Utama Bilik (001) Fiqh Asasi Pemula Thaharah: Adab ke Tandas dan Membuang Hajat

Thaharah: Adab ke Tandas dan Membuang Hajat

3409
2
Iklan

๐Ÿ“š

Kitab : Thaharah (Bersuci)
Bab : Bab Air dan Najis
Bahagian : Menghilangkan najis
Tajuk : Adab ke tandas dan membuang hajat

Sekarang kita masuk ke bahagian baru iaitu adab ke tandas dan menunai hajat. Inilah adab untuk membuang air besar dan air kecil. Agama Islam bukan sahaja mengajar hukum tetapi mengajar adab-adab juga. Ada adab makan, adab belajar dan macam-macam lagi. Kali ini kita belajar adab dalam masuk tandas dan buang hajat.

Mungkin ada lagi adab-adab lain yang boleh dibuat pembacaaan tambahan. Namun, setakat silibus yang kita belajar mengikut kitab kita, inilah sahaja adab-adab yang disampaikan kepada kita.

Seboleh-bolehnya kita ikutlah adab-adab yang dianjurkan ini kerana ia diajar oleh Nabi Muhammad SAW dan kita sepatutnya menjadikan baginda sebagai ikutan kita. Ia adalah sunat.

1. Menjauh dan menutupi diri dari manusia.

โœ๐ŸปDari Jabir bin โ€˜Abdillah radhiyallahu โ€˜anhu, beliau berkata,

ุฎูŽุฑูŽุฌู’ู†ูŽุง ู…ูŽุนูŽ ุฑูŽุณููˆู„ู ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู -ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…- ููู‰ ุณูŽููŽุฑู ูˆูŽูƒูŽุงู†ูŽ ุฑูŽุณููˆู„ู ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู -ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…- ู„ุงูŽ ูŠูŽุฃู’ุชูู‰ ุงู„ู’ุจูŽุฑูŽุงุฒูŽ ุญูŽุชู‘ูŽู‰ ูŠูŽุชูŽุบูŽูŠู‘ูŽุจูŽ ููŽู„ุงูŽ ูŠูุฑูŽู‰.

โ€œKami pernah keluar bersama Rasulullah shallallahu โ€˜alaihi wa sallam ketika safar, beliau tidak menunaikan hajatnya di daerah terbuka, namun beliau pergi ke tempat yang jauh sampai tidak nampak dan tidak terlihat.โ€

Ibnu Majah no. 335. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadith ini shahih.

Syarah:
Zaman Nabi Muhammad SAW tidak ada tandas di rumah. Maka tempat buang air pada zaman itu adalah di kawasan yang jauh dari manusia. Kalau zaman sekarang pastikan tempat buang air di tempat tertutup.

Maka, kalau bagi lelaki buang air kecil di urinal itu bukanlah sunnah dan ia memalukan kerana manusia yang lalu lalang dapat melihat kemaluan anda.

2. Tidak membuang air di jalanan, tempat berteduh dan tempat berkumpul.

โœ๐ŸปDalilnya adalah hadith daripada Abu Hurairah, Nabi shallallahu โ€˜alaihi wa sallam bersabda,

ยซ ุงุชู‘ูŽู‚ููˆุง ุงู„ู„ู‘ูŽุนู‘ูŽุงู†ูŽูŠู’ู†ู ยป. ู‚ูŽุงู„ููˆุง ูˆูŽู…ูŽุง ุงู„ู„ู‘ูŽุนู‘ูŽุงู†ูŽุงู†ู ูŠูŽุง ุฑูŽุณููˆู„ูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ู‚ูŽุงู„ูŽ ยซ ุงู„ู‘ูŽุฐูู‰ ูŠูŽุชูŽุฎูŽู„ู‘ูŽู‰ ููู‰ ุทูŽุฑููŠู‚ู ุงู„ู†ู‘ูŽุงุณู ุฃูŽูˆู’ ููู‰ ุธูู„ู‘ูู‡ูู…ู’ ยป.

โ€œHati-hatilah dengan al laโ€™anain (orang yang dilaknat oleh manusia)!โ€ Para sahabat bertanya, โ€œSiapa itu al laโ€™anain (orang yang dilaknat oleh manusia), wahai Rasulullah?โ€ Beliau bersabda, โ€œMereka adalah orang yang buang hajat di jalan dan tempat bernaungnya manusia.โ€
[ Riwayat Muslim no. 269 ]

Syarah:
Kalau buang di tempat-tempat itu dan manusia lain kena โ€˜periuk apiโ€™ anda, tentulah anda kena laknat. Maka Nabi Muhammad SAW sudah mengajar untuk mengelak dari perkara ini. Jangan susahkan orang dan jangan bagi orang marah.

