Utama La Tahzan (Jangan Bersedih) SIRI LA TAHZAN: Bab 205 — Apakah Kebahagiaan Itu Sebenarnya? (إاذنْ فما...

SIRI LA TAHZAN: Bab 205 — Apakah Kebahagiaan Itu Sebenarnya? (إاذنْ فما هي السعادةُ)

133
0
Iklan

La Tahzan 205-1: Apakah Kebahagiaan itu Sebenarnya? (إذنْ فما هي السعادةُ ؟!)

Semua manusia mencari kebahagiaan, tetapi, apakah kebahagiaan itu daripada perspektif Islam?

عَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا، قَالَ: أَخَذَ رَسُولُ اللهِ ﷺ بِمَنْكِبَيَّ، فَقَالَ: «كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيْبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيْلٍ»

Daripada Ibnu ‘Umar رضي الله عنهما berkata: Rasulullah ﷺ memegang kedua bahuku, lalu bersabda, “Jadilah engkau di dunia seperti orang asing atau seorang musafir.”

(Matan arba’in no 40, Imam Nawawi, asal daripada sahih al Bukhari)

فطوبى للغرباء

“Maka beruntunglah bagi orang-orang yang asing

(HR. Muslim).

🌐 Kebahagiaan menurut sunnah ialah merasa asing di dunia, atau merasa seperti pengembara.

 

La Tahzan 205-2: Apakah Kebahagiaan itu Sebenarnya? (إذنْ فما هي السعادةُ ؟!)

ليسِ السعادةُ قصر عبدِالملك بنِ مروان ، ولا جيوش هارونِ الرشيدِ ولا دُور ابنِ الجصَّاصِ ، ولا كنوز قارون ، ولا في كتابِ الشفاءِ لابنِ سينا ، ولا في ديوانِ المتنبي ، ولا في حدائقِ قرطبة ، أو بساتينِ الزهراءِ

Kebahagiaan itu bukanlah terletak pada istana-istana Abdul Malik bin Marwan (Khalifah Ummayah ke 5 dari 65-86H) atau pada tentera Harun al Rashid (Khalifah ke 5 Abbasiah dari 170-193H), atau pada rumah mewah al Jasos (الحسين بن عبد الله بن الجصاص الجوهري saudagar bilionair Baghdad, al Husin bin Abdullah bin al Jasos, w. 315H ), bukan juga pada harta Qarun (sepupu Nabi Musa عليه السلام, orang paling kaya dalam sejarah).

Kebahagian juga bukan terletak pada Kitab al Syifa’ Ibn Sina (Ibn Sina atau Avicenna, w.428H, kitab al Syifa ialah kitab falsafah dan sains), juga bukan pada Kitab Diwan al Mutanabbi Abu Tayyib al Mutanabbi wafat 354H Baghdad, penyair ulung (أبو الطيّب المتنبي 303هـ – 354هـ) dan bukan pada taman-taman Cordova atau taman bunga yang lain.

 

La Tahzan 205-3: Apakah Kebahagiaan itu Sebenarnya? (إذنْ فما هي السعادةُ ؟!)

السعادةُ عند الصحابِة مع قلَّةِ ذاتِ اليدِ ، وشظفِ المعيشةِ ، وزهادهِ المواردِ ، وشُحِّ النَّفقةِ

Kebahagiaan di sisi para sahabat (Nabi ﷺ) ialah sesuatu yang tidak banyak menyibukkan, kehidupan yang sederhana, zuhud, dan kecil perbelanjaan harian (nafkahnya).

 

La Tahzan 205-4: Apakah Kebahagiaan itu Sebenarnya? (إذنْ فما هي السعادةُ ؟!)

