Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 Fiqh Wanita 26 ( Umum )

Fiqh Wanita 26 ( Umum )

346
0

#ElRose

S&J Fiqh Wanita
———————–

Soalan 1

Boleh tak kalau hendak naik tangga dekat batu caves?

Jawapan 1 Thtl

Baca dan tadabbur surah al-Kaafirun. yang boleh, melawati kesan kebinasaan orang kafir, dalilnya:

Katakanlah: “Berjalanlah di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan itu”. 6:11

Fakta : Batu caves masih utuh, ada patung hubal yang besar di depannya.

 

Soalan 2

Setiap kali disakiti hati oleh anak-anak, ibu akan berniat memaafkan anak2 supaya anak-anak tidak dimurkai Allah,anak-anak pula tidak pernah insaf dan berubah. Adakah dosa anak-anak Allah ampun di dalam situasi begini?

Jawapan 2 Thtl

Perbuatan si anak yang derhaka itu adalah dosa besar, jika ibunya maafkan, dengan Allah masih akan disoal juga kerana berbuat baik kepada parents adalah suatu ketetapan agama.

 

Soalan 3

Apa hukum membatalkan solat kerana hendak halang anak dari merosakkan gajet?

Jawapan 3 Thtl

Harus, sebab menjaga harta tu termasuk dharurat juga, nyawa, harta.

 

Soalan 4

Jika kita ingin berhias,tujuannya untuk suami tetapi suami tidak izinkan, jika buat juga,berdosa ke?

Jawapan 4 Thtl

Berhias untuk suami, suami tidak izin. Jika buat juga dosalah sebab dia tak suka, itu maksudnya suami suka natural beauty je. Mungkin keadaan ekonomi sekarang, dia mahu berjimat cermat.

 

Soalan 5

Jika wanita itu masih didalam iddah tetapi keluar untuk bersuka ria,berjumpa lelaki lain dengan alasan bosan dan sedih suami telah meninggal, dikira berdosa ke?

Jawapan 5 Thtl

Dosa sebab jahil akan maksud IDDAH.

 

Soalan 6

Bagaimana dengan aurat anak angkat jika sudah akhil baligh?

Jawapan 6 Thtl

Aurat anak angkat bila sudah baligh, maka sama dengan lelaki ajnabi (asing). Cara nak naik taraf kepada mahram, suruh kakak atau adik perempuan menyusu, maka jadi anak susuan.

 

Soalan 7

Bolehkah seorang perempuan ingin berkahwin dengan lelaki yang kematian isteri dan beranak 7?

Jawapan 7 Thtl

Soal kawin adalah di tangan perempuan. cuma ideal, dara sama teruna, manakala janda dengan duda itu yang ideal.

 

Soalan 8

Orang lelaki suka perempuan macamna syeikh?
– cantik / bijak / tegas / lembut

Jawapan 8 Thtl

Fitrah lelaki sukakan wanita yang cantik. Namun sunnah lebih mengutamakan yang beragama, ada manhaj. Jika terkumpul pada wanita itu cantik dan beragama..

 

Soalan 9

Macamana atau kaedah nak menjaga ayah yang sakit dan terlantar dan tidak dapat menguruskan diri. Kesemua anaknya perempuan?

Jawapan 9 Thtl

Anak dan ayah tak ada batasan aurat. Jika terpaksa, aurat sulit pun dimaafkan kerana dharurat seperti buang air dan perubatan.

 

Soalan 10

Iddah dicerai kan hidup dan iddah cerai mati sama kah larangannya ,tidak boleh bersolek atau keluar berjalan selama 3 bulan?

Jawapan 10 Thtl

Bercerai hidup, tiga kali haidh, atau 3 bulan. cerai mati,  4 bulan 10 hari. Boleh keluar rumah untuk kerja dan membeli keperluan jika tak da siapa nak tolong buat groceries, cuma jangan jadi janda berhias.

 

Soalan 11

Saya ada terbaca dia kata tidak boleh bermalam ditempat lain. Adakah ini termasuk rumah adik atau abang atau mana mana saudara terdekat?

Jawapan 11 Thtl

Boleh saja, jika ada keperluan berbuat demikian. contoh ada kenduri kahwin dirumah adik. maka bolehlah tidur disitu.

 

Soalan 12

Dalam pergerakan solat,yang mana Allah sangat suka? Ada tak  dalil atau hadis?

