Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat Pupusnya Orang Soleh dan Diangkatnya Orang Yang Hina Dina: Tanda Ke-34

Pupusnya Orang Soleh dan Diangkatnya Orang Yang Hina Dina: Tanda Ke-34

600
0
Iklan

Tanda Kiamat Ke-34/131

Pupusnya Orang Soleh dan Diangkatnya Orang Yang Hina Dina (هلاك الوعول و ظهور التحوت)

Dalil hadith:

والَّذي نفسُ محمَّدٍ بيدِه لا تقومُ السَّاعةُ حتَّى يظهَرَ الفُحشُ والبُخلُ ويُخوَّنَ الأمينُ ويُؤتَمَنَ الخائنُ ويهلِكَ الوُعولُ وتظهَرَ التُّحوتُ ) قالوا : يا رسولَ اللهِ وما الوُعولُ والتُّحوتُ ؟ قال : ( الوُعولُ : وجوهُ النَّاسِ وأشرافُهم والتُّحوتُ : الَّذينَ كانوا تحتَ أقدامِ النَّاس لا يُعلَمُ بهم
الراوي : أبو هريرة المحدث : ابن حبان
المصدر : صحيح ابن حبان الصفحة أو الرقم: 6844
المصدر : السلسلة الصحيحة الصفحة أو الرقم: 3211 خلاصة حكم المحدث : صحيح بمجموع طرقه

“Tidaklah akan terjadi hari Qiamat itu, sehingga perbuatan keji dan kebakhilan tampak jelas merajalela, orang yang amanah dianggap khianat, orang yang khianat dipercayai. Orang-orang yang mulia berangsur-angsur tiada dan yang tersisa hanyalah orang-orang yang rendah !. Para sahabat bertanya, Wahai Rasulullah ……….. Apa makna “Al- Wa’ulu” dan al-Tahut? Rasulullah menjawab : Al-Wa’ulu adalah para pemimpin dan semulia-mulia manusia, sedangkan Al-Tahut adalah mereka yang kedudukannya rendah di mata manusia”.
(HR al-Hakim dan al-Tabrani, dinilai sahih oleh Ibn Hibban, no 6844 dan albani, silsilah al-dhaifah, no 3211)

Syarah:
Kita menyaksikan tanda-tanda ini sedang berlaku, di mana umat islam kepupusan ulamak, cendikiawan, tokoh, dan hukama’ dan diganti dengan orang-orang yang bodoh, selebriti, ahli maksiat dan manusia yang hina.

لاَ تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَأْخُذَ اللهُ شَرِيطَتَهُ مِنْ أَهْلِ اْلأَرْضِ فَيَبْقَى فِيهَا عَجَاجَةٌ لاَ يَعْرِفُونَ مَعْرُوفًا وَلاَ يُنْكِرُونَ مُنْكَرًا
الراوي : عبدالله بن عمرو المحدث : أحمد شاكر
المصدر : مسند أحمد الصفحة أو الرقم: 11/161 خلاصة حكم المحدث : إسناده صحيح

“Tidak akan tiba hari Kiamat hingga Allah mengambil orang-orang baik dari penduduk bumi, sehingga yang tersisa hanyalah orang-orang yang jelek, mereka tidak mengetahui yang baik dan tidak mengingkari yang munkar”
HR Ahmad, sahih, ahmad syakir.

Yang mengisi slot kepimpinan adalah orang yang tidak baik, seperti ahli sukan dan artis disanjung tinggi, kalau anda lihat senarai penerima pingat dan darjah kebesaran, anda akan tertanya-tanya, misalnya bintang datuk untuk shah rukh khan dari India, datuk Jackie chan dari Hong Kong..manusia mengangkat martabat artis, ahli sukan dan tokoh korporat.

Misalnya pengerusi kasino diberi Tan Sri, pengerusi sports Toto juga dianugrahkan Tan Sri.

لا تَذْهَبٌ الدنيا حتى تكونَ لِلُكَعٍ بنِ لُكَعٍ
الراوي : هانئ بن نيار أبو بردة المحدث : الهيثمي
المصدر : مجمع الزوائد الصفحة أو الرقم: 7/323 خلاصة حكم المحدث : رجاله ثقات‏


Terjemahan:
“Tidak akan lenyap dunia sehingga orang-orang pandir menguasainya. HR Ahmad disahihkan oleh al-haithami. ?

Syed qutub kata dalam tafsirnya fi Dzilal, “manusia kalau dah biasa duduk dalam paya, maka dia tak rasa paya tu busuk”

*paya=swamp

Mohon maklumat:

Tarikat Zikir Nafas

Tareqat Sabah atas nama Persatuan Rahmatan lil Alamin, zikir nafas, kena be careful akan jadi fenomena macam Naqsyabandi Aliyah juga ni. Tareqat Qadiri-Chisti, India mari, DR dia tu tak tahu mana mari.
Tareqat qadiri-chisti Dr ismail kassim dengan ajaran Zikir Nafas ni belum ada detail…Kesesatan sesuatu tareqat perlu masa untuk betul-betul muncul….

FB Zikir Nafas

Komen dan Soalan