Utama Bilik (001) Fiqh Asasi Pemula Thaharah: Tayammum – Permasalahan melibatkan Tayammum

Thaharah: Tayammum – Permasalahan melibatkan Tayammum

1709
0
Iklan

Kitab : Thaharah
Bab: Tayamum
Bahagian: Beberapa Permasalahan Melibatkan Tayammum

Tajuk:
๐Ÿ”— Bolehkah Tayammum bagi orang yang khuatir tertinggal rombongan?
๐Ÿ”— Tayammum untuk balas salam ketika bermukim atau pun safar, walaupun pada ketika itu ada air.
๐Ÿ”— Tayammum bagi orang sakit.
๐Ÿ”— Tayamumum orang yang musafir
๐Ÿ”— Tayammum orang yang dalam junub.
๐Ÿ”— Apakah benar tayammum sampai ke lengan atau sampai ke ketiak?

E. Beberapa permasalahan yang melibatkan Tayammum

Seperti biasa, ada sahaja perbincangan yang timbul dalam bab Tayammum ini. Ulama’ telah membincangkan banyak perkara dan sekarang kita bincangkan beberapa permasalahan yang selalu ditimbulkan. Semoga dengan meneliti permasalahan-permasalahan ini, kita semakin faham tentang Tayammum dan dapat mengamalkannya.

1. Bolehkah Tayammum bagi orang yang khuatir tertinggal rombongan?

Ini satu masalah yang mungkin sering terjadi. Biasalah Rombongan Kak Limah tiap-tiap cuti sekolah akan ada melawat ke sana sini naik bas. Bolehkah hendak pakai tayammum dalam keadaan begitu? Ini disebabkan kalau pergi ke tandas takut kena tinggal pula?

Begitu jugalah dalam keadaan menaiki bas express. Bolehkah tayammum sahaja? Syaikh Albani menjawab pertanyaan ini dengan mengatakan ini adalah isu relatif. Tertinggal rombongan itu bergantung kepada keadaan.

Ada yang kalau tertinggal itu boleh menyebabkan nyawa melayang kerana kena tinggal di kawasan musuh. Selain itu ada yang cuma tertinggal rombongan sahaja dan nanti rombongan akan patah balik.

Maka, ini kena nilai keadaan sendiri: adakah ia membahayakan atau tidak? Ia bergantung kepada keadaan anda. Anda sendiri yang akan menjawab di hadapan Allah ๏ทป.

2. Tayammum untuk balas salam ketika bermukim atau pun safar, walaupun pada ketika itu ada air

โœ๐ŸปIsu ini adalah berdasarkan hadis ini:

325 โ€“ ุญูŽุฏูŽู‘ุซูŽู†ูŽุง ูŠูŽุญู’ูŠูŽู‰ ุจู’ู†ู ุจููƒูŽูŠู’ุฑู ู‚ูŽุงู„ูŽ ุญูŽุฏูŽู‘ุซูŽู†ูŽุง ุงู„ู„ูŽู‘ูŠู’ุซู ุนูŽู†ู’ ุฌูŽุนู’ููŽุฑู ุจู’ู†ู ุฑูŽุจููŠุนูŽุฉูŽ ุนูŽู†ู’ ุงู„ู’ุฃูŽุนู’ุฑูŽุฌู ู‚ูŽุงู„ูŽ ุณูŽู…ูุนู’ุชู ุนูู…ูŽูŠู’ุฑู‹ุง ู…ูŽูˆู’ู„ูŽู‰ ุงุจู’ู†ู ุนูŽุจูŽู‘ุงุณู ู‚ูŽุงู„ูŽ ุฃูŽู‚ู’ุจูŽู„ู’ุชู ุฃูŽู†ูŽุง ูˆูŽุนูŽุจู’ุฏู ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุจู’ู†ู ูŠูŽุณูŽุงุฑู ู…ูŽูˆู’ู„ูŽู‰ ู…ูŽูŠู’ู…ููˆู†ูŽุฉูŽ ุฒูŽูˆู’ุฌู ุงู„ู†ูŽู‘ุจููŠูู‘ ุตูŽู„ูŽู‘ู‰ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ุญูŽุชูŽู‘ู‰ ุฏูŽุฎูŽู„ู’ู†ูŽุง ุนูŽู„ูŽู‰ ุฃูŽุจููŠ ุฌูู‡ูŽูŠู’ู…ู ุจู’ู†ู ุงู„ู’ุญูŽุงุฑูุซู ุจู’ู†ู ุงู„ุตูู‘ู…ูŽู‘ุฉู ุงู„ู’ุฃูŽู†ู’ุตูŽุงุฑููŠูู‘ ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุฃูŽุจููˆ ุงู„ู’ุฌูู‡ูŽูŠู’ู…ู ุงู„ู’ุฃูŽู†ู’ุตูŽุงุฑููŠูู‘ ุฃูŽู‚ู’ุจูŽู„ูŽ ุงู„ู†ูŽู‘ุจููŠูู‘ ุตูŽู„ูŽู‘ู‰ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ู…ูู†ู’ ู†ูŽุญู’ูˆู ุจูุฆู’ุฑู ุฌูŽู…ูŽู„ู ููŽู„ูŽู‚ููŠูŽู‡ู ุฑูŽุฌูู„ูŒ ููŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ููŽู„ูŽู…ู’ ูŠูŽุฑูุฏูŽู‘ ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ุงู„ู†ูŽู‘ุจููŠูู‘ ุตูŽู„ูŽู‘ู‰ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ุญูŽุชูŽู‘ู‰ ุฃูŽู‚ู’ุจูŽู„ูŽ ุนูŽู„ูŽู‰ ุงู„ู’ุฌูุฏูŽุงุฑู ููŽู…ูŽุณูŽุญูŽ ุจููˆูŽุฌู’ู‡ูู‡ู ูˆูŽูŠูŽุฏูŽูŠู’ู‡ู ุซูู…ูŽู‘ ุฑูŽุฏูŽู‘ ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ุงู„ุณูŽู‘ู„ูŽุงู…ูŽ

325. Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Bukair berkata, telah menceritakan kepada kami Al Laits daripada Jaโ€™far bin Rabiโ€™ah daripada Al Aโ€™raj ia berkata, โ€œAku mendengar Umair mantan budak Ibnu Abbas, dia berkata, โ€œAku dan Abdullah bin Yasar, mantan budak Maimunah, isteri Nabi shallallahu โ€˜alaihi wasallam pernah mengunjungi Abu Juhaim Ibnul Harits bin Ash Shimmah Al Anshari, dia berkata, โ€œNabi shallallahu โ€˜alaihi wasallam kembali dari Bi`ar Jamal (nama tempat), lalu ada seorang laki-laki menemui baginda seraya memberi salam, namun baginda tidak membalasnya. Baginda kemudian pergi ke dinding dan menepuk tangan ke dinding, lalu mengusap muka dan kedua belah tangannya. Baru kemudian membalas salam kepada orang itu.โ€
[ Sahih Bukhari no. 325 ]

Syarah:
Waktu itu Nabi Muhammad ๏ทบ berada di Madinah, maka baginda sedang bermukim dan baginda dalam hadas pada waktu itu. Apabila baginda mendengar salam, baginda tidak mahu menjawab salam itu dalam hadas, maka baginda terus sahaja tayammum.