3. Tidak kencing di dalam air yang tidak mengalir

โœ๐ŸปDalilnya adalah hadith Jabir bin โ€˜Abdillah, beliau berkata,

ุฃูŽู†ู‘ูŽู‡ู ู†ูŽู‡ูŽู‰ ุฃูŽู†ู’ ูŠูุจูŽุงู„ูŽ ููู‰ ุงู„ู’ู…ูŽุงุกู ุงู„ุฑู‘ูŽุงูƒูุฏู.

โ€œRasulullah shallallahu โ€˜alaihi wa sallam melarang kencing di air tergenang.โ€

[ Muslim no. 281 ].

Syarah:
Kalau air itu tidak mengalir maka najis itu akan kekal di situ seperti kolah, kolam dan tasik. Jika orang lain guna pula akan menyebabkan kekotoran dan penyakit. Islam menjaga perkara ini. Kalau kencing di air mengalir seperti sungai adalah dimaafkan sedikit walaupun tidaklah digalakkan.

4. Boleh kencing dalam bekas kerana sakit, cuaca dingin atau keperluan lain.

Oleh kerana zaman dahulu tidak ada tandas di dalam rumah, maka Nabi Muhammad SAW pernah buang air dalam bekas dan esok paginya dibuang. Jadi kalau ada pesakit yang warded di hospital memang tidak ada masalah kencing atau berak dalam bekas dan kemudian dibuang oleh nurse.

5. Tidak angkat pakaian hingga setelah berada dalam tandas

โœ๐ŸปIbnu Umar radhiyallahu โ€˜anhuma berkata:

ุฃูŽู†ูŽู‘ ุงู„ู†ูŽู‘ุจููŠูŽู‘ ุตูŽู„ูŽู‘ู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ูƒูŽุงู†ูŽ ุฅูุฐูŽุง ุฃูŽุฑูŽุงุฏูŽ ุงู„ู’ุญูŽุงุฌูŽุฉูŽ ู„ุงูŽูŠูŽุฑู’ููŽุนู ุซูŽูˆู’ุจูŽู‡ู ุญูŽุชูŽู‘ู‰ ูŠูŽุฏู’ู†ููˆูŽ ู…ูู†ูŽ ุงู’ู„ุฃูŽุฑู’ุถู

โ€œBahawa Nabi shallallahu โ€˜alaihi wa sallam apabila hendak buang air besar, Beliau tidak mengangkat bajunya kecuali setelah dekat dengan tanah.โ€
(Shahih, diriwayatkan oleh Abu Dawud dan Tirmidzi)

Ini adalah kerana hendak jaga aurat. Jangan buka zip seluar pula sebelum masuk dalam toilet. Kita hendak jaga aurat kita dari dilihat orang. Saya tambah, selepas selesai buang hajat juga kena jaga. Ada yang buruk perangai, kencing di urinal, tetapi kemudian dia bawa basuh di sinki.

6. Baca doa semasa masuk tandas

โœ๐ŸปDoanya adalah:

ุจูุณู’ู…ู ุงู„ู„ู‡ู ุŒ ุงูŽู„ู„ูŽู‘ู‡ูู…ูŽู‘ ุฅูู†ูู‘ูŠู’ ุฃูŽุนููˆู’ุฐู ุจููƒูŽ ู…ูู†ูŽ ุงู„ู’ุฎูุจูุซู ูˆูŽุงู„ู’ุฎูŽุจูŽุงุฆูุซู

โ€œDengan nama Allah. Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari syaitan laki-laki dan perempuan.โ€

Bacalah doa itu sebelum masuk pintu bilik tandas. Jangan sudah masuk baru hendak baca, itu sudah terlambat. Maka inilah sunnah hendak masuk tandas. Amalan tutup kepala tidak ada dalil yang sahih.

Amalan yang tutup kepala itu kerana takut kepala kena kencing oleh syaitan. Maka kalau kita lihat doa itu, ia sudah termasuk perlindungan dari syaitan. Maka tidaklah kena kencing.

7. Tidak mengadap atau membelakangi kiblat.

Seboleh mungkin jangan mengadap atau membelakangi kiblat.

โœ๐ŸปHal ini berdasarkan hadith Abu Hurairah radhiyallahu โ€˜anhu bahwa Rasulullah shallallahu โ€˜alaihi wa sallam bersabda:

ุฅูุฐูŽุง ุฌูŽู„ูŽุณูŽ ุฃูŽุญูŽุฏููƒูู…ู’ ู„ูุญูŽุงุฌูŽุชูู‡ู ููŽู„ุงูŽ ูŠูŽุณู’ุชูŽู‚ู’ุจูŽู„ู ุงู„ู’ู‚ูุจู’ู„ูŽุฉูŽ ูˆูŽู„ุงูŽ ูŠูŽุณู’ุชูŽุฏู’ุจูุฑู’ู‡ูŽุง

โ€œApabila salah seorang di antara kamu duduk buang air, maka janganlah dia menghadap kiblat dan jangan membelakanginya.โ€
(HR. Ahmad dan Muslim)

Larangan ini membawa hukum makruh, kerana ada hadith Ibnu Umar radhiyallahu โ€˜anhuma dia berkata:

โœ๐Ÿปโ€œSuatu hari, aku pernah memanjat rumah Hafshah. Aku melihat Nabi shallallahu โ€˜alaihi wa sallam sedang buang air menghadap ke Syam, membelakangi Kaโ€™bah.โ€
(HR. Jamaโ€™ah)

Namun ada yang menjamaโ€™ (menggabung) kedua hadith di atas dengan mengatakan bahawa menghadap atau membelakangi kiblat ketika buang air tetap haram (tidak makruh), kecuali jika tertutup bangunan. Wallahu aโ€™lam.

