Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TBK 10.2.1 Turunnya Nabi Isa عليه السلام

TBK 10.2.1 Turunnya Nabi Isa عليه السلام

195
0
Iklan

Tanda Besar Kiamat
10.2 Turunnya Nabi Isa

نزول عيسى بن مريم عليه السلام

10.2.1 Muqaddimah 
Mengenal Nabi Isa عليه السلام secara dekat dan personal.

◾️ Nasab Nabi Isa عليه السلام.

Siapa Maryam, Zakaria dan Keluarga Imran, Yahya dan Isa –
kesemuanya adalah daripada Bani Israil. Maryam lahir daripada pasangan Imran dan Hanna. Imran wafat ketika Maryam dalam kandungan ibunya Hanna. Oleh kerana keduanya sudah bernazar untuk menyerahkan bayi mereka kepada sinagog (kuil Yahudi), maka Maryam diserahkan kepada sinagog Yahudi sebaik saja kelahirannya. Hak penjagaan bayi Maryam diambil oleh Nabi Zakaria عليه السلام dan isterinya Isya. Kemudian Nabi Zakaria عليه السلام juga dikurniakan anak lelaki bernama Yahya. Isteri Nabi Zakaria عليه السلام, Isya dan ibu Maryam iaitu Hanna adalah adik-beradik. Maka Maryam adalah anak saudara kepada Nabi Zakaria عليه السلام. Manakala NabiYahya عليه السلام dan Maryam adalah sepupu. Maka Nasab Isa عليه السلام adalah Isa bin Maryam bin Imran.

Menurut Dr Al-Areefi,

نزول عيسى عليه السلام
عيسى عليه السلام نبي من أنبياء الله عز وجل من أولي العزم المقربين أختصه الله عز وجل بأن يولد من أم دون أب وكانت مريم أم عيسى عليه متميزة بصلاحها وتتعبد في المحراب والله عز وجل يرزقها

Muqaddimah turunnya Nabi Isa عليه السلام:
Nabi Isa عليه السلام adalah Nabi dari siri anbiyaa Allah ﷻ yang termasuk Nabi Ulul Azmi, di mana Allah ﷻ menjadikan baginda satu keunikan dengan kelahiran tanpa ayah. Adapun Maryam pula terkenal dengan kesolehannya, sentiasa beribadat di Mihrab (sinagog) dan Allah ﷻ memberi rezeki kepadanya secara langsung.

قال الله عز وجل:{ كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ (٣٧) }

“Setiap kali Zakaria masuk untuk menemui Maryam di Mihrab, baginda dapati makanan di sisinya. Zakaria berkata, “Hai Maryam, dari mana kamu memperoleh (makanan) ini?” Maryam menjawab, “Makanan itu dari sisi Allah.”
“Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya tanpa hisab.”
[Ali-Imran: 37]

Tambahan:
1. Benarkah Nabi Zakaria عليه السلام dan Nabi Yahya عليه السلام dibunuh dengan kejam oleh Bani Israil?

Ibnu Katsir رحمه الله‎ mengatakan dalam tafsirnya bahawa dakwaan Nabi Zakaria عليه السلام dibunuh dan digergaji dalam pokok adalah Israiliyyat. Begitu juga Nabi Yahya عليه السلام dibunuh oleh Raja Syria adalah kisah Israiliyyat kerana berlawanan dengan nas:

إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ فِى ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ ٱلْأَشْهَٰدُ ﴿٥١﴾

“Sesungguhnya kami menolong rasul-rasul kami dan orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia dan pada hari berdirinya saksi-saksi (hari kiamat).”
[Ghafir: 51]

Bermaksud nabi-nabi Allah ﷻ tidak boleh dibunuh dengan kejam oleh manusia.

@tanda2kiamat

Komen dan Soalan