Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TKK 131 : Ciri Fizikal al-Mahdi

TKK 131 : Ciri Fizikal al-Mahdi

413
0
Iklan

 

4.7 : Ciri Fizikal al-Mahdi (صفات المهدي الخَلقية)

 

Dalil

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ  قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ  : } الْمَهْدِيُّ مِنِّي أَجْلَى الْجَبْهَةِ أَقْنَى الْأَنْفِ يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطًا وَعَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْرًا وَظُـلْمًا يَمْلِكُ سَبْعَ سِنِينَ . (أخرجه أبو داود برقم 4287 (4/174) ؛ ، ونقل البستوي عن ابن القيم أنه قال: رواه أبو داود بإسناد جيد ، و ذكر أن الألباني حسنه، وقال عقب ذلك : حسن لشواهده .[ البستوي : المهدي المنتظر ( 175)] )

Dari Abu Sa’id Al-Khudri ra, katanya Rasulullah SAW berkata: “Al-Mahdi itu daripadaku, dahinya paling licin, hidungnya paling mancung, dia memenuhkan dunia dengan keadilan sepertimana dunia penuh dengan kezaliman, dan dia menetap di dunia selama 7 tahun.

“( HR Abu Daud, no 4287, berkata al-Bastawi (al-Mahdi al-Muntadzar, 175). Ibn Qayyim kata sanadnya jayyid (baik) dan dihasankan oleh Syaikh Albani dalam sahih Abu Daud).

 

Sifat wajahnya sama dengan ciri-ciri Nabi saw dan Ali ra dalam kitab-kitab biografi atau syamail. Ini menunjukkan al-Mahdi adalah dari Arab Hijaz dan ciri-ciri orang Arab Hijaz.

Komen dan Soalan