Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat 10.3.2 Keluarnya Ya’juj dan Ma’juj

10.3.2 Keluarnya Ya’juj dan Ma’juj

137
0
Iklan

10.3 TBK Keluarnya Ya’juj dan Ma’juj (خروج يأجوج ومأجوج; Gog and Magog)

10.3.2 Kisah Pembinaan Benteng Mega Ya’juj dan Ma’juj (قصة بناء السد على يأجوج ومأجوج)
Bahagian 1: Firman Allah ‎ﷻ di dalam Surah al Kahfi: 92– 97

صة بناء السد على يأجوج ومأجوج
قال تعالى في قصة الملك الصالح ذي القرنين:{ ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا (٩٢) حَتَّى إِذَا بَلَغَ بَيْنَ السَّدَّيْنِ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمَا قَوْمًا لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلًا (٩٣) قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَى أَنْ تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا (٩٤) قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا (٩٥) آَتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ حَتَّى إِذَا سَاوَى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انْفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آَتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا (٩٦) فَمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا (٩٧) }

Allah ‎ﷻ berfirman tentang kisah Raja yang soleh Zulqarnain: Kemudian dia berpatah balik menurut jalan yang lain. (92)

Sehingga apabila dia sampai di antara dua gunung, dia dapati di sisinya satu kaum yang hampir-hampir mereka tidak dapat memahami perkataan. (93)

Mereka berkata: “Wahai Zulqarnain, sesungguhnya kaum Ya’juj dan Ma’juj sentiasa melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu (daripada hasil pendapatan kami) dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?” (94)

Dia menjawab: “(Kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku jadikan daku menguasainya, lebih baik (daripada bayaran kamu); oleh itu bantulah daku dengan tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah tembok penutup yang kukuh. (95)

“Bawalah kepadaku ketul-ketul besi”; sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, dia pun memerintahkan mereka membakarnya dengan berkata: “Tiuplah dengan alat-alat kamu” sehingga apabila ia menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia: “Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya”. (96)

Maka mereka tidak dapat memanjat tembok itu, dan mereka juga tidak dapat menebuknya. (97)

 

10.3.2 Kisah Pembinaan Benteng Mega Ya’juj dan Ma’juj (قصة بناء السد على يأجوج ومأجوج)
Bahagian 2: Siapakah Zulqarnain? (من ذي القرنين؟)

أولا: من ذي القرنين؟
هو ملك مؤمن صالح ولم يكن نبيا على قول الراجح من أقوال أهل العلم سمي بذي القرنين لأنه قد بلغ المشارق والمغارب من حيث يطلع قرن الشيطان ويغرب وهو غير الإسكندر المقدوني فإن الإسكندر كان كافرا وزمنه متأخر عن ذي القرنين وبينهما أكثر من ألفي سنة والله أعلم

Kata Dr al Areefi, Zulqarnain adalah seorang raja mukmin yang soleh bukan seorang Nabi seperti pendapat ahli ilmu. Zulqarnain adalah Raja yang soleh adalah pendapat terkuat. Adapun dinamakan Zulqarnain sebab beliau telah menguasai empayar di timur hingga ke barat, tempat terbit dan terbenamnya tanduk syaitan. Beliau bukanlah Alexander Macedonia, sebab Alexander itu adalah seorang kafir dan hidup jauh selepas Zulqarnain lebih kurang 2,000 tahun.

