Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 Fiqh Wanita : Nota ke 44 (Umum)

Fiqh Wanita : Nota ke 44 (Umum)

98
0

Soal Jawab Fiqh Wanita

 

Soalan 1

Adakah berdosa niat isteri untuk menegur suami berbelanja tanpa pengetahuan isteri sedangkan suami tidak pernah mengambil tahu tentang pendapatan isteri?

Jawapan 1 Thtl :

Suami berbelanja tanpa pengetahuan isteri. Antara rahsia dan objektif kahwin:

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” (AQ, Ar-Rum: 21)

Cinta antara suami isteri ni maksudnya mereka mengurus perbelanjaaan rumah (income, spending, investment) bersama, bukan duit aku, aku punya, duit hang, hang punya. Itu tak betul utk zaman moden sekarang, di mana kos barang naik, cukai yg banyak dan keperluan tabungan dan pelaburan utk masa depan.

Kalau masih berahsia dalam pendapatan dan perbelanjaan, maka objektif kahwin belum sampai dan belum ada cinta dalam perkahwinan. Ini kena selesaikan dulu, ada yg tak kena.

 


Soalan 2

Apakah hukum pakaian yang dibasuh dengan mesin basuh automatik.  Adakah boleh dibawa untuk solat? Saya menggunakan mesin basuh automatik. Minta pencerahan.

Jawapan 2 Thtl

Isu washing machineKaedah: teknologi tidak berlawanan dgn syarak, maksudnya teknologi memudahkan agama.

Contoh: Dulu orang berwuduk dengan satu mud air, atau dua kolah. Sekarang guna paip air sahaja. Dulu manusia membasuh di sungai, sekarang, manusia membasuh dengan Toshiba, Samsung, LG dan Panasonic. Fungsi basuhan itu diambil alih oleh machine, maka kena syukurlah sebab isteri akan ada lebih banyak masa untuk benda lain bukannya sibuk meragui hukum pakaian yang dibasuh oleh teknologi.

Teknologi washing machine adalah amat bersih dan dicipta oleh bangsa Jepun yang terkenal dengan bangsa yang paling bersih dalam dunia, yang perkenalkan 5S kepada dunia dan mereka yang menjadikan washing machine menjadi basuhan yang sempurna. Juga kemajuan dalam teknologi detergen, hingga terhasil detergen yang amat powerful, seperti Dynamo, Breeze, Fab dan Daia. Umat Islam jauh mundur dan tidak mampu mencipta apa-apa, maka bersyukurlah orang lain yang menciptakannya untuk kita.

 


4.1.1

Soalan 3

Bolehkan orang islam belajar senaman chi kung and tai chi ?

Jawapan 3 Thtl

Isu senaman chi kung dan tai chiSebuah hadith:

الحديث رواه الترمذي وابن ماجه من حديث أبي هريرة ـ رضي الله عنه ـ ولفظه: الكلمة الحكمة ضالة المؤمن فحيث وجدها فهو أحق بها. قال الترمذي: هذا حَدِيثٌ غَرِيبٌ لَا نَعْرِفُهُ إِلَّا مِنْ هَذَا الوَجْهِ

Hadith Abu Hurayra :

“Kalimah hikmah adalah barangan yg hilang dari org mukmin, bila ia jumpa maka merekalah yg lebih berhak ke atasnya” HR Termidzi dan Ibn Majah, dinilai dhaif oleh Imam abu Isa. Tetapi maksudnya sahih, yakni boleh kita mengambil apa jua hikmah dan ilmu yang berada di tangan non-muslim asalkan tiada diselitkan unsur keagamaan dan akidah mereka. Jika semata-mata kesihatan dan well being, tak ada salahnya.

 


 

Soalan 4

Adakah sama taraf ibu kandung dan ibu tiri dari pandangan islam? Ibu kandung yang melahirkan tetapi anak-anak dijaga, dididik oleh ibu tiri.

Jawapan 4 Thtl

Ibu kandung vs ibu tiri. Hukum asal:

Ibu kandung, ibu asal yg thabit dengan nasab, hubungan darah dan daging kerana kehamilan 9 bulan, kesakitan melahirkan dan menyusu.

