Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 SnJ Fiqh Wanita

SnJ Fiqh Wanita

158
0
Iklan

Soal  Jawab
Inai, Dandan, Syirik & Taubat, Berwudhu’lah.

Soalan 1:
Bolehkah menginai rambut untuk maksud kepuasan diri sendiri?

● Jawapan 1:
Hukum inai memang boleh, dalilnya:

إِنَّ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى لاَ يَصْبُغُونَ، فَخَالِفُوهُمْ
Maksudnya: “Sesungguhnya orang Yahudi dan Nasrani tidak mewarnakan rambut. Justeru, hendaklah kamu berlainan daripada mereka.”
HR al-Bukhari (5559) dan Muslim (2103)

Soalan 2:
Jika seseorang yang pernah melakukan syirik ketika sihat dan kita baru menyedarinya ketika dia sakit berat, bagaimana untuk membantu dia bertaubat? Sedangkan dia sudah nyayuk. Adakah kita boleh berdoa sahaja minta pengampunan yang dia melakukan perkara tersebut disebabkan tidak tahu itu syirik. Masyarakat dulu ada mengamalkan ilmu salah dan ada diperturunkan untuk diamalkan jika ada masalah, contoh ilmu pakaian untuk lelaki atau perempuan supaya kelihatan cantik atau segak. Ilmu ini diamal kan dengan mengambil ayat dari Al-Qur’an dan ditambah dengan ayat sendiri. Saya faham ini sebagai sihir. Mungkin syeikh boleh bagi jawapannya.

● Jawapan 2:
Taubat masih boleh dilakukan sebelum nyawa di hujung kerongkong.

وعن أبي عبد الرحمان عبد الله بنِ عمَرَ بنِ الخطابِ رضيَ اللهُ عنهما ، عن النَّبي – صلى الله عليه وسلم -، قَالَ : (( إِنَّ الله – عز وجل – يَقْبَلُ تَوبَةَ العَبْدِ مَا لَمْ يُغَرْغِرْ رواه الترمذي، وَقالَ : (( حديث حسن ))

“Dari Abdullah bin Umar bin Khathab رضيَ اللهُ عنهما dari Nabi ﷺ Baginda bersabda : “Sesungguhnya Allah ﷻ akan menerima taubat seorang hamba, selama nyawanya belum sampai kerongkongan.”
(HR. Tirmidzi, dihasankan oleh Imam Tirmidzi sendiri dan dihasankan juga oleh Imam Al Albani).

Jika sudah nyanyuk, maka habislah peluang taubat itu. Yang boleh dilakukan ialah anak-anaknya berdoa sahaja.

Soalan 3:
Apakah hukum mendandan jenazah dan memakaikan wangian ketika menguruskannya?

Adakah ia Sunnah atau lebih dari itu?

● Jawapan 3:
Mendandan tu dikira berlebihan, manakala mewangikan mayit itu adalah sunnah, amalan salaf. (al albani, ahkam al janaiz)


Soalan 4:
Mohon pencerahan terhadap Hadith Ummu Athiyyah (Bukhari no 1254, Muslim no. 939)

Adakah mengikat/jalin rambut jenazah juga termasuk di dalam sunnah?

ٍ عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ قَالَتْ
تُوُفِّيَتْ إِحْدَى بَنَاتِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَخَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ اغْسِلْنَهَا ثَلَاثًا أَوْ خَمْسًا أَوْ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ إِنْ رَأَيْتُنَّ بِمَاءٍ وَسِدْرٍ وَاجْعَلْنَ فِي الْآخِرَةِ كَافُورًا أَوْ شَيْئًا مِنْ كَافُورٍ فَإِذَا فَرَغْتُنَّ فَآذِنَّنِي قَالَتْ فَلَمَّا فَرَغْنَا آذَنَّاهُ فَأَلْقَى إِلَيْنَا حِقْوَهُ فَقَالَ أَشْعِرْنَهَا إِيَّاهُ
وَعَنْ أَيُّوبَ عَنْ حَفْصَةَ عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا بِنَحْوِهِ وَقَالَتْ إِنَّهُ قَالَ اغْسِلْنَهَا ثَلَاثًا أَوْ خَمْسًا أَوْ سَبْعًا أَوْ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ إِنْ رَأَيْتُنَّ قَالَتْ حَفْصَةُ قَالَتْ أُمُّ عَطِيَّةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا وَجَعَلْنَا رَأْسَهَا ثَلَاثَةَ قُرُونٍ