Mungkin air ada waktu itu, tetapi baginda ๏ทบ hendak cepat kerana takut orang yang beri salam itu akan pergi. Ini hanya sunat sahaja. Tidaklah kita perlu ada wudhu’ baru boleh jawab salam.

3. Tayammum bagi orang sakit

Walaupun ada air, tetapi orang sakit boleh menggunakan Tayammum.

โœ๐ŸปDalilnya ayat [ Maidah: 6 ]

ูˆูŽุฅูู† ูƒูู†ุชูู… ู…ูŽุฑุถู‰ูฐ ุฃูŽูˆ ุนูŽู„ู‰ูฐ ุณูŽููŽุฑู ุฃูŽูˆ ุฌุงุกูŽ ุฃูŽุญูŽุฏูŒ ู…ูู†ูƒูู… ู…ูู†ูŽ ุงู„ุบุงุฆูุทู ุฃูŽูˆ ู„ุงู…ูŽุณุชูู…ู ุงู„ู†ู‘ูุณุงุกูŽ ููŽู„ูŽู… ุชูŽุฌูุฏูˆุง ู…ุงุกู‹ ููŽุชูŽูŠูŽู…ู‘ูŽู…ูˆุง

dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan atau kembali dari tempat buang air atau menyentuh perempuan, lalu kamu tidak memperoleh air, maka bertayammumlah.

Namun, persoalannya, sakit yang macam mana? Maka ini pun perlu dijawab sendiri oleh pesakit. Sama ada sakitnya itu boleh pakai air atau tidak.

Ini kerana ada sakit yang biasa sahaja, demam sikit sahaja. Bolehlah pakai air untuk wudhuโ€™ kalau begitu, janganlah mengada-ngada tetapi ada jenis sakit yang memang bahaya pakai air. Mungkin luka tidak dapat sembuh atau air sangat sejuk sampai boleh menyebabkan dia jadi demam lagi teruk.

Selain itu mungkin, dia sakit dan air ada, tetapi tidak boleh hendak ke bilik air untuk ambil air. Maka ini pun boleh tayammum juga. Ringkasnya, kita kena nilai sendiri keadaan kita. Letaklah diri di pertengahan: jangan bermudah sangat dan jangan menyusahkan diri sangat sampai membahayakan.

4. Tayamumum orang yang musafir

Selalunya Tayammum ini diamalkan oleh orang yang dalam musafir.

โœ๐ŸปDalil bagi orang yang musafir boleh tayammum (kalau tidak jumpa air) adalah ayat [ Nisaโ€™: 43 ]

ูˆูŽุฅูู† ูƒูู†ุชูู… ู…ูŽุฑุถู‰ูฐ ุฃูŽูˆ ุนูŽู„ู‰ูฐ ุณูŽููŽุฑู ุฃูŽูˆ ุฌุงุกูŽ ุฃูŽุญูŽุฏูŒ ู…ูู†ูƒูู… ู…ูู†ูŽ ุงู„ุบุงุฆูุทู ุฃูŽูˆ ู„ุงู…ูŽุณุชูู…ู ุงู„ู†ู‘ูุณุงุกูŽ ููŽู„ูŽู… ุชูŽุฌูุฏูˆุง ู…ุงุกู‹ ููŽุชูŽูŠูŽู…ู‘ูŽู…ูˆุง

Dan jika kamu sakit atau sedang dalam musafir atau datang dari tempat buang air atau kamu telah menyentuh perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air, maka bertayamumlah kamu

Mungkin dalam perjalanan itu ada air, tetapi air itu sedikit sahaja dan diperlukan untuk minuman, maka dalam keadaan ini boleh tayammum menggantikan air untuk mengangkat hadas.

5. Tayammum orang yang dalam junub

Orang yang bertayammum juga boleh menggunakan Tayammum untuk mengangkat hadas besarnya itu.

โœ๐ŸปDalilnya adalah ayat [ Maidah: 6 ] itu juga

ูˆูŽุฅูู† ูƒูู†ุชูู… ู…ูŽุฑุถู‰ูฐ ุฃูŽูˆ ุนูŽู„ู‰ูฐ ุณูŽููŽุฑู ุฃูŽูˆ ุฌุงุกูŽ ุฃูŽุญูŽุฏูŒ ู…ูู†ูƒูู… ู…ูู†ูŽ ุงู„ุบุงุฆูุทู ุฃูŽูˆ ู„ุงู…ูŽุณุชูู…ู ุงู„ู†ู‘ูุณุงุกูŽ ููŽู„ูŽู… ุชูŽุฌูุฏูˆุง ู…ุงุกู‹ ููŽุชูŽูŠูŽู…ู‘ูŽู…ูˆุง

dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan atau kembali dari tempat buang air atau menyentuh perempuan, lalu kamu tidak memperoleh air, maka bertayammumlah

Dalam ayat ini, kalimah โ€˜menyentuh wanitaโ€™ itu bukan sahaja bermaksud โ€˜sentuhโ€™ biasa tetapi bersentuh-sentuhan. Keadaan yang dimaksudkan adalah jimak. Maka kalau dalam junub dan tiada air, maka boleh menggunakan tayammum. Ini disokong oleh sunnah juga.

