Utama Bilik (06) Ulat Buku Tip-Tip Cemerlang daripada Al-Quran – Tip 16 – Cemerlang dengan Menegakkan Ihsan

Tip-Tip Cemerlang daripada Al-Quran – Tip 16 – Cemerlang dengan Menegakkan Ihsan

119
0
Iklan

TIP-TIP CEMERLANG DARIPADA AL-QURAN

TIP 16

Cemerlang dengan Menegakkan Ihsan

ٱلَّذِينَ ٱسْتَجَابُوا۟ لِلَّهِ وَٱلرَّسُولِ مِنۢ بَعْدِ مَآ أَصَابَهُمُ ٱلْقَرْحُ ۚ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا۟ مِنْهُمْ وَٱتَّقَوْا۟ أَجْرٌ عَظِيمٌ

(Yaitu) orang-orang yang mentaati perintah Allah dan Rasul-Nya sesudah mereka mendapat luka (dalam peperangan Uhud). Bagi orang-orang yang berbuat kebaikan di antara mereka dan yang bertakwa ada pahala yang besar. [Ali ‘Imran: 172 ].

Ihsan – piawaian yang digunakan oleh Allah SWT untuk mengukur kualiti. Segala percakapan dan tindak tanduk setiap individu dinilai berdasarkan piawaian ini.

Konsep Ihsan

[HR Bukhari Muslim] – kamu beribadah kepada Tuhan seolah-olah kamu melihatnya. Jika itu tidak dapat kamu rasai, yakinlah bahawa Dia melihatmu.

[Tafsir Ibn Kathir] – keadaan dalamanmu (hatimu) adalah lebih baik dari luaranmu.

[Kitab Dalilul Falihin] – Ihsan terhasil apabila pelaksanaan amal salih dilakukan dengan memelihara cara-caranya seperti yang dituntut di samping memelihara hak-hak Tuhan dengan menghadirkan kebesaran dan keagungan-Nya di hati secara berterusan.

Amalan hati yang halus namun tidak mengabaikan amalan zahir.

Ihsan dan Muraqabah

Muraqabah – menyakini dengan sepenuh hati bahawa Tuhan melihat dan mengawasi segala gerak-geri dan Dia mengetahui lintasan yang wujud dalam hati.

Imam Abu al-Qasim al-Qusyairi – Apakah perkara yang lebih utama daripada taat? Mengawasi Allah (dengan hati) sepanjang masa.

Ihsan sesama Insan

Buatlah ihsan sebagaimana Allah SWT telah membuat kebaikan kepadamu. Janganlah kamu lakukan kerosakan di muka bumi. Sesungguhnya Allah SWT tidak menyukai mereka yang melakukan kerosakan [al-Qasas: 77 ].

Nabi bersabda, “Mahukah aku tunjukkan tentang sesuatu yang akan menaikkan darjatmu? Bersopan santunlah dengan mereka yang tidak mempedulikanmu, maafkanlah mereka yang menzalimimu. Berikanlah kepada mereka yang bakhil terhadapmu dan hubungilah mereka yang memutuskan perhubungan persaudaraan denganmu.” [Imam Tabrani dan Bazzar].

Ibu bapa insan yang wajib digauli dengan ihsan. “Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu tidak menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat ihsan kepada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Apabila salah seorang antara mereka atau kedua-duanya mencapai umur tua, janganlah kamu mengucapkan perkataan ‘uh’ kepada mereka dan janganlah kamu membentak mereka. Sebaliknya ucaplah kepada mereka ucapan yang mulia.” [ al-Israk: 23 ]

“Sembahlah Allah dan jangan kamu mempersekutukannya dengan suatu apa pun. Dan berbuat ihsanlah kepada kedua-dua ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan yang jauh, rakan-rakan karib, ibnus sabil (mereka yang terputus bekalan dalam perjalanan termasuk juga anak-anak yang tidak diketahui iba bapa mereka) dan hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai mereka yang sombong dan yang suka menbangga-banggakan diri.” [an-Nisa’: 36 ].

Insan dalam setiap Perkara

“Sesungguhnya Allah menuntut ihsan dalam setiap perkara yang dilakukan. Apabila kamu (terpaksa) membunuh, bunuhlah dengan ihsan. Apabila kamu menyembelih, sembelihlah dengan ihsan. Hendaklah salah seorang di antara kamu menajamkan pisaunya terlebih dahulu (sebelum menyembelih) dan hendaklah direhatkan (iaitu tidak menyeksa) binatang sembelihannya itu.” [ Imam Muslim ].

Ledakan Kecemerlangan

Mengapakah semasa kita melalui tanah perkuburan tertentu, ita merasakan seolah-olah ada makhluk tertentu seperti hantu yang sedang memerhatikan kita? Mengapa kita merasai bahawa sebenarnya yang sedang memerhatikan kita, malah dalam setiap keadaan adalah Allah? Keadaan ini mungkin disebabkan hati kita tidak selalu disirami dengan ‘air’ zikrulllah. Justeru, ‘gelombang ihsan’ tidak mampu memukul hati itu. Imam Ibn Atha’ berkata, “(Perkara yang lebih utama daripada taat) adalah mengawasi Tuhan (dengan hati) sepanjang masa.”

 

 

 

 

 

 

Komen dan Soalan