Jawapan 12 Thtl

Sujud

“Adapun pada waktu sujud, maka bersungguh-sungguhlah berdoa sebab doa saat itu sangat diharapkan untuk terkabul.” (HR Muslim)

 

Soalan 13

Amalan ayat dari surah at -Taubah. Sahih tak syeikh?

بسم الله الرحمن الرحيم   لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ   فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ

Dari Abu Darda radiallahu anhu dari Nabi saw bahawa beliau bersabda:

Sesiapa yang membaca pada setiap hari ketika pagi dan petang: sebanyak 7 kali, nescaya Allah swt akan mencukupkan apa-apa yang penting untuknya, baik urusan dunia mahupun akhirat. (HR Ibnu Sunni dan Ibnu Asakir secara marfu).

Jawapan 13 Thtl

Hadith Abu darda’, mungkar, penilaian Ibn Katsir.

 

Soalan 14

Hadith ini sohih tak?

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda; “Tiada seseorang pun yang memberikan salam kepadaku (setelah kewafatanku), melainkan Allah mengembalikan rohku sehinggalah aku dapat menjawab salam orang itu.” [Sila rujuk HR Abu Daud dan Ahmad,Riyadus Solihin -1398,Sahih menurut Imam Nawawi ]

Jawapan 14 Thtl

Sahih, itu dalil tak payah kirim salam kat Nabi saw untuk orang pergi umrah/haji

 

Soalan 15

Hizbut tahrir itu betul ke sesat?

Jawapan 15 Thtl

HT adalah sesat.Di wartakan sesat oleh Lajnah Fatwa Arab Saudi. Ia ditubuhkan di Palestina tahun 1956 oleh warga Palestin, Taqiyudin Nabhani. Ia tidak berjuang utk Palestine seperti Hamas dan Fatah, tapi berjuang menegakkan khalifah arrasyidin dengan cara yang tidak jelas.

 

Soalan 16

Baru ini balik kampung, umi saya cerita dia masuk korban satu bahagian, masa bahagikan bahagian dia cakap diorang bahagi pada 8 bahagian sebab 1 bahagian tu untuk orang kerja, kat situ ada 3 ekor lembu, semua 3 ekor lembu tu diorang buat macam tu, boleh ke? Setahu saya upah untuk orang kerja atau sembelih kena upah duit, tak boleh amek daging korban sebagai upah kan?

Jawapan 16 Thtl

Pembahagian 8 tu bid’ah agama. Syariat suruh maksima 7 saja. cara yg betul ialah kos upah tu kena bayar asing. status Korban ia menjadi bid’ah dan takda pahala. sia-sia sebab kebodohan. Ibadah kena dilandaskan dgn ilmu dulu. Bid’ah lebih buruk dari maksiat. Jangan buat bid’ah. Next year ikut sunnah. Contoh satu bahagian lembu RM600. Plus kos lapah dan semelih RM 50. Maka kos korban satu bahagian ialah RM650. itu cara yang sahih.

 

Soalan 17

Boleh tidak dalam kampung buat 2 masjid,penduduknya ramai,kemudian solat jumaat, kedua masjid tersebut di gunakan?

Jawapan 17 Thtl

Boleh kalau majlis agama lulus.

 

Soalan 18

Saya ada terbaca satu artikel haid. Jika seorang wanita kering haidnya pada waktu isyak, maka dia perlu solat isyak dan qadha maghrib (sebagai langkah berjaga-jaga) kalau haid itu kering lebih awal tanpa pengetahuannya. Betul ke syeikh?

Jawapan 18 Thtl

Itu pendapat ulamak dan mazhab;  pendapat yang sahih, bila haid mmg tak payah solat, solat gugur. Cuma ia khuatir bila sebenarnya haid berhenti sebab tu kena jama’ taakhir tu.

 

Soalan 19

An-Naba’ 78:18 – Iaitu masa ditiup sangkakala, lalu kamu (bangkit hidup) serta datang berpuak-puak (ke Padang Mahsyar)

Apa maksud datang secara berpuak- puak?

