Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah JARUM SYIAH DAN ‘PENIPUAN’ MAKSUD HADIS

JARUM SYIAH DAN ‘PENIPUAN’ MAKSUD HADIS

42
0

PENCERAHAN TUJUAN NABI MEWASIATKAN HADIS AL-QURAN DAN AHLUL BAYT KETIKA PERISTIWA GHADIR KHUM

Nabi suruh pegang AL-QURAN dan menjaga kebajikan keluarganya dengan meneruskan kebajikan ke atas mereka. keluarga Ali Fatimah, keluarga Aqil, Jaafar dan Abbas.

Soalan:
๐Ÿ”ด Assalamualaikum. Pensyarah saya ada tugaskan saya untuk menyiapkan satu tugasan berdasarkan satu video,dimana video tersebut memberitahu sesuatu tentang hadis nabi yang berkata 2 perkara ditinggalkan nabi adalah al-Quran dan Ahlul Bait. Dan hadis itu lebih kuat daripada hadis yang cakap 2 perkara yan ditinggalkan Nabi adalah AlQuran dan sunnah. Betulkah???

Sheikh THTL Al-Jazani:
Propaganda syi’ah. kat IPTA, memang banyak IPTA sekarang diresapi pensyarah yang cenderung kepada syiah.
1. Hadith ahli bayt memang sahih, HR Muslim

