Utama Bilik (04) Rahiqum Makhtum Rahiqum Makhtum – Perkembangan Dakwah Rasulallah SAW

Rahiqum Makhtum – Perkembangan Dakwah Rasulallah SAW

148
0
Iklan

Perkembangan Dakwah Rasulallah SAW

Tahun ke 6 Hijrah – Umur Rasulallah SAW adalah antara 59-60 tahun. 3/4 dari ayat Al-Qur’an telah pun dilaksanakan.

Kronologi dalam bab Jinayah dan Tahrimat:

  1. pengharaman arak, judi dan tilik nasib
  2. pengharaman arak dan segala yang memabukkan
  3. pengharaman mendedahkan aurat
  4. pengharaman pernikahan lebih dari 4 orang isteri

Antara ibadat yang telah difardukan pada waktu ini:

  1. solat 5 waktu termasuk solat Jumaat
  2. puasa sebulan di bulan Ramadhan
  3. zakat fitrah

Bagaimana dengan mualamat – riba juga telah diharamkan.

Tahun 6H kita lihat dari sudut perkembangan atau sebaran dakwah Islam. Islam telah tersebar sehingga ke Habsyah dengan maksud orang Habsyah telah maklum akan adanya risalah Islam, walaupun pemimpin dan sebahagian besar rakyatnya belum menerima syariat Islam. Di Mekah, Najd dan Sempadan Sham – masih diliputi dengan kesyirikan dan kejahilan. Di Yaman beberapa kabilah seperti Daus dan al Asya’ar telah memeluk Islam, namun penduduk Najran masih beragama Nasrani pada tahun tersebut.

Sebagai penyampai Risalah Allah, Rasulullah SAW merancang bagaimanakah seluruh kawasan-kawasan yang mana pendakwah Islam telah pun sampai tetapi masih juga tidak menerima Islam.

Serangan di buat ke atas Bani Lihyan – pembunuh syuhada’ di Bir Ma’unah

Bani Lihyan adalah orang-orang yang pernah membunuh orang-orang Islam dengan tompokan kotoran mereka. Mereka menduduki Hijaz sampai ke perbatasan Asfan. Rasulullah SAW menunda penyelesaian masalah dengan mereka, sehingga kelompok penyerang telah meninggalkan Madinah dan benar-benar aman dari musuh. Ia tempatkan Ibnu Maktum di Madinah.

Pada bulan Rabiul Awal tahun ke 6H, 200 orang sahabat dan bersama mereka 20 ekor kuda berangkat memerangi bani Lihyan dan Rasulullah SAW mempercepatkan perjalanan sehingga tiba di jantung kota Ghiran antara kota Anj dan Asfan, tempat para sahabatnya dulu di serang sehingga ia berasa hiba terhadap mereka. Lalu beliau berdoa untuk mereka dan menetap di tempat tersebut selama 2 hari.

Bani Lihyan telah lari ke kemuncak perbukitan sehingga Rasulullah SAW tidak menemukan seorang pun dari mereka. Lalu Rasulullah SAW mengirimkan 10 orang penunggang kuda ke Asfan agar orang Quraisy mendengar tentang mereka, sehingga mereka dirasuk rasa takut. Mereka pergi ke Kiran Na’im, kemudian Rasulullah SAW kembali ke Madinah setelah meninggalkannya selama 14 malam.

Seterusnya:

  1. Sariyah Ukasyah bin Mihson ke bani Al Ghamir
  2. Sariyah Muhammad bin Maslamah ke atas Bani Tha’labah
  3. Sariyah Abu Ubaidah bin Al Jarrah yang juga melakukan ‘follow-up’ ke atas Bani Tha’labah
  4. Sariyah Zaid bin Harithah ke Al Jumum kediaman Bani Salim yang juga serangan ke atas mereka yang pernah mengancam keselamatan umat Islam
  5. Sariyah Zaid bin Harithah juga ke Al A’is untuk menyekat kafilah Abu Al Ash (ketika itu bekas suami Zainab ra anak Rasulallah SAW yang kemudiannya dinikahkan semua)
  6. Sariyah Zaid bin Harithah juga dihantar untuk menyerang Bani Tha’labah untuk kali ke 3 pada tahun 6H. Sariyah ini berjaya menghalau dan mengusir mereka.

Seterusnya ada lebih kurang 10 lagi Sariyah pada tahun ini dan juga Ghuzwah Al Muraisi’ sebelum perjanjian Hudaibiyyah. Ada kira-kira 17-18 ekspedisi pada tahun 6H. Jika disusun semua jadual sariyah/ghuzwah pada tahun 6H kita dapat lihat seolah-olah jemaah di hantar pada tiap-tiap bulan pada tahun tersebut.

Dakwah rumah ke rumah oleh Rasulallah SAW – Dakwah rumah ke rumah jika atas maksud mengajak kepada tauhid sudah tentulah pada tahun 6H di Madinah kebanyakannya dan bolehlah dikatakan setelah Yahudi di halau ke Khaibar di sekeliling Madinah di mana penduduknya adalah di kalangan umat Islam. Maka Jemaah-jemaah sariyah dihantar atas maksud dakwah, ribath dan harb.

Begitu juga Rasulallah SAW menyertai ekspedisi ke luar Madinah sepertimana Ghuzwah Al Muraisi’ pada tahun 6H. Sebaliknya Rasulallah saw masih melakukan ziarah di kawasan sekitar Madinah bagi tujuan melihat pelaksanaan Islam dan juga tujuan-tujuan tabligh.

Kita dapat lihat ziarah Rasulallah SAW ke atas satu dusun di Madinah yang mana penjaga (siak) masjid telah meninggal dunia lalu Rasulallah SAW melakukan solat jenazah ghaib ke atasnya. Begitu juga ziarah-ziarah Rasulallah saw ke atas rumah Ummu Aiman dan juga kawasan-kawasan masjid juga terdapat di dalam hadis di mana Rasulallah SAW mengunjungi Masjid Quba’ setiap hari Khamis bagi tujuan tabligh dan ta’lim dan memantau pelaksanaan syari’at Islam.

Kesempurnaan dakwah Rasulallah saw adalah termasuk di dalamnya semua komponen dakwah. Rasulallah SAW apabila menyeru kepada solat baginda sentiasa memberi sokongan dan dorongan kepada mereka baik dari segi fizikal, mental dan rohaniahnya.

Kita dapat lihat berpuluh masjid di bina di sekitar Madinah di sepanjang hayat Rasulallah SAW, galakan kepada mereka dalam hal solat di mana terdapat lebih 500 hadis fadhail berkenaan solat.

Tentang hal wuduk, azan, kelebihan solat awal waktu, berjemaah, duduk di saf pertama, luruskan saf, menunggu waktu solat dan banyak lagi. Maknanya apabila kita mendakwah kita perlu ikuti setiap masa dan selepas itu dengan sokongan dan dorongan baik ianya dakwah kepada tauhid, solat, puasa, zakat, haji atau amalan-amalan yang lain.

Rasulallah saw melakukan dorongan kepada ahlul bayt dalam hal solat malam, sehingga baginda saw pernah mengetuk pintu rumah anaknya Fatimah untuk bangun bersolat malam. Begitulah sempurnanya sifat Dakwah Rasulallah SAW.

Wallahu a’lam.

 

 

Komen dan Soalan