Utama Bilik (04) Rahiqum Makhtum Ar-Rahiq Al-Makhtum – Perjalanan Hidup Insan Agung

Ar-Rahiq Al-Makhtum – Perjalanan Hidup Insan Agung

442
0
Iklan

Baca dan hayatilah kemuliaan garis masa yang terpuji..

40 tahun Rasulallah saw hidup sebagai sosok tubuh dengan sifat manusiawi yang mulia,Al Amiin. Tanpa wahyu tiadalah Islam dan İman. Mereka yang berurusan dengan baginda di waktu itu tiada mendapat manfaat diniyyah sedikit pun.

Ringkasan gambaran bab 6

Lahir -> wadi bani Saad -> perang fijar -> gembala kambing -> berniaga -> berkahwin dengan Saidatina Khadijah ra -> bina semula kaabah -> bertanuth di gua Hirak..

Tempoh 40 tahun, di dalam masa yang sama gambaran yang di sebut dalam ms 1- ms 48 terus berlaku.

Taqliq : perang fijar seperti yang disebut oleh Dr Akram Al Umari dalam Sirah Sahihah nya, tidak sabit Rasulallah saw menyaksikannya. Tiada hadis.

Tiada hadis yang sahih mengenainya Allahu A’LAM

Mengikut ahli sirah perang fijar berlaku ketika umur Rasulallah saw 15 tahun. Adapun samada perang itu disaksikan oleh baginda saw di nafikan oleh ahli hadis seperti nota diatas.

Bila org quote tanah hijaz, sebenarnya apa yang dimaksudkan? Peta hijaz oleh ahli Sirah.

Disebutkan hijaz itu adalah kawasan bermula dari Taif hingga wadi aqiq.

Jika kita berumur lingkungan 35-40 tahun.. tentu terlalu banyak yang boleh kita ceritakan tentang diri kita. Mualif meringkaskan garis waktu 40 tahun itu hanya dalam 13 mukasurat.  40 tahun tetapi hanya 13 muka. Jika kitab asal sekitar 7-8 ms.

Tetapi untuk 23 tahun penulis bermula dari ms 74 hingga akhir.. kurang lebih 600 ms..ini terjemahan kitab asal 400 ms.

Ciri-ciri yang hendak diketengahkan adalah persekitaran keluarga yang penyayang, kebijksanaan dan juga aspek pergaulan dan pengalaman yang luas misalnya dari umur 6 tahun sudah bermusafir ke madinah diwaktu itu. Perjalanan sekitar 500 km di ketika itu satu gambaran kekuatan fizikal..musafir ke Yaman dan Sham juga 1000 km lebih.. ianya pengalaman yang menambah data-data di dalam pemikiran Rasulallah saw. Allahu A’LAM

Persediaan Nabi saw sebelum menerima nubuwwah

Cerita nabi sebelum menjadi Nabi yang diturunkan dalam Al Quran adalah kisah Nabi Musa as. Perkataan Musa sahaja di ulang 136 kali dalam Al Quran.

Lihat ayat Qasas ayat 7-42. Cerita Nabi Musa sebelum diberi nubuwwah.

Bab 6 hingga bab 10.. gambaran Rasulallah saw diberi kehidupan yang baik, akal yang kuat dan hati yang luas.. diberi sifat pengasih dan penyayang.. pada umur 35 tahun mulanya keinginan baginda membentuk kekuatan ruhaniyyah.

Kasih sayang seorang ibu, datuk, bapa saudara dan isteri menjadikansifat kasih sayang terbentuk dalam hati Rasulallah saw.

Allah swt telah memberikan persekitaran yang terbaik kepada Rasulallah saw dikala diluar sana jahiliyyah memekat.. seperti Musa as di besarkan di İstana Firaun, di kala mana diluar İstana pelbagai kemunkaran dan kedurjanaan berlaku Allahu a’lam

Keyatiman Baginda juga menjadikan Baginda seorang insan yang mempunyai nilai kemanusiaan yang tinggi. Mudah empati, mudah faham dan 1001 sifat insani yang lain.