 

10.3.2 Kisah Pembinaan Benteng Mega Ya’juj dan Ma’juj (قصة بناء السد على يأجوج ومأجوج)
Bahagian 3: Siapakah Zulqarnain? (من ذي القرنين؟)

Ulasan Dr Muhammad al Mubayyad (al Mausu’ah fi al Fitan Wal Malahim), mengenai siapakah Zulqarnain, terdapat 4 pendapat yang kuat:

💥 Pendapat pertama: Zulqarnain adalah Alexander the Great dari Macedonia.
Ini berdasarkan hadith dalam Fathul Bari:

أخرجه الطبري ومحمد بن ربيع الجيزي في “كتاب الصحابة الذين نزلوا مصر” بإسناد فيه ابن لهيعة أن رجلا سأل النبي صلى الله عليه وسلم عن ذي القرنين فقال: كان من الروم فأعطي ملكا فصار إلى مصر وبنى الإسكندرية، فلما فرغ أتاه ملك فعرج به فقال: انظر ما تحتك، قال: أرى مدينة واحدة، قال: تلك الأرض كلها، وإنما أراد الله أن يريك وقد جعل لك في الأرض سلطانا، فسر فيها وعلم الجاهل وثبت العالم. وهذا لو صح لرفع النزاع ولكنه ضعيف (الحافظ ابن حجر في «فتح الباري شرح صحيح البخاري» (6/382))

Hadith dikeluarkan oleh at Tabari dan Muhammad bin Rabi’ al Jiizi dalam kitabnya Kitab al Sahabah Allazi Nuzzilu Misyr, dengan sanad di dalamnya ada Abu Lahi’ah, di mana seorang lelaki bertanya Rasulullah ﷺ akan siapakah Zulqarnain. Nabi ﷺ menjawab: “Dia adalah lelaki berbangsa Rom yang diberi kekuasaan dan menjadi penguasa Mesir dan kemudian membangunkan kota Iskandariah. Ketika dia keseorangan, datang seorang raja yang lain dan berkata, “Cuba lihat di sana, Zulqarnain berkata, aku lihat sebuah kota. Kemudian raja itu berkata, bahkan bukan kota itu sahaja, bahkan seluruh bumi adalah milik engkau dengan ketentuan Allah ‎ﷻ. Maka bergembiralah dikau, ajarilah kaum yang jahil akan ilmu dan perteguhkan para ilmuan.”

Komen Ibn Hajar, jika hadith ini sahih, maka selesailah khilaf (akan siapakah sebenar Zulqarnain) akan tetapi ia dhaif. (Fathul Bari 6:382)

Maka jelaslah, Alexander the Great dari Macedonia bukanlah Zulqarnain kerana dia seorang kafir dan juga gurunya Aristotle yang juga seorang kafir, sedangkan Zulqarnain adalah seorang penguasa mukmin yang soleh.

 

10.3.2 Kisah Pembinaan Benteng Mega Ya’juj dan Ma’juj (قصة بناء السد على يأجوج ومأجوج)
Bahagian 4: Siapakah Zulqarnain? (من ذي القرنين؟)

Ulasan Dr Muhammad al Mubayyad (al Mausu’ah fi al fitan wal malahim), mengenai siapakah Zulqarnain, terdapat 4 pendapat yang kuat:

💥 Pendapat kedua: Pendapat Imam al Bukhari رحمه الله

“لأن الإسكندر كان قريباً من زمن عيسى عليه السلام، وبين زمن إبراهيم وعيسى أكثر من ألفي سنة، والذي يظهر أن الإسكندر المتأخر لُقِّبَ بذي القرنين تشبيهاً بالمتقدِّم لسِعة مُلكه وغلبته على البلاد الكثيرة، أو لأنه لمّا غلبَ على الفرس وقتلَ مَلكهم انتظم له مُلك المملكتين الواسعتين الروم والفرس فلُقّبَ ذا القرنين لذلك، والحقُّ أن الذي قَصَّ اللهُ نبأه في القرآن هو المتقدّم.” (فتح الباري شرح صحيح البخاري، ابن حجر العسقلاني 6/382)

Petikan daripada al Fath, Jilid 6;

Ibn Hajar رحمه الله merumuskan, pendapat Imam al Bukhari رحمه الله, Iskandar Zulqarnain adalah raja semasa zaman Nabi Ibrahim عليه السلام. Al Bukhari رحمه الله menyatakan kelemahan pendapat yang menyatakan Zulqarnain adalah Alexander the Great dari Yunani yang sememangnya dekat dengan zaman Isa عليه السلام. Sedangkan zaman Isa عليه السلام dan Ibrahim عليه السلام adalah selang 2,000 tahun. Ada beberapa atsar yang menyebut Ibrahim عليه السلام sempat bertemu Iskandar, namun atsar tersebut tidak lepas daripada perbahasan sanad.