Kebahagiaan menurut salaf

السعادةُ عند ابنِ المسيبِ في تألُّهِه ، وعند البخاري في صحيحِهِ ، وعند الحسنِ البصريِّ في صِدْقِهِ ، ومع الشافعيِّ في استنباطاتِه ، ومالكٍ في مُراقبتِه ، وأحمد في ورعِهِ ، وثابتٍ البنانيِّ في عبادتهِ

Kebahagiaan pada sisi al Musayyib (Said bin Musayyib, tabi’in Madinah, w.94H) ialah Ilahiyahnya (ketauhidan), di sisi al Bukhari ialah kitab sahihnya (w. 256H), Hasan al Basri (w.110H) dengan kejujurannya, Imam asy Syafi’iy (Muhammad bin Idris, w.204, Kaherah) dengan penggalian hukum (istinbath), Imam Malik (bin Anas, w.179 Madinah) dengan sikap muraqabah (merasai pengawasan Allah ‎ﷻ), Imam Ahmad (bin Hanbal, w.241H, Baghdad) dengan kewarakannya dan Thabit al Banani (w. 127H, Basrah) dengan ibadahnya.

Firman Allah ‎ﷻ:

ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ

Yang demikian itu ialah kerana mereka tidak ditimpa kehausan, kepayahan dan kelaparan pada jalan Allah, dan tidak (pula) menginjak suatu tempat yang membangkitkan amarah orang-orang kafir, dan tidak menimpakan sesuatu bencana kepada musuh, melainkan dituliskanlah bagi mereka dengan yang demikian itu suatu amal soleh. Sesungguhnya Allah tidak menyia-nyiakan pahala orang-orang yang berbuat baik.

 [9:120]

 

La Tahzan 205-5: Apakah Kebahagiaan itu Sebenarnya? (إذنْ فما هي السعادةُ ؟!)

ليستِ السعادةُ شيكاً يُصرفُ ، ولا دابةً تُشترَى ، ولا وردةً تُشَمّ ، ولا بُرّاً يُكالُ ، ولا بزّاً يُنشرُ .
السعادةُ سلوةُ خاطرٍ بحقٍّ يحمِلُه ، وانشراحُ صدرٍ لمبدأ يعيشُه، وراحةُ قلبٍ لخيرٍ يكْتنِفُه.

Kebahagiaan bukan apabila baru saja menunaikan cek (atau gaji yang masuk ke dalam bank), bukan selepas membeli kenderaan (baru), bukan mencium sejambak bunga yang harum semerbak, bukan berupa gandum yang baru diuli dan bukan berupa kain yang dibentangkan.
Akan tetapi kebahagiaan tu ialah kegirangan hati kerana kebenaran yang dijalaninya, kelapangan dada kerana prinsip yang diyakininya dan kedamaian hati kerana kebaikan yang dimilikinya…

 

La Tahzan 205-6: Apakah Kebahagiaan itu Sebenarnya? (إذنْ فما هي السعادةُ ؟!)

كنّا نظُنُّ أننا إذا أكثْرنا من التوسٌّعِ في الدُّوِر ، وكثْرةِ الأشياءِ ، وجمْعِ المسهِّلاتِ والمرغِّباتِ والمشتهياتِ ، أننا نسعدُ ونفرحُ ونمرحُ ونُسرُّ ، فإذا هي سببُ الهمِّ والكَدَرِ والتنغيصِ ؛ لأنَّ كلَّ شيءٍ بهمِّه وغمِّه وضريبةِ كدِّهِ وكدْحِهِ

Sangkaan kita, apabila kita memiliki semua kemewahan dalam rumah, melimpah ruah segalanya, semua peralatan ada, apa yang dihajati dan diminati mencukupi, kita hidup serba bahagia, senang lenang dan hidup berada. Akan tetapi ia menjurus kepada resah, stress (tekanan) dan bertambah masalah sahaja serta kos tinggi yang perlu dibayar untuk mendapatkan semua itu.

Firman Allah ‎ﷻ:

وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ ۚ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ

Dan janganlah kamu tujukan kedua matamu kepada apa yang telah Kami berikan kepada golongan-golongan daripada mereka, sebagai bunga kehidupan dunia untuk Kami uji mereka dengannya. Dan limpah kurnia Tuhan kamu adalah lebih baik dan lebih kekal.

