيد ، قد عهدا أن يحملا من العقيق إلى البقيع مقبرة المدينة فيدفنا بها ، و الله أعلم

Sa’ad bin Abi Waqqash dan Sa’id bin Zaid رضي الله عنه telah berpesan supaya jasadnya kalau mati dibawa dari Al-Aqiq (Wadi Aqiq di barat kota Madinah) ke Al-Baqi’, iaitu kuburan di Madinah, dan supaya dikubur di sana, kerana keutamaannya yang mereka ketahui. Wallaahu a’lam .

Takhrij✍️:
Dikeluarkan oleh Ibn Abdil Bar, At Tamhid, 22/218 .

Keutamaan Madinah
لفضل علموه هناك ، قال : فإن فضل المدينة غير منكور و لا مجهول ، و لو لم يكن إلا مجاورة الصالحين و الفضلاء من الشهداء و غيرها لكفى .

Dan sesungguhnyalah, bahawa keutamaan Madinah tidak boleh diingkari dan tidak samar. Dan andaikan keutamaannya hanya sekadar bertetangga dengan orang-orang soleh dan para syuhada yang utama, itupun cukup .

Athar Kaab bin Al Ahbar (dhaif)

و روى عن كعب الأحبار أنه قال لبعض أهل مصر ، لما قال له : هل لك من حاجة ؟ فقال : نعم ، جراب من تراب سفح المقطم ، يعني : جبل مصر ، قال : فقلت له : يرحمك الله ، و ما تريد منه ؟ قال : أضعه في قبري ، قال له : تقول هذا و أنت بالمدينة و قد قيل في البقيع ما قيل ، قال : إنا نجد في الكتاب الأول أنه مقدس ما بين القصير إلى اليحموم

Dan diriwayatkan daripada Ka’ab Al-Ahbar (tabi’in, w.32H, bekas Yahudi Yaman), bahawa dia berkata kepada salah seorang penduduk Mesir, ketika dia ditanya, “Anda perlu apa?” dia menjawab, “Saya perlu sekantung tanah lereng Al-Muqattham,” maksudnya sebuah gunung di Mesir.
“Semoga Allah ‎ﷻ merahmatimu,” kata si penanya, “Untuk apakah tanah itu?” dia jawab, “Akan aku masukkan dalam kuburku.”
“Kenapa begitu, padahal kamu tinggal di Madinah, dan kata orang, kuburan Al-Baqi’ itu begini-begitu?” tanya orang itu pula. Maka jawab Ka’ab Al-Ahbar, “Kami dapati dalam sebuah kitab kuno, bahawasanya ada tanah suci antara Al-Qushair dan Al-Yahmum.”

Tahqiq✍️:
Ia adalah kisah yang aneh. Kaab bin Al Ahbar adalah tabi’in yang banyak membawa kisah-kisah Israeliyat. Dalam kisah ini Kaab bin Al Ahbar meminta satu beg tanah di lereng bukit Al Muqattham, di Mesir yang pernah dipijak oleh Nabi Musa عليه السلام semasa Musa عليه السلام berada di Mesir dulu. Kaab bin Ahbar ingin memasukkan tanah tersebut dalam kuburnya kelak bila dia mati kerana dia membaca dalam kitab klasik Yahudi akan kesucian bukit Al Muqattham .

Kelebihan dimakamkan di tanah Haram atau tanah suci

Rumusan Al Qurthubi:

: قال علماؤنا رحمة الله عليهم : البقاع لا تقدس أحداً و لا تطهره ، و إنما الذي يقدسه من وضر الذنوب و دنسها التوبة النصوح مع الأعمال الصالحة ،

1⃣. Para ulama kita (ulama Mazhab Maliki) berkata: Sebenarnya tanah manapun tidak ada mensucikan dan membersihkan seseorang. Yang boleh membersihkannya daripada daki dan dosa-dosa tidak lain adalah taubat nasuha dan disertai dengan amal-amal salih.