 

10.3.2 Kisah Pembinaan Benteng Mega Ya’juj dan Ma’juj (قصة بناء السد على يأجوج ومأجوج)
Bahagian 5: Siapakah Zulqarnain? (من ذي القرنين؟)

Ulasan dr Muhammad al Mubayyad

💥 Pendapat ketiga: Zulqarnain adalah seorang Raja Arab

قال شيخ الإسلام الحافظ ابن حجر في «فتح الباري شرح صحيح البخاري» (6/382)
والذى يقوى إن ذا القرنين من العرب كثرة . : ما ذكروه في أشعارهم

Imam Ibn Hajar رحمه الله dalam al Fath (6:382) menyatakan Zulqarnain mungkin seorang raja Arab daripada keturunan Humair atau Hira. Ini kerana banyak syair syair Arab klasik menyanjung ketokohan Zulqarnain dan kekaguman bangsa Arab terhadapnya.

Menurut al Mubayyad, pendapat ini dhaif kerana kerana biografi raja Arab bernama Zulqarnain tidak ada.

 

10.3.2 Kisah Pembinaan Benteng Mega Ya’juj dan Ma’juj (قصة بناء السد على يأجوج ومأجوج)
Bahagian 6: Siapakah Zulqarnain? (من ذي القرنين؟)

Ulasan dr Muhammad al Mubayyad

💥 Pendapat ke empat: Zulqarnain adalah Maharaja Farsi, Qurusy.

قال “أبو الكلام آزاد”: اطلعت على ما جاء في أسفار اليهود وعلى ما كتبه مؤرخو اليونان، فرجح عندي أن ذا القرنين هو الملك الفارسي “قورش”. ثم قال: لما تمكنت بعد سنوات من مشاهدة آثار إيران القديمة، ومن مطالعات مؤلفات علماء الآثار فيها، زال الحجاب؛ إذ ظهر كشف أثري قضى على سائر الشكوك، فتقرر لدي بلا ريب أن المقصود بذي القرنين ليس إلا “كورش” نفسه، فلا حاجة بعد ذلك أن نبحث عن غيره.. إنه تمثال على القامة الإنسانية، ظهر فيه كورش، وعلى جانبيه جناحان كجناحي العقاب، وعلى رأسه قرنان كقرني الكبش، فهذا التمثال يثبت بلا شك أن تصور ذي القرنين كان قد تولد عند كورش، ولذلك نجد التمثال وعلى رأسه قرنان، أي أن التصور الذي خلقه أو أوجد اليهود للملك المنقذ لهم كورش…..

Ini pendapat Allamah Sa’id Hawa رحمه الله dari Syria, Hameed Olki dari Turki dan Maulana Abul Kalam Azad dari India.
Ringkasan pendapat Abul Kalam Azad, Olki dan Said Hawa, kebanyakan kajian diambil daripada kitab “Old Testament” tentang kisah Nabi Daniel yang mana Qurush berjaya menyatukan empayar Mada dan Farsi kemudian menyelamatkan Bani Israil daripada penguasaan Babylon.

Maka setakat hari ini belum dapat dikenal pasti secara sahih, siapakah susuk sebenarnya Iskandar Zulqarnain itu melainkan memerlukan lebih banyak kajian lanjutan. Yang paling tepat masa ini, Zulqarnain ialah seorang raja yang mukmin, soleh yang melakukan banyak kebaikan di atas muka bumi semasa penguasaannya.

Patung Qurusy atau Zulqarnain di Iran

Komen dan Soalan