Utama Bilik (66) Kesalahan Dalam Solat Kesalahan Di dalam Salat / 32

Kesalahan Di dalam Salat / 32

147
0
Iklan

Kesalahan-kesalahan yang berkaitan dengan lokasi Salat (جماع أخطاء المصلّين في أماكن صلاتهم)

Bahagian 1: Sujud di atas tanah Karbala’  (السجود على تربة كربلاء)

* السجود على تربة كربلاء، واتخاذ قرص منها للسجود عليه عند الصّلاة، واعتقاد الأجر والفضل في ذلك 

*Sujud di atas tanah Karbala’ atau mengambil batu-bata Karbala’ sebagai alas sujud dengan kepercayaan adanya pahala dan keutamaan dalam hal itu.

Mari kita perhatikan hujah-hujah yang menyanggahi kepercayaan ini;

ليس في شيء من الأحاديث الصحيحة ما يدل على قداسة كربلاء ، وفضل السجود على أرضها 

i) tidak ada satu pun hadith sahih akan kesucian tanah Karbala’, apatah lagi sujud di atasnya. Jika ia benar-benar sunnah, tanah dan batu di tanah haram Mekah dan Madinah lebih diutamakan.

 

ولكنه من بدع الشّيعة ، وغلوّهم في تعظيم أهل البيت وآثارهم

ii) perbuatan tersebut sebenarnya adalah bid’ah puak Syi’ah lantaran melampauinya kecintaan mereka kepada ahlul bait dan peninggalan mereka. Kesucian tanah Karbala’ adalah menurut akal ulama’ mereka sahaja dan bersumber kepada hadith-hadith yang palsu.

 

Hadith-hadith Karbala’ dalam karya Syi’ah

قال العلّامة الألباني : فقد وقفت على رسالة لبعضهم ، وهو المدعو السيد عبد الرضا (!!) المرعشي الشهرستاني بعنوان ((السجود على التربة الحسينيّة)

Berkata Allamah al-Albani رحمه الله, 

Aku telah mengulas satu risalah mereka (tentang fadhilat tanah Karbala’) karya al-Sayyid Abdul Ridha al-Mar’asyi al-Syahrastani yang bertajuk al-Sujud ala at-Turbah al-Husainiyah (sujud di atas tanah Kehusinan)

 

👁‍🗨 Hadith pertama:

 وورد أن السجود عليها أفضل ، لشرفها وقداستها وطهارة مَنْ دفن فيها

Sujud di atas tanah Karbala’ adalah paling utama lantaran kesucian dan kemuliaannya; kesucian kerana seorang yang dimakamkan di sana (al-Husin bin Ali رضي الله عنه)

 

👁‍🗨 Hadith kedua: 

فقد ورد الحديث عن أئمة العترة الطاهرة عليهم السلام ، أن السجود عليها ينور إلى الأرض السابعة 

Telah disebutkan juga hadith yang bersanad daripada para imam ahlul bait yang suci (maksum) “Bahawa sujud di atas tanah Karbala’ akan menerangi 7 lapis bumi.”

 

👁‍🗨 Hadith ke tiga: 

وفي آخر : أنه يخرق الحجب السبعة ، وفي آخر: يقبل الله صلاة من يسجد عليها ما لم يقبله من غيرها 

Sujud di atas tanah Karbala’ boleh membakar 7 hijab.”

 

👁‍🗨 Hadith ke empat:

“Allah ‎ﷻ akan menerima salat orang yang sujud di atas tanah Karbala’ ketika di tempat lain tidak akan diterima.”

