Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 Fiqh Wanita 25 ( Umum )

Fiqh Wanita 25 ( Umum )

210
0

 

#ElRose

S&J Fiqh Wanita
———————–

Soalan 1

Adakah batal wuduk seseorang apabila keluar angin dari hadapan (qubul) dan kerap trjadi?

Jawapan 1 Thtl

saudi: tidak batal. Syekh Muhammad bin Saleh al-Utsaimin menjawab, “Yang demikian ini tidak membatalkan wudhu, karena angin tersebut tidak keluar dari tempat najis seperti angin yang keluar dari dubur.” (Fatawa wa Rasail Syekh ibn Utsaimin (4/197)). Juga pendapat dalam mazhab Hanafi (ahnaf)

fatwa lajnah resmi KSA: tidak batal. Keluarnya angin dari kemaluan wanita tidak membatalkan wudhu’ dan juga tidak membatalkan salat. [Fatawa Al-Lajnah Ad-Da’imah Lil Ifta, 5/159]

 

Soalan 2

Orang kata setiap kata-kata ibu itu adalah doa . Betulkah syeikh?

Jawapan 2 Thtl

Setiap kata-kata ibu itu doa adalah cuma kata-kata manusia sahaja. Ibu adalah manusia, ada ibu yang solehah dan ada ibu yang biasa dan ada ibu yang tidak solehah. Maka tidak benar bila umum menyatakan seluruh kata-kata ibu adalah doa.

 

Soalan 3

Bagaimana dengan amalan bubur asyura 10 muharram,?

Jawapan 3 Thtl

Bubur asyura adalah israeliyaat atau kisah Bani Israel yang tidak sahih. Dalam kisah israeliyaat, bila Noah as landing di bukit Judea, dia memerintahkan semua bijirin yang ada di masak menjadi bubur. Tidak sahih dan amalan ini hendaklah dihentikan.

 

Soalan 4

Dialog antara Nabi dengan iblis shahih ke tidak?

Jawapan 4 Thtl

Tak sahih sebab Allah dah laknat Iblis. No more dialogue.

 

Soalan 5

Redha Allah s.w.t yang akan melayakkan kita masuk ke syurga-Nya. Boleh beri pencerahan akan pengertian redha Allah itu. Kerana sebagai contoh sungguhpun kita sangat bagus dalam beribadah, menjauhi setiap larangan-Nya untuk menjadi hamba-Nya..redha Allah yang akan menentukan kedudukan kita di akhirat kelak.

Jawapan 5 Thtl

Sama dengan taqwa dan ihsan . Allah redha pada kita maksudnya kita hidup bertaqwa dan ihsan, pusing ayat balik kepada taqwa dan ihsan balik kepada takrifan kalimah redha. Redha berasal dari bahasa Arab yang makna literalnya mengandung pengertian senang, suka, rela, menerima dengan sepenuh hati, serta menyetujui secara penuh , sedang lawan katanya adalah benci atau tidak senang.

 

Soalan 6

Tapi kita juga masuk syurga bukan semata-mata kerana amal tapi kerana Rahmat Allah juga kan?

Jawapan 6 Thtl

Masuk kerana amal

 

وَحُورٌ عِينٌ * كَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ * جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

 

“Dan (di dalam surga itu) ada bidadari-bidadari yang bermata jeli, laksana mutiara yang tersimpan baik. Sebagai balasan bagi apa yang telah mereka kerjakan” [QS. Al-Waaqi’ah : 24].

Kena gabungkan. Maka, masuk syurga kerana rahmat Allah disebabkan amalan anda, amalan juga menentukan gred syurga yang anda akan dapat 1 star atau 5 star. Jika mati syahid, maka anda direct masuk syurga, maka mati syahid itu amal yang tinggi mutunya.

 

وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

 

“Dan itulah surga yang diwariskan kepada kamu disebabkan amal-amal yang dahulu kamu kerjakan” [QS. Az-Zukhruf : 72].

hafal ayat ni dan lipatgandakan amal anda.

 

Soalan 7

Semasa kita solat tetiba rasa macam tidak khusyuk, kita mohon perlindungan Allah, berpaling ke kiri dan ludah 3 kali ke kiri. Adakah kena lafaz auzubillah itu  atau dalam hati ?

Jawapan 7 Thtl

Bila diganggu setan saat shalat:

 

ذاك شيطان يقال له خنزب فإذا أحسسته فتعوذ بالله منه واتفل على يسارك ثلاثاً

 

“Itu adalah setan. Namanya Khinzib. Jika kamu merasa diganggu, mintalah perlindungan kepada Allah dari gangguannya dan meludahlah ke kiri tiga kali.” (HR. Muslim 2203)

cara:baca auzubillah dengan lafaz bukan dlm hati: ludah dengan isyarat bukan air liur betul nanti kena kawan kat sebelah (jika solat berjamaah)

 

Soalan 8

Bolehkah kita amalkan selepas al fatihah  membaca qulhuwaulah di setiap rakaat.Selepas itu baca surah lain, ada baca dalam hadis riwayat at tirmidzi (hasan gharib shahih) dan al bukhari riwayat secara mu’allaq.