ุนูŽู†ู ุฒูŽูŠู’ุฏู ุจู’ู†ู ุฃูŽุฑู’ู‚ูŽู…ูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽ: ู‚ูŽุงู…ูŽ ุฑูŽุณููˆู„ู ุงู„ู‡ู ุตูŽู„ูŽู‘ู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ูŠูŽูˆู’ู…ู‹ุง ูููŠู†ูŽุง ุฎูŽุทููŠุจู‹ุง ุจูู…ูŽุงุกู ูŠูุฏู’ุนูŽู‰ ุฎูู…ู‘ู‹ุง ุจูŽูŠู’ู†ูŽ ู…ูŽูƒู‘ูŽุฉูŽ ูˆูŽุงู„ู’ู…ูŽุฏููŠู†ูŽุฉู ููŽุญูŽู…ูุฏูŽ ุงู„ู‡ูŽุน ูˆูŽุฃูŽุซู’ู†ูŽู‰ ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽูˆูŽุนูŽุธูŽ ูˆูŽุฐูŽูƒู‘ูŽุฑูŽ ุซูู…ู‘ูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽ ุฃูŽู…ู‘ูŽุง ุจูŽุนู’ุฏู ุฃูŽู„ุงูŽ ุฃูŽูŠู‘ูู‡ูŽุง ุงู„ู†ู‘ูŽุงุณู ููŽุฅูู†ู‘ูŽู…ูŽุง ุฃูŽู†ูŽุง ุจูŽุดูŽุฑูŒ ูŠููˆุดููƒู ุฃูŽู†ู’ ูŠูŽุฃู’ุชููŠูŽ ุฑูŽุณููˆู„ู ุฑูŽุจู‘ููŠ ููŽุฃูุฌููŠุจูŽ ูˆูŽุฃูŽู†ูŽุง ุชูŽุงุฑููƒูŒ ูููŠูƒูู…ู’ ุซูŽู‚ูŽู„ูŽูŠู’ู†ู ุฃูŽูˆู‘ูŽู„ูู‡ูู…ูŽุง ูƒูุชูŽุงุจู ุงู„ู‡ููŽ ูููŠู‡ู ุงู„ู’ู‡ูุฏูŽู‰ ูˆูŽุงู„ู†ู‘ููˆุฑู ููŽุฎูุฐููˆุง ุจููƒูุชูŽุงุจู ุงู„ู‡ู ูˆูŽุงุณู’ุชูŽู…ู’ุณููƒููˆุง ุจูู‡ู (ูˆููŠ ุฑูˆุงูŠุฉ: ู‡ููˆูŽ ุญูŽุจู’ู„ู ุงู„ู‡ููŠ ู…ูŽู†ู ุงุชู‘ูŽุจูŽุนูŽู‡ู ูƒูŽุงู†ูŽ ุนูŽู„ูŽู‰ ุงู„ู’ู‡ูุฏูŽู‰ ูˆูŽู…ูŽู†ู’ ุชูŽุฑูŽูƒูŽู‡ู ูƒูŽุงู†ูŽ ุนูŽู„ูŽู‰ ุถูŽู„ุงูŽู„ูŽุฉู) ููŽุญูŽุซู‘ูŽ ุนูŽู„ูŽู‰ ูƒูุชูŽุงุจู ุงู„ู‡ููˆ ูˆูŽุฑูŽุบู‘ูŽุจูŽ ูููŠู‡ู ุซูู…ู‘ูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽ ูˆูŽุฃูŽู‡ู’ู„ู ุจูŽูŠู’ุชููŠ ุฃูุฐูŽูƒู‘ูุฑููƒูู…ู ุงู„ู‡ูŽุน ูููŠ ุฃูŽู‡ู’ู„ู ุจูŽูŠู’ุชููŠ ุฃูุฐูŽูƒู‘ูุฑููƒูู…ู ุงู„ู‡ูŽุถ ูููŠ ุฃูŽู‡ู’ู„ู ุจูŽูŠู’ุชููŠ ุฃูุฐูŽูƒู‘ูุฑููƒูู…ู ุงู„ู‡ูŽุช ูููŠ ุฃูŽู‡ู’ู„ู ุจูŽูŠู’ุชููŠ ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ู„ูŽู‡ู ุญูุตูŽูŠู’ู†ูŒ ูˆูŽู…ูŽู†ู’ ุฃูŽู‡ู’ู„ู ุจูŽูŠู’ุชูู‡ู ูŠูŽุง ุฒูŽูŠู’ุฏู ุฃูŽู„ูŽูŠู’ุณูŽ ู†ูุณูŽุงุคูู‡ู ู…ูู†ู’ ุฃูŽู‡ู’ู„ู ุจูŽูŠู’ุชูู‡ู ู‚ูŽุงู„ูŽ ู†ูุณูŽุงุคูู‡ู ู…ูู†ู’ ุฃูŽู‡ู’ู„ู ุจูŽูŠู’ุชูู‡ู ูˆูŽู„ูŽูƒูู†ู’ ุฃูŽู‡ู’ู„ู ุจูŽูŠู’ุชูู‡ู ู…ูŽู†ู’ ุญูุฑูู…ูŽ ุงู„ุตู‘ูŽุฏูŽู‚ูŽุฉูŽ ุจูŽุนู’ุฏูŽู‡ู (ูˆููŠ ุฑูˆุงูŠุฉ: ููŽู‚ูู„ู’ู†ูŽุง ู…ูŽู†ู’ ุฃูŽู‡ู’ู„ู ุจูŽูŠู’ุชูู‡ู ู†ูุณูŽุงุคูู‡ู ู‚ูŽุงู„ูŽ ู„ุงูŽ ูˆูŽุงูŠู’ู…ู ุงู„ู‡ูู’ ุฅูู†ู‘ูŽ ุงู„ู’ู…ูŽุฑู’ุฃูŽุฉูŽ ุชูŽูƒููˆู†ู ู…ูŽุนูŽ ุงู„ุฑู‘ูŽุฌูู„ู ุงู„ู’ุนูŽุตู’ุฑูŽ ู…ูู†ูŽ ุงู„ุฏู‘ูŽู‡ู’ุฑู ุซูู…ู‘ูŽ ูŠูุทูŽู„ู‘ูู‚ูู‡ูŽุง ููŽุชูŽุฑู’ุฌูุนู ุฅูู„ูŽู‰ ุฃูŽุจููŠู‡ูŽุง ูˆูŽู‚ูŽูˆู’ู…ูู‡ูŽุง ุฃูŽู‡ู’ู„ู ุจูŽูŠู’ุชูู‡ู ุฃูŽุตู’ู„ูู‡ู ูˆูŽุนูŽุตูŽุจูŽุชูู‡ู ุงู„ู‘ูŽุฐููŠู†ูŽ ุญูุฑูู…ููˆุง ุงู„ุตู‘ูŽุฏูŽู‚ูŽุฉูŽ ุจูŽุนู’ุฏูŽู‡ู) ู‚ูŽุงู„ูŽ ูˆูŽู…ูŽู†ู’ ู‡ูู…ู’ ู‚ูŽุงู„ูŽ ู‡ูู…ู’ ุขู„ู ุนูŽู„ููŠู‘ู ูˆูŽุขู„ู ุนูŽู‚ููŠู„ู ูˆูŽุขู„ู ุฌูŽุนู’ููŽุฑู ูˆูŽุขู„ู ุนูŽุจู‘ูŽุงุณู ู‚ูŽุงู„ูŽ ูƒูู„ู‘ู ู‡ูŽุคูู„ุงูŽุกู ุญูุฑูู…ูŽ ุงู„ุตู‘ูŽุฏูŽู‚ูŽุฉูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽ ู†ูŽุนูŽู…ู’

