Utama Bilik (04) Rahiqum Makhtum Ar-Rahiq Al-Makhtum – Perjalanan Hidup Insan Agung

Ar-Rahiq Al-Makhtum – Perjalanan Hidup Insan Agung

156
0

Masyarakat Arab Sebelum Islam

Sirah Rasulallah saw bertujuan untuk kita dapatkan ilmu iaitu untuk mendapat gambaran persekitaran zaman Rasulallah saw.  Gambaran ini memudahkan kita memahami penceritaan dalam Al Quran dan hadis.

Gambaran tentang masyarakat Quraish misalnya, cara hidup, sosial ekonomi dan politik.

Bila kitab tahu latar dan persekitaran zaman Rasulallah lebih mudah kita fahami Al Quran dan As Sunah.

Gambaran tentang keadaan sekitar kaabah

Sumber-sumber sejarah Rasulallah saw.  Sumber utama:

  1. Al Quran
  2. Kitab Hadith
  3. kitab kitab sirah

Sirah – misalnya di sebut tentang khamru dan maisir.

Dalam Al Quran dengan sirah kita dapat tahu jenis khamr dan bahan asas khamr begitu juga jenis-jenis perjudian. Bagaimana sistem sosial arab begitu akrab dengan arak dan judi.  Dari situ kita dapat tahu bagaimana pengharaman arak dan judi berlaku.

Gambaran sirah ini dapat memudahkan memahami syariat Islam secara praktikal.

Rahsia pemilihan Semenanjung Arab

Kenapa Arab di pilih sebagai tapak Islam.  Sekitar Arab di masa itu berdiri tamadun dan teknologi yang jauh lebih baik dari masyarakat arab.  Dari segi ekonomi, sosial dan politik Arab di masa itu sangat mundur. Dari ebook di beri contoh Parsi dan Rom menguasai dunia zaman itu.  Sama dengan USA dan Russia di kala ini.  Walaupun begitu semua tamaddun di sekitar berada dalam kemerosotan nilai moral dan keagamaan.

Gambaran yang diberikan oleh penulis ebook – semua tamaddun di sekitar arab maju materialnya tetapi sama sama mundur agamanya.  India juga maju material. Teknologinya jauh lebih maju.  Mudahnya yang ada padang pasir, khemah khemah dan bazaar bazaar.

Di luar Arab ada istana dan tembok-tembok kota yang besar.  Itu gambaran yang ahli sirah khabarkan.

 Sistem politik arab – Raja dan ketua kabilah.

  1. Agama bangsa arab – sembah berhala
  2. Sistem social – kahwin di masa jahiliyyah
  3. Ekonomi – bazar dan pasar serta aktiviti dagang
  4. Sifat sifat baik dizaman jahiliyyah

Nota gambaran ms 1 hingga ms 11.

Penulis memberi gambaran: Keadaan arab dari segi agama, sosial,politik,ekonomi dan moral telah bergenerasi hingga 40 generasi sehingga Nabi MUHAMMAD saw. Poin ini penting bagi gambaran mukasurat seterusnya.

Jika satu generasi 100 tahun sudah 400 tahun hidup seperti yang akan digambarkan penulis dari mukasurat 12 hingga 48.

Sirah Gambaran Dalam Garis Masa – Gambaran yang cuba dipaparkan penulis dari ms 1 – ms 48. Persekitaran jahiliyyah telah menunjangi jazirah arab hampir 40 generasi.

Analogi – Keadaan manusia dikala sebelum diutuskan MUHAMMAD SAW  ibarat anggota-anggota badan yang cacat semuanya, kemudian organ dalaman dijangkiti kanser level 4. Tamadun Rom Parsi İndia rosak moral dan pincang akhlaknya, bangsa Arab berketurunan İsmail bin İbrahim pula bergelut di dalam kegelapan yang amat pekat.

Nikah jahiliyyah sangat sangat hina dan rendah wanita diduduk letakkan di kala itu.

Beraneka jenis arak, variasi perjudian dan menilik nasib.

Mukasurat 1 hingga mukasurat 48. Gambaran pesakit dan penyakit. Bayangkan semua orang Kuala Lumpur dan Selangor berpenyakit kronik luaran dan dalaman – apakah masih ada harapan untuk penyembuhan?

Gambaran kehidupan dalam garis masa – Sirah

İanya di anggap berkebajikan. Inilah dia seorang yang berpenyakit panau, jika terkena kurap dianggapnya kurap itu ubat panaunya – penyakit yang ditutupi penyakit.  Apakah ada harapan..