โœ๐ŸปSatu lagi dalil:
Marwan Al Ashfar berkata, โ€œAku pernah melihat Ibnu Umar mendudukkan untanya menghadap kiblat, dia buang air menghadap ke arahnyaโ€, maka aku berkata: โ€œWahai Abu Abdirrahman, bukankah hal itu dilarang?โ€ Dia menjawab: โ€œYa, tetapi hal itu dilarang jika di tempat terbuka. Jika antara dirimu dengan kiblat ada sesuatu yang menutupimu, maka tidak mengapa.โ€
(HR. Abu Dawud, Ibnu Khuzaimah, Hakim dan isnadnya hasan sebagaimana dalam Al Fath)

Maka kita cubalah untuk tidak mengadap atau membelakangi kiblat. Kecualilah kalau tandas rumah dan sudah ada tandas siap, tidaklah hendak tukar pula. Maka pakailah pendapat ibnu Umar di atas, iaitu tidak mengapa kalau ada dinding atau sesuatu yang menghalang kita dengan kiblat.

10. Istinjak guna air

Ini telah disentuh dulu. Sebaik baik istinjak adalah mengunakan air tetapi tidak salah kalau hendak guna juga bahan-bahan lain walaupun air ada. Cuma kita tekankan, sebaik-baik bahan adalah air.

Ini kerana itu kita tidak boleh hendak kutuk kalau bangsa lain pakai selain air. Itu sudah budaya dan kebiasaan mereka. Walaupun mereka itu muslim, tetapi pemakaian tisu, batu dan sebagainya dibolehkan.

11. Istijmar guna sekurang-kurangnya tiga batu

Istijmar maksudnya istinjak dengan batu. Maka kalau istinjak pakai batu, tisu, kain, atau benda kesat lain, maka kena guna tiga batu atau tiga tisu. Jangan sapu balik pakai kertas dan batu yang sama. Kalau tidak cukup, pakai lagi kertas tisu atau batu yang lain dan ganjilkan bilangannya.

12. Tidak istinjak dengan kotoran haiwan atau tulang

Ini pun telah disentuh sebelum ini. Pakai benda selain dua benda ini. Maknanya, asalkan bahan yang digunakan itu kesat, maka boleh.

13. Tidak menjawab salam ketika sedang buang hajat

Kalau ada orang bagi salam, tidak perlu jawap. Malah jangan bercakap ketika sedang membuang. Ianya makruh.

โœ๐ŸปHal di atas berdasarkan hadith Ibnu Umar radhiyallahu โ€˜anhuma:

ุฃูŽู†ูŽู‘ ุฑูŽุฌูู„ุงู‹ ู…ูŽุฑูŽู‘ ุนูŽู„ูŽู‰ ุงู„ู†ูŽู‘ุจููŠูู‘ ุตูŽู„ูŽู‘ู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ูˆูŽู‡ููˆูŽ ูŠูŽุจููˆู’ู„ู ููŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ููŽู„ูŽู…ู’ ูŠูŽุฑูุฏูŽู‘ ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู

โ€œBahawa ada seseorang yang melewati Nabi shallallahu โ€˜alaihi wa sallam ketika baginda sedang buang air kecil, orang itu mengucapkan salam kepadanya, namun baginda tidak menjawabnya.โ€
(HR. Jamaโ€™ah selain Bukhari)

Jadi, walaupun menjawab salam itu hukumnya wajib, tetapi itu adalah hukum umum. Kalau di dalam tandas tidak perlu hendak jawab salam orang lain.

14. Baca doa selepas keluar tandas

โœ๐Ÿปโ€˜Aisyah radhiyallahu โ€˜anha berkata:

ุฃูŽู†ูŽู‘ ุงู„ู†ูŽู‘ุจููŠูŽู‘ ุตูŽู„ูŽู‘ู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ูƒูŽุงู†ูŽ ุฅูุฐูŽุง ุฎูŽุฑูŽุฌูŽ ู…ูู†ูŽ ุงู„ู’ุฎูŽู„ุงูŽุกู ู‚ูŽุงู„ูŽ : ( ุบููู’ุฑูŽุงู†ูŽูƒูŽ )

โ€œBahwa Nabi shallallahu โ€˜alaihi wa sallam apabila keluar dari jamban, mengucapkan: โ€œGhufraanaka.โ€
(Abu Dawud no. 30, at-Tirmidzi no. 7, Ibnu Majah no. 300, Al-Hakim 1/158, al-Bukhori dalam Adabul Mufrod no. 693, Ahmad 6/155, Hadith ini sahih sebagaimana disahihkan oleh Syaikh al-Albani dalam kitabnya Irwaul Ghalil no. 52)

15. Menggosok tangan ke tanah setelah istinjak.

Zaman Nabi dulu tidak ada sabun. Maka tanahlah yang menjadi bahan pencuci. Maka, kalau zaman sekarang kita amalkan dengan menggunakan sabun untuk bersihkan tangan kita selepas istinjak.