โœ๐ŸปLihat hadith ini:

326 โ€“ ุญูŽุฏูŽู‘ุซูŽู†ูŽุง ุขุฏูŽู…ู ู‚ูŽุงู„ูŽ ุญูŽุฏูŽู‘ุซูŽู†ูŽุง ุดูุนู’ุจูŽุฉู ุญูŽุฏูŽู‘ุซูŽู†ูŽุง ุงู„ู’ุญูŽูƒูŽู…ู ุนูŽู†ู’ ุฐูŽุฑูู‘ ุนูŽู†ู’ ุณูŽุนููŠุฏู ุจู’ู†ู ุนูŽุจู’ุฏู ุงู„ุฑูŽู‘ุญู’ู…ูŽู†ู ุจู’ู†ู ุฃูŽุจู’ุฒูŽู‰ ุนูŽู†ู’ ุฃูŽุจููŠู‡ู ู‚ูŽุงู„ูŽ ุฌูŽุงุกูŽ ุฑูŽุฌูู„ูŒ ุฅูู„ูŽู‰ ุนูู…ูŽุฑูŽ ุจู’ู†ู ุงู„ู’ุฎูŽุทูŽู‘ุงุจู ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุฅูู†ูู‘ูŠ ุฃูŽุฌู’ู†ูŽุจู’ุชู ููŽู„ูŽู…ู’ ุฃูุตูุจู’ ุงู„ู’ู…ูŽุงุกูŽ ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุนูŽู…ูŽู‘ุงุฑู ุจู’ู†ู ูŠูŽุงุณูุฑู ู„ูุนูู…ูŽุฑูŽ ุจู’ู†ู ุงู„ู’ุฎูŽุทูŽู‘ุงุจู ุฃูŽู…ูŽุง ุชูŽุฐู’ูƒูุฑู ุฃูŽู†ูŽู‘ุง ูƒูู†ูŽู‘ุง ูููŠ ุณูŽููŽุฑู ุฃูŽู†ูŽุง ูˆูŽุฃูŽู†ู’ุชูŽ ููŽุฃูŽู…ูŽู‘ุง ุฃูŽู†ู’ุชูŽ ููŽู„ูŽู…ู’ ุชูุตูŽู„ูู‘ ูˆูŽุฃูŽู…ูŽู‘ุง ุฃูŽู†ูŽุง ููŽุชูŽู…ูŽุนูŽู‘ูƒู’ุชู ููŽุตูŽู„ูŽู‘ูŠู’ุชู ููŽุฐูŽูƒูŽุฑู’ุชู ู„ูู„ู†ูŽู‘ุจููŠูู‘ ุตูŽู„ูŽู‘ู‰ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุงู„ู†ูŽู‘ุจููŠูู‘ ุตูŽู„ูŽู‘ู‰ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ุฅูู†ูŽู‘ู…ูŽุง ูƒูŽุงู†ูŽ ูŠูŽูƒู’ูููŠูƒูŽ ู‡ูŽูƒูŽุฐูŽุง ููŽุถูŽุฑูŽุจูŽ ุงู„ู†ูŽู‘ุจููŠูู‘ ุตูŽู„ูŽู‘ู‰ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ุจููƒูŽููŽู‘ูŠู’ู‡ู ุงู„ู’ุฃูŽุฑู’ุถูŽ ูˆูŽู†ูŽููŽุฎูŽ ูููŠู‡ูู…ูŽุง ุซูู…ูŽู‘ ู…ูŽุณูŽุญูŽ ุจูู‡ูู…ูŽุง ูˆูŽุฌู’ู‡ูŽู‡ู ูˆูŽูƒูŽููŽู‘ูŠู’ู‡ู

326. Telah menceritakan kepada kami Adam ia berkata; telah menceritakan kepada kami Syuโ€™bah berkata, telah menceritakan kepada kami Al Hakam daripada Dzar daripada Saโ€™id bin โ€˜Abdurrahman bin Abza daripada Bapaknya berkata, โ€œSeorang laki-laki datang kepada Umar Ibnul Khaththab dan berkata, โ€œbagaimana kalau aku mengalami junub tapi tidak mendapatkan air?โ€ Maka berkatalah โ€˜Ammar bin Yasir kepada โ€˜Umar bin Al Khaththab, โ€œMasih ingatkah engkau ketika kita dalam suatu perjalanan? Ketika itu aku dan engkau sedang berjunub. Adapun engkau tidak bersolat. Sedangkan aku bergulingan di atas tanah lalu solat? Kemudian hal itu aku sampaikan kepada Nabi shallallahu โ€˜alaihi wasallam, dan Nabi shallallahu โ€˜alaihi wasallam bersabda: โ€œSebenarnya cukup kamu melakukan begini.โ€ Baginda lalu menepuk telapak tangannya ke tanah dan meniupnya, lalu mengusapkannya ke muka dan kedua telapak tangannya di bahagian belakangnya hingga ke pergelangan.โ€
[ Sahih Bukhari no. 326 ]

Syarah:
Hadith ini menjadi dalil bahawa junub juga boleh diangkat dengan Tayammum. Sama sahaja caranya untuk mengangkat hadas kecil, tidak ada bezanya. Bagaimana kalau dalam haidh? Sama juga, boleh tayammum.

6. Apakah benar tayammum sampai ke lengan atau sampai ke ketiak itu sahih?

Ada juga pendapat yang mengatakan sapu tangan dalam Tayammum itu seperti juga dalam wudhu’ sampai ke siku. Ini adalah pendapat mazhab Syafie dan inilah yang diajar di sekolah-sekolah kita kerana rata-ratanya masyarakat kita berpegang dengan mazhab Syafie.

Ada juga yang berpendapat, tangan itu disapu sampai ke ketiak kerana tangan itu seluruh tangan kata mereka, iaitu sampai ke ketiak.

๐Ÿ“Lalu apakah pendapat yang rajih?

Dalam Kitab Sahih Bukhari, beliau bawa satu tajuk dalam Kitab Tayammum: Tayammum Untuk Muka Dan Kedua (Belakang) Tapak Tangan (Sahaja) . Tajuk ini dalam nada jazam (tegas) kerana Imam Bukhari hendak kritik pendapat yang mengatakan kena sapu sampai lengan dan ada yang kata sampai ketiak. Yang mengatakan demikian, mereka menggunakan konsep qiyas.

