Utama Bilik (75) Tafsir Al-Quran Tafsir Surah Az- Zumar Ayat 3

Tafsir Surah Az- Zumar Ayat 3

1495
0
Iklan

TAFSIR SURAH AZ-ZUMAR: AYAT 3

أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ ۚ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ

Ingatlah, hanya kepunyaan Allah-lah agama yang bersih (dari syirik). Dan orang-orang yang mengambil pelindung selain Allah (berkata): Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya. Sesungguhnya Allah akan memutuskan di antara mereka tentang apa yang mereka berselisih padanya. Sesungguhnya Allah tidak menunjuki orang-orang yang pendusta dan sangat ingkar. (Surah Az-Zumar (39:3)

Masih ada lagikah yang tidak berkenan dengan perintah Allah?

Berat rasa untuk memikul ajakan tauhid ini pada orang yang  ada akidah syirik terhadap Allah. Haa mim.

 بَلْ قَالُوا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَىٰ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَىٰ آثَارِهِمْ مُهْتَدُونَ

Bahkan mereka berkata: Sesungguhnya kami mendapati bapak-bapak kami menganut suatu agama, dan sesungguhnya kami orang-orang yang mendapat petunjuk dengan (mengikuti) jejak mereka (Surah Az-Zukhruf (43:22)

 

Beginilah ajakan tauhid ini bila dibaca. Sabit yang tidak setuju adalah tok guru, ustaz hendakkah masuk neraka. Betul tidak ustaz kata?

Kalau begitu, paderi-paderi, tok ca-tok ca, tok sami-tok sami buat ibadat hendak masuk neraka ke? Bukan!  Mereka buat semua itu hendak masuk syurga. Betul tak?

Oleh itu, niat yang mulia itu bukan membolehkan sesorang itu masuk syurga. Niat yang mulia mesti di sokong dengan:

  1. Beriman iaitu tidak syirik
  2. Beramal soleh tidak melakukan bidaah.
  3. Orang-orang yang tunduk patuh, taat pada Allah dengan mengetahui perintah dan laranganNya.
  4. Orang-orang yang tunduk patuh pada ajaran Nabi Muhammad saw dengan mentaati apa yang disuruh dan apa yang dilarang.

Taat pada Allah dengan belajar kitabullah supaya tahu apa yang di suruh dan apa yang di larang.

Taat pada Rasul dengan belajar hadis-hadis kutubussittah supaya tahu apa Nabi Muhammad saw perintah dan apa yang dilarang.

Jika tidak belajar agak-agaknya boleh taat ke?  Daripada sedikit yang ustaz ajar ini pun berlambak kekufuran dan bidaah yang saudara-saudara telah buat.

Jadi bagi yang tidak belajar agak-agaknya mereka akan membenarkan kàh? Tidak buat syirik kah? Tidak buat bidaahkah?

Sebenarnya saudara-saudara sudah pun ustaz ajar mengucap 2 kalimah syahadah. Telah berikrar. Sudah bersumpah, tidak mahu syirik pada Allah dan hendak ikut ajaran Nabi kita. Saudara-saudara faham masa ustaz ajar. Saudara-saudara dengan  bersih hati, rela hati iaitu redha seperti mana saudara-saudara ucapkan.

Tetapi bila ustaz mula mengajar sahaja, susahlah, beratlah. Inilah sifat musyrikin yang di sebut berulang-ulang dalam Al-quran.

Musyrikin ialah orang-orang yang mengaku Allah tuhan. Mengaku Nabi utusan Allah iaitu hendak ikut ajaran-ajarannya.

Kalau pihak yang kedua pula ialah kulit Islam tapi hati kufur…munafiq

Pihak ketiga adalah mereka yang percaya Allah, percaya Nabi. Ikut setengah kitab Allah, ikut setengah-setengah ajaran tok guru. Syirik perantara juga ikut iaitu Yahudi dan Kristian.

Sudut ini dipanggil Ahli kitab. Jika demikian maka kita pun ahli kitab juga.  Anak-anak perempuan ahli kitab boleh dikahwini. Makanan ahli kitab boleh di makan.

Apa-apa yang ditulis semasa mula-mula bilik (75) ini dibuka, ada ayat-ayat Al-Quran tentang diri saudara-saudara berdasarkan apa yang saudara-saudara tulis.

Soalan: Ustaz…tiap hari kita doa bagi Allah tunjukkan jalan yang benar…dan kita berikhtiar belajar dan beramal semampu kita…perbaharui niat kerana Allah.  Kalau dalam perjalanan begitu kita serahkan pada Allah untuk menilai kita. Kita mengharapkan Allah jauhi neraka dan kurniakan kita syurga. Sentiasa istighfar dan taubat atas kesalahan yang nampak dan tidak nampak. Ada tertinggal langkah atau salah aturan atau salah macam mana ya?

Ustaz : Betul lah dalam berdoa itu.

Semoga semua di rahmati Allah.

Begitu juga pada orang-orang yang mendoakan ustaz.

Komen dan Soalan