[Taha: 131]

 

La Tahzan 205-7: Apakah Kebahagiaan itu Sebenarnya? (إذنْ فما هي السعادةُ ؟!)

إنَّ أكبر مُصلِحٍ في العالمِ رسولُ الهدى محمدٌ – صلى الله عليه وسلم – ، عاش فقيراً ، يتلوَّى من الجوعِ ، لا يجدُ دقْلَ التمرِ يسدُّ جوعه ، ومع ذلك عاش في نعيمٍ لا يعلمُه إلا اللهُ ، وفي انشراحٍ وارتياحٍ ، وانبساطٍ واغتباطٍ ، وفي هدوءٍ وسكينةٍ

Tokoh Pembaharu teragung di dunia, Rasul penunjuk Muhammad ﷺ, hidup dalam kefakiran, menggeliat kelaparan di katilnya kerana sebiji kurma pun tidak ada untuk menahan kelaparan. Namun baginda hidup dalam kenikmatan, tiada stress, jiwanya damai sedangkan tiada manusia yang tahu akan hal ini melainkan Allah ‎ﷻ jua, firman-Nya:

وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ{2} الَّذِي أَنقَضَ ظَهْرَكَ

Bukankah telah Kami hilangkan dari bebanmu yang memberatkan punggungmu.

[Insyirah: 2-3]

وَكَانَ فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً

Anugerah Allah ke atas kamu (ya Muhammad) amatlah besar

[an Nisaa’: 113]

 

La Tahzan 205-8: Apakah Kebahagiaan itu Sebenarnya? (إذنْ فما هي السعادةُ ؟!)

في الحديثِ الصحيحِ : (( البِرُّ حُسْنُ الخُلُقِ ، والإثم ما حاك في صدرِك وكرهْت أن يطلع عليه الناسُ )) .
إنَّ البرَّ راحةٌ للضميرِ ، وسكونٌ للنفسِ ، حتى قال بعضُهم :
البرُّ أبقى وإنْ طال الزَّمانُ به
والإثمُ أقبحُ ما أوعيت منْ زادِ

Kata al Qarni: Dalam sebuah hadith sahih, “Kebaikan adalah akhlak baik, dosa itu sesuatu yang menggelisahkan dalam hatimu dan kamu tidak suka ia terlihat oleh orang lain”.

Sesungguhnya kebaikan mendamaikan hati dan menenangkan jiwa, bak kata sebuah syair arab:

🎵 Kebaikan terus dikenang, walaupun berlalunya zaman
Dosa pula adalah seburuk buruk bekalan yang engkau persiapkan.

Tahqiq:
Sebenarnya matan arbain no 27), matan yang sahih ialah:

وَعَنْ وَابِصَةَ بْنِ مَعْبَدٍ قَالَ : أَتَيْتُ رَسُولَ اللهِ – صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – ، فَقَالَ : (( جِئْتَ تَسْأَلُ عَنِ البِرِّ وَالإِثْمِ ؟ )) قُلْتُ : نعَمْ ، قَالَ : (( اِسْتَفْتِ قَلْبَكَ ، الِبرُّ مَا اطْمَأَنَّتْ إِلَيْهِ النَّفْسُ ، وَاطْمَأَنَّ إِلَيْهِ القَلْبُ ، وَالإِثْمُ مَا حَاكَ فِي النَّفْسِ ، وَتَردَّدَ فِي الصَّدْرِ ، وَإِنْ أَفْتَاكَ النَّاسُ وَأَفْتَوْكَ ))حَدِيْثٌ حَسَنٌ رَوَيْنَاهُ فِي ” مُسْنَدَي ” الإِمَامَيْنِ أَحْمَدَ وَالدَّارميِّ بِإسْنَادٍ حَسَنٍ

Daripada Wabishah bin Ma’bad رضي الله عنه, beliau berkata, “Aku mendatangi Rasulullah ﷺ, lalu baginda bersabda, ‘Apakah engkau datang untuk bertanya tentang kebajikan dan dosa?’ Aku menjawab, ‘Ya.’ Nabi ﷺ bersabda, ‘Mintalah fatwa kepada hatimu. Kebaikan itu adalah apa saja yang jiwa merasa tenang dengannya dan hati merasa tenteram kepadanya, sedangkan dosa itu adalah apa saja yang menggelisahkan dalam hatimu dan membuatmu ragu, meskipun manusia memberi fatwa kepadamu.’”