Gambaran gambaran di dalam masa, watak manusia dan cerita cerita – Sirah

Jika kita cuba gambarkan di garis masa yg sama apakah cerita di nusantara? Kesibukan pengkajian bahasa sanskrit, epik Ramayana, perdukunan dan bomoh. Sembahan berhala dan alam… allahu’alam boleh silang semak/rujuk dengan sejarah nusantara.

Umpama Sang tuna mitra yang di pimpin sang celik di malam gelap gelita tanpa cahaya.

Gambaran kehidupan di dalam garis masa – sirah

Mukasurat 1 – mukasurat 48… gambaran hari-hari sana – di kaabah yang tidak beratap, berhala berhala berserakan, jual arak dan aktiviti perjudian.  Pasar dan bazaar berlaku transaksi yang tidak adil dan penipuan.  Wanita dan syair seks dan perang jadi hiburan.  Tawaf dalam keadaan  telanjang dan korban berhala.

Semangat kabilah jadi tuntutan dan pegangan.

Gambaran waktu, empayar Rom dan Parsi telah menguasai bumi dari mesir hinggalah ke sempadan Monggolia. Kita tertanya-tanya mengapa mereka tidak menakluki jazirah Arab.

Dari gambaran yang diberikan penulis dari mukasurat 1 – mukasurat 48 , tidak ada apa apa tarikan dalam bentuk hasil bumi dan teknologi untuk mereka menakluki Arab di masa itu. Ekonomi mereka hanya barangan kulit, dan peralatan harian.

Gambaran Agama –  Penulis menggambarkan semua agama-agama yang ada di ketika itu Yahudi, Nasrani, Majusi. Pengaruh dan kedudukannya di alam Arab.  Ulangkaji, maka kita akan dapat gambaran bagaimana adanya watak Waraqah bin Naufal seorang ahli kitab Nasrani dalam garis masa kehidupan baginda saw.

Agama-agama Arab di garis masa itu. Mereka mendakwa mereka beragama Nabi İbrahim, tetapi di sisi mereka pelbagai kesyirikan. Gambaran yang sama kita di masa kini ada yang mengaku pengikut agama Muhammad saw tetapi masih percaya kepada bomoh dan khurafat,nauzubillah. Dakwaan mereka adalah penipuan, bahkan mereka adalah musyrikin.

Mukasurat 1 – mukasurat 49 adalah cerita mengenai penyakit dan pesakit.

Dari garis waktu kehidupan baginda SAW melalui gambaran sirah, kita akan diberi gambaran semua masalah di zaman jahiliyyah di beri petunjuk dan solusi oleh Allah swt.

Gambaran agama, penulis cuba menggambarkan bahawa sudah tiada lagi agama yang betul untuk berpaut, yang tinggal kebiasaan biasaan yang baik merupakan sifat yang diberikan secara fitrah kepada manusia.

Apabila malam kian melarut nafas dan lelah manusia sudah melampau untuk menggerakkan kelopak mata ibarat perjalanan yang amat jauh.

Gambaran masa siang dan malam – Sirah

Semua penyakit ini penawarnya digambarkan oleh penulis sebagai ar rahiiq yakni nektar madu yang bisa menjadi supplement untuk memulihkan antibodi melawan segala penyakit dari bungaan dan lebah manakah nektar ini terhasil?

Gambarkan sedetail mungkin mukasurat 1- mukasurat 49

Ibarat anda sedang melukis kejadian tsunami – semuanya musnah pokok, kenderaan, rumah, manusia, binatang. Bagaimana bisa dibangunkan semua? tsunami kegelapan di garis masa itu bagai tidak bisa manusia itu dibangunkan akhlak dan syariatnya, gambaran satu jangka dalam garis masa.

Gambaran Setuju atau Tidak, 1436 + 13 Hijrah

Setuju atau tidak? Agama apa pun diketika itu tidaklah dapat melurus dan memberi jalan kebaikan kepada manusia ?

Setuju atau tidak, sebelum 606 masihi, tidak ada satu Kerajaan yang akidah dan akhlaknya terjaga.

Gambaran Setuju atau Tidak, 1436 + 13 Hijrah

Setuju atau tidak? Agama apa pun diketika itu tidaklah dapat melurus dan memberi jalan kebaikan kepada manusia ?

Di kala kita melihat keadaan Hiroshima dan Nagasaki di leburkan oleh bom Atom. Kobe dan Acheh di hentam bencana alam. Gambaran yang kita lihat.. musnah.. lebur.. hancur.. punah..

Penulis cuba mevisualkan kepada pembaca begitulah keadaan agama, sosial, ekonomi, politik di garis masa tersebut. Allahu A’lam

Komen dan Soalan