Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat Banyaknya Kematian Mendadak: Tanda Kiamat Ke-6

Banyaknya Kematian Mendadak: Tanda Kiamat Ke-6

1265
0

Tanda Kiamat Ke-6/151

Banyaknya Kematian mendadak

 

Hadith sebelum ini:

( اعددْ ستًا بين يديْ الساعةِ : مَوْتِي ، ثم فَتْحُ بيتِ المقدسِ ، ثم موتانِ يأخذ فيكم كقُعَاصِ الغنمِ 

الراوي : عوف بن مالك الأشجعي المحدث : البخاري

 المصدر : صحيح البخاري الصفحة أو الرقم: 3176 خلاصة 

“Perhatikanlah enam tanda-tanda hari Kiamat: (1) wafatku, (2) penaklukan Baitul Maqdis, (3) wabak kematian (penyakit yang menyerang hewan sehingga mati mendadak) yang menyerang kalmu bagaikan wabak penyakit qu’ash yang menyerang kambing,

HR Bukhari, perawi: `Auf bin Maalik ra

 

Syarah:

Banyaknya kematian atau mautaan ni maksudnya wabak yang menyebabkan banyak kematian manusia seperti wabak MERS (selsema burung), JE (virus babi) dan MERS di arabsaudi. Ia dikiaskan dgn wabak haiwan spt fenomena wabak penyakit yg menyerang kambing di saudi atau wabak ayam dan mad cow disease di UK. Maka jika wabak tsb ,menyerang seluruh hawan akan mati atau terpaksa di musnahkan atau cull.

Mati yang banyak diserang wabak ni berlaku pada tahun 18 Hijrah pada masa pemerintahan Umar,  maka Umar terpaksa menangguhkan lawatannya ke Syria. Tidak dapat dikenalpasti apa jenis wabak tersebut, ada yg mengatakan ianya taun. Ia berlaku di pekan Amwas, Palestin, lebih kurang 10KM dari Baitul Maqdis dan Ramallah dan kemudiannya merebak ke Syria. Taun dalam bahasa arab maksudnya wabak

 

 

Tanda Ke-6/151, Bah. 2

Wabak Amwas meragut 25,000 nyawa kata Ibn Hajar di palestine dan syria,  ia turut meragut nyawa banyak sahabat yg terbilang antaranya, abu Ubaidah al-Jarah, Mu’adz bin Jabal dan anaknya, Syurahbil bin Hasanah, dan Fadl bin al-Abbas,

yang menariknya, akibat dari wabak inilah yang memberi laluan utk amir Muawiyah bin Abu Sufyan dilantik menjadi Gabnur Syria, kerana yang sepatutnya dilantik oleh Umar menerajui Syria ialah Abu Ubaidah al-Jarrah atau Muazd bin Jabal, tapi oleh kerana keduanya mati kerana wabak, maka memberi laluan kpd Mu’awiyah menjadi Gabnur dan akhirnya khalifah umat Islam.

 

Soalan: Kenapa Nabi ﷺ kata ada 6, tapi baginda cuma sebut 3 perkara?

Jawapan THTL: Hadith tu tak disebut sepenuhnya..truncated ini yang full

أتيتُ النبيَّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ في غزوةِ تبوكَ ، وهو في قُبَّةٍ من أُدْمٍ ، فقال : ( اعددْ ستًا بين يديْ الساعةِ : مَوْتِي ، ثم فَتْحُ بيتِ المقدسِ ، ثم موتانِ يأخذ فيكم كقُعَاصِ الغنمِ ، ثم استفاضةُ المالِ حتى يُعْطَى الرجلُ مائةُ دينارٍ فيظَلُّ ساخطًا ، ثم فتنةٌ لا يَبْقَى بيتٌ من العربِ إلا دخلتْهُ ، ثم هُدْنَةٌ تكونُ بينكم وبين بني الأصفرِ ، فيَغدرونَ فيأتونكم تحتَ ثمانينَ غايةٍ ، تحت كلِّ غايةٍ اثنا عشرَ ألفًا ) .

 

Soalan: Kematian mendadak ini termasuk haiwan dan manusia ya THTL?

Jawapan THTL: Haiwan dan manusia, tapi lebih common kepada haiwan, khususnya ayam dan kambing. sapa yang bela ayam dan kambing memang tahu, amat mudah haiwan ni terkena wabak, bahkan kucing pun sama

Maknanya wabak/tanda ni sudahpun terjadi di zaman sahabat. Zaman sekarang walau pun ada wabak tapi impaknya terhadap nyawa manusia sudah kurang.

