Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Soal Jawab Bersama Doktor: Penyakit Psoriasis

Soal Jawab Bersama Doktor: Penyakit Psoriasis

966
0
Iklan

Soalan:
Apakah penyakit Psoriasis?
Jawapan:
Psoriasis merupakan sejenis penyakit kulit kronik yang tidak berjangkit. Ia menghasilkan plak kulit yang tebal dan bersisik. Serpihan kulit putih yang kering terbentuk hasil daripada proliferasi yang sangat banyak daripada sel-sel kulit. Psoriasis pada asasnya adalah masalah sistem imun. Perkembangan sel kulit dicetuskan oleh bahan kimia keradangan yang dihasilkan oleh sel darah putih khusus yang dipanggil sel T. Psoriasis biasanya menjejaskan kulit siku, lutut, dan juga kulit kepala.

Soalan:
Apa Sel T dengan penyakit tersebut?
Jawapan:
Sel T atau T-cells merupakan salah satu jenis dari darah putih yang berperanan sebagai antibodi pada tubuh. Sel T bekerjasama dengan makrofag untuk menyerang virus atau bakteri. Tidak seperti makrofag yang menyerang benda-benda asing secara umum, sel T menyerang virus secara spesifik.

Kajian menunjukkan bahawa Psoriasis adalah salah satu jenis penyakit ‘autoimun’. Di dalam penyakit autoimmune, sel imun badan menjadi keliru dan cuba untuk menghapuskan sel badannya sendiri. Psoriasis disebabkan proliferasi sel endothelium yang begitu cepat sehingga sel yang belum betul-betul matang menjadi sel kulit.

Soalan:
Adakah rawatan dan ubatan yang sesuai untuk menangani penyakit Psoriasis?
Jawapan:
Ubat yang digunakan termasuklah steroid dan juga ubat antikanser yang bertujuan untuk melemahkan sedikit sistem pertahanan kita Antara ubat-ubatan untuk merawat penyakit ini adalah:
Retinoids
Methotrexate
Cyclosporine
Azathioprine
• Dan beberapa jenis ubat yang lain

Komen dan Soalan