Utama Konvensyen UiTO Konvensyen UiTO Ke-2 2016 – Sirah Nabawiyyah: Antara Dua Garis

Konvensyen UiTO Ke-2 2016 – Sirah Nabawiyyah: Antara Dua Garis

35
0

KONVENSYEN UITO KE-2 2016

Kertas Kerja 2

Sirah Nabawiyyah: Antara Dua Garis

SIRAH ANTARA DUA GARIS

Menelurusi kehidupan Rasulullah SAW dalam catitan-catitan sirah yang telah ditulis oleh muarrikhin (ilmuan sirah) seawal kurun pertama Hijrah (tahun 1-99H) sehingga kurun ini (15H), dari satu tajuk ke satu tajuk, dari seorang penulis kepada seorang penulis membuat kita sedar bahawa betapa banyaknya catitan tentang insan yang paling mulia ini.

Sesuatu yang diusahakan berkali-kali dan berulang-ulang oleh manusia dari mula keberadaannya hingga kini, menunjukkan bahawa telah terbit di dalam hati manusia cinta dan perasaan rindu yang membuak yang hanya dapat dilepaskan dengan menulis setiap keindahan dan kesempurnaan yang dicintai.

Faham dan Perasaan

[ Kamu semua akan ditanya esok mengenai perihal diriku, maka apa yang nak kamu jawab? Maka kata mereka semua: Kami menyaksikan bahawa engkau telah pun menyampaikan, menunaikan dan menasihati kami – Rahiqul Makhtum ].

Bagaimana kita boleh menyaksikan bahawa Rasulullah SAW telah menyampaikan dengan sempurna, sekiranya kita tidak menelusuri sirah Nabawiyyah ini dengan penuh kefahaman dan perasaan? – BuQays

 

Sila baca seterus: Sirah Nabawiyyah: Antara Dua Garis

Komen dan Soalan