โœ๐ŸปHadis yang dibawa oleh Imam Bukhari adalah hadith riwayat Ammar:

327 โ€“ ุญูŽุฏูŽู‘ุซูŽู†ูŽุง ุญูŽุฌูŽู‘ุงุฌูŒ ู‚ูŽุงู„ูŽ ุฃูŽุฎู’ุจูŽุฑูŽู†ูŽุง ุดูุนู’ุจูŽุฉู ุฃูŽุฎู’ุจูŽุฑูŽู†ููŠ ุงู„ู’ุญูŽูƒูŽู…ู ุนูŽู†ู’ ุฐูŽุฑูู‘ ุนูŽู†ู’ ุณูŽุนููŠุฏู ุจู’ู†ู ุนูŽุจู’ุฏู ุงู„ุฑูŽู‘ุญู’ู…ูŽู†ู ุจู’ู†ู ุฃูŽุจู’ุฒูŽู‰ ุนูŽู†ู’ ุฃูŽุจููŠู‡ู ู‚ูŽุงู„ูŽ ุนูŽู…ูŽู‘ุงุฑูŒ ุจูู‡ูŽุฐูŽุง ูˆูŽุถูŽุฑูŽุจูŽ ุดูุนู’ุจูŽุฉู ุจููŠูŽุฏูŽูŠู’ู‡ู ุงู„ู’ุฃูŽุฑู’ุถูŽ ุซูู…ูŽู‘ ุฃูŽุฏู’ู†ูŽุงู‡ูู…ูŽุง ู…ูู†ู’ ูููŠู‡ู ุซูู…ูŽู‘ ู…ูŽุณูŽุญูŽ ุจูู‡ูู…ูŽุง ูˆูŽุฌู’ู‡ูŽู‡ู ูˆูŽูƒูŽููŽู‘ูŠู’ู‡ู
ูˆูŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุงู„ู†ูŽู‘ุถู’ุฑู ุฃูŽุฎู’ุจูŽุฑูŽู†ูŽุง ุดูุนู’ุจูŽุฉู ุนูŽู†ู’ ุงู„ู’ุญูŽูƒูŽู…ู ู‚ูŽุงู„ูŽ ุณูŽู…ูุนู’ุชู ุฐูŽุฑู‹ู‘ุง ูŠูŽู‚ููˆู„ู ุนูŽู†ู’ ุงุจู’ู†ู ุนูŽุจู’ุฏู ุงู„ุฑูŽู‘ุญู’ู…ูŽู†ู ุจู’ู†ู ุฃูŽุจู’ุฒูŽู‰ ู‚ูŽุงู„ูŽ ุงู„ู’ุญูŽูƒูŽู…ู ูˆูŽู‚ูŽุฏู’ ุณูŽู…ูุนู’ุชูู‡ู ู…ูู†ู’ ุงุจู’ู†ู ุนูŽุจู’ุฏู ุงู„ุฑูŽู‘ุญู’ู…ูŽู†ู ุนูŽู†ู’ ุฃูŽุจููŠู‡ู ู‚ูŽุงู„ูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽ ุนูŽู…ูŽู‘ุงุฑูŒ

327. Telah menceritakan kepada kami Hajjaj dia berkata; telah mengkhabarkan kepada kami Syuโ€™bah telah mengkhabarkan kepada kami Al Hakam daripada Dzarri daripada Saโ€™id bin โ€˜Abdurrahman bin Abza dari bapanya, telah berkata โ€˜Ammar: buat begini. Sambil Syuโ€™bah menepuk kedua telapak tangannya ke tanah lalu mendekatkannya kepada mulutnya (lalu meniupnya) kemudian mengusapkannya ke mukanya dan bahagian belakang kedua tangannya. Dan telah berkata An Nadlar telah mengabarkan kepada kami Syuโ€™bah daripada Al Hakam dia berkata; saya mendengar Dzarr berkata; daripada Ibnu Abdurrahman bin Abzaa, berkata Al Hakam; dan aku telah mendengarnya daripada Ibnu Abdurrahman daripada ayahnya berkata; Ammar berkata: muka bumi yang suci adalah air sembahyang (bahan penyuci) orang Islam. Ia memadai untuknya sebagai pengganti air.
[ Sahih Bukhari no. 327 ]

Ayat al-Qurโ€™an berkenaan dengan tayammum menggunakan kalimah โ€˜tanganโ€™ tetapi tidak disebutkan had untuk menyapu dalam tayammum. Maka ada yang memegang perlu disapu sampai lengan mengikut perbuatan dalam wudhu’ dan ada juga yang pegang bahawa perlu disapu keseluruhan tangan sampai ketiak.

Tidak pula mereka kata sapu sampai bahu kalaulah betul hendak pakai makna keseluruhan tangan. Sebenarnya kita kena pakai yang selalu dipegang sebagai โ€˜tanganโ€™ dalam penggunaan syarak iaitu sampai pergelangan tangan sahaja.

Contohnya, dalam mengamalkan hudud, apabila pencuri ditangkap, mereka yang dipotong tangan juga hanya sampai pergelangan juga walaupun tidak disebut had tangan untuk dipotong di dalam al-Qurโ€™an. Ini kerana pengamalannya dilihat dan diambil dari perbuatan Rasulullah.

Kesimpulan:
Untuk tayammum, maka hanya sapu pada muka dan tangan sampai ke pergelangan tangan sahaja. Malah lebih tepat lagi, belakang tapak tangan sahaja kerana tapak tangan sendiri sudah kena muka bumi maka tidaklah perlu untuk disapu lagi.

Malah, kalau kita lihat cara ini amatlah mudah bagi para wanita. Mereka tidak perlu hendak sinsing lengan pun.

7. Adakah tayammum sekali tepuk atau dua kali tepuk pada tanah?

Adakah tepukan sekali atau dua kali? Dua kali itu maksudnya: sekali untuk muka dan sekali lagi untuk tangan. Malah ada yang berkata sehingga tiga kali.

Tepukan pada muka bumi itu sekali sahaja. Inilah pendapat Imam Bukhari ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ sampaikan beliau memasukkan satu tajuk di dalam Kitab Tayammum di dalam Sahih Bukhari: ุจูŽุงุจ ุงู„ุชูŽู‘ูŠูŽู…ูู‘ู…ู ุถูŽุฑู’ุจูŽุฉูŒ (Bab Bertayammum Hanya Dengan Satu Tepukan)

โœ๐ŸปBeliau membawakan hadis ini sebagai hujah:

