Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TKK 130/131: Kemunculan kenderaan yang canggih, kereta atau Otomobil

TKK 130/131: Kemunculan kenderaan yang canggih, kereta atau Otomobil

278
0
Iklan

TKK 130: Kemunculan kenderaan

yang canggih, kereta atau

Otomobil  (الرواحل الجديدة ….السيارات)

Dalil hadith:

روى ابن حبان في صحيحة عن ابن عمر رضي الله عنه مرفوعا إلى النبي صلى الله عليه وسلم انه قال :« يكون في آخر أمتي رجال  يركبون على سرج كأشباه  الرحال ينزلون على أبواب المساجد نساؤهم كاسيات عاريات . رواه الإمام أحمد 2/223 وابن حبان 13 / 64 والطبراني في الصغير 2 / 257 والأوسط )  وقال الشيخ الألباني رحمه الله في (صحيح الترغيب): “حسن”.

“Akan berlaku pada akhir zaman umat saya, oleh lelaki menaiki pelana-pelana unta seperti rumah-rumah kenaikkan yang ada ditaruh di belakang unta (otomobil/kereta), tuan punya pelana besar-besar itu (tuan kereta) turun masuk masjid (solat di masjid dan kereta  itu menunggu di pintu masjid) isteri-isteri mereka memakai pakaian dan bertelanjang (pakaian yang menampakkan badan dan anggota perempuan)

HR Ahmad, Ibn Hibban dan Tobrani. Status hadith: al-Albani, hadith hasan

Antara tanda akhir zaman ialah kewujudan industri otomobil, di mana Nabi saw memberitahu secara bayangan namun ulama seperti Albani menakwilkan maksud hadith ganjil seperti ini adalah mengisyaratkan kereta.  

 

 

Syarah:

Kereta telah merubah sistem pengangkutan dunia dan mendekatkan jarak perjalanan dengan sistem lebuhrayanya. Dihasilkan di Germany (Mercedes) dan Ford di USA, hingga Malaysia dan Korea menjadi negara ke 8 dan 9 dunia sebagai pengeluar kereta. Kemunculan kereta menandakan tanda kiamat yang kecil kerana ia telah menghapuskan peranan kuda dan unta yang ada di zaman salafu soleh. Nabi saw belum pernah melihat kenderaan seperti ini dan ia logik sebagai salah satu tanda kiamat.

Tanda kiamat the series berdasarkan karya:

1. Dr Muhammad abdul Rahman al-`Areefi, King Saud Univ, Riyadh KSA, Nihayat al-`aalam

2. Dr Yusuf Al-Wabil, Asyratu Al-Sa’at

3. Dr Muhammad Ahmad al-Mubayyad, Mausu’ah fil Fitan, Muassasah al-Mukhtar, Cairo

Komen dan Soalan