Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat 10.3.5 Keluarnya Ya’juj dan Ma’juj

10.3.5 Keluarnya Ya’juj dan Ma’juj

203
0
Iklan

10.3 TBK Keluarnya Ya’juj dan Ma’juj (خروج يأجوج ومأجوج; Gog and Magog)

 

10.3.5 Jumlah Ya’juj dan Ma’juj yang ramai  (كثرة عددهم) Bahagian 1

 

Hadith Imran bin Husain رضي الله عنه,

 

وروى عمران بن حصين ((أن رسول الله – صلى الله عليه وسلم – قال وهو في بعض أسفاره، وقد تفاوت بين أصحابه السير، رفع بهاتين الآيتين صوته: يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُكَارَى وَمَا هُم بِسُكَارَى وَلَكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِيدٌ [الحج: 1-2 ]، فلما سمع أصحابه ذلك حثوا المطي، وعرفوا أنه عند قول يقوله، فلما دنوا حوله قال:  أتدرون أي يوم ذاك؟ قال: ذاك يوم يُنادى آدم عليه السلام، فيناديه ربه عز وجل، فيقول: يا آدم ابعث بعثاً إلى النار. فيقول: يا رب، وما بعث النار؟ فيقول: من كل ألف تسعمائة وتسعة وتسعين إلى النار وواحد في الجنة. قال: فأبلس أصحابه، حتى ما أوضحوا بضاحكة. فلما رأى ذلك قال:  أبشروا واعملوا، فوالذي نفس محمد بيده إنكم لمع خليقتين ما كانتا مع شيء قط إلا كثرتاه: يأجوج ومأجوج، ومن هلك من بني آدم وبني إبليس  قال: فسري عنهم، ثم قال:  اعملوا وأبشروا، فوالذي نفس محمد بيده ما أنتم في الناس إلا كالشامة في جنب البعير أو الرقمة في ذراع الدابة)) رواه أحمد والترمذي والنسائي في كتاب التفسير في (سننهما)، وقال الترمذي: حسن صحيح

 

Daripada Imran ibnu Husain رضي الله عنه, bahawa Rasulullah ﷺ pernah bersabda membacakan dua ayat berikut dengan suara yang keras di salah satu perjalanannya, yang saat itu orang-orang yang berpergian dengan baginda sudah saling berdekatan: “Hai manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu; sesungguhnya kegoncangan hari kiamat itu adalah suatu kejadian yang sangat besar (dahsyat). (Ingatlah) pada hari (ketika) kamu melihat kegoncangan itu, lalailah semua wanita yang menyusukan anak yang disusukannya dan gugurlah kandungan semua wanita yang hamil; dan kamu lihat manusia dalam keadaan mabuk, padahal sebenarnya mereka tidak mabuk, tetapi azab Allah itu sangat kerasnya. “[Al-Hajj: 1-2]. Ketika para sahabat (yang berpergian dengannya) mendengar bacaan baginda, mereka segera memacu kenderaannya mendekati sumber suara itu. Ternyata setelah dekat, mereka mengetahui bahawa yang membacanya adalah Nabi ﷺ dan saat mereka telah berada di sekelilingnya, maka Nabi ﷺ bersabda, “Tahukah kalian, hari apakah yang dimaksudkan oleh ayat ini? Iaitu suatu hari yang saat itu Adam عليه السلام dipanggil oleh Tuhannya, lalu Tuhan berfirman kepadanya, “Hai Adam, kirimkan satu kumpulan ke neraka.” Adam عليه السلام bertanya, “Wahai Tuhanku, berapa banyakkah yang patut diusir ke neraka?” Allah ‎ﷻ berfirman, “Daripada seribu orang yang sembilan ratus sembilan puluh sembilannya dimasukkan ke dalam neraka, sedangkan yang seorang dimasukkan ke dalam syurga.” Para sahabat merasa berdukacita kerana mereka masih belum memahami apa yang dimaksud oleh sabda Nabi ﷺ itu. Melihat keadaan tersebut Nabi ﷺ bersabda menjelaskannya: “Bergembiralah kalian dan beramallah. Demi Tuhan yang jiwa Muhammad berada di dalam genggaman kekuasaan-Nya, sesungguhnya kalian benar-benar bersama dengan dua jenis makhluk lainnya, yang tidak sekali-kali kedua jenis makhluk itu dikumpulkan bersama sesuatu, melainkan membuat sesuatu itu menjadi banyak bilangannya. Iaitu Ya’juj dan Ma’juj, dan orang-orang yang binasa dalam kalangan anak Adam serta anak-anak Iblis. Mendengar penjelasan ini hati para sahabat menjadi lega. Kemudian Rasulullah ﷺ melanjutkan sabdanya: Beramallah dan bergembiralah kalian. Demi Tuhan yang jiwa Muhammad berada di dalam genggaman kekuasaan-Nya, tiadalah jumlah kalian ini jika dibandingkan dengan seluruh manusia, melainkan seperti tahi lalat yang ada di badan unta, atau seperti belang yang ada di kaki ternak.” (HR Ahmad, at Tirmidzi dan an Nasa’iy)

 

✍ Fiqh hadith:

 

💥 Menggambarkan betapa ramainya penduduk manusia daripada keturunan Adam عليه السلام dan jin.

 

💥 Nisbah penduduk neraka dan syurga ialah 999:1, maksudnya 1 dalam 1000.

 

💥 Nisbah itu adalah daripada jumlah manusia dan jin termasuk Ya’juj dan ma’juj.

 

💥 Berita gembira; nisbah 1:1000 itu bukan diambil daripada jumlah umat Islam, tetapi daripada jumlah makhluk (keturunan Adam dan Iblis juga termasuk Ya’juj dan Ma’juj).