Dari Zaid bin Arqam, dia berkata: โ€œSuatu hari Rasulullah Shallallahu โ€˜alaihi wa sallam berdiri khutbah di hadapan kami di sebuah mata air yang disebut Khum, di antara Makkah dan Madinah. Beliau memuji Allah, menyanjungNya, menasehati, mengingatkan, lalu bersabda: โ€œAmma baโ€™du, ingatlah wahai manusia, sesungguhnya saya adalah manusia biasa, sudah dekat masanya utusan Rabbku datang lalu aku akan menyambut, dan aku meninggalkan tsaqalain (dua perkara yang sangat berharga) pada kamu. Yang pertama adalah kitab Allah, di dalamnya ada petunjuk dan cahaya, oleh karena itu pegangilah dan pegang-teguhlah ia. (Dalam riwayat lain: Kitab Allah itu adalah tali Allah, barangsiapa mengikutinya maka dia berada di atas petunjuk, dan barangsiapa meningalkannya maka dia berada di dalam kesesatan). Lalu beliau mendorong dan menyemangati untuk suka terhadap kitab Allah. Lalu beliau bersabda: โ€œDan Ahli Bait-ku, aku mengingatkan kamu atas nama Allah tentang ahli bait-ku, aku mengingatkan kamu atas nama Allah tentang Ahli Bait-ku, aku mengingatkan kamu atas nama Allah tentang ahli bait-kuโ€. Lalu Hushain berkata kepada Zaid: โ€œDan siapakah Ahli Bait beliau itu wahai Zaid, bukankah istri-istri beliau termasuk Ahli Bait beliau?โ€. Zaid menjawab: โ€œMemang (secara umum) istri-istri beliau termasuk Ahli Bait, tetapi ahli bait beliau adalah orang-orang setelah beliau yang diharamkan (menerima) zakatโ€. (Dalam riwayat lain: โ€œMaka kami bertanya: โ€œSiapakah Ahli Bait beliau itu, apakah istri-istri beliau?โ€. Dia menjawab: โ€œTidak, demi Allah, sesungguhnya seorang istri itu terkadang bersama suaminya dalam suatu masa yang panjang, lalu suaminya menceraikannya, maka dia kembali kepada ayahnya dan kaumnya. Ahli Bait beliau adalah keturunannya dan โ€˜ashabahnya (keturunannya dari fihak laki-laki), yaitu orang-orang setelah beliau yang diharamkan (menerima)zakatโ€.) Hushain bertanya: โ€œSiapakah merekaโ€. Zaid menjawab: โ€œMereka adalah keluarga โ€˜Ali, keluarga โ€˜Aqil, keluarga Jaโ€™far, dan keluarga โ€˜Abbasโ€. Hushain bertanya: โ€œMereka semua ini diharamkan (menerima) zakat?โ€. Zaid menjawab: โ€œYa.โ€ [HR. Muslim No: 2408]

