Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Diet Tembikai dan Gula

Diet Tembikai dan Gula

693
0
Iklan

1. Salah seorang dari kawan saya mengikuti satu kelas diet. Tidak pasti dengan doktor mana. Katanya untuk kurus, makan tembikai 1kg setiap malam tanpa makan nasi kerana tembikai penuh dengan air dan tinggi kandungan antioksida. Adakah ini benar doktor? Terasa pelik pula.

Makan tembikai 1kg memang banyak air tetapi juga banyak gula yang akan ditukarkan kepada lemak. 1kg tembikai bersamaan 300kcal.

Perbezaan gula di dalam jus buah dengan gula di dalam buah adalah:

a.  Kandungan gula di dalam buah adalah lebih rendah dari jus buah.

b.  Buah mengandungi serat tetapi jus buah tiada. Mungkin peranan serat ada membantu dalam kesihatan tetapi khasiatnya setakat ini saya tidak tahu. Dengan kata lain, makan buah mentah-mentah lebih bagus daripada minum jus buah.

Malah di US, sejak mempromosikan makanan kurang lemak, ramai orang suka minum air jus. Dan sejak dari itu kes obesiti meningkat.

 

2. Doktor, soalannya katakan lah,  gula 50mg ‘high glycemic index’ dengan gula 50mg ‘low glycemic index’. Di antara kedua-duanya adakah ia menyebabkan badan menghasilkan kolesterol dengan kadar yang sama atau berbeza?

Yang ‘high glycemic index’ itu ‘more dangerous’. Makanan yang tinggi ‘glycemic index’ akan menghasilkan ‘insulin surge’ yang lebih cepat mengaktifkan HMG-CoA ‘Reductase’.

Badan kita boleh menghasilkan kolesterol sendiri. Bila insulin tinggi disebabkan oleh kandungan gula yang tinggi , insulin itu akan turut merangsang sejenis enzim untuk penghasilan lebih banyak kolesterol.

**Terma yang berakhir dengan –“ase” itu biasanya adalah hormon atau enzim.

Komen dan Soalan