Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Soal Jawab Bersama Doktor: Seputar Persoalan Kesihatan Bilik 50 – Bahagian 13/2020

Soal Jawab Bersama Doktor: Seputar Persoalan Kesihatan Bilik 50 – Bahagian 13/2020

90
0
Iklan

Kurang tidur punca kegemukan

 Soalan 1:

Doktor, adakah benar kurang tidur menyebabkan berat badan bertambah seperti gambar tersebut?

Jawapan:

Ya.  Benar kenyataan tersebut.

[Sebuah kajian menunjukkan 9 daripada 10 orang rakyat Malaysia mengalami masalah sukar untuk tidur dan sekali gus menyebabkan tempoh tidur mereka berkurang. Bahkan 50 peratus daripada rakyat Malaysia menilai kualiti tidur mereka sebagai “biasa”. Kajian lain juga ada membuktikan bahawa individu yang tidurnya kurang dari 5 jam mengalami penambahan berat badan lebih banyak daripada individu yang cukup tidur (7 jam). Persoalannya, bagaimanakah hal ini boleh terjadi? Terdapat beberapa punca kenaikan berat badan dan obesiti hasil daripada kurang tidur yang telah dibuktikan oleh kajian-kajian terkini seperti berikut:

  • Gangguan hormon leptin dan ghrelin.
  • Mempunyai lebih masa untuk makan.
  • Badan letih kurang aktif.]

https://www.majalahsains.com/kurang-tidur-punca-obesiti/

 

Mengesan kanser melalui ujian darah

Soalan 2:

Doktor, adakah kanser boleh dikesan melalui ujian darah?

 Jawapan:

Penyakit kanser boleh dikesan melalui ujian darah dan ada juga yang tidak dapat dikesan.

[Terdapat pelbagai jenis kanser, seperti kanser usus besar, kanser payudara, kanser darah, kanser paru-paru, dan lain-lain. Kanser ini biasanya disebut kanser primer iaitu tergantung kepada lokasi asal kanser dalam tubuh. Kanser tidak dapat didiagnosis dengan ujian darah sahaja. Akan tetapi, mereka yang ada kanser, biasanya terdapat bahan yang dikenali sebagai penanda tumor yang akan berada pada kadar tinggi dalam darah, air kencing dan tisu badan. Walaupun sel kanser sering menghasilkan penanda tumor yang banyak, sel-sel yang sihat di dalam badan juga boleh menghasilkannya tetapi pada kadar yang sedikit.

Untuk mengetahui punca masalah yang anda hadapi dengan tepat, maklumat lanjut adalah diperlukan sebelum kesimpulan boleh dibuat. Oleh itu, anda amat disarankan untuk merujuk masalah ini kepada doktor.]

https://www.doctoroncall.com.my/tanya/soalan/ujian-darah-mengesan-kanser/23081

 

Sakit lutut

Soalan 3:

Doktor, apakah punca sakit di bahagian lutut?  Kesakitan lebih dirasai apabila saya duduk bersila di lantai dan kadang-kadang bengkak di bahagian tersebut.

Jawapan:

Kesakitan di bahagian lutut adalah kerana bahagian atas, bawah dan tepi di sekeliling sendi lutut itu merupakan sendi lutut.  Oleh itu, jika sakit semua bahagian tersebut akan terlibat sama.

[Sakit lutut merupakan perkara biasa yang boleh berlaku pada semua peringkat umur di mana secara langsung akan mengganggu rutin harian seseorang. Terdapat pelbagai faktor atau punca yang boleh menyebabkan sakit pada bahagian lutut ini.

Antaranya, mungkin disebabkan oleh faktor trauma sama ada disebabkan oleh sukan, kemalangan, jatuh dan lain- lain ataupun masalah artritis, gout dan jangkitan kuman pada sendi lutut juga boleh juga menyebabkan sakit lutut.]

https://ifixphysiotherapy.com.my/sakit-lutut-punca-simptom-dan-rawatan-fisioterapi/

 

Spondilosis

Soalan 4:

Doktor, adakah penyakit spondilosis boleh sembuh sepenuhnya atau hanya kurangkan kesakitan?

Jawapan:

Mengikut teori tidak boleh sembuh kerana ia merupakan kecacatan struktur pada cakera dan juga tulang belakang.

 

Kopi campuran 3 dalam 1

Soalan 5:

Adakah kopi ‘3-in-1’ tidak elok untuk kesihatan?  Saya akan mengalami sakit-sakit badan jika mengambil kopi ‘3-in-1’ berturut-turut dan akan pulih kembali jika saya memberhentikan pengambilan kopi tersebut.

 Jawapan:

Perlu lihat kandungan sebenar dalam kopi tersebut baru boleh buat kesimpulan.

[Terdapat 1 bahan kimia dalam kopi segera yang mungkin dianggap berbahaya iaitu ‘akrilamida’.  ‘Akrilamida’ ini terhasil sewaktu biji kopi dipanggang tetapi ia bukan hanya berada dalam biji kopi sahaja kerana bahan kimia ini turut berada dalam asap, barang perkakas rumah, produk penjagaan diri dan juga jenis makanan lain.

