Utama Talbis Iblis Talbis Iblis: Jangan Berhukum dengan Syariat

Talbis Iblis: Jangan Berhukum dengan Syariat

302
0
Iklan

Talbis Iblis: Jangan berhukum dengan Syariat.

Syaitan akan membisikkan dan suruh kita jangan berhukum dengan syariat. Pakai selain daripada syariat. Pakai akal, pakai amalan datuk nenek, pakai itu dan ini. Asalkan jangan rujuk dalil yang sahih.

Lihat [Luqman:21]

وَإِذا قيلَ لَهُمُ اتَّبِعوا ما أَنزَلَ اللهُ قالوا بَل نَتَّبِعُ ما وَجَدنا عَلَيهِ ءآباءَنا ۚ أَوَلَو كانَ الشَّيطٰنُ يَدعوهُم إِلىٰ عَذابِ السَّعيرِ

Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Ikutilah apa yang diturunkan Allah”. Mereka menjawab: “(Tidak), tapi kami (hanya) mengikuti apa yang kami dapati bapa-bapa kami mengerjakannya”. Dan apakah mereka (akan mengikuti bapa-bapa mereka) walaupun syaitan itu menyeru mereka ke dalam siksa api yang menyala-nyala (neraka)?

Amalan nenek moyang memang amat bahaya. Ramai daripada kalangan kita mengikut amalan nenek moyang sahaja; iaitu orang terdahulu. Arab Jahiliyah pun buat begitu, orang yang sesat zaman berzaman pun buat begitu, malangnya masyarakat kita pun begitu juga.

Kerana itulah lihat sahajalah amalan untuk menyambut anak, urus mayat, pembahagian harta pusaka sudah menjadi bermacam-macam cara. Tidak mengikut cara Islam yang sebenarnya.

Kerana itulah penting untuk kita tanya balik: “Syariat ajar nak buat ni macam mana?”

Jangan pakai alasan: “Orang dulu buat, takkan salah?”

 

Komen dan Soalan