Utama Bilik (28) Bidaah Nusantara BAB 15: Siri Pemurnian 60 Bid’ah Nusantara – Baca Al-Fatihah Selepas Mendengar...

BAB 15: Siri Pemurnian 60 Bid’ah Nusantara – Baca Al-Fatihah Selepas Mendengar Berita Kematian

5568
0
Iklan

Sudah menjadi lumrah atau kebiasaan dalam kalangan masyarakat nusantara, apabila terdengar berita kematian mereka akan berkata “al-Fatihah” atau menyebut “takziah”. Dua kalimah inilah yang popular di media sosial ketika memberi ucapan kepada orang yang ditimpa musibah. Adakah amalan popular ini menepati saranan bertakziah di dalam Islam?

1. Apakah amalan salaf apabila mendengar berita kematian?

Antara ungkapan yang terbaik adalah:

( إِنَّ لِلَّهِ مَا أَخَذَ ، وَلَهُ مَا أَعْطَى ، وَكُلٌّ عِنْدَهُ بِأَجَلٍ مُسَمًّى ، فَلْتَصْبِرْ وَلْتَحْتَسِبْ  (رواه البخاري، رقم 1284، ومسلم، رقم 923

 Sesungguhnya milik Allah ‎ﷻ apa yang diambil dan bagi-Nya apa yang diberikan. Segala sesuatu disisi-Nya ajal yang telah ditentukan. Maka bersabarlah dan berharap (pahala daripada-Nya).” (HR. Bukhari, no. 1284 dan Muslim, no. 923)

 عَظَّم الله أجرك ، وأحسن عزاءك ، وغفر لميتك ، وألهمك صبراً ، وأجزل لنا ولك بالصبر أجرا

Semoga Allah ‎ﷻ memberikan pahala besar bagi kamu, bagus dalam takziah, memaafkan mayat kamu, diberikan kesabaran dan dicurahkan pahala kepada kami dan kamu dengan penuh kesabaran.” (al-Azkar, Imam Nawawi, 126)

2. Bid’ah ungkapan al-Fatihah apabila bertakziah

Apabila seseorang mengucap al-Fatihah kepada berita kematian, apakah implikasinya?

i. Ungkapan “al-Fatihah” apabila mendengar berita kematian tidak diamalkan oleh para salaf. Maka sudah semestinya apabila kita melakukan sesuatu amalan yang tidak diamalkan para salaf, maka itulah yang dikatakan bid’ah. Dalilnya ialah:

مَنْ أَحْدَثَ فِى أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ

Barangsiapa membuat suatu perkara baru dalam urusan kami ini (urusan agama) yang tidak ada asalnya, maka perkara tersebut tertolak.” (HR. Bukhari no. 2697 dan Muslim no. 1718 daripada A’isyah رضي الله عنها)

ii. Ayat pertama al-Fatihah ialah “Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam” (ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ), maksudnya apabila anda dengar kematian, anda seolah-olah berasa seronok dengan memuji Allah ﷻ sebab si fulan sudah meninggal dunia. Si fulan sudah meninggal dunia, maka anda pun jawab al-Fatihah, maksudnya alhamdulillah dia sudah mati.

iii. Ini kerana majoriti orang nusantara tidak mengerti bahasa Arab, maka mereka mengandaikan ungkapan takziah tersebut adalah ungkapan yang betul apabila mendengar kematian atau ketika mengunjungi keluarga jenazah. Seseorang yang datang berkunjung untuk memberi penghormatan terakhir akan mengucapkan al-Fatihah dan takziah.

Ucapan takziah itu sendiri adalah perbuatan untuk menghiburkan dan menenangkan orang yang ditimpa musibah.

التعزية هي حمل المصاب على الصبر ، وليس لها ألفاظ مخصوصة ، والأفضل أن يعزي بالألفاظ التي عزى بها النبي صلى الله عليه وسلم .

Takziah adalah mengarahkan orang yang mendapat musibah agar bersabar. Namun, tidak ada kata-kata khusus dalam takziah. Ucapan yang terbaik adalah mengucapkan lafaz yang telah diucapkan oleh Nabi ﷺ.

Paling kurang kita melafazkan “Inna lillah wa inna ilahi raaji’un” seperti yang disebutkan di dalam Al-Qur’an [al-Baqarah: 156]. 

Maka lafaz takziah dan al-Fatihah adalah antara lafaz-lafaz yang bid’ah dan tidak ada asalnya di dalam sunnah ketika kematian.

3. Adakah sahih hadith yang menganjurkan membaca surah al-Fatihah untuk orang yang meninggal dunia?

وروى الطبراني أيضا في “المعجم الكبير” (13613) والبيهقي في “الشعب” (8854) من طريق يَحْيَى بْن عَبْدِ اللهِ الْبَابْلُتِّيّ، ثنا أَيُّوبُ بْنُ نَهِيكٍ، قَالَ: سَمِعْتُ عَطَاءَ بْنَ أَبِي رَبَاحٍ، يَقُولُ: سَمِعْتُ ابْنَ عُمَرَ، يَقُولُ: سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: (إِذَا مَاتَ أَحَدُكُمْ فَلَا تَحْبِسُوهُ، وَأَسْرِعُوا بِهِ إِلَى قَبْرِهِ، وَلْيُقْرَأْ عِنْدَ رَأْسِهِ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ، وَعِنْدَ رِجْلَيْهِ بِخَاتِمَةِ الْبَقَرَةِ فِي قَبْرِهِ).

وهذا إسناد واه ، أيوب بن نهيك ، ضعفه أبو حاتم وغيره، وقال الأزدي: متروك.