16. Bolehkah buang air kecil berdiri?

Ini perbincangan untuk lelaki sahaja. Kalau untuk perempuan, memang tidak boleh berdiri. Sebaiknya tidak buang air kecil sambil berdiri. Hal ini agar air kencingnya tidak memercik ke mana-mana, namun jika aman dari percikan, maka tidak mengapa.

โœ๐ŸปAisyah radhiyallahu โ€˜anha berkata:

ู…ูŽู†ู’ ุญูŽุฏูŽู‘ุซูŽูƒูู…ู’ ุฃูŽู†ูŽู‘ ุฑูŽุณููˆู’ู„ูŽ ุงู„ู„ู‡ู ุตูŽู„ูŽู‘ู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ุจูŽุงู„ูŽ ู‚ูŽุงุฆูู…ู‹ุง ููŽู„ุงูŽ ุชูุตูŽุฏูู‘ู‚ููˆู’ู‡ู ุŒ ู…ูŽุง ูƒูŽุงู†ูŽ ูŠูŽุจููˆู’ู„ู ุฅูู„ูŽู‘ุง ุฌูŽุงู„ูุณู‹ุง

โ€œSiapa saja yang menceritakan kepada kalian bahawa Rasulullah shallallahu โ€˜alaihi wa sallam buang air kecil sambil berdiri, maka janganlah dibenarkan. Beliau tidak buang air kecil kecuali dalam keadaan duduk.โ€
(HR. Lima orang selain Abu Dawud)

โœ๐ŸปPerkataan Aisyah di atas didasari atas pengetahuannya, sehingga tidaklah bertentangan dengan apa yang disampaikan Hudzaifah radhiyallahu โ€˜anhu berikut:
โ€œBahawa Nabi shallallahu โ€˜alaihi wa sallam pernah mendatangi tempat pembuangan sampah, lalu baginda kencing sambil berdiri, maka aku pun menjauh. Beliau bersabda: โ€œMendekatlahโ€, maka aku mendekat sehingga berdiri di dekat tumitnya, Beliau pun berwudhuโ€™ dan mengusap kedua khuffnya.โ€
(HR. Jamaโ€™ah)

โœ๐ŸปImam Nawawi berkata, โ€œBuang air kecil sambil duduk lebih aku sukai, namun berdiri boleh, semuanya ada riwayatnya dari Rasulullah shallallahu โ€˜alaihi wa sallam.โ€

๐Ÿ€SESI SOAL JAWAB โ˜˜๏ธ
=======================

1). Tidur yang bagaimanakah boleh membatalkan wudhu’?

๐Ÿ”ต Secara ringkasnya, tidur yang nyenyak, sehinggamana apabila dia terkentut, dia tidak menyedarinya.

2. Kadang kala, sesetengah orang yang tidak pam basuhan kencingnya di urinal menyebabkan bau yang kurang menyenangkan pada pengguna lain. Adakah mereka termasuk di dalam golongan yg dilaknat sebagaimana hadith?

๐Ÿ”ตMereka itu tidaklah termasuk di dalam golongan yang dilaknat sebagaimana hadith dari Abu Hurairah โ€ŽุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡, Nabi โ€Ž๏ทบ bersabda,

ยซ ุงุชู‘ูŽู‚ููˆุง ุงู„ู„ู‘ูŽุนู‘ูŽุงู†ูŽูŠู’ู†ู ยป. ู‚ูŽุงู„ููˆุง ูˆูŽู…ูŽุง ุงู„ู„ู‘ูŽุนู‘ูŽุงู†ูŽุงู†ู ูŠูŽุง ุฑูŽุณููˆู„ูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ู‚ูŽุงู„ูŽ ยซ ุงู„ู‘ูŽุฐูู‰ ูŠูŽุชูŽุฎูŽู„ู‘ูŽู‰ ููู‰ ุทูŽุฑููŠู‚ู ุงู„ู†ู‘ูŽุงุณู ุฃูŽูˆู’ ููู‰ ุธูู„ู‘ูู‡ูู…ู’ ยป.

โ€œBerhati-hatilah dengan al laโ€™anain (orang yang dilaknat oleh manusia)!โ€ Para sahabat bertanya, โ€œSiapa itu al laโ€™anain, wahai Rasulullah?โ€ Beliau bersabda, โ€œMereka adalah orang yang buang hajat di jalan dan tempat bernaungnya manusia.โ€ Hadith Riwayat Muslim no. 269.

