Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 Fiqh Wanita 27 (Umum)

Fiqh Wanita 27 (Umum)

178
0

#ElRose

S&J Fiqh Wanita
———————–

Soalan 1

Saya ada kawan yang baru keguguran. Dia mempunyai masalah nifas yang tidak menentu dan sekarang sudah lebih 38 hari dan sudah mandi wajib melebihi 10 kali kerana mengikuti nasihat ustazah yang menyuruhnya berbuat begitu.Setiap waktu solat kena periksa. Kalau 2 hari kering kena solat dan kalau ada keluar darah, kena berhenti semula. Apa yang perlu dilakukan syeikh?

Jawapan 1 Thtl

Masalah keguguran dan darah :

  1. Kena pastikan dulu status janin dan contraction semasa keguguran.jika janin keluar belum sempurna sifat atau tiada contraction,maka ia tidak dianggap darah nifas,ia darah istihadzah.Tidak perlu mandi.
  2. Jika ia janin yang sempurna sifat manusia dan ada contraction,maka ia darah nifas,tempoh nifasnya dalam mahzab Hanbali/Syafiiy ialah 40 hari(syaikh Ibn Othaimin,Fatawa al-Mar’ah).

 

Soalan 2

Bolehkah puasa qada digabungkan dengan puasa sunat?

Jawapan 2 Thtl

Gabung puasa sunat dan Qadha ada 2 kes :

  1. Puasa 6 syawal tidak boleh digabungkan dengan puasa qadha. dalil: “Siapa yang puasa ramadhan kemudian dia ikuti dengan 6 hari puasa syawal,maka seperti puasa setahun” ( HR Muslim 1164) kata syaikh Othaimin,ia jelas tidak sebut qadha.
  2. Puasa qadha boleh digabungkan dengan puasa sunat yang lain. Contoh: puasa arafah dan qadha. Kata syaikh Othaimin,”orang yang melakukan puasa hari arafah atau puasa hari asyura dan dia punya tanggungan qadha ramadhan ,maka puasanya sah.

 

Soalan 3

Mohon penjelasan mengenai air yang keluar dari faraj (wadi dan madzi) dan hukum bawa dalam solat .

Jawapan 3 Thtl

Cecair yang keluar dari kemaluan wadi dan madzi atau keputihan, kena basuh sahaja tanpa perlu mandi, yang mandi wajib cuma mani,haid dan nifas.

 

Soalan 4

Boleh bagitau mengenai dalil yang imam syafiiy mewajibkan muslimah menutup wajah?

Jawapan 4 Thtl

Aurat wanita menurut mahzab syafiiy adalah seluruh tubuh kecuali muka dan dua telapak tangan. Dalil: “Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang ( biasa ) nampak daripadanya” ( QS .An Nur:31 ) yang biasa itu maksudnya muka dan tangan.

 

Soalan 5

Dalam mengerjakan solat, adakah suara wanita perlu dikuatkan atau hanya didengar oleh diri  sendiri atau boleh juga baca didalam hati ?

Jawapan 5 Thtl

Bacaan dalam solat ialah kena qauli yakni kena disebut oleh bibir.Bukan dalam hati. Ini berdasarkan hadith masyhur,”Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat”maksudnya,solat yang mutawatir menurut riwayat, nabi S.A.W menggerakan bibirnya ketika membaca dalam solat.WA

 

Soalan 6

Apakah hukum khitan bagi perempuan?

Jawapan 6 Thtl

Hukum khitan perempuan khilaf ulama.
Pendapat yang rajih, harus hukumnya dengan syarat.

  1. Kita tahu apa yang nak di khitankan.
  2. Kita tahu pakar atau bidan yang mahir melakukannya dan mereka tahu apa yang perlu dikhitankan.

Kalau tidak tahu dan tidak yakin dengan bidan,maka tidak perlu buat.sebab takut jatuh dalam FGU atau female genital mutilation disudan dan mesir atau bidan yang melakukan berlebih-lebihan kepada kemaluan wanita.
Kalau ada mana-mana klinik pakar yang sediakan dan ada kepakaran dalam hal khitan wanita ini,maka OK,ini kerana khitan lelaki memang prosedur standard dan kita lelaki tahu apa yang perlu dipotong.

