Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TKK 129/131: Generasi Terakhir akan Melaknat Generasi Salaf

TKK 129/131: Generasi Terakhir akan Melaknat Generasi Salaf

148
0
Iklan

TKK 129: Generasi Terakhir  Akan

Melaknat Generasi Salaf

(لعن أول الأمة آخرها)

 

Kata Dr al-Areefi:

في آخر الزمان تكثر البدع وينكر المتأخرون للأولين وينسى الفضل البعض فضل الصحابة الكرام وجلالة قدرهم ويغفل أو يتغافل عن ثناء الله عز وجل عليهم  ومدحه لهم فيلعن بعض المتأخرين من سبق من هذه الأمة

Terj:
Bahana merebaknya bid’ah di akhir zaman hingga generasi terakhir akan menafikan kebaikan yang dilakukan generasi salaf, khususnya keutamaan generasi sahabat dan ketinggian mereka. Mereka lupa akan pujian Allah akan para sahabat Nabi saw.
Terjemahan firman Allah SWT
    “Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk Islam) dari golongan muhajirin dan ansar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah ridha kepada mereka dan merekapun ridha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. Mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.”

(AQS. at-Taubah [9]: 100)

Dalil hadits:

لا تقوم السلعة حتى يلعن آخر الأمة أولها
( الراوي : علي بن أبي طالب | المحدث : الترمذي | المصدر : سنن الترمذي
الصفحة أو الرقم: 2210 | خلاصة حكم المحدث : غريب لا نعرفه إلا من هذا الوجه )

“Tidak akan terjadinya Kiamat sehingga generasi terakhir melaknat generasi salaf”

HR Termidzi, beliau mendhaifkannya, tapi menurut Dr al-Areefi, ia ada syahid (penguat), antaranya al-Mundziri, al-Sakhawi

لراوي : علي بن أبي طالب | المحدث : السخاوي | المصدر : الأجوبة المرضية
الصفحة أو الرقم: 2/526 | خلاصة حكم المحدث : له شاهد
al-Sakhawi, al-Ujubat al-mardhiyah.

 

Syarah:

Memang wujud golongan yang melaknat generasi awal Islam atau salaf, antaranya puak syiah, dan yang mutaakhir ialah penduduk Iran, mereka melaknat majoriti sahabat dan sekarang sudah secara terbuka dan diketahui oleh majoriti ASWJ. Juga GAH atau golongan anti hadith, mereka melaknat perawi-perawi hadith dan imam-imam hadith.

 

 

Komen dan Soalan