Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TBK 10.1.15 al Masih al Dajjal

TBK 10.1.15 al Masih al Dajjal

22
0

TBK 10.1 al Masih al Dajjal.

10.1.15 Fitnah Dajjal.
من فتنة الدجال

Fitnah bererti ujian dan cubaan.

Kesimpulan dari Ibnu Atsir رحمه الله:

لامتحان والاختبار … وقد كثر استعمالها فيما أخرجه الاختبار من المكروه، ثم كثر حتى استعمل بمعنى الإثم والكفر والقتال والإحراق والإزالة والصرف عن الشيء (النهاية 3 / 410).

Fitnah,
“(Secara bahasa maknanya) “Ujian…
dan kata fitnah ini banyak penggunaannya di dalam perkara yang tidak disukai, kemudian itu banyak digunakan juga untuk makna-makna: dosa, kekafiran, perang, pembakaran, melenyapkan dan memalingkan sesuatu”
(Rujuk kitab An-Nihayah 3/410).

Fitnah ad Dajjal – Ujian; kekafiran, malapetaka, peperangan, dosa dan kekafiran yang dibawa olehnya.

Hadith 1:
Dari Hudzaifah رضي الله عنه;

2934 عن شقيق عن حذيفة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم الدجال ~ معه جنة ونار فناره جنة وجنته نار

Terjemahan:
Dari Syaqiq dari Hudzaifah Ibnu Yaman رحمه الله, bahawa Nabi ﷺ bersabda, “Bersama Dajjal datang syurga dan neraka, nerakanya syurga, syurganya adalah neraka.”
(HR Muslim, kitab al fitan, no 2934 cetakan syarah anNawawi)

Fiqh hadith:
Menurut pendapat Ibnu Hibban رحمه الله dalam sahihnya, ia adalah khayalan dan rekaan atau pembalikan realiti. Ia semata-mata khayalan bukan realiti.

Imam an-Nawawi رحمه الله ketika mensyarah hadith ini, berpendapat, ini adalah fitnah dan ujian kepada orang beriman untuk menguji mereka bila Dajjal membawa syurga dan neraka.

Syarah:
Sekarang ini pun manusia sudah tidak dapat membezakan syurga dengan neraka. Dajjal mendakwa projeknya membawa kenikmatan, kemajuan, pemodenan, pembangunan, tapi yang sebenarnya membawa malapetaka, bebanan hutang, lebih banyak cukai dan masalah ekonomi-sosial kepada masyarakat.

Contoh terbaik ialah Turki. Kemalis mendakwa membawa kemodenan , membawa syurga kepada Turki dan beranggapan agama sebagai neraka.


Hadith 2:
Dari Hudzaifah رضي الله عنه;

إِنَّ مَعَهُ مَاءً وَنَارًا فَنَارُهُ مَاءٌ بَارِدٌ وَمَاؤُهُ نَارٌ فَلاَ تَهْلِكُوا

Terjemahan:
“Sesungguhnya bersamanya ada air dan api, apinya adalah air dingin dan airnya adalah api, kerana itu janganlah kalian binasa.”
(HR. Bukhari no. 7130 dan Muslim no. 2934)

Syarah:
Apa yang dibawa oleh Dajjal adalah kebalikan.
Air dan api adalah majaz kepada keperluan utama manusia tetapi apa yang dibawa Dajjal air,
maksud yang sebenarnya adalah api, apa yang di tangan Dajjal api sebenarnya adalah air.

Nota:
Majaz = Kiasan


Hadith 3:
Dari Hudzaifah رضي الله عنه;

رقم الحديث: 5227
(حديث مرفوع) حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ ، حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ ، عَنْ أَبِي مَالِكٍ الْأَشْجَعِيِّ ، عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ حِرَاشٍ ، عَنْ حُذَيْفَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ” لَأَنَا أَعْلَمُ بِمَا مَعَ الدَّجَّالِ مِنْهُ مَعَهُ نَهْرَانِ يَجْرِيَانِ ، أَحَدُهُمَا رَأْيَ الْعَيْنِ مَاءٌ أَبْيَضُ ، وَالْآخَرُ رَأْيَ الْعَيْنِ نَارٌ تَأَجَّجُ ، فَإِمَّا أَدْرَكَنَّ أَحَدٌ فَلْيَأْتِ النَّهْرَ الَّذِي يَرَاهُ نَارًا وَلْيُغَمِّضْ ، ثُمَّ لَيُطَأْطِئْ رَأْسَهُ ، فَيَشْرَبَ مِنْهُ ، فَإِنَّهُ مَاءٌ بَارِدٌ

Terjemahan:
“Sesungguhnya aku lebih tahu tentang apa yang akan dimiliki Dajjal daripada dia sendiri. Dia akan memiliki dua buah sungai yang mengalir. Salah satunya tampak dalam pandangan mata sebagai air putih, sedang yang lain tampak dalam pandangan mata sebagai api yang berkobar-kobar. Jika seorang dari kamu sekalian mengalaminya, maka datanglah ke sungai yang tampaknya sebagai api, lalu pejamkan mata, sesudah itu tundukkan kepala, lalu minumlah, kerana (apa yang tampak sebagai api itu) sebenarnya air sejuk.”
(HR Muslim no 5227)

Syarah:
Ini juga suatu pembalikan realiti atau penipuan licik Dajjal.
Dajjal membawa dua sungai. Sungai dalam majaz orang Arab ialah air yang membawa kehidupan, pertanian, dan di Malaysia, air bermaksud bekalan air bersih ke setiap rumah.