 

Soalan 7

Hukum merancang untuk menjarakkan anak dan hukum untuk terus tidak mendapatkan zuriat dengan cara mengikat rahim(BTL).

Jawapan 7 Thtl

Ada 2 pendapat.

  1. Hukum family planning,hukumnya harus kerana tak ada nas khusus,melarangnya.maka balik kepada hukum asal,asal setiap sesuatu  adalah harus. AQ Ahqaf:15 “Dan kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada orang tuanya,Ibunya mengandungnya dengan susah payah dan melahirkan dengan susah payah (pula). Masa mengandung sampai menyapihnya selama 30 bulan”. Maka jarak 30 bulan adalah baik.Al Qardhawi kata sekitar 33 bulan adalah yang ideal untuk merihatkan ibu dan pembesaran baby.
  2. Mengikat atau membuang rahim, yakni tak mahu anak ini, dilarang secara indirect. Surah Al-An’am:151 “Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takut kemiskinan,KAMI akan memberi rezeki kepadamu dan kepada mereka.”AQ 6:151. Jika ada sebab yang disahkan oleh doktor, maka tak ada masalah.

 

Soalan 8

Harus bertaqlid dengan 3 mazhab yang lain – Imam Hanafi, Imam Hanbali dan Imam Maliki tetapi afdal atau aula, kita mengikut Mazhab Imam Syafi’i ( panjang perbahasannya ). Apa pendapat syeikh?

Jawapan 8 Thtl

Apakah lebih afdhal ikut mazhab Syafi’iy?. Ya, kalau itulah kitab yang dia ada dan kena dengan amalan sesebuah negara, dia pula tidak minat belajar fiqh muqaran (fiqh lintas mazhab) dan fiqh sunnah. Tidak, sebab penduduk tempatan ikut mazhab syafi’i yang mutaakhirin bukan dr kitab al-Umm

 

Soalan 9

Benarkah ada 5 fasa zaman-zaman umat Nabi Muhammad yang disebutkan dalam hadis dan dimaklumkan kita sekarang di fasa yang ke 4..Mohon penjelasan Sheikh.

Jawapan 9 Thtl

Lima fasa umat Muhammad. Dalil hadith:

تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون , ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها ثم تكون خلافة على منهاج النبوة , فتكون ما شاء الله أن تكون , ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها , ثم تكون ملكاعاضا فيكون ما شاء الله أن تكون , ثم يرفعها إذا شاء الله أن يرفعها , ثم تكون ملكا جبريا فتكون ما شاء الله أن تكون , ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها , ثم تكون خلافة على منهاج النبوة . ثم سكت ” .

“Akan ada masa kenabian pada kalian selama yang Allah kehendaki, Allah mengangkat/menghilangkannya kalau Allah kehendaki. Lalu akan ada masa khilafah di atas manhaj Nubuwwah selama yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya jika Allah menghendaki. Lalu ada masa kerajaan yang sangat kuat (ada kedhaliman) selama yang Allah kehendaki, kemudian Allah mengangkatnya bila Allah menghendaki. Lalu akan ada masa kerajaan (tirani) selama yang Allah kehendaki, kemudian Allah mengangkatnya bila Allah menghendaki. Lalu akan ada lagi masa kekhilafahan di atas manhaj Nubuwwah”. Kemudian beliau diam” [Diriwayatkan oleh Ahmad 4/273 dan Ath-Thayalisi no. 439; dishahihkan oleh Al-Albaaniy dalam Silsilah Ash-Shahiihah no. 5]. Hadith ini tidak sahih di sisi Mutaqaddimin

Fasa 1: Nubuwwah (10 tahun) Nabi sebagai ketua negara
Fasa 2: Khulara arrasasyidin (30 tahun, abu Bakar-Ali)
Fasa 3-4: era dinasti Ummayad
Fasa 5: Khalifah Umar bin Abdul Aziz

Ruj:

  1. Tuhfatul-Ahwadzi Syarh Sunan At-Tirmidzi oleh Al-Mubarakfury Daarul-Fikr, tanpa tahun (terutama pada juz 6 hal. 476-478).
  2. ’Aunul-Ma’bud Syarh Sunan Abu Dawud oleh Muhammad Syamsul-Haqq Al-’Adhim ’Abadiy, Penerbit : Muhammad bin ’Abdil-Muhsin, shaahibu Al-Maktabah As-Salafiyyah, Cet. 2/1488 (terutama juz 2/397-399).

