Utama Bilik Seminar Mingguan Wacana Ke-5: Al Mukarrabin

Wacana Ke-5: Al Mukarrabin

144
0

Walau 1 ayat

 

🔴ย Boleh terangkan secara tuntas lagi apa itu mukarrabin

 

โ™ปJawapan:

 

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

 

Al Mukarrabin. Siapakah mrk ini?

(ูˆูŽุงู„ุณูŽู‘ุงุจูู‚ููˆู†ูŽ ุงู„ุณูŽู‘ุงุจูู‚ููˆู†ูŽ * ุฃููˆู„ูŽูฐุฆููƒูŽ ุงู„ู’ู…ูู‚ูŽุฑูŽู‘ุจููˆู†ูŽ * ูููŠ ุฌูŽู†ูŽู‘ุงุชู ุงู„ู†ูŽู‘ุนููŠู…ู * ุซูู„ูŽู‘ุฉูŒ ู…ูู†ูŽ ุงู„ู’ุฃูŽูˆูŽู‘ู„ููŠู†ูŽ * ูˆูŽู‚ูŽู„ููŠู„ูŒ ู…ูู†ูŽ ุงู„ู’ุขุฎูุฑููŠู†ูŽ)

[Surat Al-Waqia 10 – 14]

Dan orang-orang dulu daripada orang dulu.. pertama-pertama yang terima tauhid ini daripada yg ramai yang sesat.

 

Tafsir

 

Sahabat-sahabat nabi lah yang paling awal terima islam… di Mekah dan di Madinah.

1. Semasa hijrah.. agak-agak 80 orang

2. Di Madinah. .200 orang

3. Perang badar… 400 orang

4. Perang khandak. .1000 orang

5. Perjanjian hudaibiyah..1500 orang

6. Penaklukan Mekah. .5000 orang

7. Wafat nabi.. 124,000 orang

 

Nabi-nabi lain .. yang awal tersangat sedikit.

 

Di Malaysia, amat sedikit menerima tauhid ini

 

Jadi orang dulu daripada orang dulu ialah mereka yang paling awal terima tauhid.

 

Daripada hadis nabi bermaksud. .ada sekumpulan lelaki yang sebar ugama ini hanya mereka percaya pada Quran dan hadis. ..

 

Mereka ini, aku tak baca ayat-ayat Quran pada mereka dan kamu sahabat pun tak baca ayat-ayat Quran pada mereka

 

Aku tak baca hadis-hadis ku pada mereka dan kamu sahabat, tak baca hadis-hadis ku pada mereka.

 

Mereka hanya berharap pada Allah sahaja, tak ada sesiapa yang bantu mereka. Dan mereka di benci masyarakat mereka.

 

Ibadat-ibadat mereka, melebihi 50x ganda ibadat kamu, sahabat-sahabat ku.

 

Mereka lah yang sediakan jalan tauhid bagi orang-orang kemudian.

 

Ya Allah, jadilah kami ini sorang daripada mereka ini.

 

Wakiah..11.

 

Mereka yang bersifat demikian, ialah mereka yang di dekatkan pada Allah. .Al Mukarrabin.

 

Wakiah 12.. bila mati sahaja , akan di masukkan ke syurga..sementara tunggu kiamat.

 

Wakiah 13 ..14…

Segulungan besar orang-orang yang dahulu.. zaman nabi dan zaman nabi-nabi sebelumnya.

 

Dan segulungan kecil orang-orang yang kemudian.

 

Untuk jadi gulungan para sahabat nabi… mukarrabin. .

1. Belajar tafsir Quran dan sunnah nabi

 

2. Akidah para sahabat nabi

3. Ikut ajaran nabi saw 100%

4. Sebar ugama pada semua manusia.

 

Kalau kita buat pada contoh orang selain daripada sahabat nabi.. tak tepat.. sebab mereka sahabat, belajar terus dengan Nabi. .

 

Wallahuaklam

Ghafar: Ya Allah mampukan kami

 

Jangan kata begitu Ghafar… tapi katakan ya Allah, jadilah kami ini sorang daripada mereka.

 

Ujian pertama…. nak jadi al mukarrabin. ..

1. Belajar tafsir Quran dengan hadis nabi. … mudah saja pada awal nya.. payah pada tengah nya… Lebih payah di hujungnya.

 

Sebab setan tak suka awak belajar tafsir. Awak akan di bisik-bisik supaya tidak belajar.. ada beberapa murid ayah aji dah kena penyakit ini

 

2. Takut nak sebar ugama Allah, pada orang lain yang jahil.

 

3. Takut nak sebar kerana orang tak suka

 

4. Takut nak sebar kerana wang, anak-anak, keluarga dan kekurangan pendapatan daripada perniagaan yang ada.

 

Kalau boleh lulus ujian ini..ada lagi… di bisik-bisik setan.. aku lah yang paling pandai… yaitu penyakit-penyakit ย hati.