2⃣. Athar Urwah bin Zubair (w.94H tabiin Madinah)

و قد روى مالك ، عن هشام بن عروة ، عن أبيه ، قال : ما أحب أن أدفن بالبقيع ، لأن أدفن في غيره أحب إلي . ثم بين العلة ، فقال : مخافة أن تنبش لي عظام رجل صالح ، أو نجاور فاجراً ، و هذا تستوي فيه سائر البقاع

(Imam) Malik رحمه الله telah meriwayatkan daripada Hisyam bin Urwah, daripada ayahnya (Urwah bin Az Zubair Al Awwam), dia berkata, “Aku tidak ingin dikuburkan di Al-Baqi’. Aku lebih suka dikuburkan di tempat lain.” Lalu dia jelaskan alasannya, dia katakan, “Kerana aku khuatir, gara-gara aku maka tulang-tulang seorang soleh digali, atau malah bertetangga dengan seorang jahat.”

Tahqiq✍️:
Mustafa A’zami, tahqiq Mustafa A’zami (موطأ مالك- تحقيق الأعظمي) no 795, (Sahih Mauquf) .

3⃣. Semua tanah sama sahaja sebagai tanah kubur .

فدل على أن الدفن بالأرض المقدسة ليس بالمجمع عليه ، و قد يستحسن الإنسان أن يدفن بموضع قرابته و إخوانه و جيرانه ، لا لفضل و لا لدرجة

Ketentuan ini berlaku pada tanah mana saja, semuanya sama. Dan dengan demikian, bererti anjuran mengubur mayit di Tanah Suci bukan hal yang disepakati semua ulama. Bahkan terkadang seseorang lebih baik dikubur di dekat kerabatnya, saudara-saudaranya atau tetangganya .

Mengkaji kes Nabi Musa عليه السلام memukul Malaikat Maut siri 1

فصل : إن قال قائل : كيف جاز لموسى عليه السلام أ ن يقدم على ضرب ملك الموت حتى فقأ عينه ؟ فالجواب من وجوه ستة :

Kalau ada yang bertanya, kenapa Nabi Musa عليه السلام berani memukul Malaikat Maut sehingga matanya terkeluar? Maka jawapannya ada enam pendapat:

*Syarah: Hadith Nabi Musa عليه السلام menumbuk Malaikat Maut yang menyerupai seorang manusia sehingga matanya terkeluar adalah sahih, Muttafaq Alaih (sudah ditakhrij sebelum ini) .

الأول : أنها كانت عيناً متخيلة ، لا حقيقة لها ، و هذا القول باطل . لأنه يؤدي إلى أن ما يراه الأنبياء . من صور الملائكة لا حقيقة لها ، و هذا مذهب السالمية .

1⃣. Mata yang dimaksud adalah imaginasi (khayalan), bukan hakiki. Pendapat ini batil (salah), kerana dengan jawapan ini bererti rupa Malaikat yang dilihat oleh para Nabi tidak ada hakikatnya. Pendapat ini adalah pendapat aliran As-Salimiyah.

* Aliran Al Salimiyah – Ia juga dikenali dengan gelaran Al-Saa’iliyah (السائلية) atau Al Musaalamiyah (المسالمية) yang mengikuti ahli sufi Muhammad bin Ahmad bin Salim Al Bashri. Tokoh sufi Basrah, wafat 350H

الثاني : أنها كانت عيناً معنوية فقأها بالحجة ، و هذا مجاز لا حقيقة له

2⃣. Mata itu adalah mata maknawi, maksudnya, Musa عليه السلام telah menyolok mata Malaikat Maut dengan perdebatan. Ini pun bererti mata yang dimaksud adalah mata majazi (kiasan), bukan hakiki. Ini juga batil .

Mengkaji kes Nabi Musa عليه السلام memukul Malaikat Maut siri 2

الثالث : أنه لم يعرفه ، و ظنه رجلاً دخل منزله بغير إذنه ، يريد نفسه فدافع عنها ، فلطمه : ففقأ عينه ، و تجب المدافعة في مثل هذا بكل ممكن ، و هذا وجه حسن ، لأنه حقيقة في العين و الصك ، قاله الإمام أبو بكر بن خزيمة إلا أنه اعترض بما في الحديث نفسه ، و هو أن ملك الموت عليه السلام لما رجع إلى الله تعالى ، قال : يا رب أرسلتني إلى عبد لا يريد الموت ، فلو لم يعرفه موسى لما صدر هذا القول من ملك الموت

3⃣. Musa عليه السلام pada mulanya tidak mengenali siapa yang datang. Sehingga baginda mengira bahawa yang datang itu seseorang yang masuk rumahnya tanpa izin dan hendak mencederakan dirinya, maka baginda membela diri, lalu menumbuk orang itu sampai terkeluar biji matanya. Membela diri seperti ini memang wajib dilakukan, dengan cara apa pun yang mungkin dilakukan .