Kerana perbuatannya itu (kencing di urinal) adalah perbuatan yang kebanyakan orang lakukan.
Walaubagaimanapun, tidak pam basuhan kencing adalah perbuatan yang tidak beradab dan menggangu ketenteraman orang lain.

3. Adakah dibolehkan kencing di tempat yang jauh daripada manusia seperti hutan, tempat memancing di dalam kawasan kebun, di pokok-pokok atau tempat tersembunyi?

๐Ÿ”ตYa, dibolehkan kencing di tempat yang jauh manusia.

4. Kenapakah tidak digalakkan untuk membuang air kencing dan tahi pada air yang mengalir?

๐Ÿ”ตPerkara tersebut tidak digalakkan apabila air yang mengalir itu terus digunakan oleh manusia. Contohnya, ketika mandi di jeram, apabila seseorang buang najis mereka di atas, orang yang di bawah jeram akan terkena najis mereka.

5. Adakah boleh membaca doa masuk tandas setelah berada di dalam tandas kerana tidak sempat untuk membacanya sebelum memasuki tandas?

๐Ÿ”ตTidak boleh membaca doa setelah memasuki tandas.

Kita perlu mengelakkan dari menyebut nama Allah di dalam tandas yang mengandungi najis.

6. Adakah benar pernyataan bahawa syaitan akan mengencingi mereka yang tidak menutup kepala apabila memasuki tandas?

๐Ÿ”ตAmalan menutup kepala apabila berada di dalam tandas tiada dalil yang sahih.

Membaca doa masuk tandas sudah memadai bagi melindungi diri daripada syaitan.

7. Adakah dalil untuk memasuki tandas menggunakan kaki kiri dan keluar menggunakan kaki kanan?

๐Ÿ”ตTiada dalil khusus daripada Rasullullah memasuki tandas menggunakan kaki kiri dan keluar menggunakan kaki kanan. Walaubagaimanapun. Amalan ini bersifat qiyasi. Iaitu qiyasi kepada hadith yang lain iaitu:-

ุญูŽุฏู‘ุซูŽู†ูŽุง ุฃูŽุจููˆ ุญูŽูู’ุตู ุนูู…ูŽุฑู ุจู’ู†ู ุฌูŽุนู’ููŽุฑู ุงู„ู’ู…ููููŠุฏู ุงู„ู’ุจูŽุตู’ุฑููŠู‘ุŒ ุซู†ุง ุฃูŽุจููˆ ุฎูŽู„ููŠููŽุฉูŽ ุงู„ู’ู‚ูŽุงุถููŠุŒ ุซูŽู†ูŽุง ุฃูŽุจููˆ ุงู„ู’ูˆูŽู„ููŠุฏู ุงู„ุทู‘ูŠูŽุงู„ูุณูู€ููŠู‘ุŒ ุซู†ุง ุดูŽุฏู‘ุงุฏูŒ ุฃูŽุจููˆ ุทูŽู„ู’ุญูŽุฉูŽุŒ ู‚ูŽุงู„ูŽ: ุณูŽู…ูุนู’ุชู ู…ูุนูŽุงูˆููŠูŽุฉูŽ ุจู’ู†ูŽ ู‚ูุฑู‘ุฉูŽุŒ ูŠูุญูŽุฏูู‘ุซูุŒ ุนูŽู†ู’ ุฃูŽู†ูŽุณู ุจู’ู†ู ู…ูŽุงู„ููƒูุŒ ุฃูŽู†ู‘ู‡ู ูƒูŽุงู†ูŽุŒ ูŠูŽู‚ููˆู„ู: ยซู…ูู†ูŽ ุงู„ุณู‘ู€ูู†ู‘ู€ูŽุฉู ุฅูุฐูŽุง ุฏูŽุฎูŽู„ู’ุชูŽ ุงู„ู’ู…ูŽุณู’ุฌูุฏูŽ ุฃูŽู†ู’ ุชูŽุจู’ุฏูŽุฃูŽ ุจูุฑูุฌู’ู„ููƒูŽ ุงู„ู’ูŠูู…ู’ู†ูŽู‰ุŒ ูˆูŽุฅูุฐูŽุง ุฎูŽุฑูŽุฌู’ุชูŽ ุฃูŽู†ู’ ุชูŽุจู’ุฏูŽุฃูŽ ุจูุฑูุฌู’ู„ููƒูŽ ุงู„ู’ูŠูุณู’ุฑูŽู‰ยป