Jawapan 19 Thtl

Berpuak tu sama dengan maksud surah al-Nasyr,

(Dan engkau melihat manusia masuk dalam agama Allah beramai-ramai, (An-Nasr 110:2)

Fenomena spectacular hari Kiamat, manusia bangkit dan menuju mahsyar berbondong-bondong….ramainya sebab dari Adam sampailah akhir zaman, mungkin trilion manusia, sekarang je dah 7 bilion. Haji je dah 3 juta, sebab tu rempuhan dari manusia yg berbondong maut di Mina sampai 1000 manusia yang mati.WA

 

Soalan 20

Benarkah perempuan dilarang tidur diruang tamu atau di tengah ruang rumah dan mandi pada waktu selepas asar  kerana dikatakan akan dirogol syaitan atau iblis ?

Jawapan 20 Thtl

Kepercayaan khurafat. Khurafat=kepercayaan yg tak berasas.

 

Soalan 21

Nabi bersabda,

” Sesungguhnya iman akan kembali berkumpul ke Madinah seperti berkumpulnya ular dalam lubangnya”

Boleh share maksud hadith ini syeikh?

Jawapan 21 Thtl

Ia selalu diletak dibawah tajuk ” keutamaan Madinah”maksudnya keistimewaan kota madinah ialah bila anda tiba di Madinah,anda rasa macam ular balik ke lubang,macam sirih pulang ke gagang,macam perantauan balik kampung masa perayaan. Itu kan tempat  kelahiran Islam. Kubur Nabi pun ada di sana. Nak rasa keajaiban kota Madina, memang kena pergi, saya tak dapat nak gambarkan dengan tulisan. Ular pulang ke lubang tu metafora Madinah.

 

Soalan 22

Orang tua yang sakit urat sukar untuk bangun apabila sudah duduk tapi masih boleh berjalan. Bagaimana cara solatnya. Terus solat duduk atau macam mana?

Jawapan 22 Thtl

Solat fiqh orang sakit dan tua renta.Dia bertaqwa semaksimanya. Solat kena berdiri ketika takbiratul Ihram, dia cuma berdiri ketika takbir rakaat pertama, dan duduk atas kerusi sampai habis.

 

Soalan 23

Apa hukum kalau kita berpuasa dengan niat kerana anak periksa pada hari tersebut?

Jawapan 23 Thtl

Puasa kerana Allah bukan kerana sebab lain.

 

Soalan 24

Imam bukhari belajar tak nahu saraf tauhid fekah tasauf usuluddin tamadun islam usul fiqh dan lain-lain. Imam bukhari ada tulis kitab-kitab ilmu ini selain kitab sahih hadisnya?

Jawapan 24 Thtl

Mestila,itu era salaf.

 

Soalan 25

Adakah tasauf beliau sama seperti cara tasauf yang dipelajari zaman ini?

Jawapan 25 Thtl

Zaman salaf, tidak dinamakan tasawwuf. zaman salaf dinamakan zuhud dan warak saja. Maka Imam al-Bukhari bukanlah ahli tasawwuf dalam kaca mata sekarang seperti qadiri dan naqsyabandi. dia ahli hadith era salaf dan bersih dari penyerupaan kepada ahli tasawwuf dalam konteks sekarang.

 

Soalan 26

Bagaimana konsep kalau kita berniaga secara online minta orang pm personal?  Boleh ke sheikh sebab ada yang cakap tidak baik sorok  harga, tapi kadang2 terpaksa sebab tertentu contoh pengedar yang minta kita jangan pamerkan harga sebenar?

Jawapan 26 Thtl

Islam kena telus…tidak telus jadi gharar.

 

Soalan 27

Bolehkah kita katakan , solat yang dikatakan solat hajat, solat taubat sebenarnya adalah solat 2 rakaat dan penjenamaan nama bagi solat contoh solat hajat, solat taubat bukanlah berasal dari Nabi kan syeikh?

Jawapan 27 Thtl

Yup, penjenamaan ini semua Ijtihad ulamak, nak kasi sistematik. Macam ilmu tajweed, usyul fiqh, usul akidah itu semua susunan semula.

 

Soalan 28

Solat tahajjud kalau kita buat last minute dekat nak masuknya waktu subuh , okey tak syeikh?

Jawapan 28 Thtl

Buat last minit pun OK, yang penting konsisten.

 

Soalan 29

Bolehkah Aq 2:153 jadi dalil bagi solat hajat?  Setahu saya solat hajat tidak ada.Nabi suruh buat solat 2 rakaat kemudian berdoa, semasa sujud atau sebelum salam contohnya?

Jawapan 29 Thtl

Dari AQ tak ada dalil solat hajat.

 

Komen dan Soalan