Dari Ummu ‘Athiyyah رضي الله عنها berkata: Ketika salah satu puteri Nabi ﷺ wafat, Nabi ﷺ keluar seraya berkata: “Mandikanlah dengan mengguyurkan air yang dicampur dengan daun bidara tiga kali, lima kali atau lebih dari itu jika kalian anggap perlu dan jadikanlah yang terakhirnya dengan kapur barus (wewangian) atau yang sejenis dari kapur barus (kamper). Dan bila kalian telah selesai beritahu aku”. Berkata, Ummu ‘Athiyyah رضي الله عنها: “Ketika kami telah selesai, kami memberitahu baginda, kemudian baginda memberikan kain baginda kepada kami seraya berkata: “Pakaikanlah ini kepadanya”. Dan dari Ayyub dari Hafshah dari Ummu ‘Athiyyah رضي الله عنهم dan dia berkata, bahawa baginda bersabda: “Mandikanlah ia tiga kali, lima kali, tujuh kali atau lebih dari itu jika kalian anggap perlu.” Berkata Hafshah, telah berkata Ummu ‘Athiyyah رضي الله عنها: “Kami kepang rambut kepala puteri Beliau dengan tiga kepang”. (Sahih Bukhari No. 1180)


● Jawapan 4:
Memang sunnah demikian kata Imam Ibn Hajar رحمه الله sebab itu memang tajuk bab dalam sahih Bukhari, mayat wanita diikat rambut menjadi tiga.

Cuma dalam mazhab syafi’iy, hadith ini tidak diamalkan. Ia sesuai dengan uruf.

Soalan 5:
Betulkah dalil perihal Ummu Salamah رضي الله عنها seperti hal di bawah👇🏻.

● Kedua-dua stokin hendaklah dipakai selepas berwudhu’ dengan sempurna.

Kemudian, jika mahu berwudhu’ kembali, stokin tidak perlu dibuka dan hanya perlu sapu di atasnya.

Hal ini berdasarkan hadith daripada Al Mughiroh bin Syu’bah رضي الله عنه katanya :

كُنْتُ مَعَ النَّبِىِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم َفِى سَفَرٍ، فَأَهْوَيْتُ لأَنْزِعَ خُفَّيْهِ فَقَالَ: دَعْهُمَا، فَإِنِّى أَدْخَلْتُهُمَا طَاهِرَتَيْنِ. فَمَسَحَ عَلَيْهِمَا

“Aku musafir bersama-sama Nabi ﷺ.

Ketika itu, aku tunduk untuk menanggalkan kedua-dua khufnya, lalu baginda ﷺ bersabda :

“Biarkan, aku memakainya ketika suci.”

Kemudian, baginda ﷺ menyapu bahagian atas kedua-duanya.”

(Hadits Riwayat Imam Al Bukhari nombor 203 dan Imam Muslim nombor 274)

Manakala, berwudhu’ terlebih dahulu sebelum memakai tudung tidak ada perintahnya.

Namun, menyapu air di atas tudung dalilnya adalah, bahawasanya Ummu Salamah رضي الله عنها dahulu pernah berwudhu’ dengan masih tetap memakai tudungnya dan beliau رضي الله عنها mengusap / menyapu tudungnya.

Ummu Salamah adalah isteri kepada Rasulullah ﷺ, maka adakah Ummu Salamah رضي الله عنها akan melakukannya (mengusap / menyapu tudung) tanpa izin daripada Nabi ﷺ?

[Majmu’ al Fatawa Ibni Taimiyyah, 21/186, Asy Syamilah]

  • ● Jawapan 5:
    Ini dinamakan khilaf muktabar.
    Isu menyapu tudung memang khilaf, cuma diamalkan dalam mazhab Hanbali dan Ibn Mundzir sahaja, manakala Jumhur (syafi’iy, ahnaf, malik) tidak boleh. Fatwa Saudi Arabia, Majmu’ al Fatawa Ibn Uthaimin, Jld 12. berkata, di sisi mazhab Ahmad, ia cuma bila perlu sahaja, dalam keadaan biasa, maka hendaklah menyapu rambut bukan tudung. Ibn Taymiyah dalam Majmu’ al fatawa yang anda ‘copy n paste’ di atas mendokong pendapat Imam Ahmad, yakni sapu tudung bila keperluan yang mendesak. Maksudnya, bila buka tudung akan mendatangkan kesusahan kepada wanita tersebut.

Komen dan Soalan