 

👁‍🗨 Hadith ke lima:

(السجود على التربة الحسينية: (ص15).) أن السجود على طين قبر الحسين ينوّر الأرضين

Sujud di atas tanah dari Kubur al-Husin (bin Ali رضي الله عنه) dapat menerangi beberapa lapisan bumi”. (al-Syahrastani, sujud atas tanah al-Husainiyah, ms. 15)

 

Rumusan 

Berikut adalah rumusan kepada pembohongan Syiah dalam pemalsuan hadith seputar fadhail tanah Karbala’:

🚫 Semua hadith-hadith kelebihan sujud di atas batu Karbala’ adalah palsu:

ومثل هذه الأحاديث ظاهر البطلان عندنا ، وأئمة أهل البيت ـ رضي الله عنهم ـ براء منها ، وليس لها أسانيد عندهم ، ليمكن نقدها على نهج علم الحديث وأصوله ، وإنما هي مراسيل ومعضلات

Berkata Syeikh al-Albani, “Hadith-hadith tersebut adalah batil, imam-imam ahlul bait pun berlepas diri daripada pemalsuan tersebut, sanadnya tidak bersambung dan ia tidak memenuhi piawaian ilmu hadith untuk dikritik dan dianalisa sanad dan matannya.”

 

🚫 Tiada hadith keutamaan Karbala’ dalam karya ahli sunnah:

فاعلم أيها المسلم : أنه ليس عند السيوطي ولا الهيثمي ، ولو حديث واحد ، يدل على فضل التربة الحسينية وقداستها 

Kita ketahui bahawa yang mengumpulkan kesemua hadith ialah Imam as-Suyuti dan al-Haithami, tiada satu hadith pun seputar kelebihan tanah atau pasir karbala dalam karya-karya hadith mereka.

 

🚫 Manipulasi atsar Masruq bin Ajda’ (wafat 62H):

فرواة ابن أبي شيبة في ((المصنف)) : (2/43/2) من طريق يزيد بن إبراهيم عن ابن سيرين قال : نبئتُ أن مسروقاً كان يحمل معه لبنة في السفينة ، يعني : يسجد عليها.

Ibn Abi Syaibah dalam musyanafnya daripada jalur sanad Yazid bin Ibrahim daripada Muhammad bin Sirin berkata, “Aku diberi khabar bahawa Masruq membawa tanah Madinah jika dia belayar (untuk sujud).”

Kata al-Albani, atsar ini bermasalah kerana Ibn Sirin meriwayatkan dengan sighah aku diberi khabar, maksudnya bukan haddathana. Lagipun ia adalah atsar tabi’in, Masruq adalah tabi’in. Syiah menggunakan atsar dhaif ini sebagai hujah untuk mensucikan tanah Karbala’.

 

🚫 Rumusan al-Albani رحمه الله, kesucian tanah Karbala’ adalah daripada cerita dongeng Syiah:

فتأمل أيها القارئ الكريم ، مبلغ جرأة الشيعة على الكذب ، حتى على النبي r في سبيل تأييد ما هم عليه من الضلال ، يتبيّن لك صدق مَنْ وصفهم مِنَ الأئمة : ((أكذب الطوائف الرافضة))

Begitulah nekadnya puak syiah melakukan pembohongan, termasuk atas nama Nabi ﷺ, mereka anggap pembohongan itu sebagai kebenaran. Maka imam-imam kita menukilkan, “Yang paling teruk bohongnya adalah puak Rafidhah” 

(Silsilah al-Sahihah 3:162-166)

 

🚫 Rumusan Mulla Ali al-Qari dan al-Syaukani ﺭﺣﻤﻜﻢ ﺍﻟﻠﻪ:

قال الشيخ علي القاري رحمه الله تعالى : (( يستحب ترك موافقة الرافضة فيما ابتدعوه و صار شعاراً لهم، كما هو مقرر في المذهب ، كوضع الحجر فوق السجادة 

“Disunnahkan meninggalkan apa yang disepakati oleh kaum Syiah Rafidhah baik yang jelas bid’ah atau yang menjadi syiar mereka, antara bid’ah mereka ialah meletakkan batu-batu Karbala’ di tempat sujud mereka. 

(Tazyin al-ibarah ms.12, dan Sail al-Jarar 1:217)

Wallahu a’lam.

Komen dan Soalan