Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Soal Jawab bersama Doktor — Masalah Berkaitan Gout dan Hati

Soal Jawab bersama Doktor — Masalah Berkaitan Gout dan Hati

451
0
Iklan

 

 

 

Soalan:
Assalamualaikum Doktor.
Saya ingin bertanya, adakah terdapat ubat yang lebih efektif berbanding allopurinol untuk pesakit gout?

Jawapan:
Adakah ada berpantang gula? Berpantang gula merupakan langkah paling penting, terutamanya air tin dan air kotak amatlah dilarang. Pengambilan buah-buahan juga harus dikawal. Madu juga harus berpada-pada.

Begitu juga minuman manis lain seperti teh tarik, susu pekat dan minuman peket 3 dalam 1 adalah paling tidak boleh.

Soalan:
Saya sememangnya berpantang minuman manis, cuma kadang-kadang sahaja ada juga mengambil minuman 3 dalam 1. Buah-buahan juga saya ambil kadangkala sahaja.

Jawapan:
Kalau berat badan anda berlebihan, lebih-lebih jika mencapai obes, maka harus ditinggalkan dahulu sehinggalah berat badan berkurangan.

Organ hati yang ‘stress’ (tertekan) boleh meningkatkan pengeluaran asid urik juga.

Soalan:
Apakah yang doktor maksudkan dengan organ hati yang ‘stress’?

Jawapan:
Fungsi organ hati adalah sebagai organ detoksifikasi badan yang utama. Contohnya jika meminum alkohol boleh mengakibatkan ‘fatty liver’ (hati berlemak). Ini kerana kesan gula fruktosa yang berlebihan di samping fermentasi di dalamnya akan meningkatkan ‘stress’ organ.

Jika selalu mengambil gula karbo proses yang berlebihan, maka organ hati akan terbeban. Ini kerana lemak berlebihan akan terhasil apabila gula berlebihan. Organ hati turut menghasilkan kolesterol apabila terbeban.

STRESS = BEBAN.

Maka, yang tidak bagus sebenarnya bukanlah makanan berkolesterol tetapi gula dan karbohidrat proses termasuk gandum yang berlebihan.

Komen dan Soalan