Utama Bilik (100) CR Utamakan As-Sunnah Melebihi Nilai Masyarakat

Utamakan As-Sunnah Melebihi Nilai Masyarakat

45
0

Panel: Cikgu Rahim

Ayat pilihan hari ini.

يُنَزِّلُ الْمَلَائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ

Dia menurunkan para malaikat dengan (membawa) wahyu dengan perintah-Nya kepada siapa yang Dia kehendaki di antara hamba-hamba-Nya, yaitu: Peringatkanlah olehmu sekalian, bahwasanya tidak ada Tuhan (yang hak) melainkan Aku, maka hendaklah kamu bertakwa kepada-Ku.
Surah An-Nahl (16:2)

Allah utus para nabi dan rasul setiap zaman. Untuk menyampaikan ajaranNya kepada manusia. Perintah dan laranganNya disampaikan kepada para Nabi dan Rasul melalui malaikat. Ajaran adalah peringatan kepada manusia.

Hidup ini bukan main-main, tetapi ada tujuan yang penting. Ajaran pokok dan sama sepanjang zaman.

Tidak ada yang berhak disembah kecuali Allah

Bertaqwalah kepada Allah, Rabb kamu..

Rabb itu master atau lord. Tuhan yang memiliki dan mengurus seluruh alam.Selain Allah, ia tidak layak disembah.

Tok guru-tok guru atau wali-wali juga tidak tahu untung nasib mereka; ke syurga atau neraka. Jadi kita kembali kepada Allah yang maha Esa. Berdoa kepadaNya dengan ikhlas. Moga Allah mengampunkan dosa kita

Moga Allah berikan kita petunjuk. Moga Allah berikan kita kefahaman tentang Al-Quran dan as-sunnah. Moga kita tidak tertipu dengan keindahan dunia yang sementara.

Moga kita tidak terperangkap dengan tipu helah iblis. Kebanyakan manusia tidak kembali kepada Al-Quran. Mereka hidup berpandukan nilai masyarakat ..

وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ

Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).
Surah Al-An’am (6:116)

Sekian. Tangguh dengan tasbih kaffarah.

Komen dan Soalan