Jawapan ini tampaknya boleh diterima, kerana bererti mata yang dimaksudkan adalah mata hakiki, begitu pula pukulan Nabi Musa عليه السلام terhadap Malaikat itu. Pendapat ini dikatakan oleh Imam Abu Bakar bin Khuzaimah*. Hanya saja berlawanan dengan isi hadith itu sendiri, iaitu bahawa Malaikat Maut kemudian kembali kepada Allah ‎ﷻ dan melaporkan, “Ya Tuhanku, Engkau telah mengutus aku kepada seorang hamba-Mu yang tidak mahu mati.” Andaikan Musa عليه السلام tidak mengenalinya, maka tidak ada perkataan ini daripada Malaikat Maut .

——————————————
* Ibn Khuzaimah=Abu Bakar, Imam, muhadith, murid Al Bukhari dan Muslim, w. 311, Khurasan .

Mengkaji kes Nabi Musa عليه السلام memukul Malaikat Maut siri 3

الرابع : أن موسى عليه السلام كان سريع الغضب ، و سرعة غضبه كانت سبباً لصكه ملك الموت ، قاله ابن العربي في الأحكام ، و هذا فاسد ، لأن الأنبياء معصومون أن يقع منهم ابتداء مثل هذا في الرضا و الغضب .

4⃣. Nabi Musa عليه السلام adalah seorang yang cepat marah (baran). Dan cepat marahnya ini menyebabkan dia cepat memukul Malaikat Maut, demikian kata Ibnul Arabi* dalam kitabnya, Al-Ahkam. Tetapi pendapat ini salah, kerana para Nabi terpelihara (maksum) daripada memulai perbuatan seperti itu, baik senang mahupun marah .

——————————————
* Ibn Al Arabi = Abu Bakar, Seville, Sepanyol, wafat 543H, kitabnya Al Ahkamul Qur’an adalah tafsir Al Qur’an daripada pendekatan fiqh .

5. الخامس : ما قاله ابن مهدي رحمه الله : أن عينه المستعارة ذهبت لأجل أنه جعل له أن يتصور بما شاء ، فكأن موسى عليه السلام لطمه و هو متصور بصورة غيره بدلالة أنه رأى بعد ذلك معه عينه

5⃣. Pendapat Ibnu Mahdi رحمه الله *, bahawa mata Malaikat yang dipukul itu adalah mata buatan sementara (untuk tujuan penjelmaan dalam bentuk manusia), dan mata inilah yang hilang. Kerana Malaikat memang diciptakan Allah ‎ﷻ boleh berupa apa sahaja yang dia kehendaki. Jadi, rupanya ketika Malaikat itu dipukul oleh Nabi Musa عليه السلام , dia sedang menjelma dengan rupa orang lain. Buktinya, setelah itu Nabi Musa عليه السلام melihatnya lagi dengan mata yang elok seperti sedia kala .

———————————————
* Ibn Mahdi = Abdul Rahman bin Mahdi, wafat 198H, murid Imam Malik dan Sufyan Atsauri, Basrah .

Mengkaji kes Nabi Musa عليه السلام memukul Malaikat Maut siri 4

السادس : و هو أصحها إن شاء الله ، و ذلك أن موسى عليه السلام كان عنده ما أخبر تبيناً عليه السلام من أن الله تعالى لا يقبض روحه حتى يخيره ـ خرجه البخاري و غيره ـ فلما جاءه ملك الموت على غير الوجه الذي أعلم بادر بشهامته و قوة نفسه إلى أدبه . فلطمت ففقئت عينه امتحاناً لملك الموت . إذ لم يصرح له بالتخير ، و مما يدل على صحة هذا : أنه لما رجع إليه ملك الموت فخيره بين الحياة و الموت . اختار الموت و استسلم ، و الله بغيبه أعلم و أحكم ، و ذكره ابن العربي في قبسه بمعناه و الحمد لله .

6⃣: Inilah yang paling sahih (Insya Allah), iaitu bahawa pemukulan yang dilakukan oleh Nabi Musa عليه السلام adalah kerana Baginda telah diberitahu sebelumnya, bahawa Allah ‎ﷻ tidak akan mencabut nyawanya sebelum disuruh memilih, demikian sebagaimana diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan lainnya (Muslim).

