Utama Uncategorized SOAL JAWAB FIQH SUNNAH: Seputar Mengenai Puasa 10 Muharram

SOAL JAWAB FIQH SUNNAH: Seputar Mengenai Puasa 10 Muharram

170
0
Iklan

 

🔴 Assalamualaikum. Mohon pencerahan tentang puasa hari 11 Muharram. Adakah pendapat yang merajihkan tentangnya?

✅ Daripada Ibnu Abbas رضي الله عنه:

 صُوْمُوْا يَوْمَ عَاشُوْرَاءَ وَخَالِفُوْا فِيْهِ اليَهُوْدَ ، صُوْمُوْا قَبْلَهُ يوْمًا وَ بَعْدَهُ يَوْمًا (ضعيف. أخرجه أحمد(١/٢٤١) : قال هشيم : أنا ابن أبسى ليلى عن داود بن علي عن أبيه عن جده ابن عباس قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : فذكره.)

“Puasalah pada hari Asyura (10 Muharram), dan berbezalah dengan orang-orang Yahudi, oleh kerana itu puasalah satu hari sebelumnya (9 Muharram) dan satu hari sesudahnya (11 Muharram).

Dha’if yakni dengan tambahan lafadz “satu hari sesudahnya 11 Muharram” munkar.

وقد اختلف العلماء في صحة هذا الحديث ، فحسنه الشيخ أحمد شاكر ، وضعفه محققو المسند .

Oleh kerana  ianya dhaif, maka puasa yang sunnah hanya pada 9 dan 10 Muharram sahaja.

 

🔴 Mohon Ustaz tolong beri pencerahan mengenai puasa awal iaitu pada 1 Muharram; adakah ia sunnah?

✅ Sunnah berpuasa sepanjang bulan Muharram sebab ia adalah salah satu daripada bulan haram yang empat (Muharram, Zulkaedah, Zulhijjah, Rajab)

أَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ الْمُحَرَّمُ وَأَفْضَلُ الصَّلاَةِ بَعْدَ الْفَرِيضَةِ صَلاَةُ اللَّيْلِ

“Puasa yang paling utama setelah (puasa) Ramadhan adalah puasa pada bulan Allah al- Muharram. Sementara salat yang paling utama setelah salat wajib adalah salat malam.” 

(Muslim No.1163, daripada Abu Hurairah)

Maka, boleh sahaja berpuasa pada 1 Muharram. Jika ingin berpuasa sebulan penuh juga dibolehkan tetapi puasa yang paling diutamakan ialah Puasa Asyura iaitu pada 10 Muharram. 

Dalilnya:

قَالَ وَسُئِلَ عَنْ صَوْمِ يَوْمِ عَاشُورَاءَ فَقَالَ « يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ

Nabi ﷺ ditanya mengenai keistimewaan puasa Asyura? Baginda ﷺ menjawab, ”Puasa Asyura akan menghapus dosa setahun yang lalu.”

(Muslim No.1162)

 

🔴 Adakah sebarang riwayat mengatakan sebaik-baik puasa selain puasa Ramadhan adalah bulan Muharram? Dan adakah disunnahkan berpuasa sebulan penuh?

✅ Betul. Ia adalah daripada hadith sahih.

 فعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ الْمُحَرَّمُ وأفضل الصلاة بعد الفريضة صلاة الليل ” رواه مسلم 1163

Daripada Abu Hurairah رضي الله عنه ia berkata, bahawa Rasulullah ﷺ bersabda: “Sebaik-baik puasa setelah puasa Ramadhan adalah puasa pada bulan Allah Al-Muharram. Dan sebaik-baik salat setelah salat fardhu, adalah salat malam.”

(Muslim No.1163)

Tidak ada hadith mengatakan perlu berpuasa satu bulan penuh. Yang disebut adalah puasa pada 10 Muharram atau dinamakan Puasa Asyura.

Dalil:

Daripada Abu Qatadah  رضي الله عنه bahawasanya Rasulullah ﷺ bersabda:

 وَصِيَامُ يَوْمِ عَاشُورَاءَ، أَحْتَسِبُ عَلَى اللهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ

“Dan berpuasa pada Hari Asyura sesungguhnya aku mengharapkan kepada Allah agar ia dapat menghapuskan dosa-dosa setahun yang sebelumnya.” 

(Muslim No.1162)

 

🔴 Adakah berpuasa pada 11 Muharram sahaja tidak Sunnah? Adakah benar berpuasa  berturutan 10 dan 11 Muharram baru dikira Sunnah?

  1. Puasa Asyura adalah pada tanggal 10 Muharram. 

Hari Asyura adalah pada tanggal 10 dan bukan 11 Muharram. Jika kita berpuasa pada 11 Muharram maka berlakulah bid’ah sebab menyelisihi sunnah Asyura.

  1. Puasa pada tanggal 9 dan 10 Muharram dinamakan menyelisihi puasa Yahudi. Jika tidak dapat berpuasa pada 9 Muharram maka dilaksanakan pada 10 dan 11 Muharram. 

Dalil:

عَنْ عَطَاء أَنَّهُ سَمِعَ ابْنِ عَبَاسٍ يَقُوْلُ: وَخَالِفُوا الْيَهُودَ صُومُوا التَّاسِعَ وَ الْعَاشِرَ

“Dari Atha’, dia mendengar Ibnu Abbas رضي الله عنه berkata:”Selisihilan Yahudi, berpuasalah pada tanggal sembilan dan sepuluh”

(At-Tahawi, Yarah Ma’ani al-Atsar)

Sahih berpuasa dua hari iaitu pada tanggal 9 dan 10 Muharram atau 10 dan 11 Muharram

صُومُوا يَوْمَ عَاشُوْرَاءَ وَخَالِفُوا الْيَهُودَ صُومُوا قَبْلَهُ يَوْمًا أَوْ بَعْدَهُ يَوْمًا

“Berpuasalah pada Hari Asyura dan selisihilah orang Yahudi, puasalah sehari sebelumnya atau sehari setelahnya” 

(Sahih Ibnu Khuzaimah)

#Ilmu#Prihatin#Amal

Komen dan Soalan