334 โ€“ ุญูŽุฏูŽู‘ุซูŽู†ูŽุง ู…ูุญูŽู…ูŽู‘ุฏู ุจู’ู†ู ุณูŽู„ูŽุงู…ู ู‚ูŽุงู„ูŽ ุฃูŽุฎู’ุจูŽุฑูŽู†ูŽุง ุฃูŽุจููˆ ู…ูุนูŽุงูˆููŠูŽุฉูŽ ุนูŽู†ู’ ุงู„ู’ุฃูŽุนู’ู…ูŽุดู ุนูŽู†ู’ ุดูŽู‚ููŠู‚ู ู‚ูŽุงู„ูŽ ูƒูู†ู’ุชู ุฌูŽุงู„ูุณู‹ุง ู…ูŽุนูŽ ุนูŽุจู’ุฏู ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ูˆูŽุฃูŽุจููŠ ู…ููˆุณูŽู‰ ุงู„ู’ุฃูŽุดู’ุนูŽุฑููŠูู‘ ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ู„ูŽู‡ู ุฃูŽุจููˆ ู…ููˆุณูŽู‰ ู„ูŽูˆู’ ุฃูŽู†ูŽู‘ ุฑูŽุฌูู„ู‹ุง ุฃูŽุฌู’ู†ูŽุจูŽ ููŽู„ูŽู…ู’ ูŠูŽุฌูุฏู’ ุงู„ู’ู…ูŽุงุกูŽ ุดูŽู‡ู’ุฑู‹ุง ุฃูŽู…ูŽุง ูƒูŽุงู†ูŽ ูŠูŽุชูŽูŠูŽู…ูŽู‘ู…ู ูˆูŽูŠูุตูŽู„ูู‘ูŠ ููŽูƒูŽูŠู’ููŽ ุชูŽุตู’ู†ูŽุนููˆู†ูŽ ุจูู‡ูŽุฐูู‡ู ุงู„ู’ุขูŠูŽุฉู ูููŠ ุณููˆุฑูŽุฉู ุงู„ู’ู…ูŽุงุฆูุฏูŽุฉู { ููŽู„ูŽู…ู’ ุชูŽุฌูุฏููˆุง ู…ูŽุงุกู‹ ููŽุชูŽูŠูŽู…ูŽู‘ู…ููˆุง ุตูŽุนููŠุฏู‹ุง ุทูŽูŠูู‘ุจู‹ุง }
ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุนูŽุจู’ุฏู ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ู„ูŽูˆู’ ุฑูุฎูู‘ุตูŽ ู„ูŽู‡ูู…ู’ ูููŠ ู‡ูŽุฐูŽุง ู„ูŽุฃูŽูˆู’ุดูŽูƒููˆุง ุฅูุฐูŽุง ุจูŽุฑูŽุฏูŽ ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ูู…ู’ ุงู„ู’ู…ูŽุงุกู ุฃูŽู†ู’ ูŠูŽุชูŽูŠูŽู…ูŽู‘ู…ููˆุง ุงู„ุตูŽู‘ุนููŠุฏูŽ ู‚ูู„ู’ุชู ูˆูŽุฅูู†ูŽู‘ู…ูŽุง ูƒูŽุฑูู‡ู’ุชูู…ู’ ู‡ูŽุฐูŽุง ู„ูุฐูŽุง ู‚ูŽุงู„ูŽ ู†ูŽุนูŽู…ู’ ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุฃูŽุจููˆ ู…ููˆุณูŽู‰ ุฃูŽู„ูŽู…ู’ ุชูŽุณู’ู…ูŽุนู’ ู‚ูŽูˆู’ู„ูŽ ุนูŽู…ูŽู‘ุงุฑู ู„ูุนูู…ูŽุฑูŽ ุจูŽุนูŽุซูŽู†ููŠ ุฑูŽุณููˆู„ู ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุตูŽู„ูŽู‘ู‰ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ูููŠ ุญูŽุงุฌูŽุฉู ููŽุฃูŽุฌู’ู†ูŽุจู’ุชู ููŽู„ูŽู…ู’ ุฃูŽุฌูุฏ ุงู„ู’ู…ูŽุงุกูŽ ููŽุชูŽู…ูŽุฑูŽู‘ุบู’ุชู ูููŠ ุงู„ุตูŽู‘ุนููŠุฏู ูƒูŽู…ูŽุง ุชูŽู…ูŽุฑูŽู‘ุบู ุงู„ุฏูŽู‘ุงุจูŽู‘ุฉู ููŽุฐูŽูƒูŽุฑู’ุชู ุฐูŽู„ููƒูŽ ู„ูู„ู†ูŽู‘ุจููŠูู‘ ุตูŽู„ูŽู‘ู‰ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุฅูู†ูŽู‘ู…ูŽุง ูƒูŽุงู†ูŽ ูŠูŽูƒู’ูููŠูƒูŽ ุฃูŽู†ู’ ุชูŽุตู’ู†ูŽุนูŽ ู‡ูŽูƒูŽุฐูŽุง ููŽุถูŽุฑูŽุจูŽ ุจููƒูŽููู‘ู‡ู ุถูŽุฑู’ุจูŽุฉู‹ ุนูŽู„ูŽู‰ ุงู„ู’ุฃูŽุฑู’ุถู ุซูู…ูŽู‘ ู†ูŽููŽุถูŽู‡ูŽุง ุซูู…ูŽู‘ ู…ูŽุณูŽุญูŽ ุจูู‡ูู…ูŽุง ุธูŽู‡ู’ุฑูŽ ูƒูŽููู‘ู‡ู ุจูุดูู…ูŽุงู„ูู‡ู ุฃูŽูˆู’ ุธูŽู‡ู’ุฑูŽ ุดูู…ูŽุงู„ูู‡ู ุจููƒูŽููู‘ู‡ู ุซูู…ูŽู‘ ู…ูŽุณูŽุญูŽ ุจูู‡ูู…ูŽุง ูˆูŽุฌู’ู‡ูŽู‡ู ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุนูŽุจู’ุฏู ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ูe ุฃูŽููŽู„ูŽู…ู’ ุชูŽุฑูŽ ุนูู…ูŽุฑูŽ ู„ูŽู…ู’ ูŠูŽู‚ู’ู†ูŽุนู’ ุจูู‚ูŽูˆู’ู„ู ุนูŽู…ูŽู‘ุงุฑู
ูˆูŽุฒูŽุงุฏูŽ ูŠูŽุนู’ู„ูŽู‰ ุนูŽู†ู’ ุงู„ู’ุฃูŽุนู’ู…ูŽุดู ุนูŽู†ู’ ุดูŽู‚ููŠู‚ู ูƒูู†ู’ุชู ู…ูŽุนูŽ ุนูŽุจู’ุฏู ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ูˆูŽุฃูŽุจููŠ ู…ููˆุณูŽู‰ ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุฃูŽุจููˆ ู…ููˆุณูŽู‰ ุฃูŽู„ูŽู…ู’ ุชูŽุณู’ู…ูŽุนู’ ู‚ูŽูˆู’ู„ูŽ ุนูŽู…ูŽู‘ุงุฑู ู„ูุนูู…ูŽุฑูŽ ุฅูู†ูŽู‘ ุฑูŽุณููˆู„ูŽ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุตูŽู„ูŽู‘ู‰ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ุจูŽุนูŽุซูŽู†ููŠ ุฃูŽู†ูŽุง ูˆูŽุฃูŽู†ู’ุชูŽ ููŽุฃูŽุฌู’ู†ูŽุจู’ุชู ููŽุชูŽู…ูŽุนูŽู‘ูƒู’ุชู ุจูุงู„ุตูŽู‘ุนููŠุฏู ููŽุฃูŽุชูŽูŠู’ู†ูŽุง ุฑูŽุณููˆู„ูŽ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุตูŽู„ูŽู‘ู‰ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ููŽุฃูŽุฎู’ุจูŽุฑู’ู†ูŽุงู‡ู ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุฅูู†ูŽู‘ู…ูŽุง ูƒูŽุงู†ูŽ ูŠูŽูƒู’ูููŠูƒูŽ ู‡ูŽูƒูŽุฐูŽุง ูˆูŽู…ูŽุณูŽุญูŽ ูˆูŽุฌู’ู‡ูŽู‡ู ูˆูŽูƒูŽููŽู‘ูŠู’ู‡ู ูˆูŽุงุญูุฏูŽุฉู‹

334. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Salam berkata; telah mengabarkan kepada kami Abu Muโ€™awiyah daripada Al Aโ€™masy daripada Syaqiq dia berkata; Aku pernah duduk bersama โ€˜Abdullah bin Masโ€™ud dan Abu Musa Al Asyโ€™ari. Lalu Abu Musa berkata kepadanya, โ€œSeandainya ada seseorang mengalami junub dan tidak mendapatkan air selama satu bulan, adakah dia tidak boleh bertayamum dan salat? Abdullah menjawab: Dia tidak boleh bertayammum walaupun tidak mendapat air selama sebulan. Abu Musa bertanya: Dan bagaimana dengan ayat di dalam Surah [ Al Maidah: 6 ] โ€˜(Lalu kamu tidak memperoleh air, maka bertayammumlah dengan tanah yang baik (bersih) โ€˜? โ€˜Abdullah berkata, โ€œKalau dipermudahkan kepada mereka dalam masalah ini, nanti bila dirasakan sejuk, mereka akan terus bertayamum menggunakan tanah.โ€ Al Aโ€™masy bertanya, โ€œApakah kamu (Syaqiq) tidak suka orang bertayammum kerana ini?โ€ Syaqiq menjawab, โ€œYa.โ€ Kemudian Abu Musa berkata, โ€œTidakkah kamu pernah mendengar ucapan โ€˜Ammar kepada Umar, โ€˜Rasulullah ๏ทบ mengutuskanku di dalam suatu urusan, aku lalu junub dan tidak mendapatkan air. Maka aku pun berguling-guling di atas tanah seperti haiwan. Kemudian aku ceritakan hal tersebut kepada Nabi ๏ทบ, lalu baginda bersabda: โ€œSebenarnya cukup buatmu melakukan begini.โ€ Nabi ๏ทบ kemudian menepuk telapak tangannya sekali ke permukaan tanah dan mengibaskannya, lalu mengusap belakang tangan kanannya dengan telapak tangan kirinya, dan belakang telapak kirinya dengan telapak tangan kanannya, kemudian baginda mengusap wajahnya dengan kedua-kedua belah tangannya.โ€ Abdullah berkata, โ€œTidakkah engkau melihat โ€˜Umar tidak berpuas hati dengan kata-kata โ€˜Ammar itu?โ€ Yaโ€™la menambahkan dari Al Aโ€™masy dari Syaqiq, โ€œAku pernah bersama โ€˜Abdullah dan Abu Musa. Abu Musa lalu berkata, โ€œTidakkah kamu mendengar perkataan โ€˜Ammar kepada โ€˜Umar โ€˜Sesungguhnya Rasulullah ๏ทบ telah mengutus aku dan kamu, lalu aku mengalami junub dan kerananya aku bergulingan di atas tanah. Kemudian kita temui Rasulullah ๏ทบ menceritakan hal itu kepada baginda. Baginda lalu bersabda: โ€œSebenarnya buat begini sahaja sudah memadai untukmu.โ€ Baginda lalu menyapu muka dan kedua tangannya satu kali sahaja.
[ Sahih Bukhari No. 334 ]

Syarah:
Dalam hadith ini disebut Rasulullah ๏ทบ menepuk tangan baginda sekali sahaja ke tanah. Tidak dua atau tiga kali. Ini kita ketahui dari kalimah ุถูŽุฑู’ุจูŽุฉู‹ yang bermaksud โ€˜sekali pukulโ€™. Kalau dua kali tepuk, tentulah kalimah yang digunakan adalah ุถุฑุจุชูŠู†.

8. Adakah tayammum dapat menggantikan kedudukan air?

Perkara ini menjadi khilaf di kalangan ulama’. Adakah tayammum itu benar-benar mengangkat hadas, atau ia hanya sebagai rukhsah semasa darurat sahaja?

Kalau ia rukhsah semasa darurat sahaja, maka tidaklah hadas terangkat dengan tayammum. Hadas masih tetap ada, cuma boleh untuk salat sahaja. Ini adalah pendapat Mazhab Syafie.

Bagi yang mengatakan tayammum tidak mengangkat hadas, maka mereka berpendapat setiap kali hendak salat, kena tayammum dan tayammum hanya boleh dilakukan apabila waktu salat sudah masuk. Kalau waktu belum masuk, tayammum tidak akan dikira.

Pendapat yang rajih adalah memang tayammum itu telah mengangkat hadas. Ini adalah kerana tayammum itu adalah โ€˜penggantiโ€™ kepada air, dan sebagaimana air mengangkat hadas, maka tayammum itu juga mengangkat hadas. Maknanya orang yang telah melakukan tayammum adalah suci.

โœ๐ŸปDalilnya:

Rasulullah ๏ทบ bersabda, “Tanah adalah wudhuโ€™ seorang muslim jika tidak mendapatkan air walaupun selama sepuluh tahun.”
[ HR An-Nasai dan Ibnu Hibban ]

Maknanya, tanah itu sebagai alat untuk menyucikan seseorang yang dalam hadas.