Jawapan 8 Thtl

Boleh baca surah yang sama berulang-ulang jika tidak mampu hafal surah lain. Jangan pooja satu surah je macam perangai melayu suka pooja surah yasin…semua 114 surah adalah semuanya kalam Allah.

 

Soalan 9

Membaca surah setelah al fatihah pada 2 rakaat terakhir tidak dijadikan rutin adalah sunnah ,jadi boleh amalkan atau tidak?

Jawapan 9 Thtl

Dua rakaat terakhir ( solat zuhur,asar,isya’) memang tak baca surah.Itulah sunnah.

 

Soalan 10

Apa hukum seseorang yang sudah berniat untuk solat jamak, zohor asar tetapi sempat solat zohor sahaja kerana ada orang ganggu?

Jawapan 10 Thtl.

Tak kisah batalkan jamak, balik pada hukum asal tamam. Tamam= solat macam biasa

 

Soalan 11

Bolehkah kalau melukis inai bercorak dan apa hukumnya?

Jawapan 11 Thtl

Inai termasuk bercorak memang harus untuk wanita kerana ia adalah perhiasan bagi wanita sejak zaman salaf. Ia harus jika untuk tatapan mahram mereka, jika diniatkan untuk tabarruj (berhias untuk orang awam) maka itu dilarang bukan kerana inai tapi tujuannya. Tujuannya untuk menarik perhatian lelaki asing/ajnabi. Sama dengan tudung, tudung tu bagus, tapi kalau pakai tudung neelofa, tudung Fareda, tudung Jakel kerana nak fashionable dan trendy, itu yang tak boleh. Pakai tudung untuk lebih nampak cantik dan menawan org lain.

 

Soalan 12

Apakah hukum imam tidak menyebut dengan nyaring basmallah pada surah alfatihah dan suara mula kuat pada ayat alhamdulillah ?

Jawapan 12 Thtl

Imam membaca basmallah secara sirr (perlahan) solat makmum sah, kerana anda mengikuti Imam dari mazhab yang lain, selain syafi’iy. Cth, anda pergi  ke saudi untuk umrah/haji, maka anda solat disana sah kerana Imam di saudi tidak menyaringkan basmallah. Solat orang malaysia sah.

 

Soalan 13

Apa hukum orang yang sudah mndengar azan subuh tetapi rasa sangat mengantuk dan tidur kembali. Bila tersedar waktu subuh sudah tamat?

Jawapan 13 Thtl

Waktu orang yang amat mengantuk yang bukan kebiasaan atau habitual ialah ketika ia sedar walaupun waktu sudah luput. Jika ia berjaga malam kerana maksiat atau laghaa seperti tengok bola eropah, atau main games di PC/NB, maka itu dosa besar.

 

Soalan 14

Perlukah kita maklumkan kepada penerima yang sumbangan yang diberikan itu adalah sebahagian daripada zakat yang perlu dikeluarkan?

Jawapan 14 Thtl

Penerima zakat tidak perlu diberitahu dia adalah penerima zakat, kerana dibimbangi ia menjadi sedih kerana dia adalah penerima zakat (masuk dalam kategori fuqara’).

 

Soalan 15

Kalau kita tak habis lagi ganti puasa ramadhan tahun ini sebelum awal muharam, kena gandakan ke puasa ganti tu?

Jawapan 15 Thtl

Tak perlu gandakan puasa tu , kalau sampai ramadhan tahun depan masih tidak qadha baru di kenakan fidyah, puasa tetap sama mengikut bilangan hari yang ditinggalkan.

 

Soalan 16

Boleh jelaskan semula larangan melakukan solat sunat selepas Asar dan adakah haram secara mutlak tidak boleh melakukan solat sunat selepas Asar?

Jawapan 16 Thtl

Larangan itu bukan mutlak, kalau solat bersebab seperti solat tahiyatul mesjid, solat wuduk, solat gerhana, solat minta hujan. Saja-saja nak solat tak boleh, ingkar kepada Nabi saw.

 

Soalan 17

Bagaimana pula dengan solat orang yang buta huruf dan tidak mampu menghafal ayat Al-Quran?

Jawapan 17 Thtl

Solat orang buta huruf. Solat ikut kemampuan dia dan dia wajib belajar. Jika dia tak mampu baca fatihah, baca apa yang mudah dulu, kalau solat di mesjid, ikut mazhab hanafi, tak payah baca apa-apa ikut je.

 

Soalan 18

Apakah hukum bagi seseorang yang tidak ingat ,dia telah melakukan penambahan rakaat contoh solat zohor 4 rakaat jadi 5 rakaat dan apa yang harus dilakukan?

Jawapan 18 Thtl

Fiqh sujud sahwi. cara orang yang tak ingat rakaat, jika 4 atau 5, ambil yang 4, maka dah cukup, sujud sahwi dua kali dihujung solat kerana lalai

 

Soalan 19

Apakah hukum sengaja atau tidak sengaja meninggalkan doa iftitah dalam rakaat pertama ?

Jawapan 19 Thtl

Hukum baca doa iftitah. Ianya sunat bukan wajib, maka solat tidak rosak apa pun

 

Komen dan Soalan