Namun, isunya di sini ialah tahap kandungan ‘akrilamida’ dalam kopi segera.  Kopi segera dikatakan mengandungi ‘akrilamida’ dengan jumlah sebanyak 2 kali ganda berbanding kopi segar.]

https://hellodoktor.com/gaya-hidup-sihat/pemakanan/kopi-3-in-1-kopi-segera/#gref

 

Kesan penggunaan bahan peluntur atau ‘clorox.

Soalan 6:

Doktor, adakah jika terhidu ‘clorox’ boleh menyebabkan sesak nafas?

Jawapan:

Pesakit asma boleh mendapat serangan asma akut jika terdedah dengan bahan peluntur atau ‘clorox’.

Pengambilan ubat-ubatan

Soalan 7:

  • Adakah cara untuk menghilangkan rasa loya kerana rawatan kemoterapi?
  • Bolehkah makan ubat bersama air sejuk atau ais batu?

Jawapan:

  • Tiada cara untuk menghilangkan loya kerana rawatan kemoterapi.
  • Boleh dan tiada masalah pengambilan atau menelan ubat bersama air sejuk atau ais.

 

Bahaya rokok

Soalan 8:

Doktor, adakah rokok merbahaya bagi orang yang aktif bersukan seperti mengambil rokok selepas bermain badminton?

Jawapan:

Rokok sentiasa merbahaya dan memudaratkan kesihatan walau diambil dalam keadaan apa pun.

https://www.infosihat.gov.my/isu-semasa/43-bahaya-merokok.html

 

Bibir kering

Soalan 9:

Mengapakah bibir saya mengelupas dan rasa berdenyut, kering dan ada bekas parut di bibir?

 Jawapan:

Biasanya kerana alahan, boleh cuba sapukan ‘oral aid ointment’.

[Bibir kering adalah satu masalah yang normal yang dialami oleh semua orang. Jika ia terlampau kering dan mengelupas ia akan menjejaskan kecantikan muka dan juga terdapat risiko untuk mendapat infeksi jikalau bibir selalu kering dan mengelupas.  Rawatan terbaik untuk bibir adalah dengan pelembap-bebas kimia. Emolien ialah pelembap yang direka untuk melembutkan bibir dan menambah kelembapan.]

https://www.doctoroncall.com.my/soalan/bibir-kering

 

Bayi kuning

Soalan 10:

  • Berapa lamakah kebiasaannya bayi akan mengalami penyakit kuning atau jaundis?
  • Adakah cara tertentu yang boleh menurunkan kekuningan pada bayi?

Jawapan:

  • Boleh berlarutan hingga 2 minggu, walau bagaimanapun, apabila hatinya telah lebih matang bilirubin akan turun dengan sendirinya.
  • Hanya perlu pantau supaya tidak mencecah sampai 20 mmol/l.

[Bayi kuning atau dalam istilah perubatan dikenali sebagai jaundis adalah keadaan di mana kulit dan mata bayi kelihatan kuning serta menjadi kebimbangan kepada ibu bapa.  Penyakit kuning ini biasanya lebih mudah berlaku dalam kalangan bayi yang lahir pramatang iaitu sebanyak 80 peratus dan 60 peratus berlaku kepada bayi yang lahir matang.

Penyakit bayi kuning terbahagi kepada dua jenis iaitu ‘physiologic jaundice’ dan ‘pathologic jaundice’.

  • Physiologic jaundice ialah keadaan bayi yang kelihatan kuning, biasanya berlaku ke atas bayi berumur tiga hari dan akan berakhir dalam hari yang ke tujuh selepas dilahirkan dan ia tidak membahayakan serta akan sembuh tanpa memerlukan rawatan.
  • Pathologic jaundice pula ialah keadaan kuning pada kulit bayi yang dapat dilihat seawal hari pertama dilahirkan dan keadaan ini lebih merbahaya serta memerlukan rawatan segera.

Penyakit kuning biasanya berlaku apabila organ dalaman bayi seperti hati belum cukup matang dan tidak dapat berfungsi dengan sempurna selepas dilahirkan.]

http://www.kk.usm.my/index.php/95-doktor-usm-di-radio/864-bayi-kuning-ketahui-punca-dan-cara-rawatan-yang-betul

 

Vitamin K

Soalan 11:

Doktor, apa fungsi vitamin K?

Jawapan:

Membantu dalam metabolisme lemak dan agen dalam pembekuan darah.

[Vitamin K adalah kumpulan sebatian, terdiri daripada vitamin K1 dan vitamin K2. Vitamin K1 diperoleh daripada sayuran berdaun dan beberapa jenis sayuran lain. Manakala vitamin K2 ialah kumpulan sebatian yang diperoleh daripada daging, keju, dan telur.

Vitamin K memainkan fungsi penting dalam membantu proses pembekuan darah, mencegah pendarahan berlebihan. Berbeza dengan vitamin yang lain, vitamin K jarang digunakan sebagai makanan tambahan.]

https://hellodoktor.com/gaya-hidup-sihat/pemakanan/kepentingan-vitamin-k-untuk-kesihatan/#gref

Komen dan Soalan