 

Soalan 10

Pengukuhan IMAN, kena mantap Ilmu Tauhid/Aqidah.Pengukuhan ISLAM, kena mantap Ilmu Fiqh/Syariat. Pengukuhan IHSAN, kena mantap Ilmu Tasawwuf/Tariqat. Benarkah ustaz berkenaan pernyataan IHSAN di atas? Bukankah syeikh pernah menyatakan bahawa mazhab As-Syafi’iy membenci Tasawwuf dan Tareqat?

Jawapan 10 Thtl

Memantapkan Ihsan dengan tasawwuf. Ihsan = quality atau cemerlang atau excellence. Tasawwuf=memilih jalan lapar, miskin dan pakaian usang atau hidup gaya monk dan rahib. Maka macam mana ihsan itu sama dengan tasawwuf? tak matching. Muslim yang cemerlang ialah yang menambah ilmu dan beramal dengan ilmu yang dikutip setiap masa.ia sentiasa benchmark atau meletakkan para sahabat dan salafus soleh sebagai matlamat pencapaiannya.

 

Soalan 11

Jika seseorang terkena sihir adakah lebih baik dia berubat berjumpa dengan ustaz seperti darulsyifa atau berubat sendiri dengan membaca ayat kursi, 3 Qul dan 2 ayat terakhir surah al baqarah. Cara yang mengikut sunnah untuk perubatan bagaimana?

Jawapan 11 Thtl

Jika terkena sihir, apa nak buat

pertama:  silap kita tak buat preventive atau penjagaan yakni imunisasi sihir…caranya:

احْفَظِ اللَّهَ يَحْفَظْكَ، احْفَظِ اللَّهَ تَجِدْهُ تُجَاهَكَ

“Jagalah Allah, niscaya Allah akan menjagamu. Jagalah Allah, niscaya kamu jumpai Dia dihadapanmu. (HR. Ahmad 2669, Tirmidzi 251), dan dishahihkan al-Albani. Jaga Allah dan Allah akan jaga kita, ini imunisasi sihir.
amalkan imunisasi dengan kurma Ajwa, atau kurma hitam madinah.

من اصطبح بسبع تمرات عجوة لم يضره ذلك اليوم سم ولا سحر

“Siapa yang sarapan dengan 7 kurma ajwah, maka racun dan sihir tidak akan membahayakannya di hari itu.” (HR. Bukhari 5779 dan Muslim 2047). seterusnya banyak zikir harian dan jangan lupa baca ayat kursi dan 3 Qul sebelum tidur. Jika kena sihir,ruqyah diri sendiri, dapatkan panduan ruqyah dari kitab-kitab seperti Dr. Said bin Ali bin Wahf al-Qohthani dalam buku beliau Ad-Dua wa Yalihi Al-Ilaj bi Ar-Ruqa, Hal. 35). ada edisi terjemahan jika tidak mampu barulah jumpa ustaz-ustaz yang soleh, akidah salaf dan warak, bukan ahli bid’ah.

 

Soalan 12

Bolehkah kita ambil cebisan kain tutup kaabah dan rendam dalam air untuk minum sebagai ubat ? Benarkah kelambu kaabah boleh bertukar milik kepada orang awam, sheikh?

Jawapan 12 Thtl

Cebisan kelambu. Khurafat dan dilarang keras oleh saudi.Bila kelambu Kaabah di tukar, kelambunya di potong dan dihadiahkan kepada tetamu kerajaan arab saudi. Tiada dibenarkan untuk tujuan perdukunan. Kelambu mekah tidak boleh bertukar tangan sebab mereka kena berjanji dengan pentadbir perbadanan mesjidil haram jangan diberi kepada orang awam kerana dikhuatiri akan menjadi syirik. keduanya palsu.

 

Soalan 13

Dosa anak sebelum baligh ibubapa tanggung, selepas baligh diri sendiri tanggung. Kemudian, dosa anak sebelum kahwin mak ayah juga tanggung tapi selepas kahwin suami tanggung.Benarkah Syeikh?