Manakala ibu tiri, hubungan kerana perkahwinan ayah yang baru. Ada ibu tiri yg soleh dan ada ibu tiri yang seperti dalam bawang putih bawang merah atau cinderella story, ibutiri yang kejam.

Keduanya tidak sama. Ibu kandung adalah abadi, hubungan yang kekal dan berbakti dan menyayangi ibu adalah suruhan kedua selepas menyembah Allah.

Dalil:

Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya.(17:23)

Itu suatu perintah. Manakala ibu tiri, jika dia baik, maka si anak hendaklah juga berbakti dan membalas kebaikan dengan kebaikan yang sama.

Dalil:

Dan berbuat baik-lah ; karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik. (AQ,Al Baqarah , 2 : 195)

Dan Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik” (AQ, Aali’Imraan , 3 : 147-148)

 


 

Soalan 5

Apakah hukum suami yang join tabligh keluar rumah 40 hari berturut-turut tanpa disempurnakan nafkah isteri dan anak-anak? Bila ditegur, beliau memberi alasan para sahabat yang diutuskan oleh nabi ke merata dunia berbulan-bulan ada yang meninggalkan isteri dan keluarga untuk memastikan agama Islam dapat disebar luaskan. Keliru dan buntu. Mohon penjelasan sheikh.

Jawapan 5 Thtl

Isu suami keluar dengan dakwah Tabligh (JT). 

Satu: Sejarah JT – JT adalah NGO dakwah yang ditubuhkan di Nizamuddin India oleh Mawlana Ilyas, tahun 1926. Ia dakwah yang sesuai dalam masyarakat India, dimana ia dikuasai oleh majoriti Hindu yang mencegah aktiviti politik umat Islam melalui pergerakan atau pertubuhan. Maka cara terbaik komuniti Islam minoriti India ialah menubuhkan NGO dakwah tanpa politik di India dengan nama dakwah tablighi.

Kedua: Jika orang Melayu ingin menyertai JT, dia kena pastikan kebajikan keluarganya terjaga dan terjamin dulu. Macam mana dia nak jamin kebajikan umat Islam, jika dia abaikan keluarganya. Ini bercanggah dengan ajaran Islam, family first.

Dalilnya sebuah hadith:

خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ وَأَنَا خَيْرُكُمْ لِأَهْلِي

“Sebaik-baik kalian adalah yang terbaik bagi istrinya dan aku adalah orang yang terbaik di antara kalian terhadap istriku” (HR At-Tirmidzi no 3895 dari hadits Aisyah dan Ibnu Majah no 1977 dari hadits Ibnu Abbas dan disahihkan oleh Syaikh Al-Albani (lihat As-Sahihah no 285))

 


maxresdefault

Soalan 6

Apakah hukum jika suami tinggalkan anak isteri untuk berjihad di negara yang bergolak dengan peperangan? Mohon pencerahan.

Jawapan 6 Thtl

Suami pergi berjihad di negara bergolak. Ada dua syarat seseorang nak pergi berjihad di negara lain:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ

“Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu.” (QS. An Nisa’: 59).

Kata syaikh Soleh al-Fawzan, ahli majlis fatwa saudi arabia, ada dua syarat:

1. Mendapat izin ibubapanya, restu ibubapa dan isteri
2. Mendapat izin ulil amri, ini kerana penguasa yg sah yang ada power untuk declare war atau declare jihad ke atas negara lain.

(Majmu’atu Rosail Da’wiyyah wa Manhajiyah, Syaikh Sholeh Al Fauzan, terbitan Al Mirots An Nabawiyah, ms. 367-368)

 


zakat

Soalan 7

Hasil jualan rumah perlu dikeluarkan zakat?

Jawapan 7 Thtl

Fiqh zakat: Hasil jualan rumah. Hasil jualan rumah dimasukkan dalam pengiraan pendapatan tahunan, contohnya, pendapatan tahun 2015:

Pendapatan bergaji: RM100,000 setahun
Pendapatan dari sumber lain:

  • Penjualan rumah: RM500,000
  • Penjualan saham: RM100,000
  • Jumlah kasar pendapatan tahunan: RM700,000
  • Tolak Kos: x, y, z`

 

Komen dan Soalan