 

💥 Ya’juj dan Ma’juj disebut secara khusus kerana jumlah mereka yang ramai, melebihi umat Islam.

 

10.3.5 Jumlah Ya’juj dan Ma’juj yang ramai  (كثرة عددهم) Bahagian 2

 

وقال الطبراني : عن عبد الله بن عمرو ، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : ” إن يأجوج ومأجوج من ولد آدم ، ولو أرسلوا لأفسدوا على الناس معايشهم ، ولن يموت منهم رجل إلا ترك من ذريته ألفا فصاعدا ، وإن من ورائهم ثلاث أمم : تاويل ، وتايس ومنسك ” . هذا حديث غريب بل منكر ضعيف

 

Daripada Abdullah bin Amru رضي الله عنهما daripada Nabi ﷺ yang bersabda, “Ya’juj dan Ma’juj adalah keturunan Adam عليه السلام. Jika mereka bergerak akan merosakkan kehidupan manusia. Sekiranya salah seorang mereka mati, mereka akan meninggalkan lebih daripada 1000 zuriat. Mereka (Ya’juj dan Ma’juj) terbahagi kepada tiga golongan umat: Taawil, Tawis dan Munsik.” (HR Tabrani).

 

Tahqiq Ibn Katsir رحمه الله, tafsir [al Kahfi: 99], hadith ini gharib (aneh) bahkan munkar dhaif.

 

رواه الطبراني في الكبير والأوسط وقال الهيتمي في مجمع الزواد (6/8)ورجله ثقات وحكم عليه الألباني بالنكارة كما في السلسلة الضعيفة

(159/9

 

Catatan Dr al Areefi, HR Tabrani dalam Mu’jam al Kabir dan al Awsath. Komen al Haithami dalam Majma (6:8) perawinya dipercayai. Akan tetapi al Albani menghukumnya hadith munkar (dhaif) dalam Silsilah al Dhaifah (9:159)

Selain al Haithami yang mensahihkan sanadnya, Ibn Hajar Asqolani رحمه الله dalam Fathul Bari (8:107) ada riwayat lain daripada Abdullah bin Salam dikeluarkan Musnad Abd bin Hamid, sanadnya sahih.

Ibn Katsir رحمه الله dalam al Nihayah, 1:154, ia hadith gharib (dhaif), kemungkinan besar adalah atsar Abdullah bin Amru sahaja.

 

10.3.5 Jumlah Ya’juj dan Ma’juj yang ramai  (كثرة عددهم) Bahagian 3

 

وعن عبد الله بن عمرو رضي الله عنه قال: [ إن الله عز وجل جزأ الخلق عشرة أجزاء فجعل تسعة أجزاء الملائكة وجزءا سائر الخلق وجزأ الملائكة عشرة أجزاء فجعل تسعة أجزاء يسبحون الليل والنهار لا يفترون وجزءا لرسالته وجزأ الخلق عشرة أجزاء فجعل تسعة أجزاء الجن وجزءا بني آدم وجزأ بن يآدم عشرة أجزاء فجعل تسعة أجزاء يأجوج ومأجوج وجزءا سائر الناس ]

 

Atsar Abdullah bin Amru رضي الله عنه yang berkata,” Sesungguhnya Allah ‎ﷻ membahagikan manusia menjadi 10 bahagian: 9 bahagian untuk golongan Malaikat dan 1 bahagian untuk semua makhluk. Malaikat dipecahkan kepada 10 bahagian pula: 9 bahagian untuk bertasbih siang dan malam, manakala satu bahagian untuk menyampaikan Risalah-Nya. 1 bahagian untuk makhluk dijadikan 10 bahagian: 9 bahagian untuk golongan Jin dan 1 bahagian untuk keturunan Adam. 1 bahagian Adam dijadikan 10 pula, 9 bahagian untuk keturunan Ya’juj dan Ma’juj, satu bahagian sahaja untuk manusia lain” .

 

🗣 Komen al Hakim

 

هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ، وَلَمْ يُخْرِجَاهُ “

[التعليق – من تلخيص الذهبي]

8506 – صحيح

 

Kata al Haakim, sahih (atas syarat Bukhari dan Muslim) namun keduanya tidak mengeluarkan dalam kedua sahihnya, no 8506 (al Mustadrak dengan komentar al  Zahabi)

 

✍ Tahqiq Multaqa ahlil hadith:

 

فالحديث صحيح – إن شاء الله – موقوفاً على عبد الله بن عمرو

 

Hadith sahih mauquf atas Abdullah bin Amru رضي الله عنهما.

 

✍ Tahqiq Syaikh Muqbil, ta’aliq ke atas al Mustadrak al Hakim, mauquf.

 

قال الشيخ مقبل في تعليقه على المستدرك …. موقوف

 

✍ Komentar pengarang Dr al Areefi:

 

وهذا الأثر لعبد الله بن عمرو بن العاص رضي الله عنه وليس مرفوعا إلى النبي صلى الله عليه وسلم وليس له حكم الرفع ,لأن عبد الله بن عمرو رضي الله عنه عرف عنه أنه الأخذ عن الإسرائيليات وتضمينها كلامه أحيانا ولكني ذكرت الأثر استئناسا به

 

Atsar ini adalah kata-kata Abdullah bin Amru رضي الله عنهما dan tidak marfu’ (bukan hadith nabi), kemungkinan Israiliyat kerana beliau antara yang dikesan mengambil sumber Israil. Maka kita ambil atsar ni sebagai peringatan sahaja.

Komen dan Soalan