Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Soal Jawab Bersama Doktor: Seputar Persoalan Kesihatan Bilik 50 – Bahagian 3/2020

Soal Jawab Bersama Doktor: Seputar Persoalan Kesihatan Bilik 50 – Bahagian 3/2020

102
0
Iklan

Permasalahan Sendi dan Tulang

 Soalan 1:

Apakah penyakit Osteoporosis? Bagaimanakah cara untuk mengetahui seseorang itu menghidapi penyakit tersebut?

Jawapan:

Sesorang boleh dikesan menghidapi Osteoprosis jika ada kesakitan pada tulang dan mudah patah.  Tulang pesakit juga akan kelihatan kurang padat melalui ujian imbasan x-ray.

Soalan 2:

Mengapa lutut saya seakan berbunyi ketika mencangkung, sakit bila berada dalam kawasan sejuk seperti bilik yang berhawa dingin malah merasa sakit ketika menaiki tangga?  Apakah ubat yang boleh meredakan kesakitan dan masalah lutut saya?

Jawapan:

Kebiasaannya orang yang sudah berusia atau warga emas yang sering mengalami sakit lutut.  Jika orang yang masih muda mengalami sakit lutut, kemungkinan besar disebabkan oleh kecederaan kecil yang berulang.  Untuk melegakan kesakitan, boleh cuba guna ‘yoga mat’ sebagai pelapik.

Soalan 3:

  • Bolehkah cakera tulang belakang yang sudah rosak pulih dengan sendiri? Saya mengalami kerosakan pada L5 akibat jatuh kerana terlibat dalam kemalangan.
  • Apakah ada acara untuk sembuh dari masalah tersebut?

 Jawapan:

  • Kerosakan pada cakera tulang belakang ‘L5’ tidak akan pulih dengan sendirinya.
  • Untuk sembuh perlu melakukan fisioterapi termasuk ‘lumbar traction’ atau pembedahan rekonstruktif di hospital.

Soalan 4:

Apa yang perlu dilakukan untuk mengurangkan sakit di rusuk kanan sementara menunggu tarikh temujanji dengan doktor kerana saya mengalami kesakitan semasa bernafas terutama apabila batuk atau bersin?

Jawapan:

Pengambilan ubat tahan sakit boleh meredakan kesakitan tetapi adalah penting untuk mengetahui punca sakit yang melibatkan tulang rusuk dan disarankan untuk berjumpa doktor lebih awal.

Permasalahan Alahan

Soalan 5:

Saya mengalami alahan yang teruk dan setiap kali alahan saya akan bersin tanpa henti, gatal-gatal pada badan, hidung juga akan berair seperti selesema dan tersumbat sehingga mengganggu aliran pernafasan.  Bolehkah doktor syorkan ubat alahan yang agak kuat untuk masalah penyakit saya.

Jawapan:

Disarankan untuk mendapatkan rawatan di klinik dan minta doktor ubat sembur hidung untuk mengelakkan kesukaran bernafas kerana hidung yang tersumbat.

Permasalahan Haid

Soalan 6:

Benarkah meminum  air gas dan berais merbahaya bagi wanita yang sedang haid?

Jawapan:

Tidak benar.

Soalan 7:

Saya berusia 19 tahun tetapi sehingga kini saya masih belum didatangi haid / amenorrhea primer.  Adakah jika tidak dirawat boleh mendatangkan mudarat kepada kesihatan?

Jawapan:

Perlu mendapatkan konsultansi daripada doktor untuk mengetahui punca tidak didatangi haid.  Merbahaya atau mudarat adalah bergantung kepada penyebab kes primary amaenorrhoea yang dialami oleh pesakit.

Persoalan lain yang melibatkan masalah kesihatan

Soalan 8:

  • Adakah jika kerap buang air kecil merupakan petanda atau gejala sesuatu penyakit?
  • Berapa liter yang terbaik untuk pengeluaran air kencing seharian?

Jawapan:

  • Mungkin ada penyakit dan mungkin juga tiada sebarang masalah kesihatan tetapi cuba pastikan tahap gula dalam darah dan sukat air kencing untuk mengetahui berapa liter dalam sehari.
  • Sebaiknya pengeluaran air kencing seharian adalah dalam 1 hingga 2 liter.

Soalan 9:

Mengikut kajian yang dikeluarkan oleh WHO, benarkah Covid-19 boleh tersebar menerusi udara lebih dari jarak dua meter?

Jawapan:

Jika dilihat daripada cara transmisi virus daripada kontak rapat, ia tidak seperti yang dinyatakan dalam kajian. Jika seperti kajian sudah pasti ramai lagi yang akan mendapat jangkitan. Dengan kaedah sekarang kadar jangkitan boleh dikurangkan dengan begitu berkesan.

Soalan 10:

Apakah cara pengambilan buah-buahan yang terbaik sama ada makan buah-buahhan mentah atau dikisar menjadi jus?

Jawapan:

Khasiat yang sama jika diminum dengan hampasnya.

Komen dan Soalan