Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Sunnah Allah: Al-Fathir ayat Ke-43

Sunnah Allah: Al-Fathir ayat Ke-43

542
0
Iklan

📚📖✍

🔴 Apakah yang dimaksudkan dengan sunnah Allah ﷻ dalam surah [ Faathir ayat ke 43 ] di bawah?

Firman Allah ﷻ,

ٱسْتِكْبَارًا فِى ٱلْأَرْضِ وَمَكْرَ ٱلسَّيِّئِ ۚ وَلَا يَحِيقُ ٱلْمَكْرُ ٱلسَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِۦ ۚ فَهَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ ٱلْأَوَّلِينَ ۚ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ ٱللَّهِ تَبْدِيلًا ۖ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ ٱللَّهِ تَحْوِيلًا ﴿٤٣﴾

“kerana kesombongan (mereka) di muka bumi dan kerana rencana (mereka) yang jahat. Rencana yang jahat itu tidak akan menimpa selain orang yang merencanakannya sendiri. Tiadalah yang mereka nanti-nantikan melainkan (berlakunya) sunnah (Allah yang telah berlaku) kepada orang-orang yang terdahulu. Maka sekali-kali kamu tidak akan mendapat penggantian bagi sunnah Allah, dan sekali-kali tidak (pula) akan menemui penyimpangan bagi sunnah Allah itu.”
[ Faathir: 43 ]


Sunnatullah ialah dari dua kalimah, sunnah dan Allah ﷻ.

Sunnah bermaksud kebiasaan.

Sunnatullah bermaksud ketentuan-ketentuan, hukum-hukum, atau ketetapan-ketetapan Allah ﷻ yang berlaku di alam semesta.

Orang Barat mengatakan semulajadi. Orang India pula hukum karma.

Contoh sunnatullah:

“Sesungguhnya telah berlaku sebelum kamu sunnah-sunnah Allah. Kerana itu berjalanlah kamu di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan para Rasul”
[ Ali Imran: 137 ]

Orang yang derhaka kepada Rasul, bangsa tersebut telah dibinasakan. Maka, sekiranya melancong ke Mesir lihat piramid, bagaimana Allah ﷻ menghancurkan tamaddun Firaun. Sekiranya ke Laut Mati di Jordan, lihat pula bagaimana Allah ﷻ menghancurkan kaum Lut.

@bicarathtl
#SnJbicarasunnahC

Komen dan Soalan