Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TBK 10.1.20 al Masih al Dajjal

TBK 10.1.20 al Masih al Dajjal

205
0
Iklan

TBK 10.1 al-Masih al-Dajjal

10.1.20 Penutup Bab Dajjal dengan 5 Rumusan.
(وأختم الكلام عن الدجال بذكر خمس مسائل)

Rumusan 1:
Isu Dajjal adalah isu yang mega.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:<<ألا أخبركم بما هو أخوف عليكم عندي من المسيح الدجال؟! الشرك الخفي أن يقوم الرجل فيصلي فيزين صلاته لما يرى من نظر الرجل> رواه أحمد وابن ماجة وحسنه الألباني في صحيح الترغيب والترهيب(27)

Mahukah kalian aku beritahu tentang sesuatu yang bagiku lebih aku khuatirkan terhadap kamu daripada Al-Masih Ad-Dajjal?”, para sahabat menjawab: “Baik, ya Rasulullah.”, kemudian Rasulullah ﷺ bersabda: “Syirik yang tersembunyi, iaitu ketika seseorang berdiri melakukan salat, ia memperindah salatnya itu kerana mengetahui ada orang lain yang melihatnya.”
[HR Ahmad dan Ibnu Majah, dihasankan oleh Syaikh Al-Albani dalam Sahih at-Targhib no 27]

Nabi ﷺ memperingati kepada umatnya dua isu.

Isu Pertama: Dajjal.
Isu Kedua: Isu yang lebih besar daripada isu Dajjal ialah isu Ikhlas, yakni riya’ yang dikatakan sebagai syirik yang tersembunyi.

Rumusan 2:
Awas kedajjalan pemimpin.

عن أبي ذر رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:<غير الدجال أخوف على أمتي من الدجال:الأئمة المضلون> رواة أحمد وصححه الألباني في السلسلة الصحيحة رقم(1989)

Hadith Abu Dzar رضي الله عنه,
“Selain Dajjal, yang lebih aku takutkan ke atas umatku selain fitnah Dajjal ialah pemimpin yang menyesatkan”, [HR Ahmad disahihkan oleh Syaikh Al-Allbani Silsilah al-Sahihah no. 1989]

Syarah:

وأئمة الضلال وقادته خطرهم على الأمة عظيم فإذا كان رأس الناس المؤثر فيهم ضالا ضل من تحته وأئمة الضلال قد يكونون أئمة في الدنيا كالملوك زالأمراء والوزراء وقد يكونون في الدنيا كالعلماء والدعلة فإذا تصدر على الناس القادة الضالون فسد أمرهم جميعا

Bahaya pemimpin yang menyesatkan umat ialah rakyat turut akan disesatkan. Pemimpin yang menyesatkan boleh jadi dari kalangan raja-raja, umara’, menteri dan juga pemimpin agamawan daripada kalangan ulama’ dan pendakwah. Apabila manusia dipimpin oleh pemimpin yang rosak dan sesat, maka sesatlah dan rosaklah urusan negara dan rakyat.

Rumusan 3:
Jaminan akan ada pembela umat di sepanjang zaman.

عن عمران بن حصين رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:<< لا تزال طائفة من أمتي يقاتلون على الحق ظاهرين على من ناوءهم حتى يقاتل آخرهم المسيح الدجال> رواه أحمد وأبو داود من حديث عمران بن حصين رضي الله عنه وصححه الحاكم ووافقه الذهبي

Hadith Imran bin Hushain رضي الله عنه,
“Akan sentiasa ada satu ‘Thaifah’, kelompok dari umatku yang berperang di atas hak, mereka menang ke atas orang yang memusuhi mereka. Sehingga akhirnya kumpulan yang akan melawan al-Masih al-Dajjal”
[HR Ahmad dan Abu Daud, Al-Hakim, disahihkan olehnya dan disepakati oleh Imam Adz-Dzahabi penta’liq al-Mustadrak Al-Hakim.

فظهر أن حركة الجهاد في الأمة حركة متتابعة وأن أولها وآخرها بعضها مع بعضها ولا ينقطع الجهاد حتى يقاتل آخر الأمة الدجال
Syarah:
Munculnya pergerakan jihad (dan Islah) dalam pertubuhan umat Islam merupakan gerakan yang bertali arus dari awal zaman salaf dan berkesinambungan hingga akhir umat ini melawan Dajjal nanti.

Rumusan 4:
Tegar bila dilanda fitnah.

Tegar saat dilanda fitnah adalah dasar dari usul syariat (الثبات في الفتن أصل من أصول الشريعة )

Hadith Nawwas bin Sam’an رضي الله عنه,

قال صلى الله عليه وسلم لما دكر فتنة الدجال:<<يا عباد الله فاثبتوا> (رواه مسلم من حديث النواس بن سمعان)

Dari Nawwas رضي الله عنه, Nabi ﷺ memperingatkan ketika fitnah Dajjal (bakal menimpa umatnya).” Wahai hamba Allah ﷻ, teguhlah kamu semua.”
[HR Muslim]

Rumusan 5:
Perang akhir zaman akan kembali mengikut zaman asal; pedang, kuda dan panah.

نلحظ من حديث الدجال وغيره أن القتال آخر الزمان يكون بالسلاح الأبيض وهو السيوف والرماح والخيول

@tanda2kiamat

Komen dan Soalan