Ini dinamakan hadith wasiat, menandakan Nabi saw akan wafat tak lama lagi, ini wasiat di Ghadir Khum. Syiah memanipulasi hadith ini kerana kurang kefahaman bahasa arab mereka dan mereka menjadikan ahlil bayt sebagai sumber syariat kerana meletakkan ahlil bayt sebagai maksum. Nabi suruh pegang Al-Quran dan menjaga kebajikan keluarganya dengan meneruskan kebajikan ke atas mereka. keluarga Ali Fatimah, keluarga Aqil, Jaafar dan Abbas.

(Nas) Yang lebih kuat ialah kitabullah dan sunnah, ini dalil Al-Quran

(ููŽุฅูู† ุชูŽู†ูŽุงุฒูŽุนู’ุชูู…ู’ ูููŠ ุดูŽูŠู’ุกู ููŽุฑูุฏู‘ููˆู‡ู ุฅูู„ูŽู‰ ุงู„ู„ู‘ู‡ู ูˆูŽุงู„ุฑู‘ูŽุณููˆู„ู)

โ€œJika kalian berselisih dalam suatu hal, maka kembalikanlah kepada Allah dan Rasul-Nyaโ€ย (Surah 4:59)

hadith:

(ูุฅู†ู‡ ู…ู† ูŠุนุด ู…ู†ูƒู… ูุณูŠุฑู‰ ุงุฎุชู„ุงูุงู‹ ูƒุซูŠุฑุงู‹ ูุนู„ูŠูƒู… ุจุณู†ุชูŠ ูˆุณู†ุฉ ุงู„ุฎู„ูุงุก ุงู„ุฑุงุดุฏูŠู† ุงู„ู…ู‡ุฏูŠูŠู† ู…ู† ุจุนุฏูŠ) ุฑูˆุงู‡ ุฃุจูˆ ุฏุงูˆุฏ ูˆุงู„ุชุฑู…ุฐูŠ ูˆู‚ุงู„: ุญุฏูŠุซ ุญุณู† ุตุญูŠุญ.

โ€œbarangsiapa yang hidup sepeninggalku, maka ia akan melihat banyak perselisihan. Maka wajib bagi kalian untuk berpegang kepada sunnahkiu dan sunnah Khulafa Ar Rasyidin yang tertunjuki sepeninggalkuโ€ HR abu Daud & Termidzi, dia berkata hasan sahih.

Itulah yang sahih, sumber rujukan muktamad ialah Al-Quran dan As-Sunnah. Ithrah atau Ahlil Bbait Nabi saw bukan rujukan syariah, cuma menjaga hak-hak mereka sebagai ahlil bayt, mereka bukan maksum.
Maka ada dua kelompok manusia yang sesat dalam memahamai hadith ahlil bayt:
1. Puak syiah, menganggap family nabi sebagai sumber syariat dan berstatus maksum
2. Puak tareqat Habeeb/syarif/syed, mereka juga mengkultuskan ahlil bayt.

ASWJ. sumber rujukan syariah ialah Al-Quran dan al hadith, bukan ahlil bayt.

Terima kasih sheikh. Saya dan rakan-rakan pun mcm pelik sebab video tu kata sekarang waris nabi dah banyak sebab orang arab dah lama datang ke asia tenggara. Terima kasih atas pencerahan ๐Ÿ˜

Sheikh THTL al-Jazani:
Geng Habib cari mangsa

Sebab tu saya katakan, dua puak yang manipulasi hadith ahlil bayt atau tsaqalyn ialah puak habib dan syiah. Sunni mesti kena yakin, rujukan kita adalah Al-Quran dan sunnah. Ahlil bayt dah lama pupus…

Pensyarah saya ni selalu cerita pasal beliau mimpi jumpa cahaya nabi. Selalu mimpi jumpa para wali

Student pun terima bulat-bulat sahaja

Sheikh THTL al-Jazani: Mimpi sebagai sumber syariat ni memang manhaj tareqat dan syiah.

