Utama Bilik (35) Berinteraksi dengan Hadith Nas bersifat Kebolehterimaan dengan Nas bersifat Kebolehujahan

Nas bersifat Kebolehterimaan dengan Nas bersifat Kebolehujahan

111
0
Iklan

[Bezakan…]

Bezakan di antara nas yang bersifat kebolehterimaan dengan nas yang bersifat kebolehhujahan.

Ini kerana para ulama’ kibar kerap meninggalkan untuk beramal dengan zahir sesebuah hadith yang sahih kerana mereka tahu dalil-dalil akan mengandungi ta’wil, takhsis, nasakh atau ta’arudh dengan zahir ayat Al-Quran.

Disebabkan itu, golongan Hanafiah tidak beramal dengan sebuah hadith riwayat Imam Al-Bukhari رحمه الله‎ di dalam al-Sahih:

“Seorang Islam tidak boleh dibunuh balas oleh seorang kafir”

Ini kerana bagi mereka hadis ini bertembung dengan zahir ayat Al-Quran: [ Al-Maidah: 45 ] iaitu tentang kewajipan bunuh dibalas bunuh.

Oleh kerana itu, sesuatu pandangan mazhab adalah tidak adil untuk diperlekehkan, jika anda belum mengkaji sebab keluarnya sesuatu fatwa. Ini kerana adanya satu perkara yang lebih besar daripada sekadar sebuah hadith ahad yang sahih.

Bahkan terdapat banyak atsar daripada salaf bahawa ada hadith yang mereka ambil dan ada yang mereka tinggalkan, seperti riwayat-riwayat Ibnu Wahab tentang Imam Malik dan Laith yang mengajar beliau cara berinteraksi dengan nas sehingga beliau berkata :

“Kalau bukan kerana Malik dan Laith pasti aku akan tersesat, kerana aku menyangka semua hadith yang asalkan datang daripada Nabi ﷺ boleh diamalkan semuanya”

@ustazdaud
#berinteraksidenganhadis

Komen dan Soalan