Maka ketika Malaikat Maut datang kepadanya tidak dengan cara seperti yang telah diberitahukan kepadanya, dengan kecerdikan dan kekuatan fizikal Nabi Musa عليه السلام segera memberinya pelajaran. Baginda menumbuk Malaikat itu sampai terkeluar (sebelah) matanya, sebagai cubaan baginya, kerana Malaikat tidak memberinya pilihan. Adapun di antara yang menunjukkan kebenaran pendapat ini adalah bahawa ketika Malaikat Maut kembali lagi kepada Nabi Musa عليه السلام , lalu memberinya pilihan antara hidup dan mati, maka Baginda memilih mati dan pasrah. Dan Allah‎ ﷻ tentu Maha Tahu dan Maha Bijak tentang alam ghaib-Nya. Makna daripada pendapat ini dinyatakan pula oleh Ibnul Arabi dalam kitabnya, “Al-Qabas”* dengan redaksi yang berbeza, Alhamdulillah .

——————————
* kitab Al Qabas adalah kitab syarah Al Mawatta, jilid 2/432 .

Mengkaji kes Nabi Musa عليه السلام memukul Malaikat maut siri 5/akhir

و قد ذكر الترمذي الحكيم أبو عبد الله في نوادر الأصول حديث أبي هريرة عن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال : كان ملك الموت عليه السلام يأتي الناس عياناً حتى أتى موسى عليه السلام فلطمه ففقأ عينه الحديث بمعناه . و في آخره فكان يأتي الناس بعد ذلك في خفية

Sementara itu At-Tirmidzi Al-Hakim Abu Abdillah (sufi Khorasan, w.320H) menyebutkan sebuah hadith dalam Nawadir Al-Ushul, daripada Abu Hurairah رضي الله عنه , daripada Rasulullah ﷺ bahawa beliau bersabda:

“Dulu Malaikat Maut عليه السلام datang kepada manusia secara terang-terangan, hingga akhirnya ia datang kepada Musa عليه السلام , maka dia menghantaminya sampai terkeluar matanya..” pada akhir hadith beliau katakan yang maknanya, “Maka sejak itu Malaikat Maut datang kepada manusia dengan tidak terang-terangan.” (Nawadir Al-Ushul karya Al-Hakim At-Tirmidzi, mukasurat 42) .

Takhrij✍️:
HR Al Haakim dalam Al Mustadrak, no 4072 (الرئيسية المستدرك على الصحيحين كتاب تواريخ المتقدمين من الأنبياء والمرسلين: رقم 4072) komentar beliau, hadith sahih atas syarat Muslim (هذا حديث صحيح على شرط مسلم ولم يخرجاه) , juga Al Musnad no 10904, Az Zahabi tidak komen hadith ini menandakan kedhaifannya.

Tahqiq Syaikh Syuaib Arnaout, dhaif/lemah

(الشيخ المحدث شعيب الأرنؤوط – وهو أشعري عفا الله عنه – في تحقيقه مسند أحمد ح 10904)

Sanadnya dalam Musnad:
حَدَّثَنَا أُمَيَّةُ بْنُ خَالِدٍ، وَيُونُسُ، قَالَا: حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنْ عَمَّارِ بْنِ أَبِي عَمَّارٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

Haddatsana Umayyah bin Khalid, dan Yunus Haddatsana Hammad bin Salamah, daripada Ammar bin Abi Ammar daripada Abu Hurairah رضي الله عنه daripada Nabi ﷺ .

Komen beliau: (dhaif)
رجاله رجال الصحيح، وفي أوله نكارة، وهي قوله: “كان ملك الموت يأتي الناس عِياناً”، وهذه اللفظة تفرد بها عمار بن أبي عمار، وعنه حماد بن سلمة، ولكل منهما بعض المناكير، ثم إن الحديث قد اختُلِفَ في رفعه ووقفه

Rijalnyua Rijal Al sahih, tetapi permulaan hadith ini diingkari iaitu “dulu Malaikat Maut datang kepada manusia secara nyata (boleh dilihat)”, lafaz ini menyendiri Ammar bin Abi Ammar daripada Hamaad bin Salamah .

#Ilmu#Prihatin#Amal

Komen dan Soalan