Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Soal Jawab Bersama Doktor: Seputar Persoalan Kesihatan – Bahagian 1/2020

Soal Jawab Bersama Doktor: Seputar Persoalan Kesihatan – Bahagian 1/2020

134
0
Iklan

Khasiat sayur-sayuran

Soalan:
Adakah sayur-sayuran yang telah bertukar kekuning-kuningan masih mengandungi khasiat untuk dimakan?

Jawapan:
Buah-buahan dan sayur-sayuran yang telah kekuning-kuningan dan tersimpan lama dalam peti sejuk masih boleh dimasak dan dimakan tetapi berkemungkinan khasiat dan nutrisinya telah hilang.  Buah-buahan yang telah dipotong tidak elok disimpan kembali ke dalam peti sejuk dan sebaiknya terus dimakan.

Soalan:
Apakah benar dengan minum banyak air kosong, makan sayur-sayuran dan buah-buahan dapat  membuang kerak pada dinding usus?

Jawapan:
Tiada maklumat tentang dinding usus berkerak, tetapi makan banyak serat dan minum banyak air supaya kerap buang air dan proses detoksifikasi berjalan lancar serta supaya bahan toksik tidak berada lama dalam usus.

Keperluan pengambilan vitamin C

Soalan:

Apakah pengambilan sukatan Vitamin C yang sesuai untuk kanak-kanak yang berumur 6-12 tahun?

Jawapan:

Pengambilan Vitamin C yang sesuai untuk kanak-kanak tersebut ialah sebanyak 25mg – 30mg sehari dan ia adalah vitamin yang larut air.

Soalan:

Benarkah pengambilan Vitamin C secara berlebihan baik untuk mereka yang telah disahkan positif Covid-19?

Jawapan:

Kenyataan tersebut masih dalam perdebatan.

Sakit di bahagian dada

Soalan:

Mengapakah saya merasa kesakitan di dada seperti menyucuk?

Jawapan:

Kesakitan seperti menyucuk atau pedih ulu-hati mungkin berpunca dari ketegangan otot antara tulang rusuk, tulang rawan pada tulang rusuk atau mungkin juga kerana gejala gastrik.

Masalah kesuburan

Soalan:

Adakah cara lain untuk mengetahui tahap kesuburan wanita dan lelaki tanpa perlu mendapatkan khidmat doktor di hospital?

Jawapan:

Pesakit dinasihatkan mendapatkan khidmat doktor pakar O&G dan Andrologi di hospital untuk urusan tersebut.

Gegata

Soalan:

Apakah punca Gegata? Pertanyaan daripada seorang ibu mengenai anaknya yang telah diberikan ubat selama 3 hari tetapi masih belum sembuh.  Adakah ubat selain daripada ubat alahan dan ‘calamine cream’ untuk penyakit gegata bagi kanak-kanak?

Jawapan:

Gegata atau urticaria merupakan penyakit alahan.  Pesakit perlu dibawa berjumpa doktor dan jika ruam terlampau banyak, doktor akan memberi suntikan steroid untuk melegakan alahan.

Benjolan belakang telinga

Soalan:

Apakah punca dan penyebab munculnya benjolan di belakang telinga?

Jawapan:

Ada kemungkinan benjolan tersebut adalah kelenjar limfa dan tidak merbahaya jika tiada perubahan saiz.

Penyalit kulit dan alahan

Soalan:

Saya mengalami kegatalan di celah paha dan sering menggaru sehingga berdarah.  Apakah ubat yang sesuai kerana kegatalan tidak reda dengan ubat sapuan biasa yang diberikan oleh klinik?

Jawapan:

Boleh cuba ubat sapuan yang ada antifungal tetapi, jika masih tidak berkurangan perlu berjumpa doktor.

Soalan:

Pertanyaan daripada seorang ibu mengenai jari anaknya seperti di dalam gambar.  Adakah jari anak saya dijangkiti kuman dan apakah ubat yang sesuai untuk mengatasi masalah tersebut?

Jawapan:

Ini adalah penyakit ketuat dan penggunaan ubat duofilm disarankan 2 kali sehari untuk beberapa bulan sehingga tertanggal kulit ketuat tersebut.

Penyakit yang sering dialami oleh kanak-kanak

Soalan:

Anak saya berumur 2 tahun 3 bulan mengalami panas badan tetapi masih aktif seperti biasa.  Saya tidak memberi sebarang ubat demam dan mula cirit-birit lebih kurang 10 kali tanpa meragam.  Adakah anak saya kecacingan? Apakah tindakan yang perlu saya lakukan sebelum memberinya ubat cacing?

Jawapan:

Cirit-birit tidak semestinya infestasi cacing. Jika mahu memberi ubat cacing tunggu seingga cirit-birit sembuh dan semasa cirit-birit pastikan pengambilan air mencukupi.

Soalan:

Anak saudara saya berumur 6 tahun seringkali hidungnya keluar darah dan telah dibawa berjumpa doktor pakar dan hasil pemeriksaan doktor mengesahkan tiada sebarang masalah. Apakah yang perlu dilakukan untuk mengatasi masalah anak tersebut dan apa yang menyebabkan hidung kanak-kanak itu sering keluar darah?

Jawapan:

Ini merupakan perkara biasa terutama bagi mereka yang kerap selesema kerana ada satu salur darah arteri di septum hidung terletak betul-betul di bawah kulit yang nipis menyebabkan kerap berlaku pendarahan.

Masalah Frozen Shoulder

Soalan:

Saya merasakan sedang mengalami ‘frozen shoulder’, adakah senaman dapat membantu untuk melegakan kesakitan?

Jawapan:

Benar, senaman ringan boleh mengurangkan kesakitan dan amalan bertunku atau meletakkan pad panas juga dapat membantu untuk meredakan masalah tersebut.

Soalan:

Apakah rawatan yang sesuai untuk ‘Frozen shoulder’ dan bolehkah diurut tempat sakit tersebut?

Jawapan:

Urut mungkin menyebabkan kesakitan yang lebih teruk. Punca ‘frozen shoulder’ adalah disebabkan keradangan pada ligament oleh itu dengan berurut boleh menyebabkan keradangan semakin bertambah.

Komen dan Soalan