Jawapan 13 Thtl

Konsep tanggung dosa.

  1. Dosa anak sebelum baligh, ibubapa tanggung tidak sahih, dosa belum ujud kepada anak belum baligh. Dalil:,” Diangkat kalam dari tiga golongan: orang tidur hingga dia jaga, kanak-kanak sehingga ia baligh, orang gila sehingga ia berakal.” HR at Termidzi, Sunan, 2/438, hasan
  2. Selepas diri baligh, memang tanggung sendiri, nama istilah fiqh, Mukallaf =sudah dipertanggungjawabkan kerana usia baligh
  3. Anak bujang yang baligh, emak ayah tanggung, tak sahih, anak tanggung, sebab dah mukallaf.
  4. Jika jadi isteri, suami tanggung, tidak sahih, setiap mukallaf, tanggung sendiri.

Dosa ibubapa kerana cuai dalam memberi pendidikan agama dan akademik. Dosa suami kerana tidak mendidik isteri dan mengawasi muamalatnya, tak ada konsep orang dewasa pikul dosa orang dewasa yang lain walaupun tanggungannya. dalil: “(yaitu) bahwasanya seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain” (QS Al Najm [53]:38)

 

Soalan 14

Kalau kita hendak solat boleh atau tidak kalau buat sanggul tinggi-tinggi?

Jawapan 14 Thtl

Bersanggul tinggi ketika solat.Hadits Abdullah bin Abbas ra, dia berkata:

أُمِرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَسْجُدَ عَلَى سَبْعَةِ أَعْظُمٍ وَلَا يَكُفَّ ثَوْبَهُ وَلَا شَعَرَهُ

“Nabi صلى الله عليه وسلم diperintahkan untuk sujud di atas tujuh tulang (dahi, dua telapak tangan, dua lutut, dan dua kaki) dan untuk tidak menahan pakaian dan rambutnya.” [HR Al Bukhari (815) dan Muslim (490)]. Maka ketika solat sunnahnya sanggul dilepaskan.

 

Soalan 15

Adakah ini  kita patut pegang bahawa semua solat sunat adalah 2 rakaat 1 salam? Benarkah Rasulullah SAW menunaikan solat sunat zohor 4 rakaat 1 salam? Mohon pencerahan.

Jawapan 15 Thtl

Kaifiyat solat sunat. Secara global, sunnah solat sunat ialah 2 rakaat dengan satu salam. dalilnya:

صَلَاةُ اللَّيْلِ مَثْنَى مَثْنَى (متفق على صحته من حديث ابن عمر رضي الله عنهما)

“Shalat malam itu dua rakaat-dua rakaat”. (Disepakati keshahihannya; HR Bukhari dan Muslim, dari hadits Ibnu Umar radhiallahu ’anhuma). Solat ba’diah zuhur dengan 4 rakaat satu salam hukumnya, boleh. Aisyah ra berkata: ditanya tentang kebagusan dan panjangnya, kemudian shalat 4 rakaat lagi sekali salam

مَا كَانَ رَسُوْلُ اللهِ صلّ الله عليه و سلّم يَزِيْدُ فِي رَمَضَانَ وَ لاَ فِي غَيْرِهِ إِحْدَ عَشْرَةَ رَكْعَةً يُصَلِّى أَرْبَعًا، فَلاَ تَسْأَلْ عَنْ حُسْنِهِنَّ وَ طُوْلَـهِنَّ ثُمَّ يُصَلِّى أَرْبَعًا فَلاَ تَسْأَلْ عَنْ حُسْنِهِنَّ وَ طُوْلَـهِنَّ ثُمَّ يُصَلِّى ثَلاَثاً

“Rasulullah saw tidak pernah menambah bilangan pada bulan Ramadhan dan tidak pula pada bulan selain Ramadhan dari 11 Rakaat. Beliau shalat 4 rakaat sekali salam maka  jangan ditanya tentang bagus dan panjangnya, kemudian shalat witir 3 rakaat.” (HR Muslim) hadith ni walaupun masa Ramadhan menjadi dalil bolehnya solat 4 rakaat sekali salam.