“Telah mengabarkan kepada kami Abu Hafsh Umar bin Jafar al-Mufid al-Bashry, (Abu Hafsh berkata) ‘Telah mengabarkan kepada kami Abu Khalifah al-Qadhy, (Abu Khalifah berkata), ‘Telah mengabarkan kepada kami Abu Walid ath-Thayalisi, (Abu Walid berkata), ‘Telah mengabarkan kepada kami Syadad Abu Tholhah, (Abu Tholhah berkata), ‘Aku telah mendengar Mu’awiyah bin Qurrah mengabarkan dari Anas bin Malik ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡, bahawa dia mengatakan “Termasuk amalan sunnah apabila engkau hendak masuk masjid maka mulailah dengan kaki kanan dan apabila meninggalkan masjid maka mulailah dengan kaki kiri.”
(Hadith riwayat Al-Hakim si dalam kitabnya al-Mustadrak I/218 no. 791 dan al-Baihaqy II/442 โ€“ hadith sahih telah disepakati oleh adz-Dzahabi, Dinilai sahih oleh Syaikh Albani dalam Silsilah Ahadith ash-Sahihah no. 2478)

Qiyasnya begini.
Jika memasuki tempat yang baik, mulainya dengan kaki kanan, maka jika melangkah ke tempat yang kurang baik dibandingkan dengan tempat asal, iaitu dimulakam dengan kaki kiri.

8. Selain menjawab salam, adakah dilarang juga untuk berbual semasa berada di dalam tandas?

๐Ÿ”ตYa, perbuatan bercakap-cakap juga adalah dilarang. Ini berdasarkan hadith daripada Abu Saโ€™id โ€ŽุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ menuturkan :

ุฑูŽุณููˆู„ูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ูŠูŽู‚ููˆู„ู ู„ูŽุง ูŠูŽุฎู’ุฑูุฌู’ ุงู„ุฑู‘ูŽุฌูู„ูŽุงู†ู ูŠูŽุถู’ุฑูุจูŽุงู†ู ุงู„ู’ุบูŽุงุฆูุทูŽ ูƒูŽุงุดูููŽูŠู’ู†ู ุนูŽู†ู’ ุนูŽูˆู’ุฑูŽุชูู‡ูู…ูŽุง ูŠูŽุชูŽุญูŽุฏู‘ูŽุซูŽุงู†ู ููŽุฅูู†ู‘ูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ูŽ ุนูŽุฒู‘ูŽ ูˆูŽุฌูŽู„ู‘ูŽ ูŠูŽู…ู’ู‚ูุชู ุนูŽู„ูŽู‰ ุฐูŽู„ููƒูŽ

Rasulullah ๏ทบ bersabda: “Janganlah dua orang lelaki pergi ke tempat buang hajat dalam keadaan membuka aurat keduanya, lalu bercakap-cakap, karena sesungguhnya Allah โ€ŽุนูŽุฒู‘ูŽ ูˆูŽุฌูŽู„ู‘ูŽ membenci demikian.”
(Hadith Riwayat Abu Daud no.15; Ibnu Majah no. 342)

9. Ada sesetengah tempat masih menggunakan tandas yang dibuat di tepi sungai. Adakah larangan menggunakan tandas tersebut?

๐Ÿ”ตTandas tersebut boleh digunakan kerana tiada pilihan lain.

10. Bagaimanakah syaitan mengganggu mereka yang memasuki tandas tanpa membaca doa? Adakah berupa penyakit?

๐Ÿ”ตSyaitan akan membisikan perkara yang tidak elok. Syaitan tidak boleh menyakiti manusia. Syaitan tidak mempunyai sebarang kuasa.

11. Adakah kencing di tasik yang besar akan mencemari air tasik?

๐Ÿ”ตKencing di tasik yang besar tidak akan mencemari air tasik.

12. Bagaimanakah jika sungai yang dilepaskan najis itu, digunakan oleh orang ramai untuk mandi, membasuh baju dan lain-lain aktiviti?

๐Ÿ”ตJika sungai itu besar, maka dibolehkan untuk menunaikan hajat. Jika sungai itu kecil dan ada orang berdekatan, maka tidak elok untuk menunaikan hajatnya di situ.

13. Saya pernah pergi ke suatu kampung dekat dengan pergunungan. Penduduk di sana banyak menggunakan air yang sentiasa mengalir dengan deras di hadapan rumah mereka (longkang yang agak besar). Air longkang itu akan mengalir masuk ke dalam kolam yang mereka buat untuk mandi, membasuh pakaian, dan perkakas dapur. Selain itu, mereka membina tandas juga yang bersambung dengan longkang tersebut. Bagaimanakah status airnya?

๐Ÿ”ตJika kolam itu cukup besar sehingga mana najis tidak mempengaruhi air tersebut, maka dibolehkan.

Jika air kolam itu keruh sangat dengan kotoran sebagaimana Sungai Gangga dan Sungai Gombak, maka sudah tidak boleh digunakan airnya itu.

14. Ketika berada di Singapura, kawan saya ada menggunakan tandas di sana. Tandas tersebut tidak disediakan kemudahan menggunakan air untuk membasuh. Oleh yang demikian, kawan saya menggunakan air yang keluar semasa pam tandas. Adakah ini dibolehkan?