Di sisi sunni, mimpi, termasuk mimpi jumpa Nabi bukanlah jalan untuk mendapat dalil syariat yang baru.Memanglah nak lawan puak sesat ni ilmu kena mantap dahulu.

AQIDAH SYIAH

Kalau Syiah ketika itu jadi imam solat, maka saya pasti ragu-ragu jadi makmumnya, dan kalau terpaksa juga maka ketika itu saya akan ‘bertaqiyah’๐Ÿ˜Š

Admin: Aqidah syiah dah tiada yang selamat. Semua Rafidah. Tak boleh solat berimamkan mereka.

Sheikh THTL al-Jazani:
Rukun Islam syiah:
1. Syahadah
2. Solat
3. Puasa
4. Zakat
5. Haji
6. Jihad
7. Imamiah atau wilayah

KITAB SYIAH

๐Ÿ”ด Assalam ustaz . Adakah hadis ini sahih?

Sheikh THTL al-Jazani:
Syiahla…
Kitab Usyul Kafi oleh al kulaini adalah seburuk buruk kitab hadith atas dunia ni.ย Macam mana boleh kena jerat syiah?

๐Ÿ”ดSalam,kitab Biharul Anwar ni kitab syiah ke?

Admin: YA…

Kalau syiah jadi minoriti, mereka amal taqiyah. Macam salafi jadi minoriti dalam negara yang amal asyairah.

BUKU PENJELASAN SYIAH YANG PENTING
[Buku Soal Jawab Isu Syiah di Malaysia]

Ustaz Aizam Mas’ud ada share link download buku ini dalam PDF tempoh hari. Cuma link tu ada sedikit masalah, kadang-kadang tak boleh download.

Ini link baru untuk dapatkan buku beliau dalam bentuk PDF : http://www.mediafire.com/download/le8m7xqcmnfn7bz/buku_soal_jawab_isu_syiah_di_malaysia.pdf

Buku ini sangat bagus untuk dibaca. Padat dengan fakta tentang Syiah.

Sebarkan, moga-moga manfaatnya meluas. link

ADAKAH SYIAH MAZHAB KELIMA?

Salam tuan puan.. apa kah kalam ulama yang mengatakan syiah ni bukan mazhab yang ke lima.?
Adakah Amman Mesej yang tular dulu tu boleh diguna pakai sebagai hujah syiah boleh diterima aqidahnya?

Mohon perkongsian daripada asatizah sekalian

Sheikh THTL al-Jazani:
Yang mengkafirkan syiah ialah Imam Malik, Ahmad, Imam Bukhari, Imam Ibn Hazm, Ibn Taymiyah.ย Mazhab ke 5 ialah Daud Zahiri.ย Amman mesej 2004 adalah takleh pakai. Dr Qardhawi dan Taqi Uthmani yang hadir pun kemudian menarik balik deklarasi tersebut kerana mereka berdua kata, syi’ah adalah penipu.

Yang hadir masa Amman 2004 ialah ali g
Gomah, Mufti Mesir, Abdullah Harari Ethiopio, Dr Ahbash, Nazim Haqqani, Tareqat Naqsyabandi, Habib Umar, Pondok Habeeb Tarim Yemen…Karim Husaini, Syiah ismaliyah dan 10 grand Ayatullah termasuk Ayatullah Ali Khameni,

ANTARA FAHAMAN YANG DIPENGARUHI SYIAH

๐Ÿ”ดsalam…syeikh benarkah hadis tentang makan ketika lapar berhenti sebelum kenyang itu palsu???

