Utama Bilik (106) Usyul Tafsir Definisi Jahiliah Moden

Definisi Jahiliah Moden

716
0
Iklan

Definisi Jahiliah Moden

Ingatlah! Ramai ustaz-ustaz tidak belajar tafsir Al-Quran dan Hadis. Lebih-lebih lagi ustaz-ustaz tarekat. 98 % daripada yang mengajar di masjid-masjid pun tidak belajar tafsir Al-Quran dan Hadis. Tidak tahu apa yang mereka ajar. Banyak perkara diajar bukan untuk menambah ilmu tetapi bid’ah-bid’ah dan akidah-akidah mereka yang tidak tepat dengan ajaran Nabi kita SAW.

Dua hari lepas, hari Jumaat di Selangor di masjid tempat Ayahaji tinggal, kata khatib kita perlu taat pada Allah SWT dan Rasul SAW. Dia berkata lagi dengan membaca ayat “kalau kamu hendak Allah SWT sayang/kasih pada kamu maka hendaklah kamu ikut aku. Nescaya Allah SWT akan sayang pada kamu”.

Nah, ini tafsir yang tidak tepat. Sepatutnya, jika kamu sayang pada Allah SWT maka hendaklah kamu ikut ajaran aku, Nabi SAW. Ikut aku, iaitu ikut Nabi SAW, tidak sama dengan, ikut ajaran aku. Kita tidak boleh hendak ikut Nabi SAW sebab banyak perkara yang khas utk Nabi SAW. Tetapi yang boleh ialah kita ikuti ajaran Nabi SAW.

Bukankah adat kuno itu adat jahiliah percaya binatang-binatang boleh bawa tuah atau bala. Benda-benda boleh bawa tuah. Benda-benda ada yang keramat. Inilah jahiliah. Inilah musyrikin yang disebut dalam Al-Quran.

Allahu a’lam.

Komen dan Soalan