حديث: “إذا مات أحدكم فلا تحبسوه وأسرعوا به إلى قبره، وليقرأ عند رأسه بفاتحة الكتاب وعند رجليه بخاتمة البقرة في قبره”.

شديد الضعف مرفوعا وموقوفا:

أما المرفوع فرواه الخلال في القراءة عند القبور (4) والطبراني (12/444 رقم 13613) والبيهقي في الشعب (7/16 رقم 9294) من طريق يحيى بن عبد الله البابلتي، عن أيوب بن نهيك، سمعت عطاء بن أبي رباح، سمعت ابن عمر، فذكره مرفوعا.

وهذا سند ضعيف جدا، يحيى واه، وبه أعله الهيثمي في مجمع الزوائد (3/44)، وشيخه أيوب متروك، وقال الألباني: الحديث ضعيف جدا. (الضعيفة 4140)

Diriwayatkan daripada Ibnu Umar رضي الله عنهما, beliau berkata: Saya mendengar Rasulullah ﷺ bersabda: Jika di antara kalian ada yang meninggal, maka janganlah diakhirkan, segeralah dimakamkan. Dan hendaklah di kepalanya dibacakan pembukaan Al-Qur’an (surah al-Fatihah) dan di kakinya dengan penutup surah al-Baqarah di kuburnya.” (HR at-Thabrani dalam al-Kabir no. 13613, al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman no. 9294 dan Tarikh oleh Yahya bin Ma’in 4/449)

Al-Hafiz Ibnu Hajar رحمه الله memberi penilaian kepada hadith tersebut: Hadith riwayat at-Thabrani dengan sanad yang hasan.” (Fath al-Bari 3/184)

Penjelasan Multaqa ahlul hadith:

حديث: “إذا مات أحدكم فلا تحبسوه وأسرعوا به إلى قبره، وليقرأ عند رأسه بفاتحة الكتاب وعند رجليه بخاتمة البقرة في قبره”.

شديد الضعف مرفوعا وموقوفا:

أما المرفوع فرواه الخلال في القراءة عند القبور (4) والطبراني (12/444 رقم 13613) والبيهقي في الشعب (7/16 رقم 9294) من طريق يحيى بن عبد الله البابلتي، عن أيوب بن نهيك، سمعت عطاء بن أبي رباح، سمعت ابن عمر، فذكره مرفوعا.

وهذا سند ضعيف جدا، يحيى واه، وبه أعله الهيثمي في مجمع الزوائد (3/44)، وشيخه أيوب متروك، وقال الألباني: الحديث ضعيف جدا. (الضعيفة 4140)، ويتضح بذلك وهم ابن حجر عندما قال عن المرفوع: إسناده حسن. (فتح الباري 3/184) إذ فيه علتان ظاهرتان.

Sanad riwayat ini ada kelemahan iaitu Yahya bin Abdillah bin ad-Dhohhak Al-Babulati dinilai lemah oleh Al-Hafidzh Ibnu Hajar dalam “At-Taqrib”, sedang Syaikhnya sendiri yang bernama Ayyub bin Nuhaik dinilai lemah oleh Abu Hatim dan Abu Zur’ah melabel “munkarul hadith”. Atas dasar itulah Syaikh Al-‘Allamah al-Albani berkata riwayatnya “dhaif jiddan” (sangat lemah). 

Adalah sebuah kejanggalan apabila Al-Hafidzh Ibnu Hajar رحمه الله menghukumi sanadnya hasan di tempat lain. Penilaian hasan oleh Ibn Hajar dijelaskan oleh Syaikh al-Albani di dalam Ahkam al-Janaiz, Silsilah al-Dha’ifah dan Hidayah al-Ruwah (وضعفه موقوفا الألباني في أحكام الجنائز (ص243 المعارف) والضعيفة (4140) والتعليقات على هداية الرواة (2/223))

Hadith ini mengenai orang yang menurunkan mayat ke dalam kubur hendaklah membaca al-Fatihah di kepala dan al-Baqarah di kakinya. Jika hadith ini sahih sekali pun, matannya amat gharib (pelik) kerana perlukan masa yang lama untuk kebumikan jenazah kerana panjangnya surah al-Baqarah itu. Sedangkan Nabi ﷺ sendiri menyuruh kita mempercepatkan upacara pengkebumian jenazah.

Hadith Ibnu Umar رضي الله عنه ini menjadi hujah golongan pondok dan pesantren dengan menghukum membaca Al-Quran di kuburan adalah baik ketika pengkebumian atau ziarah kubur. Mereka mengambil bulat-bulat penilaian hasan oleh al-Hafiz Ibn Hajar tanpa melihat penilaian Ibnu hajar dalam al-Talkhis al-Habir. Di dalam kitab tersebut, Ibnu Hajar telah menjelaskan kedudukan perawi dalam hadith ini akan perawi Yahya al-Babulati dan Abdul Rahman bin al-‘Ala’; (التلخيص الحبير (2/130) )

Rumusan daripada Syeikh al-Albani رحمه الله di dalam al-Dha’ifah:

 وقال الإمام أحمد في مسائل ابن هانئ: القراءة على القبر بدعة. (946)، وهذا مذهب جمهور السلف، كأبي حنيفة ومالك، الذي قال: ما علمت أحدا يفعل ذلك. (انظر الضعيفة)

Ditanya kepada Imam Ahmad رحمه الله dalam Masail Ibn Hani’, akan isu membaca Al-Qur’an di perkuburan, Imam Ahmad berkata ia adalah bid’ah, inilah mazhab jumhur salafusoleh dan pendapat mazhab Abu Hanifah dan Maliki.”

Allahu a’lam.

Komen dan Soalan