Dajjal membawa dua sungai, satunya api dan air. Maka orang mukmin hendaklah mengambil sungai yang tampak seperti api, kerana itulah yang sebenarnya air. Ini majaz atau kiasan yang tinggi dari Rasulullah ﷺ.


Hadith 4:
Nawwas bin Sam’an.

الكتب » صحيح مسلم » كتاب الفتن وأشراط الساعة » باب ذكر الدجال وصفته وما معه no 2937
عن النواس بن سمعان قال ذكر رسول الله صلى الله عليه وسلم …فيأتي على القوم فيدعوهم فيؤمنون به ويستجيبون له فيأمر السماء فتمطر والأرض فتنبت فتروح عليهم سارحتهم أطول ما كانت ذرا وأسبغه ضروعا وأمده خواصر ثم يأتي القوم فيدعوهم فيردون عليه قوله فينصرف عنهم فيصبحون ممحلين ليس بأيديهم شيء من أموالهم ويمر بالخربة فيقول لها أخرجي كنوزك فتتبعه كنوزها كيعاسيب النحل …..

Terjemahan:
“Kemudian Dajjal mendatangi suatu kaum lalu mereka percaya dan mendukungnya, maka dia memerintahkan langit untuk menurunkan air hujan sehingga turun hujan dan tanah untuk menumbuhkan tanaman, lalu tumbuh. Dia lalu mendatangi suatu kaum dan mereka menolak, kemudian dia berpaling, akhirnya mereka (kaum tersebut) mengalami kegawatan tidak memiliki harta sedikitpun, dia melewati kawasan yang kegawatan seraya berkata: “Keluarkan perbendaharaanmu”, maka keluarlah perbendaharaannya seperti lebah dari sarangnya.”
(HR Muslim, Kitab Al Fitan dan Asyrath as-Saah no 2937)

Syarah:
Maksudnya Dajjal memiliki teknologi, menguasai ekonomi dan militari untuk memanipulasi penduduk bumi dan mampu menekan manusia yang tidak menerima kepimpinannya.


Hadith 5:
Abu Umamah al Bahili رضي الله عنه;

من فتنه

أنه يقول للأعرابي :” أرأيت إن بعثت لك أباك ولأمك؟ أتشهد أني ربك؟فيقول:نعم. فيتمثل الشيطان في صورة أبيه وأمه فيقولان:يا بني,اتبعه فإنه ربك (رواه ابن ماجة والحاكم وصححه على شرط مسلم وصححه الألباني في صحيح الجامع)

Terjemahan:
“Antara fitnah Dajjal, dia menawarkan seorang Arab Badwi, ‘Renungkan, sekiranya aku dapat ‎membangkitkan ayah ibumu yang telah mati, adakah kamu akan bersaksi bahawa aku adalah Rabbmu?’ ‎Lelaki Arab tersebut menjawab, ‘Ya.’ Kemudian muncullah 2 syaitan yang menjelma di hadapannya ‎dalam bentuk ayah dan ibunya. Kedua-duanya berpesan, ‘Wahai anakku, ikutilah dia, sesungguhnya dia ‎adalah Rabbmu.’”
(HR. Ibnu Majah 4077, dan disahihkan al-Albani dalam Sahih Jaami’us Shogir). ‎

Syarah:
Dajjal menggunakan sihir. Dia bukanlah mampu menghidupkan orang yang mati seperti mana yang tersebar. Yang sebenarnya dia menggunakan khadam syaitan untuk membuat silap mata, di mana syaitan akan menjelma menjadi orang yang sudah mati dan syaitan lah yang sebenarnya dihidupkan oleh Dajjal, dalam bentuk sihir.

Hadith 6:
Dajjal membunuh pemuda mukmin.

أنه يدعو رجلا ممتلئا شبابا فيقطعه بالسيف نصفين ثم يقول الدجال للناس:” انظروا إلى عبدي هذا فإني أبعثه ثم يزعم أنه له ربا غيري,فيأمر الدجال هذا الرجل أن يقوم حيا ,فيقوم وقد أحياه الله وليس الدجال لكن يري الدجال انه أحياه ويلتئم الشقان ,فيقول الخبيث: من ربك؟ فيقول :ربي الله وأنت عدو الله أنت الدجال”

Takhrij hadith:

لراوي : أبو سعيد الخدري | المحدث : مسلم | المصدر : صحيح مسلم
الصفحة أو الرقم: 2938 | خلاصة حكم المحدث : صحيح | انظر شرح الحديث رقم 6088

Terjemahan:
Dari Abu Sa’id al Khudry رضي الله عنه;
Dajjal memanggil seorang pemuda kemudian akan membelah tubuhnya kepada dua bahagian, lalu Dajjal berkata kepada orang ramai, ” Lihatlah hambaku ini aku akan membangkitkan dia semula di mana dia akan mengaku dia memiliki idola selain aku.” Maka dia perintahkan lelaki itu hidup, maka hiduplah dia yang sebenarnya Allah ﷻ yang menghidupkan bukan si Dajjal itu. Akan tetapi Dajjal mengaku dia yang menghidupkan dan menyatukan tubuh lelaki tersebut yang terbelah dua. Dajjal bertanya kepada lelaki tersebut, siapa Rabb kamu? Lelaki tersebut menjawab, ” Rabbku adalah Allah dan engkau adalah musuh Allah, engkaulah Dajjal”
(HR Muslim no 6088)

Komen dan Soalan