Ramai ulama’ yang berpendapat begini, antaranya Imam Bukhari, Ibnu Taimiyyah, Hasan al Basri ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ู… dan lain-lain lagi. Jadi tidak perlu untuk melakukan tayammum setiap kali hendak salat. Dalam hadith, Nabi ๏ทบ ada menyebut, wanita yang istihadhah perlu mengambil wudhuโ€™ setiap kali waktu salat. Namun, Nabi ๏ทบ tidak pernah menyebut orang yang bertayammum dikehendaki melakukan tayammum setiap kali hendak salat.

Ini bersesuaian dengan kemudahan tayammum yang diberikan oleh Allah โ€Ž๏ทป. Kalau setiap kali hendak salat dikehendaki melakukan tayammum, itu tidaklah dikira sebagai memudahkan. Sudah menjadi satu kesusahan pula untuk mencari tanah untuk tayammum.

Maknanya, sekali Tayammum dapat digunakan untuk beberapa salat, asalkan tidak batal tayammum itu. Pembatalan tayammum adalah sebagaimana pembatalan wudhuโ€™ juga (seperti kentut dan buang air).

9. Syarat sucinya tanah yang digunakan untuk tayammum.

Syarat menggunakan tanah atau mukabumi sebagai alat tayammum adalah ia mesti suci bersih. Kalau tidak bersih, maka tidak boleh digunakan. Ini kita pastikan dengan melihatnya sahaja. Kalau kita lihat mukabumi itu bersih tanpa najis, maka boleh digunakan tanpa was-was.

โœ๐ŸปDalilnya Allah โ€Ž๏ทป berfirman dalam [ Nisaโ€™: 43 ]

ููŽุชูŽูŠูŽู…ู‘ูŽู…ูˆุง ุตูŽุนูŠุฏู‹ุง ุทูŽูŠู‘ูุจู‹ุง

maka bertayamumlah kamu dengan tanah yang baik (suci);

10. Boleh tayammum secara jamaah dari satu tempat.

Tidak ada masalah untuk menggunakan tanah yang sama oleh ramai orang. Tanah itu tidak jadi mustaqmal. Sebagaimana air wudhuโ€™ boleh diambil dari bekas yang sama oleh ramai orang, maka begitu juga dengan tanah.

11. Sah salat orang yang wudhuโ€™ mengikuti imam yang tayammum

Perkara ini khilaf di kalangan ulama’. Ada ulama’ yang berpendapat makruh bagi mereka yang menggunakan tayammum mengimami makmum yang bersuci dengan air.

Ibn Abbas ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ pernah menjadi imam menggunakan tayammum dan waktu itu beliau mengimami makmum yang berwudhuโ€™. Kalau beliau tidak layak menjadi imam kerana bertayammum, tentu beliau sudah menyuruh orang lain untuk menjadi imam.

Akan tetapi sebenarnya tidak ada masalah kerana jelas di dalam hadith bagaimana telah dibawa oleh Imam Bukhari ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ secara muallaq (tanpa sanad) dalam Sahih Bukhari:

โœ๐ŸปHadis

ูˆูŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุงู„ู’ุญูŽุณูŽู†ู ูŠูุฌู’ุฒูุฆูู‡ู ุงู„ุชูŽู‘ูŠูŽู…ูู‘ู…ู ู…ูŽุง ู„ูŽู…ู’ ูŠูุญู’ุฏูุซู’ ูˆูŽุฃูŽู…ูŽู‘ ุงุจู’ู†ู ุนูŽุจูŽู‘ุงุณู ูˆูŽู‡ููˆูŽ ู…ูุชูŽูŠูŽู…ูู‘ู…ูŒ ูˆูŽู‚ูŽุงู„ูŽ ูŠูŽุญู’ูŠูŽู‰ ุจู’ู†ู ุณูŽุนููŠุฏู ู„ูŽุง ุจูŽุฃู’ุณูŽ ุจูุงู„ุตูŽู‘ู„ูŽุงุฉู ุนูŽู„ูŽู‰ ุงู„ุณูŽู‘ุจูŽุฎูŽุฉู ูˆูŽุงู„ุชูŽู‘ูŠูŽู…ูู‘ู…ู ุจูู‡ูŽุง

Al-Hasan berpendapat tayammum memadai untuknya selagi dia tidak berhadas. Dan Ibn Abbas ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ menjadi imam dengan bertayamum. Yahya bin Said berpendapat tidak salah salat di atas tanah yang tandus yang masin dan bertayamum dengannya.

โœ๐ŸปDan dalam hadith yang lain, Imam Bukhari ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ juga membawa hadith secara muallaq ketika Amar al As yang menjadi panglima perang dan beliau junub dan hanya bertayammum sahaja sedangkan ada sahabat lain yang berwudhuโ€™ menjadi makmumnya.

โœ๐ŸปHadis:

ูˆูŽูŠูุฐู’ูƒูŽุฑู ุฃูŽู†ูŽู‘ ุนูŽู…ู’ุฑูŽูˆ ุจู’ู†ูŽ ุงู„ู’ุนูŽุงุตู ุฃูŽุฌู’ู†ูŽุจูŽ ูููŠ ู„ูŽูŠู’ู„ูŽุฉู ุจูŽุงุฑูุฏูŽุฉู ููŽุชูŽูŠูŽู…ูŽู‘ู…ูŽ ูˆูŽุชูŽู„ูŽุง { ูˆูŽู„ูŽุง ุชูŽู‚ู’ุชูู„ููˆุง ุฃูŽู†ู’ููุณูŽูƒูู…ู’ ุฅูู†ูŽู‘ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ูŽ ูƒูŽุงู†ูŽ ุจููƒูู…ู’ ุฑูŽุญููŠู…ู‹ุง } ููŽุฐูŽูƒูŽุฑูŽ ู„ูู„ู†ูŽู‘ุจููŠูู‘ ุตูŽู„ูŽู‘ู‰ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ููŽู„ูŽู…ู’ ูŠูุนูŽู†ูู‘ูู’

Dan ada disebutkan bahawa Amar bin al-As telah berjunub pada suatu malam yang sejuk. Dia telah bertayammum dan membaca firman Allah โ€Ž๏ทป: โ€œJangan kamu membunuh dirimu sesungguhnya Allah Maha Penyayang kepada dirimuโ€œ. Perkara itu telah diceritakan kepada Nabi ๏ทบ namun baginda tidak menegur Amar.