๐Ÿ”ตJika diambil dari mangkuk tandas, air tersebut telah kotor dan tidak boleh digunakan. Di dalam keadaan sebegini, boleh menggunakan kertas tisu untuk beristinjak.

15. Adakah mereka yang dilaknat manusia akan dilaknat oleh Allah juga?

๐Ÿ”ตDilaknat oleh manusia itu bermaksud dibenci oleh manusia. Islam mengajarkan kita untuk berinteraksi sesama manusia secara hemah dan hikmah. Bukannya dengan cara menyakiti hati mereka.

16. Membaca doa sebelum memasuki tandas, adakah perlu dilafazkan atau hanya di dalam hati?

๐Ÿ”ตDoa perlu dilafazkan dengan mulut, manakala hati berniat akannya.

17. Jika tandasnya terbina membelakangi kiblat. Apakah yang perlu dilakukan?Adakah senget sedikit kedudukan semasa menunaikan hajat?

๐Ÿ”ตPerkara yang boleh dilakukan apabila mengetahui binaan tandas tersebut menghadap atau membelakangi kiblat adalah:-

i. Berpandukan hadith dari Abu Ayyub Al Anshari โ€ŽุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡, Nabi โ€Ž๏ทบ bersabda,

ุฅูุฐูŽุง ุฃูŽุชูŽูŠู’ุชูู…ู ุงู„ู’ุบูŽุงุฆูุทูŽ ููŽู„ุงูŽ ุชูŽุณู’ุชูŽู‚ู’ุจูู„ููˆุง ุงู„ู’ู‚ูุจู’ู„ูŽุฉูŽ ูˆูŽู„ุงูŽ ุชูŽุณู’ุชูŽุฏู’ุจูุฑููˆู‡ูŽุง ุŒ ูˆูŽู„ูŽูƒูู†ู’ ุดูŽุฑูู‘ู‚ููˆุง ุฃูŽูˆู’ ุบูŽุฑูู‘ุจููˆุง . ู‚ูŽุงู„ูŽ ุฃูŽุจููˆ ุฃูŽูŠูู‘ูˆุจูŽ ููŽู‚ูŽุฏูู…ู’ู†ูŽุง ุงู„ุดูŽู‘ุฃู’ู…ูŽ ููŽูˆูŽุฌูŽุฏู’ู†ูŽุง ู…ูŽุฑูŽุงุญููŠุถูŽ ุจูู†ููŠูŽุชู’ ู‚ูุจูŽู„ูŽ ุงู„ู’ู‚ูุจู’ู„ูŽุฉู ุŒ ููŽู†ูŽู†ู’ุญูŽุฑููู ูˆูŽู†ูŽุณู’ุชูŽุบู’ููุฑู ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ูŽ ุชูŽุนูŽุงู„ูŽู‰

โ€œJika kalian mendatangi tandas, maka janganlah kalian menghadap kiblat dan membelakanginya. Akan tetapi, hadaplah ke arah timur atau barat.โ€ Abu Ayyub mengatakan, โ€œDahulu kami pernah tinggal di Syam. Kami mendapati tandas kami dibangun menghadap ke arah kiblat. Kami pun mengubah arah tempat tersebut dan kami memohon ampun pada Allah Taโ€™ala.โ€ (Hadith Riwayat Al-Bukhari no. 394 dan Muslim no. 264).

Para sahabat mengubah kedudukan mereka jika berada di dalam tandas dan mereka beristighfar.

ii. Berpandukan hadith daripada Ibnu Umar ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ yang mengatakan,

ุงุฑู’ุชูŽู‚ูŽูŠู’ุชู ููŽูˆู’ู‚ูŽ ุธูŽู‡ู’ุฑู ุจูŽูŠู’ุชู ุญูŽูู’ุตูŽุฉูŽ ู„ูุจูŽุนู’ุถู ุญูŽุงุฌูŽุชูู‰ ุŒ ููŽุฑูŽุฃูŽูŠู’ุชู ุฑูŽุณููˆู„ูŽ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู โ€“ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… โ€“ ูŠูŽู‚ู’ุถูู‰ ุญูŽุงุฌูŽุชูŽู‡ู ู…ูุณู’ุชูŽุฏู’ุจูุฑูŽ ุงู„ู’ู‚ูุจู’ู„ูŽุฉู ู…ูุณู’ุชูŽู‚ู’ุจูู„ูŽ ุงู„ุดูŽู‘ุฃู’ู…ู

โ€œAku pernah menaiki rumah Hafshah karena ada sebagian keperluanku. Lantas aku melihat Rasulullah ๏ทบ buang hajat dengan membelakangi kiblat dan menghadap Syam.โ€ (Hadith riwayat Al-Bukhari no. 148, 3102 dan Muslim no. 266)

Hadith ini menunjukkan bahawa tidak mengapa jika berada di tempat tertutup seperti bangunan.

