Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Tidak Boleh Bunuh Semut?

Tidak Boleh Bunuh Semut?

2476
0
Iklan

📚📖✍

🔴 Benarkah tidak boleh membunuh semut?


Mesti rujuk kepada ayat Al-Quran terlebih dahulu.

Firman Allah ﷻ,

حَتَّىٰ إِذَا أَتَوْا عَلَىٰ وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ

“(Maralah angkatan itu) hingga apabila mereka sampai ke “Waadin-Naml”, berkatalah seekor semut: “Wahai sekalian semut, masuklah ke sarang kamu masing-masing, jangan Sulaiman dan tenteranya memijak serta membinasakan kamu, sedang mereka tidak menyedari”
[Al-Naml: 18]

Ia mengisahkan bala tentera Nabi Sulaiman عليه السلام melalui suatu lembah, maka Raja semut memerintahkan tenteranya supaya masuk dalam sarang, supaya tidak dipijak oleh tentera Nabi Sulaiman عليه السلام. Ini kerana kebanyakan bala tentera tidak akan perasaan adanya semut, dan haiwan melata ketika tentera melaluinya.
Ia menceritakan mukjizat Nabi Sulaiman عليه السلام boleh mengetahui bahasa semut. Bukan larangan membunuh semut kerana kebiasaannya semut akan mati jika tentera melalui sesuatu lembah. Akan tetapi dengan mukjizat Nabi Sulaiman عليه السلام, maka tentera semut terselamat.

Tidak bolehlah rujuk ayat tersebut kemudian keluarkan satu hukum, iaitu haram membunuh semut. Ini kerana dalam fiqh, apa jua haiwan yang memudharatkan manusia, boleh dibunuh. Termasuklah semut, jika semut mengancam manusia, masuk ke dalam rumah kita akan menggigit bayi, masuk ke dalam makanan, maka memang perlu dibunuh. Itu dasar fiqh.

🔴 Apakah hadis di bawah ini menjadi dalil larangan membunuh semut jika tidak memudaratkan manusia?

1. Dalil hadis,

Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Shalih berkata, telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Wahb ia berkata; telah mengabarkan kepadaku Yunus dari Ibnu Syihab dari Abu Salamah bin ‘Abdurrahman dan Sa’id Ibnul Musayyab dari Abu Hurairah dari Rasulullah ﷺ, baginda bersabda:
“Seekor semut menggigit seorang Nabi daripada Nabi Allah, lalu Nabi tersebut memerintahkan untuk membakar sarang semut tersebut, maka Allah ﷻ berfirman kepadanya: “Apakah kerana seekor semut yang menggigitmu lalu engkau bunuh satu umat yang bertasbih?”
[ HR Abu Dawud dan Al-Bukhari ]

2. Dalil hadith:

Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Hanbal berkata, telah menceritakan kepada kami Abdurrazaq berkata, telah menceritakan kepada kami Ma’mar dari Az-Zuhri daripada Ubaidullah bin Abdullah bin Utbah dari Ibnu Abbas ia berkata, “Nabi ﷺ melarang membunuh empat macam binatang; semut, lebah, burung hud-hud dan burung shurad (salah satu jenis burung)”
[ HR Abu Dawud ]

1. Dalil hadith pertama:

Dari Abu Hurairah رضي الله عنه,

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ نَمْلَةً قَرَصَتْ نَبِيًّا مِنْ الْأَنْبِيَاءِ فَأَمَرَ بِقَرْيَةِ النَّمْلِ فَأُحْرِقَتْ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَفِي أَنْ قَرَصَتْكَ نَمْلَةٌ أَهْلَكْتَ أُمَّةً مِنْ الْأُمَمِ تُسَبِّحُ

Dari Abu Hurairah, Rasulullah ﷺ bersabda:
“Seekor semut menggigit seorang Nabi di antara Nabi-Nabi, lalu Nabi tersebut menyuruh membakar sarang semut itu, lalu dibakarlah. Kemudian Allah ﷻ mewahyukan kepadanya: “Apakah kerana seekor semut yang menggigitmu, lalu engkau musnahkan suatu umat yang selalu membaca tasbih”
[ Muslim No. 4157 ]

Hadith ini sahih.

Syarah Imam An-Nawawi رحمه الله‎:
Ada seorang Nabi yang terdahulu, kemungkinan besar Nabi Bani Israel, telah digigit semut dan dia marah. Maka, dia perintahkan sarang semut dibakar. Kemudian Allah ﷻ menegur perbuatan Nabi tersebut.

Fiqh hadith:

1. Tidak boleh membunuh semua jika seekor sahaja yang menggigit, yang boleh dibunuh hanya yang menggigit itu sahaja.

2. Nabi ﷺ mengajar fiqh alam sekitar atau menjaga ekosistem. Tidak boleh membunuh binatang kecuali yang fawasiq sahaja.

Fawasiq= yang membahayakan manusia.

3. Fiqh umum membunuh haiwan, tidak membunuh haiwan kerana ia juga umat seperti manusia.

Firman Allah ﷻ,

وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِى ٱلْأَرْضِ وَلَا طَٰٓئِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّآ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم ۚ

“Dan tiadalah binatang-binatang yang ada di bumi mahupun burung-burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan umat (juga) sepertimu.”
[ Al-An’am: 38 ]

Haiwan yang boleh dibunuh ialah haiwan yang fawasiq, yakni yang membahayakan manusia sahaja.

2. Dalil hadith kedua

Dari Ibnu ‘Abbas رضي الله عنهما,

إِنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- نَهَى عَنْ قَتْلِ أَرْبَعٍ مِنَ الدَّوَابِّ النَّمْلَةُ وَالنَّحْلَةُ وَالْهُدْهُدُ وَالصُّرَدُ.

“Nabi ﷺ melarang membunuh empat haiwan: semut, lebah, burung hudhud dan burung shurad”
[ Abu Daud no. 5267, Ibnu Majah no. 3224 dan Ahmad 1: 332. dengan sanad sahih di atas syarat Bukhari dan Muslim (Syarah Sahih Muslim An-Nawawi, 14/399, disahihkan oleh Syaikh Al-Albani ]

Ini adalah haiwan ekosistem dan bermanfaat, lawannya haiwan fawasiq, haiwan yang membahayakan dan memudaratkan.

Dalil hadith:

خَمْسٌ فَوَاسِقُ يُقْتَلْنَ فِى الْحَرَمِ الْفَأْرَةُ ، وَالْعَقْرَبُ ، وَالْحُدَيَّا ، وَالْغُرَابُ ، وَالْكَلْبُ الْعَقُورُ

“Ada lima jenis haiwan fawasiq yang boleh dibunuh walaupun dalam keadaan sedang ihram, iaitu tikus, kala jengking, burung rajawali, burung gagak dan kalb aqur (anjing liar yang boleh membunuh manusia)”
[ Al-Bukhari no. 3314 dan Muslim no. 1198 ]

Maka, bukan sahaja haiwan yang empat malah semua haiwan tidak boleh dibunuh, kecuali haiwan fawasiq.

@bicarathtl
#SnJfiqhassunnah

Komen dan Soalan