 

Nak belajar tafsir Quran. .dalam nya ada Hudan..petunjuk. .Jika awak belajar awak dapat.. tak belajar maka tak dapat.

 

Bila dapat Hudan… Jika kamu amalkan hudan itu… dapat Rahmat

 

Dengan Rahmat inilah jalan raya yang lurus ke syurga Allah. ..untuk bertemu dengan Allah, pencipta

 

Dengan belajar hadis dan sunnah nabi saw. . Akan dapat beramal soleh… Jadi orang soleh.

 

Tahu cara-cara nak sebar ugama Allah pada semua yang sombong mentauhidkan Allah

 

Habis situ

🌴🌴🌴

Utz Rosman: Sesiapa daripada Islam tapi buat syirik… Dia dah jadi musyrikin. ..sedar atau tidak

 

🔴 Zul: Assalamualaikum, Ayah Aji boleh bahi penerangan dengan lebih terperinci mengenai maksud nya

 

โ™ปJawapan:

 

C. Rahim: Musyrikun maksudnya orang yang mensyirikan Allah…walaupun dia dakwa muslim. 😣

 

Ayah aji ajar konsep bukan kita tuduh orang lain.

 

Bab nak jaga daripada syirik, berubat di hospital lagi selamat .. kemudian bertawakkal kepada Allah..

 

Penyakit rohani dapat diubati dengan mentauhidkan Allah, bertaubat kepada Nya dan mengNyahkan syirik jauh-jauh..

 

Utz Rosman: CR. 3 dalam 1.. holy trinity.

 

Ini adalah akibat daripada sesat.. Ini ialah beri perasingan kuasa..

 

Supaya pangkat Nabi Isa as yang mereka puja itu dapat mereka laksana. .akidah sesat. .

 

Asal perantara satu jer lama-lama orang lain pula bolih di buat perantaraan

 

Zul. Orang-orang yang kafir. ..mereka sembah berhala atau dewa… mereka tak tahu yang mereka dah kufur pada Allah kan?

 

Olih kerana mereka tak tahu… adakah mereka tak kufur? ย Jawab nya kufur juga lah.

 

Macam kahwin, hanya dengan kalimah aku terima nikah. ..Kita dah jadi kahwin dengan isteri… Serta syarat-syarat sah nikah lah.

 

Bersetubuh dan berzina adalah perbuatan yang serupa.

 

Kahwin…bersetubuh halal

Tak kahwin. .Bersetubuh haram..zina.

 

Bila kita lafaz cerai. ..sengaja atau tak sengaja atau bergurau. .jatuh talak.

 

Begitu juga dengan iman. Dengan kalimah syahadat saja kita jadi Islam.. di beri pahala sedekah, puasa dan solat.

 

Bila syirik saja… sama ada kita sengaja atau bergurau atau tak sedar atau tak tahu.. buat saja.. syirik.

 

Batal semua amalan kita. Begitu besar akibat nya…masuk neraka tak akan keluar sampai bila-bila.

 

Bertaubat saja bila dah tahu.. degil bila faham tapi enggan terima…itulah kafir sebenar.

 

Sebab syirik ialah murtad dengan tak sedar.

 

Kalau sedar ianya syirik , kita takkan buat..

 

Jadi bila tahu ianya syirik… buat juga itulah kufur sebenar… Perlu mengucap semula .

 

Ada pun syirik… tak perlu mengucap tapi bertaubat saja.

CR.. Benar. .musyrikin ialah mereka yang mensyirikkan Allah..Walaupun dia dakwa Islam.. dan bukan kerja ayah aji nak tuduh sesiapa. .ayah aji hanya ajar supaya berhenti buat.

 

Waalaikumussalam Ariza.

 

Masalah terbesar bomoh tradisional ialah tauhid mereka… Jika tauhid mereka benar saperti Nabi ajar, masalah lagi ialah campuran rukyah nabi ajar bercampur dengan ajaran salah daripada guru-guru mereka.. Kita tak tahu.

 

Selain itu , tak ada saperti itu yang nabi ajar. Bolih rawat secara magic , sebab rawat se cara magic ini di panggil mukjizat.

 

Keramat pula ada pada wali jika Allah nak beri.. wali itu pula masalah nak kenal mereka.

 

Jadi berbagai andaian begini condong pada akidah sonsang.

 

Insya Allah, ayah aji akan ajar awak siapa wali dan siapa guru sesat

 

Jawapan Cikgu Rahim lah yg paling baik… doktor lah yang paling arif ..mereka patut kita ikut

 

C. Rahim: Selepas ni Dr. Ariza dapat nasihat pesakit sambil berdakwah…

 

🔴 Ada keraguan dengan statement CR. Adakah perawatan alternatif yang teorinya masih tidak diiktiraf hospital tidak boleh diamalkan sebagai perubatan yang dikategorikan bebas syirik.

 

Tak mahu ada manipulasi tentang perawatan ~ sekadar pandangan peribadi.

 

Cikgu Rahim:

Saya sebut lebih selamat je

😃

 

Komen dan Soalan