 

Fiqh Hadith ada dua:

1. Jika wabak meletus, Nabi larang kita pergi ke daerah tersebut. Ini dilakukan Umar bila dia mendengar wabak Amwas mereka ke Syria, maka dia membatalkan lawatannya ke Syria.

Dalil hadith:

فإذا كان بأرضٍ ، فلا تخرجوا منها فرارًا منهُ . وإذا كان بأرضٍ ، فلا تدخلوها

 الراوي : أسامة بن زيد المحدث : مسلم

 المصدر : صحيح مسلم الصفحة أو الرقم: 2218

Terjemahan:

Maka apabila kamu mendengar penyakit tha’un berjangkit di suatu negeri, janganlah kamu datang ke negeri itu. Dan apabila penyakit itu berjangkit di negeri tempat kamu berada, janganlah kamu keluar dari negeri itu untuk melarikan diri dari padanya.’ HR Muslim no 2218

Maka inilah maksud quarantine atau menjauhi wabak penyakit dengan tidak pergi ke tempat wabak dan orang yang duk dalam tempat tersebut tidak keluar darinya.

 

2. Mati syahid kepada yang mati kerana wabak, dalil:

كان عَذابًا يبعَثُه اللهُ على مَن يَشاءُ، فجعَله اللهُ رحمةً للمؤمنينَ، فليس من عبدٍ يقَعُ الطاعونُ، فيمكُثُ في بلدِه صابرًا، يعلَمُ أنه لن يُصيبَه إلا ما كتَب اللهُ له، إلا كان له مِثلُ أجرِ الشهيدِ )

 الراوي : عائشة أم المؤمنين المحدث : البخاري

 المصدر : صحيح البخاري الصفحة أو الرقم: 5734 

Terjemahan:

“Bahwa penyakit wabak merupakan azab yang Alloh timpakan terhadap siapa yang dikehendaki-Nya, dan menjadikannya sebagai rahmat bagi orang-orang yang beriman. Tidaklah seseorang yang berada di wilayah yang terjangkit penyakit lepra, kemudian ia tetap tinggal di negerinya dan selalu bersabar, ia mengetahui bahwa penyakit tersebut tidak akan mengjangkitinya kecuali apa yang Alloh tetapkan kepadanya, maka baginya seperti pahalanya orang yang mati syahid. HR Bukhari, no 5734

Mati syahid di sini adalah syahid dunia, masih perlu dimandi dan dikapankan dan disolati spt biasa. WA Tamat

 

Soalan: Maka dari tanda 1 hingga 6, semuanya telah berlaku. Kita tengok satu hingga 131 berapa yang tinggal. Allahh…mengerikan.

Komen THTL: Tanda kiamat kecil merujuk kepada wabak Amwas, namun kejadian wabak yang berulang di zaman kita mungkin wabak HIV, MERS dan selsema burung, ia mungkin tanda kiamat yang berulang, namun tidak sama dengan wabak Amwas Palestina kerana ia merubah sejarah umat Islam, kematian ramai sahabat dan memberi laluan kepada amir Muawiyah menjadi pemimpin umat Islam.

 

Soalan: Jkk Thtl. 131 ke 151?

 

THTL: Sorry, (sebenarnya)Tanda Ke-6/131

Ini sistem nombor dalam kitab Nihayah al-aalam, kitab rujukan utama

Tambahan Ustaz Ahmad Saifuddin: Wabak taun pada tahun 79H mengorbankan ramai orang. Antaranya 79 orang anak cucu Anas bin Malik r.a.

 

Soalan: Taun ni sebenarnye penyakit berjangkit atau bagaimana ??

Jawapan Cikgu Rahim: Dulu taun sering berlaku ketika musim banjir…muntah-muntah, cirit-birit.. pasal penyakit berjangkit kena tanya doktor.

Kuman taun merebak masa tu.. selepas diberi injection, kuman ini dapat dikawal…

 

Soalan: Zaman khalifah Umar dulu belum lagi di jumpai vaksin untuk menyembuhkan penyakit itu taun…..Dr Seiji Seimura vaksin taun bila di jumpai?dan oleh siapa?

Jawapan Dr Seiji: Mana ada vaksin taun

 

Soalan: Cirit birit tu taun ke doktor?

Jawapan Dr Seiji: Ya….taun tu penyakit dia akan cirit birit macam air beras…..air yang keluar sangat banyak sehimgga mampu menyebabkan kematian kerana kurang air

Komen dan Soalan