Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Tazkirah di Kuburan

Tazkirah di Kuburan

671
0
Iklan

📚📖✍

🔴 Adakah dalil bagi perbuatan membaca tazkirah ringkas, berdoa sambil mengangkat tangan dan muka menghadap kiblat setelah selesai pengebumian jenazah?


Dalil hadis:

Dari Uthman bin ‘Affan رضي الله عنهما:

كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا فرغ من دفن الميت وقف عليه فقال: (استغفروا لأخيكم, وسلوا له بالتثبيت, فإنه الآن يسأل (وصححه الألباني في في صحيح أبي داود)

“Dahulu Nabi ﷺ ketika selesai menguburkan mayat, baginda berdiri dan mengatakan, “Mintakan ampunan untuk saudara anda semua, dan mohonkan kepadanya keteguhan kerana dia sekarang sedang ditanya
[Dinyatakan sahih oleh Syaikh Al-Albani dalam Sahih Abi Daud no. 3221]

Tazkirah atau khutbah selepas penguburan tiada nas. Walaupun berpegang kuat dengan sunnah, akan tetapi tazkirah di kubur itu adalah bid’ah. Tidak diamalkan oleh para salaf.

🔴 Benarkah ada hadith Nabi ﷺ memberi tazkirah ringkas kepada sahabat secara tidak formal ketika pengebumian jenazah?


Ya, ada hadith.
Cuma dalam dua keadaan, kubur belum siap atau jenazah belum sampai.
Maka, ketika ramai orang yang hadir, Nabi ﷺ seperti akan memberi tazkirah.

Ini dalil Nabi ﷺ memberi tazkirah di kuburan kerana kubur belum siap digali.

Daripada Al-Barra’ bin Azib رضي الله عنهما melaporkan dari perkuburan Baqi’ al-gharqad:

خَرَجْنَا مَعَ رَسُولِ اللهِ فِي جَنَازَةِ رَجُلٍ مِنَ الْأَنْصَارِ، فَانْتَهَيْنَا إِلَى الْقَبْرِ وَلَمَّا يُلْحَدْ,فَجَلَسَ رَسُولُ اللهِ وَجَلَسْنَا حَوْلَهُ كَأَنَّمَا عَلَى رُءُوسِنَا الطَّيْرُ وَفِي يَدِهِ عُودٌ يَنْكُتُ بِهِ فِي الْأَرْضِ، فَرَفَعَ رَأْسَهُ، فَقَالَ: اسْتَعِيذُوا بِاللهِ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ -مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلَاثًا-…. الْحَدِيْثَ

“Kami keluar bersama Rasulullah ﷺ pada acara mengantar jenazah seorang lelaki daripada kaum Ansar. Kami sampai ke kuburan sementara lahadnya belum siap. Rasulullah duduk dan kami pun duduk di sekeliling baginda seakan-akan di atas kepala-kepala kami ada burung. Di tangan baginda ada kayu untuk mencucuk-cucuk di tanah saat berfikir. Kemudian baginda mengangkat kepala dan bersabda, ‘Berlindunglah kepada Allah ﷻ dari azab kubur-dua kali atau tiga kali’ dan seterusnya”
[Ahmad, Abu Daud, dan Al-Hakim. Al-Hakim: sahih menurut syarat Imam Al-Bukhari dan Muslim, dipersetujui oleh Imam Az-Dzahabi dan Syaikh Al-Albani. Hadith ini dinyatakan sahih pula oleh Ibnu Qayyim dalam I’lam al-Muwaqqi’in dan Tahdzib as-Sunan Abu Daud].

🔴 Adakah ini bermakna tiada tazkirah selepas pengebumian dan masing-masing memohon ampunan secara bersendirian menghadap kiblat?


Ya, benar.

@bicarathtl
#SnJfiqhassunnah

Komen dan Soalan