(Hadith hasan. Kami meriwayatkannya dalam dua kitab Musnad dua orang imam: Ahmad bin Hambal dan Ad-Darimi dengan sanad hasan) dihasankan oleh Ibn Rajab al Hanbali dalam Jami’nya.

 

La Tahzan 205-9: Apakah Kebahagiaan itu Sebenarnya? (إذنْ فما هي السعادةُ ؟!)

وفي الحديث : (( البرُّ طُمأنينةٌ ، والإثم ريبةٌ )) . إنَّ المحسن صراحةً يبقى في هدوءٍ وسكينةٍ ، وإنَّ المريب يتوجَّسُ من الأحداثِ والخطراتِ ومن الحركاتِ والسَّكناتِ

Dalam sepotong hadith (kebaikan menimbulkan rasa ketenangan, dan dosa pula menimbulkan kegelisahan)*. Maka memang jelas realitinya, orang yang berbuat kebaikan mendapat sakinah, sedangkan orang yang berdosa dirundung kegelisahan.

Firman Allah ‎ﷻ:

يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ ۚ

Mereka mengira bahawa tiap-tiap teriakan yang keras ditujukan kepada mereka.

[al Munafiqun: 4]

—————————-
* Tahqiq hadith (البرُّ طُمأنينةٌ ، والإثم ريبةٌ ) “kebaikan adalah ketenangan, dosa adalah keresahan”

الراوي : الحسن بن علي | المحدث : شعيب الأرناؤوط | المصدر : تخريج صحيح ابن حبان
الصفحة أو الرقم: 722 | خلاصة حكم المحدث : صحيح

Sahih, daripada al Hasan bin Ali رضي الله عنه disahihkan oleh Ibn Hibban, disahkan oleh Syaikh al Arnaout, muhaqqiq sahih Ibn Hibban no 722 sebagai sahih

 

La Tahzan 205-10: Apakah Kebahagiaan itu Sebenarnya? (إذنْ فما هي السعادةُ ؟!)

🎵 Sebuah Syair Arab

إذا ساءِ فِعْلُ المرءِ ساءتْ ظنونُهُ وصدَّق ما يعتادُهُ مِنْ تَوَهُّمِ

Bila buruk amalan seseorang buruk pula persangkaannya; dia mencurigai apa yang terjadi kerana dibayangi perasaan sendiri”.

والحلُّ لمنْ أراد السعادة ، أنْ يُحْسن دائماً ، وأنْ يتجنَّب الإساءة ، ليكون في أمنٍ

Jalan keluar bagi orang yang mencari kebahagiaan ialah melakukan kebaikan yang berterusan dan menjauhi segala kejahatan agar dirinya diliputi rasa aman.

Firman Allah ‎ﷻ:

الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ

Orang-orang yang beriman dan tidak mencampuradukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik), mereka itulah yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah orang-orang yang mendapat petunjuk.

[6: 82]

 

La Tahzan 205-11: Apakah Kebahagiaan itu Sebenarnya? (إذنْ فما هي السعادةُ ؟!)