Sheikh THTL al-Jazani: Hadits syiah

ู… ูˆุฌุฏุชู‡ ููŠ ูƒุชุจ ุงู„ุดูŠุนุฉ (ู…ู† ุจุฑู†ุงู…ุฌู‡ู…)
– ุณู†ู† ุงู„ู†ุจูŠ (ุต )- ุงู„ุณูŠุฏ ุงู„ุทุจุงุทุจุงุฆูŠ ุต 226 :
ุงู„ู…ู„ุญู‚ุงุช ููŠ ุงู„ุฃุทุนู…ุฉ ูˆุงู„ุฃุดุฑุจุฉ 1 – ููŠ ู…ู‚ุฏู…ุฉ ุทุจ ุงู„ู†ุจูŠ : ููŠ ุญุฏูŠุซ ู‚ุงู„ ( ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุขู„ู‡ ) : ู†ุญู† ู‚ูˆู… ู„ุง ู†ุฃูƒู„ ุญุชู‰ ู†ุฌูˆุน ุŒ ูˆุฅุฐุง ุฃูƒู„ู†ุง ู„ุง ู†ุดุจุน ( 1 ) .
( ู‡ุงู…ุด ) * ( 1 ) ุทุจ ุงู„ู†ุจูŠ ( ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุขู„ู‡ ) : ุงู„ู…ู‚ุฏู…ุฉ ุต 3 .

Sunan Allamah Tabatabaiy ms 226

ุดุงุน ุจูŠู† ุงู„ู†ุงุณ ุญุฏูŠุซ (ู†ุญู† ู‚ูˆู… ู„ุงู†ุฃูƒู„ ุญุชู‰ ู†ุฌูˆุน ูˆุฅุฐุง ุฃูƒู„ู†ุง ู„ุง ู†ุดุจุน ) ุญูŠุซ ุฃู†ู‡ู… ูŠู†ุณุจูˆู†ู‡ ุฅู„ู‰ ุงู„ู†ุจูŠ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…
ูˆู„ูŠุณ ู„ู‡ ุฃุตู„ ูˆู‡ูˆ ูƒุฐุจ ู…ูˆุถูˆุน ุนู„ู‰ ุงู„ู†ุจูŠ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…
ูˆู„ุงูŠูˆุฌุฏ ููŠ ุฃูŠ ู…ุตุฏุฑ ู…ู† ูƒุชุจ ุงู„ุฑูˆุงูŠุฉ ููŠู…ุง ุฃุนู„ู…
ูˆู‚ุฏ ุจุญุซ ุนู†ู‡ ุนุฏุฏ ู…ู† ุฃู‡ู„ ุงู„ุนู„ู… ููŠ ู…ุตู†ูุงุช ุงู„ุญุฏูŠุซ ูˆุบูŠุฑู‡ุง ูู„ู… ูŠุฌุฏูˆุง ู„ู‡ ุฃุตู„
ูˆุนู„ู‰ ุฑุฃุณู‡ู… ุงู„ุดูŠุฎ ุงู„ุนู„ุงู…ุฉ ุจูƒุฑ ุจู† ุนุจุฏุงู„ู„ู‡ ุฃุจูˆุฒูŠุฏ

Syaikh Bakr abu Zayd: Saudi, tiada asal,dusta dan palsu.

ูˆู‚ูุช ุนู„ู‰ ูƒู„ุงู… ู„ู„ุนู„ุงู…ุฉ ุงู„ุดูŠุฎ ู…ุญู…ุฏ ู†ุงุตุฑ ุงู„ุฏูŠู† ุงู„ุฃู„ุจุงู†ูŠ ุฑุญู…ู‡ ุงู„ู„ู‡ ููŠ ุงู„ุณู„ุณุฉ ุงู„ุตุญูŠุญุฉ (ุงู„ู…ุฌู„ุฏ ุงู„ุณุงุจุน ุงู„ู‚ุณู… ุงู„ุซุงู„ุซ ุตูุญุฉ 1651ูˆ1652) ูˆู‚ุงู„ ( ู„ุง ุฃุตู„ ู„ู‡).

Ta’aliq al Albani, Silsilah al Sahihah, 7:1651. tiada asal nya (palsu)

Komen dan Soalan