Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat Tercetusnya Berbagai Fitnah: Tanda Kiamat Ke-7

Tercetusnya Berbagai Fitnah: Tanda Kiamat Ke-7

201
0

Tanda Kiamat Ke-7/131  Munculnya Berbagai Macam Fitnah

 

Zaman ini telah membuktikan umat Islam telah diselubungi oleh pelbagai jenis fitnah. (اَلْفِتَنُ) adalah bentuk jamak (plural) dari kata (فِتْنَةٌ), maknanya adalah cobaan dan ujian. Kemudian banyak digunakan untuk makna ujian yang dibenci, lalu dimutlakkan untuk segala hal yang dibenci atau berakhir dengannya seperti dosa, kekufuran, pembunuhan, pembakaran, dan yang lainnya dari segala hal yang dibenci (Ibn Manzur, Lisanul Arab)

Dalil hadith:

بادروا بالأعمالِ فتنًا كقطعِ الليلِ المظلمِ . يصبحُ الرجلُ مؤمنًا ويمسي كافرًا . أو يمسي مؤمنًا ويصبحُ كافرًا . يبيعُ دينَه بعرضٍ من الدنيا

 الراوي : أبو هريرة المحدث : مسلم 

المصدر : صحيح مسلم الصفحة أو الرقم: 118 خلاصة 

Terjemahan:

Bersegeralah melakukan amalan sholih sebelum datang fitnah (musibah) seperti potongan malam yang gelap. Yaitu seseorang pada waktu pagi dalam keadaan beriman dan di sore hari dalam keadaan kafir. Ada pula yang sore hari dalam keadaan beriman dan di pagi hari dalam keadaan kafir. Ia menjual agamanya karena sedikit dari keuntungan dunia” HR Muslim no 118

 

Fiqh al-hadith:

1. Fitnah yang dimaksudkan hadith ialah bercampurnya kebenaran dan kebatilan seperti mana kelamnya malam tanpa bintang atau sinaran lampu.  Hingga orang yang baik dan jujur pun tidak lagi dapat mengenali siapa yg baik di dalam masyarakat. Fitnah akan datang saling bertimpa atau bertali arus.

2. Fitnah yang paling dahsyat ialah fenomena kekufuran umat Islam goyahnya iman akhir zaman hingga berlaku perubahan hati hanya dalam satu hari, pagi beriman, petangnya murtad, atau petangnya beriman, paginya pulak jatuh murtad.

3. Fenomena menjual agama dengan harga yang sedikit. Fenomena ustaz selebriti mungkin.

4. Antara jenis fitnah kata Dr al-Arifi, ialah fitnah pandangan terhadap yang haram, apa yang ditonton melalui TV cable atau satelit dan pertukaran klip video melalui telefon pintar.

5. Fitnah harta yang haram melalui riba, rasuah, jualbeli arak dan fesyen yang diharamkan

6. Memakan harta yang haram yang menghalang doa yang mustajab dan ancaman siksaan yang pedih

7. Fitnah busana yang diharamkan oleh pria dan perempuan

8. Fitnah kesulitan hidup (dengan pelbagai cukai seperti gst), kejatuhan ekonomi dan matawang, kemiskinan, kesengseraan yang menjatuhkan umat Islam kepada kegoyahan Iman dan mudahnya murtad dari agama.

 

Cara untuk selamat dari fitnah akhir zaman.

Nasihat Rasullah saw:

تعوَّذوا باللهِ من الفِتَنِ ما ظهر منها وما بطنَ 

الراوي : زيد بن ثابت المحدث : مسلم

 المصدر : صحيح مسلم الصفحة أو الرقم: 2867

“Mohonlah perlindungan kepada Allah dari segala fitnah, yang nampak darinya dan yang tersembunyi.”

Hadis dari Shahih Muslim

 

Dari hadith ini, kita kena komited dengan sunnah, pegang dengan AQ dan AS, pelajari AQ dan sunnah, bersama dengan kumpulan yang benar, menjauhi fitnah dan ahli fitnah.

Tamat.

 

? Syukran thtl

Fitnah yang dimaksudkan tu, termasuk dalam bentuk agama sekali kan ?

 

Jawapan THTL: Imran(nama penyoal), fitnah agama, antaranya ustaz selebriti, jual air jampi, yasinan, hafazan, atau manzil secara komersil, dikilangkan dan dibotolkan secara mass production

Komen dan Soalan