Utama Bilik (09) Ulum Al-Quran 06.07.06 Riwayat Yang Pelbagai Pada Satu Sebab Nuzul

06.07.06 Riwayat Yang Pelbagai Pada Satu Sebab Nuzul

376
0
Iklan

Panel: BroSyarief
asSalaamu ‘alaikum. Saya kongsikan nota terbaru sebagai kesimpulan dari perbincangan tentang Riwayat yang Pelbagai pada Sebab Nuzul (bagi satu ayat yang sama). Semoga bermanfaat.

#050917 Bilik (09) Ulum al-Quran – Bab Sebab-sebab Penurunan al-Quran (أَسْبَابُ النُّزُول)

06.07.06 Riwayat yang Pelbagai pada Satu Sebab Nuzul – تَعَدُّدُ الرِّوَايَاتِ فِي سَبَبِ النُّزُولِ

7. Kesimpulannya, untuk mengenal pasti sebab nuzul dalam keadaan terdapat banyak riwayat-riwayat mengenainya; sama ada kesemuanya tidak jelas menunjukkan ianya sebab nuzul, atau kesemuanya jelas menunjukkan ianya sebab nuzul, atau sebahagiannya jelas manakala yang lainnya tidak jelas; ia terbahagi kepada penyelesaian seperti berikut:

i – Sekiranya keseluruhan riwayat tidak jelas memberi indikasi sebab nuzul, maka tiada halangan untuk melihatnya sebagai pentafsiran ayat, bukan sebab sebab nuzul.

ii – Sekiranya sebahagian riwayat menegaskan indikasi ianya sebab nuzul, manakala yang lain tidak; maka yang dipegang adalah riwayat yang jelas memberi indikasi sebab nuzul.

iii – Jika kesemua riwayat pula menunjukkan indikasi yang jelas ianya sebab nuzul, maka dilihat sama ada keseluruhan riwayat itu sahih atau tidak, jika salah satu darinya sahih, maka dipegang riwayat yang sahih.

iv – Sekiranya keseluruhan riwayat tersebut sahih, maka diusahakan untuk pentarjihan dilakukan, sekiranya boleh.

v – Jika tidak dapat ditarjihkan (di antara riwayat-riwayat tersebut), maka diusahakan untuk digabungkan, sekiranya boleh.

vi – Seandainya usaha menggabungkan kefahaman riwayat-riwayat tersebut juga tidak dapat dilakukan, maka dianggap bahawa berlaku pengulangan penurunan ayat, dan pada bahagian ini terdapat perbincangan mengenainya (yang tidak dinyatakan di sini).

#NotaBroSyarief #UlumQuran #UiTOBilik09

walLaahu a’lam

Ruj: Mabahits fi ‘Ulum al-Quran, karangan Ust Manna’ Khalil al-Qattan, Cet. ke-7, m/s 87.


__
#صحح_لي_إن_كنت_مخطئاً
#BroSyariefShares

Komen dan Soalan