12. Orang yang salat dengan tayammum tidak perlu mengulangi salat walaupun air ada sebelum habis waktu salat.

Kalau seseorang salat dengan menggunakan tayammum, dia tidak perlu lagi salat walaupun selepas itu dia menjumpai air. Katakanlah pada awal waktu Zuhur dia telah salat dengan yayammum. Kemudian dia meneruskan perjalanan dan sebelum waktu Zuhur habis, dia telah menjumpai air. Maka, dia tetap tidak perlu menggantikan salatnya yang di awal waktu tadi. Ini adalah kerana salatnya telah sah dan tidak perlu diganti.

โœ๐ŸปDalilnya:

ุญูŽุฏู‘ูŽุซูŽู†ูŽุง ู…ูุญูŽู…ู‘ูŽุฏู ุจู’ู†ู ุฅูุณู’ุญูŽุงู‚ูŽ ุงู„ู’ู…ูุณูŽูŠู‘ูŽุจููŠู‘ูุŒ ุฃูŽุฎู’ุจูŽุฑูŽู†ูŽุง ุนูŽุจู’ุฏู ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุจู’ู†ู ู†ูŽุงููุนูุŒ ุนูŽู†ู ุงู„ู„ู‘ูŽูŠู’ุซู ุจู’ู†ู ุณูŽุนู’ุฏูุŒ ุนูŽู†ู’ ุจูŽูƒู’ุฑู ุจู’ู†ู ุณูŽูˆูŽุงุฏูŽุฉูŽุŒ ุนูŽู†ู’ ุนูŽุทูŽุงุกู ุจู’ู†ู ูŠูŽุณูŽุงุฑูุŒ ุนูŽู†ู’ ุฃูŽุจููŠ ุณูŽุนููŠุฏู ุงู„ู’ุฎูุฏู’ุฑููŠู‘ูุŒ ู‚ูŽุงู„ูŽ ุฎูŽุฑูŽุฌูŽ ุฑูŽุฌูู„ุงูŽู†ู ูููŠ ุณูŽููŽุฑู ููŽุญูŽุถูŽุฑูŽุชู ุงู„ุตู‘ูŽู„ุงูŽุฉู ูˆูŽู„ูŽูŠู’ุณูŽ ู…ูŽุนูŽู‡ูู…ูŽุง ู…ูŽุงุกูŒ ููŽุชูŽูŠูŽู…ู‘ูŽู…ูŽุง ุตูŽุนููŠุฏู‹ุง ุทูŽูŠู‘ูุจู‹ุง ููŽุตูŽู„ู‘ูŽูŠูŽุง ุซูู…ู‘ูŽ ูˆูŽุฌูŽุฏูŽุง ุงู„ู’ู…ูŽุงุกูŽ ูููŠ ุงู„ู’ูˆูŽู‚ู’ุชู ููŽุฃูŽุนูŽุงุฏูŽ ุฃูŽุญูŽุฏูู‡ูู…ูŽุง ุงู„ุตู‘ูŽู„ุงูŽุฉูŽ ูˆูŽุงู„ู’ูˆูุถููˆุกูŽ ูˆูŽู„ูŽู…ู’ ูŠูุนูุฏู ุงู„ุขุฎูŽุฑู ุซูู…ู‘ูŽ ุฃูŽุชูŽูŠูŽุง ุฑูŽุณููˆู„ูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… ููŽุฐูŽูƒูŽุฑูŽุง ุฐูŽู„ููƒูŽ ู„ูŽู‡ู ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ู„ูู„ู‘ูŽุฐููŠ ู„ูŽู…ู’ ูŠูุนูุฏู’ โ€”โ€ ุฃูŽุตูŽุจู’ุชูŽ ุงู„ุณู‘ูู†ู‘ูŽุฉูŽ ูˆูŽุฃูŽุฌู’ุฒูŽุฃูŽุชู’ูƒูŽ ุตูŽู„ุงูŽุชููƒูŽ โ€”โ€ โ€.โ€ ูˆูŽู‚ูŽุงู„ูŽ ู„ูู„ู‘ูŽุฐููŠ ุชูŽูˆูŽุถู‘ูŽุฃูŽ ูˆูŽุฃูŽุนูŽุงุฏูŽ โ€”โ€ ู„ูŽูƒูŽ ุงู„ุฃูŽุฌู’ุฑู ู…ูŽุฑู‘ูŽุชูŽูŠู’ู†ู โ€”โ€ โ€.โ€

Daripada Abu Saโ€™id al Khudri, dia berkata: โ€œDua orang lelaki keluar dalam satu safar. Kemudian tiba waktu salat, keduanya tidak memiliki air. Keduanya bertayammum dengan tanah yang suci lalu mengerjakan salat. Setelah itu, mereka mendapati air tatkala masih dalam waktu salat. Salah seorang dari keduanya wudhu’ dan salat semula dan yang seorang lagi tidak mengulanginya. Setelah itu keduanya mendatangi Rasulullah ๏ทบ dan menceritakan kejadian tersebut kepada baginda. Baginda bersabda kepada seorang yang tidak mengulangi: โ€œKamu telah menepati sunnah dan salat yang kamu kerjakan telah cukup bagimuโ€. Dan baginda bersabda kepada yang berwudhu’ dan mengulangi salatnya: โ€œBagimu pahala dua kaliโ€.
[ Sunan Abi Dawud No. 338. Sahih ]

Syarah:
Hadith ini menjadi dalil bahawa tidak perlu mengulangi salat walaupun boleh menggunakan air semasa waktu salat masih ada. Sahabat yang seorang lagi tidak menepati sunnah tetapi beliau mendapat dua kali pahala kerana menggunakan ijtihadnya. Oleh kerana Nabi ๏ทบ telah memberi hukum tidak perlu mengulangi, maka perbuatan sahabat itu mengulangnya salatnya tidaklah perlu diikuti.

Sahabat itu sahaja yang mendapat dua kali pahala. Kalau kita pun ingin mengulangi salat, maka kita telah melanggar hadith yang lain:

โœ๐ŸปHadis:

ู„ุง ุชุตู„ูˆุง ุตู„ุงุฉ ููŠ ูŠูˆู… ู…ุฑุชูŠู†

Janganlah kamu mengerjakan salat dua kali dalam sehari.
[ Riwayat Ahmad. Sanadnya hasan mengikut Albani ]

Allahu a’lam.

Komen dan Soalan