Kalau jumpa anak yatim, kongsilah kisah keyatiman Baginda kepada mereka. Ia bisa mengubat sedih dan rajuk mereka. Lalu menjadi mereka insan yang punya harapan. Kerana manusia paling hebat juga yatim seperti mereka. Allahu A`lam.

Apa yang kita dapat ketika musafir. Gambarkan musafir Rasulallah saw ketika kecil, ketika berniaga dan urusan peribadi dalam tempoh sehingga umur 40 tahun.

Pertemuan dengan Buhaira.. jika diambil metod ahli hadis maka berita itu sangat lemah sanadnya.. begitupun ahli sirah mensahihkan berita ini.. dengan ramainya ahli sirah meriwayatkannya..

Dan mengikut ahli sirah banyak sangat bukti dalam kitab kitab terdahulu menceritakan tentang baginda saw.. dan pengetahuan rahib tersebut bukanlah suatu yang luar biasa, sama seperti pengetahuan Waraqah bin Naufal tentang namus dan tanda tanda seorang nabi. Allahu A’lam

Jika siapa yang pernah baca kitab sirah.. kita akan lihat banyak juga fakta Ibn Ishak yang senada dengan Musa bin Uqbah.

Nabi saw bertahannuth di gua hirak, mengikut satu pendapat ianya amalan mereka yang saleh dan berakhlak di ketika itu.

Jarak di antara Nabi Ibrahim as & Nabi Muhammad saw agak lama & ramai lagi Nabi-nabi lain di antara Baginda. Bagaimana amalan tersebut dapat terpelihara?

Sirah nabi di nusantara. Alhamdulillah.. ianya versi sunni.. cuma masyarakat kita tidak begitu kritis dalam berinterakasi dengan fakta sirah yang sangat dinamik sifatnya.

Bab 6 hingga bab 11

Gambarkan rapatnya kekeluargaan baginda saw dan kaitannya dengan perintah berdakwah.

Bab 7 dibawah naungan wahyu.

Muhammad saw adalah insan pilihan dipilih daripada keturunan Ismail dari nasab kinanah, kabilah berkhidmat dan berkebajikan yakni Quraish, keluarga baik-baik akhlaknya dari  bani Hasyim.. 

Baginda dipilih Allah saw menjadi utusan terakhir untuk ummat sekalian alam.

Menerima wahyu pertama dan mendapatkan verifikasi dari mereka yang alim. Begitulah disiplin ilmu dengar dan sahkan walau perkataan Iqra’ dan beberapa ayat. Allahu A’lam

Bertanyakan kepada Waraqah bin Naufal, apakah yang terjadi dan apakah baginda saw terima.

Waraqah bin Naufal, ianya cadangan isteri baginda Khadijah ra.. telah menjadi tradisi mereka yang alim merujuk kepada yang lebih alim tentang pengajaran kisah ini. Tatkala itu, itulah anggapan Khadijah ra yakni yang lebih arif dan alim adalah Waraqah bin Naufal.

Apa status agama bagi Waraqah bin Naufal? Adakah dia beragama hanif?

Mengikut satu pendapat beliau ahli kitab.

Apa hikmah malaikat jibril a.s. memeluk baginda s.a.w sebanyak tiga kali? Bagaimana psikologi nabi s.a.w pada waktu tu?

Di malam gelap, seorang diri, atas bukit, dalam gua. Tiba-tiba ditegur oleh suatu makhluq pelik dengan mesej yang pelik.

Jadi perlu ada sentuhan fizikal kepada Nabi supaya Nabi tidak anggap ia suatu mimpi. 

Ibarat orang yang ternampak suatu yang pelik, terkejut, lalu dia cubit atau tampar tangannya supaya ia sedar bahawa ia bukan sedang bermimpi.

Dari peristiwa inilah segala perbuatan baginda diwahyukan, ianya di bahagikan dua mengikut ahli ilmu matluw dan ghair matluw.. matluw adalah Al Qur’an.. ghair matluw adalah setiap tindakan baginda yang diwahyu ke dalam akal dan hati baginda saw.. wallahu’alam.

Komen dan Soalan