Utama Bilik Motivasi Sejarah NLP

Sejarah NLP

444
0
Iklan


Siri Pengenalan NLP oleh Azlizan Nueq

SEJARAH NLP

Sebagai pengenalan, saya mulakan dengan sejarah NLP dan bagaimana ia bermula.

NLP bermaksud Neuro Linguistic Programming. Nanti saya terangkan apakah maksudnya. Kita baca sejarahnya terlebih dahulu.

Ia bermula di California pada tahun 1972 oleh dua orang individu iaitu Richard Bandler, seorang mahasiswa universiti ketika itu dan John Grinder, seorang professor bahasa.

Mereka asalnya hendak melakukan kajian tentang kesempurnaan komunikasi. Mereka berasa pelik kenapa terdapat individu-individu yang dengan hanya menggunakan kaedah berkomunikasi sahaja dapat menyembuhkan pesakit yang mempunyai penyakit emosi yang tidak berjaya disembuhkan oleh pakar psikologis. Apabila dibawakan kepada mereka itu, boleh pula disembuhkan.

Kajian asal mereka adalah terhadap tiga orang individu hebat iaitu Virgina Satir, Fritz Perls dan Milton H. Erickson. Mereka ini dapat menyembuhkan pesakit mental dengan sangat cepat dengan hanya menggunakan kaedah berkomunikasi sahaja.

Kajian Bandler dan Grinder mendapati, walaupun ketiga-tiga individu itu menggunakan metod yang berbeza, tetapi terdapat persamaan komunikasi di antara mereka. Jadi mereka mengkaji dan meniru apakah yang berkesan dari ketiga-tiga orang tersebut dan mereka cuba meniru dan gunakan kepada orang lain pula.

Lama kelamaan, teknik NLP ini telah berkembang dan digunakan dalam hampir semua bidang. Ia boleh diaplikasikan ke dalam hampir kesemua perkara dalam kehidupan kita. Ini tentunya oleh orang yang telah belajar dan tahu bagaimana cara menggunakannya.

Selebriti terkenal, Anthony Robbins juga sering mengamalkan NLP dalam seminar beliau. Saya mengenali NLP pun kerana membaca buku-buku beliau. Sampai satu masa beliau telah terkenal kerana efektifnya NLP ini. Tetapi tentunya ada yang tidak menerima dan telah membangkang beliau dan mengatakan itu semua adalah penipuan sahaja.

Maka Tony Robbins telah mencabar para penolak beliau itu untuk memberikan beliau kes-kes yang mereka tidak dapat selesaikan. Antaranya, seorang wanita yang berumur 34 tahun mengalami fobia terhadap ular dan Tony Robbins telah dapat menyembuhkan fobianya itu di khalayak ramai dalam masa tidak sampai 10 minit! Anda semua boleh lihat bagaimana teknik yang digunakan oleh beliau dalam video ini:

 

 

 

Komen dan Soalan