 

Soalan 16

Bagaimana pula jika kita berdoa didalam bahasa melayu(didalam hati) ketika sujud didalam solat. Adakah dibolehkan?

Jawapan 16 Thtl

Doa dalam bahasa melayu Khilaf. Boleh dalam mazhab hanbali (Fatwa Lajnah Daimah, volume 24, nomor 5782) dan mazhab syafi’iy, Imam Nawawi – al-Majmuk: 3/247-248. dengan syarat ia hanya sementara sahaja hingga mampu menghafal

 

Soalan17

Bolehkah membaca doa tanpa lafaz hanya niat sahaja.Contoh doa  makan tetapi membaca doa, hanya dalam hati?

Jawapan 17 Thtl

Niat dalam hati. Dalil hadith:

إنَّ اللَّهَ تَعالى تجاوزَ عن أمَّتي ، كلَّ شيءٍ حدَّثَت بِهِ أنفسَها ، ما لم تَكَلَّم بِهِ ، أو تعمَلْ. الراوي : أبو هريرة / المحدث : الألباني/ المصدر : صحيح النسائي. الصفحة أو الرقم: 3433 / خلاصة حكم المحدث : صحيح

” Allah belum mengambil kira apa yang tercetus dalam hati selagi belum diucap atau dilaksanakan” Hr Nasa’iy, al-Albani, sahih. Maka doa dalam hati belum dikira, kena lafaz baru jadi doa bila lafaz, kena usaha bukan doa dan tunggu.

 

Soalan 18

Apa hukum apabila seseorang itu solat menggunakan dalam bahasa melayu maksud membaca bacaan solat ertinya sahaja, dalam bacaan solat dia tidak membaca AlQurannya bahasa(arabnya). Contoh surah alfatiha dia baca,dia hanya baca ertinya tidak membaca surah alfatihah. Sebab dia tidak pandai mengaji dan dia takut membacanya disebabkan takut salah bacaan kerana tidak mengenal huruf ayat alquran & hukum tajwid langsung tidak mengerti?

Jawapan 18 Thtl

Solat dalam bahasa melayu. Ada dua pendapat:

  1. Mazhab Hanafi boleh, jika muallaf baru masuk Islam dan tidak mungkin ia belajar dengan cepat
  2. Haram, menurut Jumhur (mazhab malik, syafi’iy dan Hanbali) kerana tidak pernah difatwakan di zaman Nabi dan sahabat akan keharusannya.

AQ dalam bahasa arab adalah mukjizat, jika dibaca terjemahannya, maka hilanglah mukjizatnya. dalil larangan:
“Apakah (patut Al-Qur’an) dalam bahasa asing, sedang (rasul adalah orang) Arab?” AQ 41:44. Maka pendapat yang rajih menurut Imam Ibn Taymiyah ialah jumhur (Balaghah alQur’an, ms 75)

 

Soalan 19

Adakah Taubat nasuha sama dengan solat sunat taubat biasa? Taubat nasuha ialah kita kena solat dan memohon ampun pada Allah,adakah taubat nasuha sama dengan solat sunat taubat yang disebut dalam buku 75 solat-solat sunnat?

Jawapan 19 Thtl

Solat Taubat dan taubat nasuha. Dalil hadith:

ما من رجل يذنب ذنباً ، ثم يقوم فيتطهر ، ثم يصلي ، ثم يستغفر الله ؛ إلا غفر الله له

Terj:
“Tidaklah seorang hamba melakukan dosa kemudian ia bersuci dengan baik, kemudian berdiri untuk melakukan shalat dua raka’at kemudian meminta ampun kepada Allah, kecuali Allah akan mengampuninya.”

HR. Tirmidzi no. 406, Abu Daud no. 1521, Ibnu Majah no. 1395. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih). Tapi di sisi imam hadith era mutaqaddimun, era klasik spt Bukhari mendhaifkannya dalam tarikh al-Kabir, 2:54

وهذا الحديث ضعيف ؛ قال البخاري في ” التاريخ الكبير “

Yang sebenar, hadith solat Taubat adalah dha’if, tapi kerana ada muhaddith kontemporeri yang sahihkan, ia boleh diamalkan, Maka minta ampun dalam mana-mana solat sunat, tahajjud lebih baik.WA

 

Komen dan Soalan