Utama Bilik (64) Syamail Muhammadiyyah Prakata UiTO Bilik (64) Syamail Muhammadiyyah

Prakata UiTO Bilik (64) Syamail Muhammadiyyah

210
0

IMG_20150613_173603

UiTO Bilik (64) Syamail Muhammadiyyah

 

Syarhu d-Diyariyyah Li’ahadis Asy-Syama’il Al-Muhammadiyyah ةثدملمحا لئدمشلا  ثيدحالأ ةيرايدلا حرش

 

Prakata

 

Sebahagian penuntut ilmu, mereka mempertikaikan kenapa mereka diajar dengan lambat, atau berulang dalam ilmu hadis, terutama yang berkaitan dengan syarah hadis.

 

Adou_Fr berkata:

 

1- Ramai manusia, apabila mereka membaca hadis, mereka hanya melaluï hadis itu sekali, dan tidak perasan pun perbezaan lafaz, rawi dan sebagainya, namun, mereka berlagak bahawa mereka telah mengkhatamkan bacaan itu.

 

2- Mempelajari hadis adalah sesuatu yang membosankan bagi orang biasa, kerana apabila mereka membaca sesuatu hadis sekali, mereka merasa sudah cukup.

 

3- Wal-hal, para `ulama’, mereka mengulang-ulang bacaan hadis yang sama, agar mereka dapat memahami dengan lebih lagi pada setiap kali ulangan.

 

4- Pada setiap kali ulangan juga, mereka akan lebih fasih membaca hadis dan lebih ingat, justeru ulangan itu adalah penting untuk sabat atau mengukuhkan bacaan dan ingatan.

 

5- Justeru, jika anda benar-benar ingin mendalami bidang hadis, dan ingin mendapat keberkatan daripada ilmu hadis, bacalah dan ulanglah, dan ulanglah lagi, sehingga hadis itu menjadi sebati dengan diri anda.

 

6- Janganlah dikejarkan – dalam konteks ini – jumlah yang dibaca atau dikhatam, kerana mempelajari maksud dan syarah hadis memerlukan kefahaman, bukan kelajuan.

 

WaLlahu a`lam

Komen dan Soalan