أقبل راكبٌ يحثُّ السير ، يثورُ الغبارُ منْ على رأسِهِ ، يريدُ سعد بن أبي وقَّاصٍ ، وقدْ ضرب سعدٌ خيمتهُ في كبِدِ الصحراءِ ، بعيداً عنِ الضجيجِ ، بعيداً عنِ اهتماماتِ الدَّهْماءِ ، منفرداً بنفسِهِ وأهلِهِ في خيمتِهِ ، معهُ قطيعٌ من الغنمِ ، فاقترب الراكبُ فإذا هو ابنُه عُمَرُ ، فقال ابنُه له : يا أبتاهُ ، الناسُ يتنازعون الملك وأنت ترعى غنمك . قال : أعوذُ باللهِ منْ شرِّك ، إني أولى بالخلافةِ منِّي بهذا الرداءِ الذي عليَّ ، ولكن سمعتُ الرسول – صلى الله عليه وسلم – يقولُ ( إنَّ اللَّهَ يحبُّ العبدَ التَّقيَّ الغنيَّ الخفيَّ)

Ia mengenai kisah dua anak Sa’ad bin Abi Waqash رضي الله عنه (Amir dan Umar) mencari ayah mereka Sa’ad ketika isu perlantikan khalifah selepas kewafatan khalifah Umar رضي الله عنه (Ini kerana Umar mencalonkan Saad bin Abi Waqas sebagai salah satu calon khalifah). Anaknya Umar yang menemui Saad berada di sebuah wadi di pinggir Madinah bersama kambingnya dalam sebuah khemah. Umar bin Saad berkata kepada ayahnya, Sa’ad, “Wahai ayah, orang ramai gawat dengan isu kekuasaan (politik) tetapi ayah sibuk dengan kambing. Sa’ad menjawab, “Memang aku layak menjawat jawatan khalifah tersebut bersama selendang di tubuhku ini, tetapi aku pernah mendengar Nabi ﷺ bersabda,” ( إنَّ اللَّهَ يحبُّ العبدَ التَّقيَّ الغنيَّ الخفيَّ) “Sesungguhnya Allah ‎ﷻ mencintai seorang hamba yang bertaqwa yang kaya raya tetapi tidak menonjolkan diri”

*Sa’ad memang seorang yang kaya raya, beliau hidup sampai ke zaman Mua’wiyah bin Abi Sufyan tetapi beliau tidak menonjolkan dirinya. Itulah bahagia cara Sa’ad bin abi Waqash, kaya tetapi “low profile”.

Tahqiq hadith: sahih Muslim, no 2965

إنَّ اللَّهَ يُحِبُّ العَبْدَ التَّقِيَّ، الغَنِيَّ، الخَفِيَّ.
الراوي : سعد بن أبي وقاص | المحدث : مسلم | المصدر : صحيح مسلم
الصفحة أو الرقم: 2965

 

La Tahzan 205-12: Apakah Kebahagiaan itu Sebenarnya? (إذنْ فما هي السعادةُ ؟!)

إن سلامة المسلمِ بدينِه أعْظمُ منْ مُلكِ كسرى وقيصر ؛ لأنَّ الدين هو الذي يبقى معك حتى تستقرَّ في جناتِ النعيمِ ، وأما الملكُ والمنصبُ فإنَّهُ زائلٌ لا محالة

Kebahagiaan adalah keselamatan agama seseorang.

Keselamatan agama seseorang Muslim lebih penting daripada memiliki kerajaan Kisra (dahulu Farsi, sekarang Russia dan China) dan Kaiser (Kerajaan Rom, sekarang kerajaan USA dan Kesatuan Eropah).

Kerana agamalah bersama anda yang mampu menghantar anda ke syurga yang dipenuhi nikmat (sebenar); berbeza dengan kekuasaan dan kedudukan, sesungguhnya ia akan lenyap. Firman Allah ‎ﷻ:

إِنَّا نَحْنُ نَرِثُ الْأَرْضَ وَمَنْ عَلَيْهَا وَإِلَيْنَا يُرْجَعُونَ

Sesungguhnya Kami mewarisi bumi dan semua orang-orang yang ada di atasnya, dan hanya kepada Kamilah mereka dikembalikan [Maryam:40]

Komen dan Soalan