18. Kenapakah beristinjak menggunakan batu dalam bilangan yang ganjil?

๐Ÿ”ตPerbuatan menggunakan bilangan yang ganjil adalah berdasarkan hadith:

ุนูŽู†ู’ ุฃูŽุจููŠู’ ู‡ูุฑูŽูŠู’ุฑูŽุฉูŽ ุนูŽู†ู’ ุงู’ู„ู†ู‘ูŽุจููŠู‘ู ุตู„ูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… ู‚ูŽุงู„ูŽ: ุฅูุฐูŽุง ุงุณู’ุชูŽุฌู’ู…ูŽุฑูŽ ุฃูŽุญูŽุฏููƒูู…ู’
ููŽู„ู’ูŠูŽุณู’ุชูŽุฌู’ู…ูุฑู’ ูˆูุชู’ุฑู‹ุง

Dari Abu Hurairah ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ bahawasanya Rasullullah ๏ทบ bersabda: โ€œApabila salah seorang di antara kalian istijmar maka istijmarlah dengan bilangan yang ganjilโ€. (Hadis Riwayat Al-Bukhari no 161, Muslim no 237 dengan lafaz ini).

19. Adakah doa yang dilafazkan perlu didengari oleh telinga?

๐Ÿ”ตLafaz doa tidak perlu didengari oleh telinga. Cukup sekadar mengeluarkan suara sedikit.

20. Adakah boleh kencing di dalam botol dan kemudian menuangkan air tersebut ke dalam longkang berhampiran kawasan lalu lalang manusia?

๐Ÿ”ตBoleh menuang air kencing ke dalam longkang tersebut kerana manusia tidak menggunakan air longkang dan air longkang sentiasa mengalir. Najis tidak bertakung di dalam longkang.

21. Adakah larangan berkata-kata ketika menunaikan hajat merangkumi semua amalan makruf seperti bersalawat ketika mendengar nama Nabi Muhammad SAw dilaungkan dan menjawab azan ketika azan berkumandang?

๐Ÿ”ตApa sahaja ucapan perlu diberhentikan dahulu sewaktu menunaikan hajat.

22. Adakah larangan berkata-kata ketika menunaikan hajat termasuk juga perbuatan seperti membaca sesuatu pada media cetak atau elektronik, makan atau minum?

๐Ÿ”ตTiada larangan untuk membaca ketika menunaikan hajat. Dilarang makan dan minum.

23. Adakah dibolehkan untuk berkata-kata di dalam kamar mandi?

๐Ÿ”ตTiada larangan berbual ketika di dalam kamar mandi.

24. Ketika menunaikan hajat, fokus saya untuk mengulang kaji pelajaran meningkat dan ketika itulah otak saya cerdas berfikir untuk menyelesaikan permasalahan dalam soalan sehinggakan mengambil masa yang lama di dalam tandas. Adakah ini dibolehkan?

๐Ÿ”ตTandas bukanlah tempat untuk mengulang kaji pelajaran. Gunakanlah tandas untuk menunaikan hajat sahaja. Tidak perlu berada terlalu lama di dalam tandas.

Tandas adalah tempat kotor dan tempat untuk syaitan, kerana inilah tidak boleh berada lama di dalam tandas. Ini telah dijelaskan oleh Nabi ๏ทบ,

โ€Žุฅูู†ู‘ูŽ ู‡ูŽุฐูู‡ู ุงู„ู’ุญูุดููˆุดูŽ ู…ูุญู’ุชูŽุถูŽุฑูŽุฉ ูŒุŒ ููŽุฅูุฐูŽุง ุฃูŽุชูŽู‰ ุฃูŽุญูŽุฏููƒูู…ู’ ุงู„ู’ุฎูŽู„ูŽุงุกูŽ ููŽู„ู’ูŠูŽู‚ูู„ู’ : ุฃูŽุนููˆุฐู ุจูุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ู…ูู†ู’ ุงู„ู’ุฎูุจูุซู ูˆูŽุงู„ู’ุฎูŽุจูŽุงุฆูุซู

“Sesungguhnya tempat buang hajat, didatangi syaitan. Jika kalian memasuki tandas, maka ucapkanlah; A’uuzu billahi minal khubutsi wal khabaits (aku berlindung kepada Allah dari syaitan jantan dan betina)”
(Hadith Riwayat Abu Daud, no. 6. Dinyatakan Sahih oleh Al-Albani di dalam Silsilah Ash-Sahihah, no. 1070)

Dinasihatkan untuk mencari alternatif lain bagi meningkatkan fokus pembelajaran.

25. Apakah syaitan yang mempunyai jantina ini akan mengganggu manusia yang berlainanan jantina dengan mereka?

๐Ÿ”ตPerkara tersebut tidak dinyatakan. Ini adalah di antara perkara ghaib yang wajib kita imani. Walaupun begitu, ia telah menjelaskan bahawa syaitan itu ada jantan dan betina.

Allahu a’lam.

2 KOMEN

Komen dan Soalan